Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 378
Offentligt
844897_0001.png
Notat
10. maj 2010
J.nr. 2010-620-0021
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Skatte-
udvalg om Kommissionens åbningsskrivelse om de danske
bestemmelser om exitbeskatning af aktier ejet af personer
Kommissionen har den 18. marts 2010 fremsendt åbningsskrivelse nr. 2008/4992
(dokument SG-Greffe(2010)D/3778) vedrørende de danske regler om exitbeskat-
ning af aktier ejet af personer.
Kommissionen anfører, at det er i strid med den frie bevægelighed for personer, ar-
bejdskraftens frie bevægelighed og den fri etableringsret, når en fraflyttet aktionær
skal betale afdrag på den fraflytterskat, der er givet henstand med, ved modtagelse af
udbytte m.v., idet den fraflyttede aktionær derved kommer til at betale dansk skat af
(urealiserede) aktiegevinster, hvorimod den aktionær, der bliver i Danmark, først
skal betale skat af aktiegevinster, når disse realiseres ved et salg af aktierne, uaf-
hængigt af mellemliggende udbytteudlodninger. Yderligere mener Kommissionen,
at dette fører til en beskatning af indtægter, som Danmark ikke har ret til at beskatte i
henhold til indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Skatteministeriet er af den faste opfattelse, at den pågældende bestemmelse er fuldt
forenelig med EU-retten. Det understreges, at formålet med bestemmelserne om
exitbeskatningen er at sikre opretholdelsen af dansk beskatningskompetence og at
forhindre en vilkårlig omfordeling af den danske skattebase.
EU-domstolen har i blandt andet
Marks & Spencer-dommen
(C-446/03) og
N-
dommen (C-470/04) anerkendt, at en medlemsstat – uden at bringe sig i uoverens-
stemmelse med traktatens frihedsrettigheder – kan have bestemmelser, der har til
formål at forhindre en sådan vilkårlig omfordeling af dens beskatningskompetence.
Kommissionen anfører, at selv om de danske regler måske kunne betragtes som be-
rettigede ud fra bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser, f.eks.
hensynet til at forebygge risikoen for skatteundvigelse, så er de urimeligt vidtgående
i forhold til det forfulgte formål. Dette synes baseret på en opfattelse af, at udlodning
af udbytte og salg af aktierne er to helt forskellige ting, som skal vurderes uaf-
hængigt af hinanden.
Skatteministeriet er ikke enig heri. Afkast af en aktiepost kan fremkomme i form af
udlodning af udbytte og som en gevinst ved salg af aktierne, hvorfor udlodning af
udbytte reelt har karakter af en realisation af en aktiegevinst uden salg af selve akti-
Side 1 af 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
en. Der er endvidere en nøje sammenhæng mellem udbytteudlodninger og aktiens
værdi, idet aktiens værdi falder, når selskabet udlodder udbytte til aktionæren.
Skatteministeriet har derfor i udkastet til besvarelse af åbningsskrivelsen medta-
get to eksempler, der illustrerer, at de danske regler om exitbeskatning netop
sikrer, at den fraflyttede aktionær kommer til at betale den samme del af den
opgjorte fraflytterskat, uanset om der udloddes udbytte eller ej. Endvidere illu-
strerer eksemplerne, at der ikke opkræves nogen ny skat efter fraflytningen, og
at den aktionær, der flytter, ikke udsættes for nogen merbelastning i forhold til
den aktionær, der bliver – hverken i forhold til skattebetaling eller i forhold til
likviditet. Der er således ikke tale om nogen forskelsbehandling, og ej heller om
en restriktion.
Vedrørende samspillet mellem de danske regler om exitbeskatning af personer
og de dobbeltbeskatningsoverenskomster, som Danmark har indgået, er det med
henvisning til EU-domstolens afgørelse i blandt andet
Jacques Damseaux-
dommen (C-128/08) Skatteministeriets opfattelse, at det ligger uden for Dom-
stolens kompetence at pådømme dette spørgsmål. Og selv om det måtte have
ligget inden for Domstolens kompetence at pådømme spørgsmålet, så er der ik-
ke nogen konflikt mellem exitbeskatning og indgåede dobbeltbeskatningsover-
enskomster, idet skattepligten af nettogevinster på aktier ved fraflytning indtræ-
der umiddelbart før personens ophør af skattepligt til Danmark.
Skatteministeriet finder endvidere under henvisning til
Jacques Damseaux-
dommen, at selv hvis der havde været tale om en beskatning af udbytter efter
fraflytningen, og selv hvis denne beskatning havde været i konflikt med indgåe-
de dobbeltbeskatningsoverenskomster, så ville der desuagtet ikke have været ta-
le om et forhold, der er uforeneligt med EU-retten.
Skatteministeriet mener samlet set, at de danske regler om exitbeskatning af ak-
tier ejet af personer, ikke går videre end det forfulgte formål, som er at sikre op-
retholdelsen af dansk beskatningskompetence og at forhindre en vilkårlig om-
fordeling af den danske skattebase.
Skatteministeriet skal herefter fastholde, at reglerne om exitbeskatningen ikke er
i strid med EUF-traktatens artikel 21, 45 og 49.
Side 2 af 2