Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 395
Offentligt
MILJØstyrelsenMiljøteknologiGRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
28. maj 2010J. nr. MST-147-00062MST/san
Kommissionens forslag til beslutning om revision af miljømærkekriterier for tildeling af EU-miljømærket, Blomsten, for produktgruppentekstilvaskemidler.ResumeKommissionen har fremsendt forslag om reviderede miljømærkekriterier for produktgruppen tekstil-vaskemidler. Forslaget er udarbejdet af en arbejdsgruppe, ledet af Danmark. Der er tale om 4. gene-ration af miljømærkekriterier.Produktgruppen indeholder kriterier for indhold af farlige og giftige stoffer, især i forhold til vandmiljø-et. Blomstmærkede vaskemidler må ikke indeholde fosfat, og en række parfumer er udelukket pga.deres sensibiliserende effekt, og der stilles krav til produktets evne til at vaske rent.Regeringen forventer at kunne stemme for forslaget.1.StatusKommissionen har den 18. maj 2010 fremsendt ovennævnte forslag. Forslaget har hjemmel i arti-kel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 66/2010 af 25. november 2009om EU-miljømærket.Nærværende beslutningsforslag indeholder forslag til kriterier for tildeling af EU’s miljømærke tiltekstilvaskemidler.Det er 4. generation af miljømærkekriterier, og der er i øjeblikket 25 licenser tilmiljømærkede tekstilvaskemidler i EU, heraf 3 i Danmark.Forslaget skal til afstemning d. 3.-4. juni 2010 i Kommissionens forskriftudvalg for Blomsten.Forskriftsudvalget træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet i art. 5a i Rå-dets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006, jf. art.16, stk. 2 i miljømærke-forordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for forslaget, udste-der Kommissionen beslutningen, efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forsla-get. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, ogunderretter samtidig Europa Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skalKommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udtalerRådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede beslutningen, efterat Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.2.Formål og indholdNærværende beslutningsforslag indeholder forslag til kriterier for tildeling af EU’s miljømærke til teks-tilvaskemidler.Kommissionen foreslår, at kriterierne gælder i otte år inden ny revision.Formålet med kriterierne er at fremme vaskemidler:der er mindre belastende for vandmiljøethar et reduceret indhold af farlige stofferog hvis vaskeevne er blevet testet.Produktgruppen omfatter vaskemidler (inklusiv flydende vaskemidler) tilalmindelig tøjvask(alle ty-per tekstiler ved forskellig temperatur, hvid og kulørt vask), ogfinvaskemidler(særlige sarte teksti-ler såsom uld og silke mm.).
2
Som noget nyt erpletfjernereogskyllemidlerinkluderet i produktgruppen.Kriterier til beskyttelse af miljøetFølgende parametre reguleres især i kriterierne: kemikalieforbrug (max mængde), kritisk fortyn-dingsvolumen (påvirkning af vandmiljøet), nedbrydelighed af de kemiske stoffer, emballage og for-brugerinformation.Dettotale kemikalieforbrugreguleres for at fremme kompakte vaskemidler.Kritisk fortyndingsvolumen.På baggrund af de indgående stoffers giftighed over for vandmiljøet(akvatisk økotoksitet) udregnes produktets kritiske fortyndingsvolumen (påvirkning af vandmiljøet).Det kritiske fortyndingsvolumen samler således bl.a. giftighed og nedbrydelighed i en og sammeværdi, og gør det muligt at sammenligne to produkters miljøpåvirkning.Værdien afhænger af om produktet er til almindelig tøjvask, er et finvaskemiddel, en pletfjerner el-ler et skyllemiddel.Nedbrydelighed.Der stilles krav til de indgående stoffers nedbrydelighed, således at der tilladessmå mængder (4-6% afhængig af type af vaskemiddel) af stoffer der ikke er nedbrydelige i vand-miljøet under aerobe forhold (ilt til stede) eller anaerobe forhold (ilt ikke til stede, typisk i bundsedi-menter).Iflg. EU lovgivningen skal alle vaskeaktive stoffer (tensider) være nedbrydelige under aerobe for-hold, men dette kriterium omfatter også nedbrydelighed af øvrige organiske stoffer i produktet, un-der såvel aerobe og anaerobe forhold.Regulerede stoffer og blandinger.Kriterierne tillader ikke brugen af fosfater, alkyl phenol ethoxy-later (APEO’er) og afledte stoffer heraf, nitro- og polycykliske muskolier, EDTA og NTA.Som en konsekvens af den reviderede forordning for EU-Blomsten (nr. 66/2010) stilles der nu enrække basiskrav således, at produktet ikke må tilsættes stoffer eller blandinger, der (på tidspunktetfor licensudstedelse) kan klassificeres som giftige, kræftfremkaldende, mutagene eller reprodukti-onstoksiske i kategorierne I-III (CMR I-III), sensibiliserende eller miljøfarlige. Desuden udelukkesstoffer, der i EU's REACH lovgivnings artikel 57, defineres somsærligt problematiske stoffer(SVHC). Koncentrationsgrænsen er 0,01%.Kommissionen har mulighed for at afvige fra disse basiskrav, såfremt det teknisk set ikke er muligt,at erstatte stofferne, og Kommissionens forslag afviger på følgende områder og tillader brugen af:Tensider,der er klassificeret som meget giftige for vandmiljøet (R50) må anvendes. Tensider erde vaskeaktive stoffer i vaskemidler, og virker ved at emulgere/opløse fedt, så det kan opblandes ivaskevandet. Samme virkning har tensider også på levende celler, der i høj grad består af fedt.Det er blevet vurderet, at så længe et r50-klassificeret tensid ikke samtidig er klassificeret som ha-vende langvarig effekt i vandmiljøet (R53), så vil tensidet blive nedbrudt hurtigt. Den faktiskemængde af R50 klassificerede tensider reguleres i øvrigt også af parameteren ”Kritisk fortyndings-volumen” (se ovenfor). Tensider, klassificeret som R50, er også tilladt at anvende i de nuværendekriterier.Enzymer og katalysatorer (til koldtvandsvaskemidler) undtages fra kravet, der udelukker stoffermed sensibiliserende effekt, idet disse typisk er klassificeret som sensibiliserende. Endelig undta-ges parfumer, der er klassificeret som R52-53 (skadelig for vandmiljøet, kan forårsage uønskedelangtidsvirkninger i vandmiljøet).
3For parfumer gælder det særligt, at der ikke må anvendes parfumer (uanset deres klassificering),der skaldeklarerespå produktet ifølge EU's forordning om vaske- og rengøringsmidler (nr.648/2004). Koncentrationsgrænsen i miljømærkekriterierne er 0,010%.Anvendte konserveringsmidler til konservering af produktet skal overholde de generelle krav somandre ingredienser.Biocidaktivstoffer med henblik på at opnå en desinficerende (antimikrobiel) virkning af vaskemidleter ikke tilladt at anvende i produktet, med undtagelse af biocidaktivstof(fer), der er opført i bilag I A(lavrisiko biocidprodukter) i Biociddirektivet (98/8/EF), og som er blevet godkendt specifikt til brug ivaskemidler.Emballage.Kravene gælder kun primæremballagen (den emballage som varen sælges til forbru-geren i). Emballagens vægt i forhold til indhold skal overholde krav der sikre så lidt emballagefor-brug som muligt. Anvendes der over 80% genbrugsmateriale til emballage er emballagen undtagetfra ovenstående krav.Plastikemballage må ikke indeholde de ftalater, der er udelukket i EU's legetøjsdirektiv. Det er ftala-terne: DEHP, BBP, DBP, DNOP, DINP og DIDP.Kriterier for vaskeevne.Vaskemidlerne skal opfylde kravene i EU-miljømærkets test for vaskeev-ne. Dette sikrer, at produktet som minimum har en vaskeevne som er på linie med gennemsnittetaf markedet. Hvis det fremhæves, at produktet er et koldvandsvaskemiddel (vasker ved 20 graderscelsius), så skal produktet også være testet til at vaske rent ved 20 grader celsius.Kriterier for information til forbrugerne.Produktemballagerne skal indeholde en række oplys-ninger til forbrugeren om miljøvenlig adfærd i forbindelse med tøjvask, herunder også korrekt dose-ring.3.Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippetKommissionen har ikke redegjort herfor. Da forslaget ligger indenfor gældende fællesskabslovgiv-ning, vurderes det, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.4.Forslagets konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenserMiljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.Økonomiske konsekvenserMiljømærkeordningen er frivillig, hvorfor forslaget ikke forventes at medføre konsekvenser for stat, regioner,kommuner eller erhvervsliv.Miljømæssige konsekvenserKommissionen redegør ikke herfor, men det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauet positivt i EU, damiljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den bedste 10-20% bedste del af markedet i EU.5.HøringKommissionens endelige forslag har været sendt til orientering i Danmarks Miljømærkenævn fra19. maj 2010.
4Et rammenotat har været i høring i EU-specialudvalget for Miljø med frist til onsdag den 26. maj2010 kl. 12.Der er indkommet høringssvar fra Det Økologiske Råd (DØR), der overordnet finder, at det ikke ernok at kriterierne er miljømæssigt ”fornuftige kompromisser”og praktisk anvendelige, men at detogså er meget vigtigt at produkter, der skal sælges ved hjælp af Blomsten reelt kan markedsføres.Herunder særligt i forhold til hvad produktet i hvert fald ikke indeholder, da det i høj grad er væ-sentligt for forbrugernes præferencer på markedet. DØR mener ikke, at Kommissionens kriterieud-kast tager tilstrækkelig hensyn til dette forhold, da der mangler modet til klart at sige fra overforspecifikke ingredienser, og dermed give forbrugerne et klart valg, der også kan kommunikeres.DØR finder overordnet, at miljømærkede vaskemidler ikke må kunne tilsættes nanoingrediensersom fx nano-sølv. Efter DØR’s vurdering er der betydelige usikkerhedsmomenter vednano-materialer, der reelt ikke reguleres, hvilket i særdeleshed gør det nødvendigt at sikre, at deikke findes i miljømærkede produkter. DØR er opmærksomme på den indirekte regulering, der lig-ger i forslaget, men den giver ikke forbrugerne nogen reel sikkerhed og vil ikke nødvendigvis for-hindre at der fremover kan bruges fx nano-sølv i miljømærkede vaskemidler.Fsva. tensider finder DØR grundlæggende, at det er tåbeligt at tillade stoffer, der ikke har ændretkarakter og som tidligere var forbudt som fx LAS, men at det er fornuftigt at kigge på nedbrydelig-heden af alle ingredienser i produktet, men tensider i miljømærkede produkter bør være nedbryde-lige både under aerobe og anaerobe forhold og må ikke være klassificeret som R50.Fsva. parfumestoffer kan DØR varmt tilslutte sig den foreslåede position ifht. parfumestoffer ogfastholdelsen af basiskravene til miljømærkede produkter på dette område.Herudover er der ikke indkommet høringssvar.6.ForhandlingssituationenRevisionen af kriterierne har været ledet af det danske miljømærkesekretariat, MiljømærkningDanmark. Særlige vigtige diskussioner har været:-Udvidelsen af produktgruppentil også at omfatte skyllemidler og pletfjerner. Det er blevet ar-gumenteret, at disse produkttyper er unødvendige, men omvendt er det markeder, hvor der stadig-væk er et stort salg. Miljømærkekriterier for disse områder kan være med til at mindske miljøbe-lastningen fra brugen af disse produkter.- Værdien af detkritiske fortyndingsvolumenfor et miljømærket vaskemiddel. Der er tale om enberegnet/teoretisk påvirkning af vandmiljøet, der gør det muligt at sammenligne forskellige produk-ters miljøpåvirkning. De fastsatte værdier er strammet i forhold til gældende kriterier, og er fundetud fra forskellige produkter på det europæiske marked. En markedsundersøgelse viser, at de nor-diske produkter typisk klarer værdien, mens de sydeuropæiske produkter har meget svært ved atoverholde kravet.-Nedbrydelighed af ingredienser.Som noget nyt er der indført krav til nedbrydelighed af alle ty-per af ingredienser, således at der tillades en mindre mængde ingredienser (4-6% af produktet),der ikke er hhv. nedbrydelige under aerobe (iltrige) eller anaerobe (iltfrie) forhold i vandmiljøet. Degældende kriterier har kun haft krav om, at de vaskeaktive stoffer (tensider) skal være nedbrydeli-ge under anaerobe forhold. I Kommissionens forslag er dette krav nu fraveget til fordel for et nyt oggenerelt krav om reduktion af alle stoffer i vaskemidlet, der ikke er nedbrydelige under både aero-be eller anaerobe forhold.Konkret betyder det, at tensider som LAS (lineær alkylbenzen sulphonater) nu tillades. For ti år si-den var der stor debat om brugen af LAS, og miljømærkekriterierne har i en årrække udelukket deikke-anaerobt nedbrydelige tensider som LAS. Med ændringen af kriterierne omfattes i endnu hø-
5jere grad alle ikke-anaerobt nedbrydelige stoffer i et miljømærket vaskepulver, herunder parfumer,kompleksdannere, farve, optisk hvidt mm. Markedsundersøgelsen viser, at generelt kan de nordi-ske produkter overholde dette kriterium, mens sydeuropæiske lande har flere produkter, der skalændres.-Regulerede stoffer.Fosfat er udelukket efter ønske fra en lang række lande idet landene selvhar eller ønsker at regulere fosfat i rengørings- og vaskemidler.Der har været diskussion om parfumer overhovedet skulle tillades i et miljømærket produkt. Isærsydeuropæiske lande har fremført, at parfumefri produkter (næsten) ikke findes i disse lande, og atder er et markedskrav om parfumeret produkter. Kravet er nu endt med, at de særligt sensibilise-rende (allergene) parfumestoffer (indtil nu 26), der iflg. gældende lovgivning skal deklareres påprodukterne ikke må være i et miljømærket tekstilvaskemiddel. Derudover er det ikke tilladt at an-vende andre parfumer, der er klassificerede som sensibiliserende ved indånding (R42) eller vedhudkontakt (R43).Arbejdsgruppen har diskuteret tilsætning af biocidaktivstoffer med henblik på at kunne opnå endesinficerende (antimikrobiel) virkning af vaskemidlet. Det kunne f.eks. være nanosølv eller lignen-de for at give en desinficerende virkning i produktet. Der er sparsomme oplysninger om brugen, ogKommissionen har ikke ønsket at udelukke brugen af biocidprodukter, men foreslår i stedet, at derkun må anvendes biocidaktivstoffer, der er godkendt til brug i de såkaldte lavrisiko biocidprodukter,jf. Biociddirektivet, bilag IA. Og kun såfremt biocidaktivstoffet er godkendt til brug i vaskemidler. Iøjeblikket er der kun ét aktiv stof, CO2, der er opført på bilag IA. Kommissionen har haft sammefremgangsmåde for andre produktgrupper de seneste år.-Emballage.En del lande har ønsket pvc-fri emballage, og mange vaskemiddelproducenter hartilkendegivet, at der ikke anvendes pvc i emballagen. Kommissionen har ikke fundet det rimeligt atudelukke pvc som materiale. Til gengæld er alle typisk anvendte ftalater ikke tilladte at bruge.7.Dansk holdningDen danske regering forventer at kunne stemme for forslaget. Danmark finder det relevant at krite-rierne er blevet strammet, f.eks. kravet til kritisk fortyndingsvolumen, indholdet af ikke-nedbrydeligestoffer og udelukkelsen af en række kendte problematiske parfumer, og vil lægge vægt på at dissekrav ikke svækkes.Særligt vigtigt må fremhæves de basiskrav som er en konsekvens af Blomstens reviderede forord-ning (66/2010). Disse krav har ikke været en del af de deciderede forhandlinger i arbejdsgruppen,da Blomstens forordning først trådte i kraft 19. februar 2010. Fremover må der til miljømærkedeprodukter/artikler ikke tilsættes stoffer, der bl.a. kan klassificeres som giftige, CMR kategori I-III ogmiljøfarlige. Samtidig udelukkes stoffer, der i henhold til EU's kemikalielovgivning, REACH (artikel57), kan defineres somsærligt problematiske stoffer(SVHC’er). Kommissionen har mulighed for atafvige fra disse regler og gør det også i disse kriterier, som omtalt i afsnittet Formål og indhold.Danmark var med til at indføre disse basiskrav som grundstammen i miljømærkekriterierne frem-over. Danmark var også kritisk overfor Kommissionens mulighed for at afvige fra basiskravet, ogmener at sådanne afvigelser skal reserveres til de tilfælde, hvor det ikke er teknisk muligt at substi-tuere et givent stof, og hvor stoffet er vigtigt for produktets funktion.Danmark lægger afgørende vægt på, at der ikke kommer Kommissionsafvigelser i forhold til Blom-stens forordning med hensyn til CMR-stoffer. Danmark lægger endvidere vægt på, at begrænseyderligere Kommissionsafvigelser i forhold til forordningen. Danmark kan acceptere de foreslåedeafvigelser for enzymer og katalysatorer, idet disse er vigtige for vaskemidlets funktion, idet enzy-mer gør det muligt at lave kompakte og effektive vaskemidler og katalysatorer er nødvendige for,at enzymerne også virker i koldvandsprodukter.
6Danmark vil arbejde for, at afvigelsen for parfumer (R52-53 klassificerede) fjernes, idet det erdansk opfattelse, at parfumer ikke er vigtige for vaskemidlets funktion, der er at vaske rent, og ikkeafgive duft.Danmark støtter udvidelsen af produktgruppen til også at omfatte skyllemiddel og pletfjernere. Deter produkter, der anvendes mere og mere. Danmark vil i den forbindelse arbejde for, at der ikke til-lades brug af parfumer i disse produkter, idet skyllemidlets tekniske funktion er at reducere statiskelektricitet i kunstfibre og ikke give vasketøjet en duft.Danmark har udtrykt betænkelighed ved at fravige kravet om tensiders anaerobe nedbrydelighed.Der har været et stort pres i arbejdsgruppen, og Kommissionen har ikke ønsket at opretholde dettekrav. Til gengæld må det konstateres, at det generelle krav om nedbrydelighed (under såvel aero-be som anaerobe forhold) af alle indgående stoffer i miljømærket tekstilvaskemidler, vil have enstørre positiv miljøeffekt.Danmark vil stadigvæk arbejde for, at der indarbejdes strammere krav til de ikke-anaerobt nedbry-delige tensider, ved f.eks. at fastsætte en selvstændig koncentrationsgrænse for tensiderne.Kommissionens forslag tillader brugen af lavrisikobiocidprodukter, jf. Biociddirektivet. Det er danskholdning, at biocidprodukter skal begrænses mest muligt i forbrugerprodukter. Forslaget forventesikke at få nogen betydning de første mange år, men Danmark arbejder fortsat for, at miljømærkedeprodukter ikke indeholder biocidprodukter af nogen art.Blomstens kriterier er sammenlignelige med det Nordiske miljømærke, Svanens kriterier. Svanenbegrænser også indholdet af farlige og giftige stoffer, herunder også parfumer. Svanen stiller, somBlomsten, krav til indholdet af aerobe og anaerobe stoffer, men har dertil også en maksimum-grænse for indholdet af ikke-anaerobt nedbrydelige tensider (ca. 0,1%).Kommissionen angiver i sit endelige forslag, at kriterierne skal gælde i otte år fra vedtagelsen.Danmark vil gerne høre Kommissionens argumenter for en så lang periode før revision, da miljø-mærkekriterier normalt revideres indenfor 5 år. Danmark vil arbejde for at kriterierne skal revideresindenfor 5 år.