stof i fremover skal mærkes med en obligatorisk advarsel, som visse andreallergifremkaldende hårfarvestoffer.3. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i alleredegældende fællesskabsregulering, finder Regeringen, at forslaget er i over-ensstemmelse med nærhedsprincippet.4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:Det er Miljøstyrelsens vurdering, at direktivforslaget skal gennemføres iDanmark ved udstedelse af en bekendtgørelse. Reglerne skal efter forsla-get være gennemført i dansk ret senest 6 måneder efter vedtagelsen afdirektivet.Økonomiske og administrative konsekvenser:Forslaget forventes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser.Forslaget er primært rettet mod producenterne af kosmetiske produkter, ogDanmark har kun få produktionsvirksomheder.Beskyttelsesniveau:Forslaget vil medføre en mindre forbedring af beskyttelsesniveauet.5. Høring
Forslaget har været sendt i kort høring i Miljøspecialudvalget.Ingen aforganisationerneer fremkommet med bemærkninger.6. Forhandlingssituationen
På baggrund af hårfarvestrategien fra 2002 blev det blandt andet vedtaget,at industrien indenfor en bestemt tidsramme skulle levere data for kombina-tioner af visse hårfarver. Industrien har nu indleveret data på to non-oxidative hårfarver. Kommissionen har på baggrund af VKFs anbefalingerudarbejdet et forslag om regulering af disse to non-oxidative hårfarvestoffer.Kommissionen har fremsendt forslaget til medlemslandende d. 12. oktober2009. Forslaget er sat til afstemning den 22. oktober 2009.7. Dansk holdning
De 2 non-oxidative hårfarvestoffer er på nuværende tidspunkt midlertidigtreguleret på bilag III, del 2 i kosmetikbekendtgørelsen, men med dennedirektivændring skærpes anvendelsesbegrænsningerne på stofferne, og derbliver mærkningskrav til et af stofferne.Danmark støtter derfor forslaget, som indebærer en mindre forbedring afforbrugerbeskyttelsen.