Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 43
Offentligt
745143_0001.png
745143_0002.png
745143_0003.png
KemikalierJ.nr. MST-604-00061Ref. Beand/kirst

GRUNDNOTAT til Folketingets Europaudvalg

Kommissionens forslag til ændring af Rådets direktiv 76/768/EØF om kos-metiske midler med henblik på tilpasning af den tekniske udvikling af bilagIII.

1. Status

Kommissionen sendte den 12. oktober 2009 ovennævnte forslag til med-lemsstaterne.Forslaget har hjemmel i rådsdirektiv 76/768/EØF om kosmetiske produkter(kosmetikdirektivet).Forslaget er nu sat til afstemning den 22. oktober 2009 ved forskriftsproce-dure (1999/468/EF art. 5) på et møde i den stående komite for kosmetiskeprodukter. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet.Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rå-det og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeretflertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalifi-ceret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionenudstede direktivet.

2. Formål og indhold

Den Videnskabelige Komité for Forbrugersikkerhed (VKF) har vurderet sik-kerheden ved 2 non-oxidative hårfarvestoffer. VKF`s anbefaling er, at HCOrange No. 2, (løbenummer 26 i bilag III, del 2), højst må være i en koncen-tration på 1 % i det færdige produkt, og at 2-hydroxyethylamino-5-nitroanisol, (løbenummer 29 i bilag III del 2), højst må være i en koncentra-tion på 0,2 % i det færdige produkt. Desuden anbefaler VKF, at stofferneikke må anvendes i kombination med nitroserende agenser, og at det høje-ste indhold i af nitrosamin må være 50g/kg.Kommissionen foreslår derfor,at regulere disse stoffer i overensstemmelse med de anbefalede koncentra-tionsgrænser fra VKF. Stofferne reguleres på bilag III, del 11.VKF udtaler i vurderingen af HC Orange No. 2, at stoffet kan være stærktallergifremkaldende. Kommissionen foreslår derfor, at produkter med detteListe over stoffer, som må anvendes i kosmetiske produkter i overensstemmelse med defastsatte begrænsninger og betingelser.1
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København KTlf. 72 54 40 00 • Fax 33 32 22 28 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk
stof i fremover skal mærkes med en obligatorisk advarsel, som visse andreallergifremkaldende hårfarvestoffer.

3. Nærhedsprincippet

Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i alleredegældende fællesskabsregulering, finder Regeringen, at forslaget er i over-ensstemmelse med nærhedsprincippet.

4. Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenser:Det er Miljøstyrelsens vurdering, at direktivforslaget skal gennemføres iDanmark ved udstedelse af en bekendtgørelse. Reglerne skal efter forsla-get være gennemført i dansk ret senest 6 måneder efter vedtagelsen afdirektivet.Økonomiske og administrative konsekvenser:Forslaget forventes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser.Forslaget er primært rettet mod producenterne af kosmetiske produkter, ogDanmark har kun få produktionsvirksomheder.Beskyttelsesniveau:Forslaget vil medføre en mindre forbedring af beskyttelsesniveauet.

5. Høring

Forslaget har været sendt i kort høring i Miljøspecialudvalget.Ingen aforganisationerneer fremkommet med bemærkninger.

6. Forhandlingssituationen

På baggrund af hårfarvestrategien fra 2002 blev det blandt andet vedtaget,at industrien indenfor en bestemt tidsramme skulle levere data for kombina-tioner af visse hårfarver. Industrien har nu indleveret data på to non-oxidative hårfarver. Kommissionen har på baggrund af VKFs anbefalingerudarbejdet et forslag om regulering af disse to non-oxidative hårfarvestoffer.Kommissionen har fremsendt forslaget til medlemslandende d. 12. oktober2009. Forslaget er sat til afstemning den 22. oktober 2009.

7. Dansk holdning

De 2 non-oxidative hårfarvestoffer er på nuværende tidspunkt midlertidigtreguleret på bilag III, del 2 i kosmetikbekendtgørelsen, men med dennedirektivændring skærpes anvendelsesbegrænsningerne på stofferne, og derbliver mærkningskrav til et af stofferne.Danmark støtter derfor forslaget, som indebærer en mindre forbedring afforbrugerbeskyttelsen.
2
3