Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 440
Offentligt
868673_0001.png
868673_0002.png
868673_0003.png

Notat

Jord & AffaldJ.nr. MST-765-00001Ref. maaja

GRUNDNOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens forordningsudkast om etablering af kapacitetsmærkning af bærbare

genopladelige batterier og bilbatterier og –akkumulatorer i henhold til Europa Parlamentets

og Rådets direktiv 2006/66/EF

1. Status

Kommissionen har fremlagt ovennævnte forslag til vedtagelse i den tekniske komité for batterier.Forslaget har hjemmel i direktiv 2006/66/EF af 6. september 2006 om batterier og akkumulatorerog udtjente batterier, særlig artikel 21, stk. 2, og stk. 7.Foranstaltningerne i dette forordningsudkast er i overensstemmelse med udtalelsen fra udvalgetnedsat ved artikel 18 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/12/EF1af 5. april 2006 omaffald. Der skal stemmes om forslaget på et møde i komiteen den 01. juli 2010Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet i artikel 5a i Rådetsafgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006. Hvis der ikomiteen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen forordningen, efter atParlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal ikomiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa Parlamentet.Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højstto måneder, kan Kommissionen udstede forordningen, efter at Parlamentet har gennemført enlegalitetskontrol af forslaget.Der skulle den 26. marts 2009 være vedtaget regler om harmoniserede metoder til fastsættelse afmærkning, og disse skulle have været anvendt for batterier markedsført fra den 26. september2009. Kommissionen har været forsinket i forhold til at fremsætte forslag til regler, da den hargennemført studier med henblik på at udarbejde konkrete forslag til mærkningen ioverensstemmelse med internationale standarder.
1
EUT L 114 af 27.4.2006, s. 9.

2. Formål og indhold

I batteridirektivets artikel 21 er der et krav som led i producentansvaret om, at batteriproducenterskal kapacitetsmærke bærbare genopladelige batterier, bilbatterier og -akkumulatorer. Det erforudsat i direktivet, at der i komitéen skal vedtages fælles standarder for kapacitetsmærkning afbatterier og akkumulatorer.Batteriers eller akkumulatorers -kapacitet er et udtryk for deres ydeevne ved belastning. Detforventes at, kapacitetsmærkning vil bidrage til:- at give nyttige, letforståelige og sammenlignelige oplysninger til forbrugerne, når de køberbærbare genopladelige batterier, bilbatterier og – akkumulatorer.,- at vælge et mere miljøvenligt alternativ og dermed mindske forurening og skabe bedreressourceforbrug,- at vælge det rette batteri eller den rette akkumulator til diverse elektroniske og elektriske udstyr,hvilket vil medføre en reducering af affaldsmængden og- at harmonisere kapacitetsmærkningen af bærbare batterier, bilbatterier og -akkumulatorer ihenhold til internationale standarder.

3. Europa Parlamentets udtalelser

Forslaget er ikke sendt til Europa Parlamentet.

4. Nærhedsprincippet

Det vurderes, at nærhedsprincippet er overholdt, idet der alene er tale om en tekniskgennemførelse af batteridirektivet.

5. Konsekvenser for Danmark

Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:I øjeblikket er der ikke krav om kapacitetsmærkning af bærbare genopladelige batterier, bilbatterierog – akkumulatorer. Det er i det oprindelige direktiv forudsat, at der skal vedtages opfølgenderegler om mærkning.Forordningen bliver direkte gældende i Danmark og træder i kraft ved offentliggørelse i EU-tidende.Der skal indføres ændring af bekendtgørelse om import og salg samt eksport af batterier ogakkumulatorer, således at der indføres straffebestemmelser til håndhævelse af kravene iforordningen.Den bliver gældende for batterier og akkumulatorer, der markedsføres første gang 18 månederefter offentliggørelsesdatoen.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Statsfinansielle konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have nævneværdige statsfinansielle konsekvenser.Erhvervsadministrative konsekvenser.I kraft af, at der er lagt op til en overgangsordning, hvor kapacitetsmærkningen gælder for batterierog akkumulatorer, der markedsføres senere end 18 måneder efter forordningens ikrafttræden,forventes der ikke nævneværdige erhvervsadministrative byrder. Der er i Danmark ingenproduktion af batterier eller akkumulatorer. Når der er indført en overgangsordning, bliver dermulighed for at producenter kan nå at indrette sig på kapacitetskravene, og de batterier, der
2
allerede er importeret inden, kan nå at blive markedsført inden kapacitetsmærkningen kommer til atgælde.Det vurderes derfor, at kapacitetsmærkning af bærbare genopladelige batterier og bilbatterier og -akkumulatorer ikke vil have nævneværdige erhvervsadministrative konsekvenser.Erhvervsøkonomiske konsekvenserI dag er de fleste bærbare genopladelige batterier, bilbatterier og akkumulatorer kapacitetsmærket.Direktivet lægger op til, at harmonisere denne mærkning efter internationale standarder. Dermedvurderes det, at forslaget ikke vil have nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.Beskyttelsesniveau:Forslaget vurderes at have en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet. Hensigten medmærkningen er at vejlede forbrugerne i at vælge det rette batteri eller den rette akkumulator tilderes elektriske og elektroniske udstyr, og dermed minimere affaldsmængden, hvilket vil medføremindre forurening og bedre ressourceforbrug.

6. Høring

Sagen har været sendt i høring i specialudvalget.. Der er i den forbindelse kommet svar fra DI, 3F,Arbejdstilsynet, som ikke har bemærkninger til forslaget.

7. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen finder, at denne harmoniserede kapacitetsmærkning vil føre til en øgetgennemskuelighed og vil komme forbrugere og miljøet til gode. Regeringen kan derfor støtteforslaget
3