Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 451
Offentligt
872640_0001.png
18.6.2010
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 153/1
I
(Lovgivningsmæssige retsakter)
DIREKTIVER
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2010/30/EU
af 19. maj 2010
om angivelse af energirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug ved hjælp af mærkning og
standardiserede produktoplysninger
(omarbejdning)
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
HAR —
(2)
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, særlig artikel 194, stk. 2,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske
og Sociale Udvalg (
1
),
Direktiv 92/75/EØF gælder kun for husholdnings­
apparater. Udvides direktiv 92/75/EØF’s anvendelsesom­
råde til at omfatte energirelaterede produkter, der direkte
eller indirekte påvirker energiforbruget i betydelig grad
under deres anvendelse, er der, som det fremgår af
Kommissionens meddelelse af 16. juli 2008 om hand­
lingsplanen for bæredygtigt forbrug, bæredygtig produk­
tion og en bæredygtig industripolitik, mulighed for at
fremkalde et forstærket sammenspil med bestående
lovregler, særlig med Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/125/EF af 21. oktober 2009 om rammerne
for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af energi­
relaterede produkter (
5
). Nærværende direktiv bør ikke
berøre anvendelsen af direktiv 2009/125/EF. Sammen
med sidstnævnte direktiv og andre EU-instrumenter er
nærværende direktiv en del af et bredere lovgrundlag,
der som led i en helhedspræget tilgang skal give yder­
ligere energibesparelser og miljømæssige gevinster.
efter høring af Regionsudvalget,
(3)
efter den almindelige lovgivningsprocedure
(
2
),
og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Rådets direktiv 92/75/EØF af 22. september 1992 om
angivelse af husholdningsapparaters energi- og ressource­
forbrug ved hjælp af mærkning og standardiserede vare­
oplysninger (
3
) er tidligere blevet væsentligt ændret (
4
). Da
der skal foretages yderligere ændringer, bør direktivet af
klarhedshensyn omarbejdes.
(4)
Formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds
møde den 8. og 9. marts 2007 understregede, at det er
nødvendigt at forbedre energieffektiviteten i Unionen
med henblik på at nå målet om at spare 20 % af Unio­
nens energiforbrug inden 2020, opstillede mål for udvik­
ling af vedvarende energi i hele EU og for reduktion af
drivhusgasemissioner samt opfordrede til en grundig og
hurtig gennemførelse af de væsentligste områder i
Kommissionens meddelelse af 19. oktober 2006 med
titlen »Handlingsplan for energieffektivitet: Udnyttelse af
potentialet«. Handlingsplanen satte især fokus på de
enormt store muligheder for energibesparelser i produkt­
sektoren.
(
1
) EUT C 228 af 22.9.2009, s. 90.
(
2
) Europa-Parlamentets holdning af 5.5.2009 (endnu ikke offentliggjort
i EUT), Rådets førstebehandlingsholdning af 14.4.2010 (endnu ikke
offentliggjort i EUT), Europa-Parlamentets holdning af 18.5.2010
(endnu ikke offentliggjort i EUT).
(
3
) EFT L 297 af 13.10.1992, s. 16.
(
4
) Se bilag I, del A.
En forbedring af energirelaterede produkters effektivitet
ved hjælp af forbrugernes bevidste valg vil gavne EU’s
økonomi som helhed.
(
5
) EUT L 285 af 31.10.2009, s. 10.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
872640_0002.png
L 153/2
DA
Den Europæiske Unions Tidende
18.6.2010
(5)
Forelæggelsen af præcise, relevante og sammenlignelige
oplysninger om energirelaterede produkters specifikke
energiforbrug skulle kunne påvirke slutbrugernes valg
til fordel for produkter, som selv har, eller hvis anven­
delse indirekte medfører, et lavere forbrug af energi og
andre væsentlige ressourcer under deres anvendelse, og
producenterne vil som følge heraf blive tilskyndet til at
tage skridt til at fremstille produkter med et lavere
forbrug af energi og andre væsentlige ressourcer. Indi­
rekte skulle sådanne oplysninger også kunne fremme
en effektiv anvendelse af disse produkter og dermed
bidrage til opfyldelse af EU’s mål om 20 % større energi­
effektivitet. Foreligger sådanne oplysninger derimod ikke,
vil markedskræfterne alene ikke kunne fremme en
rationel udnyttelse af energi og andre væsentlige
ressourcer i disse produkter.
(11)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
765/2008 af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering
og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring
af produkter (
1
) indeholder generelle bestemmelser om
markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af
produkter. Dette direktiv indeholder mere udførlige
bestemmelser til opfyldelse af direktivets mål. Disse
bestemmelser er forenelige med forordning (EF) nr.
765/2008.
(12)
(6)
Det bør erindres, at der findes EU-lovgivning og national
lovgivning, som giver forbrugerne visse rettigheder med
hensyn til erhvervede produkter, herunder erstatning eller
ombytning af produktet.
En rent frivillig ordning ville betyde, at kun nogle
produkter bliver mærket eller forsynet med standardise­
rede produktoplysninger, hvilket ville kunne skabe
uklarhed for eller endog vildledning af visse slutbrugere.
Den foreliggende ordning bør derfor sikre, at forbruget af
energi og andre væsentlige ressourcer oplyses for alle
produkter ved mærkning og på et standardiseret produkt­
datablad.
(13)
(7)
Kommissionen bør opstille en prioritetsliste over energi­
relaterede produkter, der kan være omfattet af en dele­
geret retsakt under dette direktiv. En sådan liste kan
indgå i den arbejdsplan, der er omhandlet i direktiv
2009/125/EF.
(14)
Energirelaterede produkter påvirker under deres anven­
delse direkte eller indirekte forbruget af energi i mange
forskellige former, hvoraf elektricitet og gas er de
vigtigste. Derfor bør dette direktiv omfatte energirelate­
rede produkter, der under deres anvendelse direkte eller
indirekte påvirker forbruget af enhver form for energi.
(8)
Oplysning spiller en afgørende rolle i markedskræfternes
spil, og det er derfor nødvendigt at indføre en ensartet
etiket for alle produkter af samme type, at give potenti­
elle købere supplerende standardoplysninger om produk­
ternes energiomkostninger og forbrug af andre væsentlige
ressourcer, og at sørge for, at potentielle slutbrugere, der
ikke ser produkterne udstillet og derfor ikke har lejlighed
til at se etiketten, også får disse oplysninger. For at kunne
få den ønskede gennemslagskraft bør etiketten være let
genkendelig for slutbrugerne, enkel og kortfattet. Til dette
formål bør etikettens nuværende layout bibeholdes som
grundlag for oplysninger til slutbrugerne om produk­
ternes energieffektivitet. Energiforbruget og andre oplys­
ninger om produkterne bør måles efter harmoniserede
standarder og metoder.
Energirelaterede produkter, som under deres anvendelse
direkte eller indirekte påvirker forbruget af energi eller i
givet fald andre væsentlige ressourcer betydeligt, og som
rummer tilstrækkelige muligheder for forbedring af effek­
tiviteten bør omfattes af en delegeret retsakt, når oplys­
ninger tilvejebragt ved mærkning kan tilskynde slutbru­
gerne til at købe mere effektive produkter.
(15)
For at opfylde Unionens mål med hensyn til klima­
ændringer og energisikkerhed og i betragtning af, at det
samlede energiforbrug til produkter forventes fortsat at
stige på lang sigt, kan delegerede retsakter under dette
direktiv, hvor det er relevant, også sikre, at produktets
samlede energiforbrug fremhæves på etiketten.
(16)
(9)
Som understreget i Kommissionens konsekvensanalyse,
der ledsager forslaget til dette direktiv, er energimærk­
ningsordningen blevet anvendt som model i forskellige
lande rundt om i verden.
(10)
Medlemsstaterne bør regelmæssigt overvåge, hvordan
dette direktiv efterleves, og lade relevante oplysninger
indgå i den rapport, som de har pligt til hvert fjerde år
at forelægge for Kommissionen i henhold til dette
direktiv, og herunder bør de særlig være opmærksomme
på leverandørernes og forhandlernes ansvarsområder.
I flere medlemsstater er der regler for offentlige indkøb,
som forpligter de kontraherende myndigheder til at købe
energieffektive produkter. Flere medlemsstater har også
indført incitamenter for energieffektive produkter. Krite­
rierne for, hvornår produkter kan komme i betragtning
til offentlige indkøb eller incitamenter, kan være meget
forskellige fra medlemsstat til medlemsstat. Henvisning til
præstationsklasser som niveauer for bestemte produkter,
der fastsættes i de delegerede retsakter til dette direktiv,
kan være et middel til at reducere den opsplitning af
markederne, som forskellige kriterier for offentlige
indkøb og incitamenter medfører, og fremme udbre­
delsen af effektive produkter.
(
1
) EUT L 218 af 13.8.2008, s. 30.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
872640_0003.png
18.6.2010
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 153/3
(17)
Eventuelle incitamenter fra medlemsstaterne til fremme af
effektive produkter kan udgøre statsstøtte. Dette direktiv
foregriber ikke resultatet af en eventuelt kommende stats­
støttesag om sådanne incitamenter efter artikel 107 og
108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktions­
måde (TEUF) og bør ikke dække skatte- og afgifts­
spørgsmål. Det står medlemsstaterne frit for at beslutte,
af hvilken art sådanne incitamenter skal være.
(24)
Forpligtelsen til at gennemføre dette direktiv i national
ret bør kun omfatte de bestemmelser, hvori der er fore­
taget indholdsmæssige ændringer i forhold til direktiv
92/75/EØF. Forpligtelsen til at gennemføre de bestem­
melser, hvori der ikke er foretaget ændringer, følger af
direktiv 92/75/EØF.
Når medlemsstaterne gennemfører bestemmelserne i
dette direktiv, bør de bestræbe sig på at afstå fra at
vedtage foranstaltninger, som kunne pålægge de berørte
markedsdeltagere, navnlig små og mellemstore virksom­
heder (SMV’er), unødvendigt bureaukratiske og tunge
forpligtelser.
Nærværende direktiv bør ikke berøre medlemsstaternes
forpligtelser med hensyn frister for gennemførelsen i
national ret og anvendelsen af direktiv 92/75/EØF.
I overensstemmelse med punkt 34 i den interinstitutio­
nelle aftale om bedre lovgivning (
1
) tilskyndes medlems­
staterne til, både i egen og i Unionens interesse, at udar­
bejde og offentliggøre deres egne oversigter, der så vidt
muligt viser overensstemmelsen mellem dette direktiv og
gennemførelsesforanstaltningerne —
(25)
(18)
Fremme af energieffektive produkter ved mærkning,
offentlige indkøb og incitamenter bør ikke gå ud over
sådanne produkters samlede miljøpræstationer og funk­
tionsmåde.
(26)
(19)
Kommissionen bør tillægges beføjelser til at vedtage dele­
gerede retsakter i overensstemmelse med TEUF
artikel 290 for så vidt angår mærkning og standardise­
rede produktoplysninger om energirelaterede produkters
forbrug af energi og andre væsentlige ressourcer under
deres anvendelse. Det er navnlig vigtigt, at Kommissionen
gennemfører relevante høringer under sit forberedende
arbejde, herunder på ekspertniveau.
(27)
(20)
Kommissionen bør regelmæssigt forelægge Europa-Parla­
mentet og Rådet en sammenfatning, der dækker EU og
hver enkelt medlemsstat, af de rapporter om indsatsen
for håndhævelse og graden af regelefterlevelse, som
medlemsstaterne forelægger i henhold til dette direktiv.
VEDTAGET DETTE DIREKTIV:
Artikel 1
Anvendelsesområde
1.
Dette direktiv fastsætter rammevilkår for harmonisering af
nationale foranstaltninger vedrørende information til slutbru­
gere, navnlig i form af mærkning og standardiserede produkt­
oplysninger om energirelaterede produkters forbrug af energi og
hvor det er relevant andre væsentlige ressourcer under deres
anvendelse og om andre i denne forbindelse relevante forhold,
således at slutbrugerne får mulighed for at vælge mere effektive
produkter.
2.
Direktivet finder anvendelse på energirelaterede produkter,
som under deres anvendelse direkte eller indirekte påvirker
forbruget af energi og, hvor det er relevant, andre væsentlige
ressourcer i betydelig grad.
3.
Dette direktiv gælder ikke for:
(21)
Det bør være Kommissionens opgave at tilpasse de på
etiketten oplyste klassifikationer for at sikre forudsige­
lighed for virksomhederne og forståelighed for forbru­
gerne.
(22)
I varierende omfang afhængigt af det pågældende
produkt kan den teknologiske udvikling og mulighederne
for yderligere betydelige energibesparelser nødvendiggøre
en yderligere produktdifferentiering og begrunde en revi­
sion af klassificeringen. En sådan revision bør navnlig
give mulighed for reskalering. Denne revision bør fore­
tages så hurtigt som muligt for produkter, som er særligt
innovative og derfor kan bidrage betydeligt til energi­
effektiviteten.
a) brugte produkter
(23)
Når Kommissionen vurderer fremskridtene og aflægger
rapport om gennemførelsen af handlingsplanen for bære­
dygtigt forbrug, bæredygtig produktion og en bæredygtig
industripolitik i 2012, vil den navnlig analysere, om der
er behov for en yderligere indsats til forbedring af
produkters energi- og miljøpræstationer, herunder bl.a.
eventuel information til forbrugerne om produkters
CO
2
-fodaftryk eller indvirkning på miljøet i løbet af
deres livscyklus.
b) transportmidler for personer eller for varer
c) den dataplade eller lignende, som af sikkerhedsgrunde er
anbragt på produkterne.
(
1
) EUT C 321 af 31.12.2003, s. 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
872640_0004.png
L 153/4
DA
Den Europæiske Unions Tidende
18.6.2010
Artikel 2
Definitioner
I dette direktiv forstås ved:
tutioner på en måde, der ikke er hjemmel for i dette direktiv
eller i en delegeret retsakt.
Artikel 3
a) »energirelateret produkt« eller »produkt«: ethvert produkt,
der indvirker på energiforbruget under dets anvendelse, og
som bringes i omsætning eller tages i brug i Unionen,
herunder dele, der er beregnet til at indgå i energirelaterede
produkter, der er omfattet af dette direktiv, når de bringes i
omsætning eller tages i brug som enkeltdele for slutbrugere,
og når deres miljøpræstationer kan vurderes selvstændigt
b) »datablad«: et standardiseret skema med oplysninger om et
produkt
c) »andre væsentlige ressourcer«: vand, kemikalier eller andet,
som forbruges af et produkt ved normal brug
d) »supplerende oplysninger«: andre oplysninger om et
produkts præstationsevne og andre egenskaber, som er af
betydning for eller kan bidrage til vurderingen af dets
forbrug af energi eller andre væsentlige ressourcer på
grundlag af målelige data
e) »direkte påvirkning«: påvirkning fra produkter, der reelt
forbruger energi under anvendelsen
f)
»indirekte påvirkning«: påvirkning fra produkter, der ikke
forbruger energi, men bidrager til energibesparelser under
anvendelsen
Medlemsstaternes ansvarsområder
1.
Medlemsstaterne sikrer:
a) at alle leverandører og forhandlere på deres område opfylder
deres forpligtelser som fastsat i artikel 5 og 6
b) at det forbydes, at andre etiketter, mærker, symboler eller
inskriptioner, som ikke er i overensstemmelse med kravene
i dette direktiv og i de relevante delegerede retsakter,
anbringes på produkter, der er omfattet af dette direktiv,
hvis det er sandsynligt, at denne anbringelse vil kunne
virke vildledende eller misvisende for slutbrugerne med
hensyn til forbruget af energi eller, hvor det er relevant,
andre væsentlige ressourcer under anvendelse af produkterne
c) at der samtidig med indførelsen af ordningen med etiketter
og datablade vedrørende energiforbrug eller -besparelse
gennemføres reklame- og oplysningskampagner, der skal
fremme energieffektiviteten og tilskynde slutbrugerne til en
mere ansvarlig udnyttelse af energien
g) »forhandler«: en detailhandler eller anden person, som
sælger, udlejer, sælger på afbetaling eller udstiller produkter,
der er bestemt til slutbrugeren
h) »leverandør«: producenten eller dennes godkendte repræsen­
tant i Unionen eller importøren, der bringer produktet i
omsætning eller tager det i brug på EU-markedet. Hvis
sådanne ikke findes, anses enhver fysisk eller juridisk
person, der bringer produkter omhandlet i dette direktiv i
omsætning eller tager dem i brug, for at være leverandør
i)
»bringe i omsætning«: den første gang et produkt gøres
tilgængeligt på EU-markedet med henblik på distribution
eller anvendelse i Unionen enten mod betaling eller gratis
og uanset salgsmetode
»ibrugtagning«: den første anvendelse i Unionen af et
produkt i overensstemmelse med dets formål
d) at der træffes passende foranstaltninger for at tilskynde de
relevante nationale eller regionale myndigheder, der er
ansvarlige for gennemførelsen af dette direktiv, til at samar­
bejde og give hinanden og Kommissionen oplysninger for at
medvirke til at håndhæve direktivet. Det administrative
samarbejde og udvekslingen af oplysninger skal udføres
under udnyttelse af alle de elektroniske kommunikationsmid­
lers fordele, skal være omkostningseffektivt og kan modtage
støtte fra relevante EU-programmer. Samarbejdet varetages
på en sådan måde, at der, hvor det er nødvendigt, er den
nødvendige garanti for behandlingens sikkerhed og fortro­
lighed og for beskyttelsen af følsomme oplysninger, der
overdrages under denne procedure. Kommissionen træffer
passende foranstaltninger for at tilskynde og bidrage til det
i dette punkt omhandlede samarbejde mellem medlemssta­
terne.
2.
Når en medlemsstat konstaterer, at et produkt ikke
opfylder alle relevante krav til etiketten og databladet som
omhandlet i dette direktiv og dets delegerede retsakter, pålægges
leverandøren at bringe produktet i overensstemmelse med disse
krav på effektive og forholdsmæssige vilkår fastsat af medlems­
staten.
j)
k) »uautoriseret anvendelse af en etiket«: anvendelse af en etiket
af andre end medlemsstaternes myndigheder eller EU-insti­
Er der tilstrækkeligt belæg for, at et produkt muligvis ikke
opfylder kravene, træffer den berørte medlemsstat de nødven­
dige forebyggende foranstaltninger og foranstaltninger, der skal
sikre overensstemmelse inden for en bestemt tidsramme under
hensyntagen til den skade, der er forårsaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
872640_0005.png
18.6.2010
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 153/5
Ved fortsat manglende overensstemmelse, træffer den berørte
medlemsstat afgørelse om at begrænse eller forbyde, at det
pågældende produkt bringes i omsætning og/eller ibrugtagning
af det pågældende produkt, eller om, at det skal trækkes tilbage
fra markedet. Kommissionen og de andre medlemsstater under­
rettes omgående i tilfælde, hvor produktet trækkes tilbage fra
markedet, eller hvor der udstedes forbud mod at bringe
produktet i omsætning.
Artikel 5
Leverandørernes ansvarsområder
Medlemsstaterne sørger for:
3.
Hvert fjerde år forelægger medlemsstaterne Kommissionen
en rapport, hvori der nærmere redegøres for deres indsats for at
håndhæve direktivet og for, hvor godt det efterleves på deres
område.
a) at leverandører, der bringer produkter, som er omfattet af en
delegeret retsakt, i omsætning eller leverer dem til brug,
forsyner dem med en etiket og et datablad i overensstem­
melse med dette direktiv og den delegerede retsakt
Kommissionen kan fastsætte nærmere regler om det fælles
indhold af sådanne rapporter i form af retningslinjer.
b) at leverandørerne udarbejder teknisk dokumentationsmate­
riale, der gør det muligt at bedømme nøjagtigheden af etiket­
tens og databladets oplysninger. Det tekniske dokumenta­
tionsmateriale skal indeholde:
i) en generel beskrivelse af produktet
4.
Kommissionen forelægger regelmæssigt Europa-Parla­
mentet og Rådet en sammenfatning af disse rapporter til orien­
tering.
ii) resultatet af konstruktionsberegninger, hvor det er rele­
vant
Artikel 4
Oplysningskrav
Medlemsstaterne sørger for:
iii) afprøvningsrapporter, hvis sådanne foreligger, herunder
også fra relevante bemyndigede organisationer som defi­
neret i andre EU-bestemmelser
a) at oplysninger om forbrug af el-energi, andre former for
energi og, hvor det er relevant, andre væsentlige ressourcer
under anvendelsen samt supplerende oplysninger meddeles
slutbrugerne i overensstemmelse med de delegerede retsakter
i medfør af dette direktiv ved hjælp af et datablad og en
etiket om produkter, der udstilles eller udbydes til salg, leje
eller afbetalingssalg til slutbrugeren, hvad enten det foregår
direkte eller indirekte ved fjernsalg under enhver form,
herunder via internettet
iv) henvisninger, når der benyttes værdier for lignende
modeller, til disse modeller, således at de kan identifi­
ceres.
Leverandørerne kan med henblik herpå anvende materiale,
der allerede er udarbejdet i overensstemmelse med krav i
andre relevante EU-bestemmelser.
b) at de i litra a) omhandlede oplysninger også tilvejebringes for
indbyggede eller installerede produkter, men kun når det
kræves i den relevante delegerede retsakt
c) at leverandørerne stiller det tekniske dokumentationsmate­
riale til rådighed for inspektionsformål i fem år efter, at
det sidste af de relevante produkter blev fremstillet.
c) at enhver reklame, som vedrører en bestemt model af ener­
girelaterede produkter, der er omfattet af en delegeret retsakt
i medfør af dette direktiv, indeholder en henvisning til
produktets energieffektivitetsklasse, hvis der gives energirela­
terede eller prismæssige oplysninger
Leverandørerne stiller på anmodning en elektronisk version
af det tekniske dokumentationsmateriale til rådighed for
medlemsstaternes markedstilsynsmyndigheder og for
Kommissionen inden 10 arbejdsdage efter modtagelse af
en anmodning fra en medlemsstats kompetente myndighed
eller fra Kommissionen.
d) at al teknisk salgsmateriale vedrørende energirelaterede
produkter, som beskriver et produkts specifikke tekniske
parametre, såsom tekniske vejledninger og brochurer fra
producenterne, enten i trykt udgave eller online, giver slut­
brugerne de nødvendige oplysninger om energiforbrug eller
indeholder en henvisning til produktets energieffektivitets­
klasse.
d) at leverandørerne leverer forhandlerne de nødvendige
etiketter til mærkning og produktoplysning gratis.
Leverandørerne leverer, uden at deres frihed til at vælge
system for levering af etiketter derved indskrænkes, etiket­
terne omgående på bestilling fra forhandlerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
872640_0006.png
L 153/6
DA
Den Europæiske Unions Tidende
18.6.2010
e) at leverandørerne foruden etiketterne leverer et datablad
f) at leverandørerne gengiver et produktdatablad i alle produkt­
brochurer. Følger der ikke produktbrochurer med fra leve­
randøren, skal leverandøren levere databladene sammen med
anden dokumentation, der leveres sammen med produktet
melse med dette direktivs og de delegerede retsakters bestem­
melser. Medlemsstaterne forlanger, at leverandørerne fremlægger
dokumentation som omhandlet i artikel 5, for, at oplysningerne
på etiketterne og databladene er korrekte, hvis de har grund til
at formode, at sådanne oplysninger er ukorrekte.
Artikel 9
g) at ansvaret for, at oplysningerne på etiketterne og databla­
dene er korrekte, påhviler leverandørerne
Offentlige indkøb og incitamenter
1.
Hvis et produkt er omfattet af en delegeret retsakt,
bestræber de ordregivende myndigheder, der, jf. Europa-Parla­
mentets og Rådets direktiv 2004/18/EF af 31. marts 2004 om
samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige
vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og
offentlige bygge- og anlægskontrakter (
1
), indgår offentlige
kontrakter om indkøb, levering af tjenesteydelser eller udførelse
af bygge- og anlægsprojekter, som ikke er udelukket fra direk­
tivets anvendelsesområde i henhold til dets artikel 12-18, sig på
kun at indkøbe produkter, der opfylder kriterierne for det
højeste præstationsniveau, og som hører til den højeste energi­
effektivitetsklasse. Medlemsstaterne kan også kræve, at de ordre­
givende myndigheder kun indkøber produkter, der opfylder
disse kriterier. Medlemsstaterne kan gøre anvendelsen af disse
kriterier betinget af omkostningseffektivitet, økonomisk
gennemførlighed, teknisk formålstjenlighed og tilstrækkelig
konkurrence.
h) at leverandørerne anses for at have givet deres samtykke til
offentliggørelse af oplysningerne på etiketten eller databladet.
Artikel 6
Forhandlernes ansvarsområder
Medlemsstaterne sikrer:
a) at forhandlerne placerer etiketterne korrekt, synligt og læse­
ligt, og sørger for, at databladet indgår i produktbrochuren
eller andet materiale, der følger produktet, når det sælges til
slutbrugere
b) at forhandlerne forsyner alle udstillede produkter, der er
omfattet af en delegeret retsakt, med en korrekt etiket på
det relevante sprog, anbragt på det iøjnefaldende sted, som
fastsættes i den for produktet gældende delegerede retsakt.
2.
Stk. 1 gælder for kontrakter med en værdi, som er lig med
eller højere end de tærskler, der er fastsat i artikel 7 i direktiv
2004/18/EF.
Artikel 7
Fjernsalg og andre former for salg
Udbydes produkter til salg, leje eller salg på afbetaling, ved
postordre, gennem katalog, via internettet, telefonsalg eller på
enhver anden måde, der indebærer, at den potentielle slutbruger
må formodes ikke at få lejlighed til at se produktet udstillet, skal
de delegerede retsakter indeholde en bestemmelse om, at poten­
tielle slutbrugere, inden de køber et produkt, skal gøres bekendt
med de oplysninger, der er angivet på produktets etiket og i
databladet. De delegerede retsakter angiver, om nødvendigt,
hvordan etiketten eller databladet eller de oplysninger, der
findes på etiketten eller databladet, skal vises eller gives til
den potentielle slutbruger.
3.
Når medlemsstaterne yder incitamenter vedrørende et
produkt, der er omfattet af en delegeret retsakt, tilsigter de
det højeste præstationsniveau, herunder den højeste energieffek­
tivitetsklasse jf. den gældende delegerede retsakt. Beskatning og
finanspolitiske foranstaltninger udgør ikke incitamenter i
henhold til dette direktiv.
Artikel 8
Fri bevægelighed
1.
Medlemsstaterne må ikke forbyde, fastsætte restriktioner
for eller lægge hindringer i vejen for, at produkter, der er
omfattet af og opfylder bestemmelserne i dette direktiv og
den gældende delegerede retsakt, bringes i omsætning eller
leveres til brug på deres område.
4.
Når medlemsstaterne yder incitamenter vedrørende
produkter, både til slutbrugere, som bruger meget effektive
produkter, og til industrivirksomheder, som markedsfører og
fremstiller sådanne produkter, udtrykker de mindstekravene
som præstationsklasser som defineret i den for det pågældende
produkt gældende delegerede retsakt, undtagen når de fastsætter
en højere ydeevne end tærsklen for den højeste energieffektivi­
tetsklasse i den delegerede retsakt. Medlemsstaterne har ret til at
fastsætte en højere ydeevne end tærsklen for den højeste energi­
effektivitetsklasse i den delegerede retsakt.
Artikel 10
Delegerede retsakter
1.
Kommissionen fastsætter nærmere bestemmelser om
etiketten og databladet ved delegerede retsakter i overensstem­
melse med artikel 11, 12 og 13, for hver type produkt i over­
ensstemmelse med nærværende artikel.
(
1
) EUT L 134 af 30.4.2004, s. 114.
2.
Medmindre de har belæg for det modsatte, skal medlems­
staterne anse etiketter og datablade som værende i overensstem­
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
872640_0007.png
18.6.2010
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 153/7
Når et produkt opfylder de kriterier, der er anført i stk. 2, skal
der vedtages en delegeret retsakt for det i overensstemmelse
med stk. 4.
Delegerede retsakter skal indeholde bestemmelser om etikettens
og databladets oplysninger om forbruget af energi og andre
væsentlige ressourcer under anvendelsen, som sætter slutbru­
gerne i stand til at træffe mere velinformerede købsafgørelser,
og som sætter markedstilsynsmyndighederne i stand til at
kontrollere, om produkterne lever op til de anførte oplysninger.
Når en delegeret retsakt indeholder bestemmelser om både ener­
gieffektivitet og forbrug af væsentlige ressourcer for et produkt,
skal etikettens udformning og indhold fremhæve produktets
energieffektivitet.
2.
De i stk. 1 omhandlede kriterier er:
4.
De delegerede retsakter skal særlig angive følgende:
a) den nøjagtige definition af den type produkt, der er omfattet
deraf
b) de målestandarder og målemetoder, der skal anvendes med
henblik på at fremskaffe de i artikel 1, stk. 1, omhandlede
oplysninger
c) hvilke enkeltheder det tekniske dokumentationsmateriale, der
kræves i henhold til artikel 5 skal indeholde
a) Produkterne skal ifølge de nyeste foreliggende tal og under
hensyntagen til, hvor store mængder de omsættes i på EU-
markedet, rumme betydelige muligheder for at spare energi
og i givet fald andre væsentlige ressourcer.
b) Der skal være stor spredning i de relevante præstations­
niveauer for de produkter, der kan fås på markedet med
de relevante funktionelle egenskaber.
c) Kommissionen skal tage hensyn til relevant EU-lovgivning og
selvregulering som f.eks. frivillige aftaler, der forventes at
opfylde de politiske mål hurtigere eller til lavere omkost­
ninger end obligatoriske krav.
3.
Når Kommissionen udarbejder et udkast til delegeret
retsakt, skal den:
a) tage hensyn til de miljøparametre, der er anført i bilag I, del
1, til direktiv 2009/125/EF og udpeget som væsentlige i den
relevante
gennemførelsesforanstaltning
til
direktiv
2009/125/EF, og som er relevante for slutbrugeren under
anvendelsen
b) vurdere retsaktens virkninger for miljøet, slutbrugerne og
producenterne, herunder små og mellemstore virksomheder
med hensyn til konkurrenceevne, også på markeder uden for
Unionen, innovation, markedsadgang samt omkostninger og
udbytte
c) foretage en passende interessenthøring
d) fastsætte en eller flere gennemførelsesdatoer, eventuel fasede­
ling eller overgangsforanstaltninger eller -perioder, navnlig
under hensyntagen til eventuelle virkninger for SMV’er eller
for særlige produktgrupper, der primært fremstilles af
SMV’er.
d) udformning og indhold af den i artikel 4 nævnte etiket, som
så vidt muligt skal have en ensartet udformning for alle
produktgrupper og i alle tilfælde være klart synlig og læselig.
Etikettens format er fortsat baseret på klassificeringen med
bogstaver fra A til G; klassificeringens trin svarer til betyde­
lige energi- og omkostningsbesparelser set fra slutbrugerens
synspunkt.
Der kan tilføjes tre supplerende klasser til klassificeringen,
hvis det teknologiske fremskridt gør det nødvendigt. Disse
supplerende klasser angives med A+, A++ og A+++ for den
mest effektive klasse. I princippet er det samlede antal klasser
begrænset til syv, medmindre flere klasser fortsat er i brug.
Farveskalaen består af højst syv forskellige farver, fra mørke­
grøn til rød. Farvekoden for den højeste klasse alene er altid
mørkegrøn. Hvis der er flere end syv klasser, er den røde
farve den eneste, der kan gentages.
Klassificeringen revideres navnlig, når en betydelig andel af
produkterne på det indre marked opnår de to højeste energi­
effektivitetsklasser, og når der kan opnås supplerende bespa­
relser ved at skelne yderligere mellem produkterne.
De detaljerede kriterier for en eventuel omklassificering af
produkterne fastlægges i givet fald i det enkelte tilfælde i
den relevante delegerede retsakt.
e) hvor på det udstillede produkt etiketten skal anbringes, og
hvordan etiketten og/eller oplysningerne skal forelægges ved
salgstilbud som omhandlet i artikel 7. Hvor det er hensigts­
mæssigt, kan de delegerede retsakter foreskrive, at etiketten
skal fastgøres på produktet eller trykkes på emballagen, eller
fastsætte nærmere krav til, hvordan mærkningen skal
gengives ved trykning af kataloger, fjernslag og internetsalg
f) indholdet og, hvor det er hensigtsmæssigt, formatet af samt
andre enkeltheder vedrørende det datablad eller de yderligere
oplysninger, der er omhandlet i artikel 4 og artikel 5, litra c);
oplysningerne på etiketten skal også fremgå af databladet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
872640_0008.png
L 153/8
DA
Den Europæiske Unions Tidende
18.6.2010
g) etikettens specifikke indhold i forbindelse med reklame,
herunder i relevant omfang energiklasse og andre relevante
præstationsniveauer for det pågældende produkt, i en læselig
og synlig form
Artikel 13
Indsigelser mod delegerede retsakter
1.
Europa-Parlamentet eller Rådet kan gøre indsigelse mod
den delegerede retsakt inden for en frist på to måneder fra
meddelelsen.
Fristen forlænges med to måneder på initiativ af Europa-Parla­
mentet eller Rådet.
2.
Har hverken Europa-Parlamentet eller Rådet ved udløbet af
denne frist gjort indsigelse mod den delegerede retsakt, offent­
liggøres den i
Den Europæiske Unions Tidende
og træder i kraft på
den dato, der er fastsat heri.
Den delegerede retsakt kan offentliggøres i
Den Europæiske
Unions Tidende
og træde i kraft inden fristens udløb, hvis både
Europa-Parlamentet og Rådet har meddelt Kommissionen, at de
ikke agter at gøre indsigelser.
3.
Gør Europa-Parlamentet eller Rådet indsigelse mod en
delegeret retsakt, træder den ikke i kraft. Den institution, der
gør indsigelse mod den delegerede retsakt, anfører begrundelsen
herfor.
Artikel 14
Evaluering
Kommissionen vurderer senest den 31. december 2014 effekti­
viteten af dette direktiv og dets delegerede retsakter og fore­
lægger en rapport for Europa-Parlamentet og Rådet.
Ved samme lejlighed vurderer Kommissionen også:
a) bidraget fra artikel 4, litra c), til dette direktivs mål
h) hvor det er hensigtsmæssigt, hvor længe den eller de på
etiketten oplyste klassificeringer, jf. litra d), er gyldige
i) præcisionsgraden af deklarationerne på etiket og datablad
j) hvornår den delegerede retsakt skal evalueres og eventuelt
revideres under hensyntagen til, hvor hurtigt den teknolo­
giske udvikling går.
Artikel 11
Udøvelse af de delegerede beføjelser
1.
Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage de dele­
gerede retsakter, der er omhandlet i artikel 10, i en periode på
fem år fra den 19. juni 2010. Kommissionen aflægger rapport
vedrørende de delegerede beføjelser senest seks måneder inden
udløbet af femårsperioden. Delegationen af beføjelser forlænges
automatisk for perioder af tilsvarende varighed, medmindre
Europa-Parlamentet eller Rådet tilbagekalder delegationen i
henhold til artikel 12.
2.
Så snart Kommissionen vedtager en delegeret retsakt, giver
den samtidig Europa-Parlamentet og Rådet meddelelse herom.
3.
Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede
retsakter med forbehold af betingelserne i artikel 12 og 13.
Artikel 12
Tilbagekaldelse af delegationen
1.
Den i artikel 10 omhandlede delegation af beføjelser kan
tilbagekaldes af Europa-Parlamentet eller Rådet.
b) effektiviteten af artikel 9, stk. 1
c) behovet for at ændre artikel 10, stk. 4, litra d), på baggrund
af den tekniske udvikling og forbrugernes forståelse af etiket­
tens udformning.
Artikel 15
Sanktioner
Medlemsstaterne fastsætter bestemmelser om sanktioner for
overtrædelse af de nationale bestemmelser, der er vedtaget i
medfør af dette direktiv og dets delegerede retsakter, herunder
uberettiget anvendelse af etiketten, og træffer alle nødvendige
foranstaltninger til at sikre gennemførelsen heraf. Sanktionerne
skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsernes
grovhed og have afskrækkende virkning. Medlemsstaterne
giver den 20. juni 2011 Kommissionen meddelelse om disse
bestemmelser og meddeler omgående Kommissionen senere
ændringer af betydning for bestemmelserne.
2.
Den institution, der har indledt en intern procedure med
henblik på at afgøre, om delegationen af beføjelser skal tilbage­
kaldes, bestræber sig på at give den anden institution og
Kommissionen meddelelse herom i rimelig tid, inden den ende­
lige afgørelse træffes, og angiver samtidig, hvilke delegerede
beføjelser der eventuelt vil blive tilbagekaldt, samt den mulige
begrundelse herfor.
3.
Afgørelsen om tilbagekaldelse bringer delegationen af de
beføjelser, der er angivet i den pågældende afgørelse, til ophør.
Den får virkning øjeblikkeligt eller på et senere tidspunkt, der
præciseres i afgørelsen. Den berører ikke gyldigheden af de
delegerede retsakter, der allerede er i kraft. Den offentliggøres
i
Den Europæiske Unions Tidende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
872640_0009.png
18.6.2010
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 153/9
Artikel 16
Gennemførelse i national ret
1.
Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administra­
tive bestemmelser i kraft for at efterkomme dette direktiv senest
den 20. juni 2011. De tilsender straks Kommissionen disse
bestemmelser.
De anvender disse bestemmelser fra den 20. juli 2011.
Bestemmelserne skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning
til dette direktiv eller skal ved offentliggørelsen ledsages af en
sådan henvisning. De skal også indeholde oplysning om, at
henvisninger i gældende love og administrative bestemmelser
til direktiv 92/75/EØF gælder som henvisninger til nærværende
direktiv. Medlemsstaterne fastsætter de nærmere regler for
henvisningen og træffer bestemmelse om affattelsen af den
nævnte oplysning.
2.
Medlemsstaterne tilsender Kommissionen de vigtigste
nationale bestemmelser, som de udsteder på det område, der
er omfattet af dette direktiv.
Artikel 17
Ophævelse
Direktiv 92/75/EØF, som ændret ved den i bilag I, del A,
nævnte forordning, ophæves med virkning fra den 21. juli
2011, uden at dette berører medlemsstaternes forpligtelser
med hensyn til de i bilag I, del B, angivne frister for gennem­
førelse i national ret og anvendelse af direktivet.
Henvisninger til direktiv 92/75/EØF gælder som henvisninger til
nærværende direktiv og læses efter sammenligningstabellen i
bilag II.
Artikel 18
Ikrafttræden
Dette direktiv træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den
Europæiske Unions Tidende.
Artikel 5, litra d), g) og h) anvendes fra 31. juli 2011.
Artikel 19
Adressater
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Strasbourg, den 19. maj 2010.
På Europa-Parlamentets vegne
J. BUZEK
På Rådets vegne
D. LÓPEZ GARRIDO
Formand
Formand
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
872640_0010.png
L 153/10
DA
Den Europæiske Unions Tidende
18.6.2010
BILAG I
DEL A
Ophævet direktiv med ændringer
(jf. artikel 17)
Rådets direktiv 92/75/EØF
(EFT L 297 af 13.10.1992, s. 16)
Forordning (EF) nr. 1882/2003
(EUT L 284 af 31.10.2003, s. 1)
Kun punkt 32 i bilag III
DEL B
Liste over frister for gennemførelse i national ret
(jf. artikel 16)
Direktiv
Frist for gennemførelse
92/75/EØF
1. januar 1994
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
872640_0011.png
18.6.2010
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 153/11
BILAG II
Sammenligningstabel
Direktiv 92/75/EØF
Nærværende direktiv
Artikel 1, stk. 1, indledning, første punktum
Artikel 1, stk. 1, indledning, andet punktum
Artikel 1, stk. 1, første til syvende led
Artikel 1, stk. 2
Artikel 1, stk. 3
Artikel 1, stk. 4, første og andet led
Artikel 1, stk. 4, tredje led
Artikel 1, stk. 4, fjerde led
Artikel 1, stk. 4, femte led
Artikel 1, stk. 5
Artikel 2, stk. 1
Artikel 2, stk. 2
Artikel 2, stk. 3
Artikel 2, stk. 4
Artikel 3, stk. 1
Artikel 3, stk. 2
Artikel 3, stk. 3
Artikel 3, stk. 4
Artikel 4, litra a)
Artikel 4, litra b)
Artikel 5
Artikel 6
Artikel 7, litra a)
Artikel 7, litra b
Artikel 7, litra c)
Artikel 8, stk. 1
Artikel 8, stk. 2
Artikel 9
Artikel 1, stk. 1
Artikel 1, stk. 2
Artikel 1, stk. 3, litra a) og b)
Artikel 1, stk. 3, litra c)
Artikel 2, litra a) og b)
Artikel 2, litra g) og h)
Artikel 2, litra c)
Artikel 2, litra d)
Artikel 2, litra e), f), i), j) og k)
Artikel 4, litra a)
Artikel 4, litra b), c) og d)
Artikel 5, litra b)
Artikel 5, litra b) og c)
Artikel 5, litra a)
Artikel 5, litra e) og f)
Artikel 5, litra g)
Artikel 5, litra h
Artikel 6, litra a)
Artikel 6, litra b)
Artikel 5, litra d)
Artikel 7
Artikel 3, stk. 1, litra a)
Artikel 3, stk. 1, litra b)
Artikel 3, stk. 1, litra c)
Artikel 3, stk. 1, litra d)
Artikel 3, stk. 2, 3 og 4
Artikel 8, stk. 1
Artikel 8, stk. 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
872640_0012.png
L 153/12
DA
Den Europæiske Unions Tidende
18.6.2010
Direktiv 92/75/EØF
Nærværende direktiv
Artikel 10
Artikel 11
Artikel 12, litra a)
Artikel 12, litra b)
Artikel 12, litra c)
Artikel 12, litra d)
Artikel 12, litra e)
Artikel 12, litra f)
Artikel 12, litra g)
Artikel 13
Artikel 14
Artikel 15
Artikel 9
Artikel 10, stk. 1, 2 og 3
Artikel 10, stk. 4, litra a)
Artikel 10, stk. 4, litra b)
Artikel 10, stk. 4, litra c)
Artikel 10, stk. 4, litra d)
Artikel 10, stk. 4, litra e)
Artikel 10, stk. 4, litra f)
Artikel 10, stk. 4, litra g), h), i) og j)
Artikel 11, 12, 13, 14 og 15
Artikel 17
Artikel 16
Artikel 18
Artikel 19
Bilag I
Bilag II