Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 457
Offentligt
872909_0001.png
872909_0002.png
872909_0003.png
872909_0004.png
872909_0005.png
872909_0006.png
872909_0007.png
872909_0008.png
872909_0009.png
872909_0010.png
872909_0011.png
872909_0012.png
872909_0013.png
872909_0014.png
872909_0015.png
872909_0016.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00579/ Dep. sagsnr. 3999Den 2. juli 2010FVM 782
REVIDERETNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om godkendelse af visse andre sundhedsan-prisninger af fødevarer end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og tilbørns udvikling og sundhed – etablering af artikel 13 liste (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremsendt forslag til forordning om godkendelse af visse andre sundheds-anprisninger af fødevarer end dem, der henviser til [enten] en reduceret risiko for sygdom og[eller] til børns udvikling og sundhed, nærmere bestemt udkast til en fælles liste over tilladteanprisninger i henhold til artikel 13, stk. 1.Forslaget forventes tidligst sat til afstemning på mødet i den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 12. juli 2010.Formålet med det foreliggende forslag er at fastsætte en harmoniseret liste over godkendtesundhedsanprisninger inden for kategorien ”Andre sundhedsanprisninger end dem, der henvi-ser til [enten] en reduceret risiko for sygdom og [eller] børns udvikling og sundhed”, nærmerebestemt fælleslisten over tilladte sundhedsanprisninger der henvises til i artikel 13, stk. 3, ianprisningsforordningen.Forslaget omfatter godkendelse af 117 anprisninger, på baggrund af en positiv vurdering fraDen Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA). Disse er primært anprisninger af næ-ringsstoffer som vitaminer og mineraler og deres betydning for kroppens funktioner (såkaldtefunktionelle anprisninger). De foreslåede tilladte anprisninger ledsages i forslaget af betingel-ser for anvendelse, hvor der tages udgangspunkt i udtalelserne fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA).Enkelte dele af det omfattende forslag vurderes at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmarki en negativ retning.Det er regeringens generelle holdning, at en godkendelse af en sundhedsanprisning i overens-stemmelse med anprisningsforordningen bør bygge på et solidt videnskabeligt grundlag. Lige-ledes er det væsentligt, at der fastsættes nødvendige vilkår og betingelser for anvendelse af deanprisninger, der godkendes, både for at sikre, at forbrugerne får relevante oplysninger og ik-
2ke bliver vildledt, og at der kan føres en effektiv fødevarekontrol. Ligeledes er det væsentligt,at godkendte anprisninger er forståelige og anvendelige for forbrugerne.Regeringen vurderer ikke, at ovennævnte kriterier er opfyldt for alle de anprisninger, somKommissionen har stillet forslag om godkendelse af.På den baggrund agter regeringen ikke at tilslutte sig forslaget i sin nuværende form, idet re-geringen lægger afgørende vægt på, at de anprisninger, der specifikt er fremhævet somværende problematiske (anprisninger, som er nævnt under punkt 2) og 4) i afsnit om regerin-gens foreløbige holdning), tages ud af forslaget og ikke kommer til afstemning på nuværendetidspunkt, samt hvis ovennævnte opfyldes, afstår fra at stemme, såfremt der ikke sker enafklaring af følgende anprisninger i overensstemmelse med den danske holdning (anprisnin-ger, som er nævnt under punkt 1) og 3) i afsnit om regeringens foreløbige holdning).
3
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00579/ Dep. sagsnr. 3999Den 2. juli 2010FVM 782
REVIDERETGRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om godkendelse af visse andre sundhedsan-prisninger af fødevarer end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og tilbørns udvikling og sundhed – etablering af artikel 13 liste (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResuméKommissionen har fremsendt et udkast til forslag til forordning om godkendelse af visse an-dre sundhedsanprisninger af fødevarer end dem, der henviser til [enten] en reduceret risikofor sygdom og [eller] til børns udvikling og sundhed. Forslaget er fremsat i henhold tilanprisningsforordningen. Der er tale om en liste med 117 sundhedsanprisninger, somforeslås godkendt i henhold til den godkendelsesprocedure, der er beskrevet i artikel 13, stk. 3i anprisningsforordningen. Enkelte dele af det omfattende forslag vurderes at ville berøre be-skyttelsesniveauet i Danmark i en negativ retning.BaggrundKommissionen har fremsendt forslag til forordning om godkendelse af visse andre sundheds-anprisninger af fødevarer end dem, der henviser til [enten] en reduceret risiko for sygdom og[eller] til børns udvikling og sundhed, nærmere bestemt udkast til en fælles liste over tilladteanprisninger i henhold til artikel 13, stk. 1.Forslaget er fremsat med hjemmel i henholdsvis artikel 13, stk. 3 og artikel 28, stk. 6, a (ii), iEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om er-nærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer.Forslaget behandles efter en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-varekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forordningen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig medhenholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager for-slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig in-den for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæ-
4den og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget har tidligere været sat på dagsordenen til afstemning i Den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 26. april 2010, men afstemningen blev ud-skudt, og forslaget har efterfølgende været drøftet i Kommissionens arbejdsgruppe vedrørendeernærings- og sundhedsanprisninger. Det er forventningen, at forslaget sættes til afstemningpå mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 12. juli2010.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdFormålet med det foreliggende forslag er at fastsætte en harmoniseret liste over godkendtesundhedsanprisninger inden for kategorien ”Andre sundhedsanprisninger end dem, der henvi-ser til [enten] en reduceret risiko for sygdom og [eller] børns udvikling og sundhed”, nærmerebestemt fælleslisten over tilladte sundhedsanprisninger der henvises til i artikel 13, stk. 3, ianprisningsforordningen.I henhold til anprisningsforordningens artikel 13, stk. 2, fremsendte medlemsstaterne inden31. januar 2008 lister over artikel 13 anprisninger til Kommissionen. Kommissionen modtogover 44.000 forskellige anprisninger, som Kommissionen har indarbejdet i en fælles ”konso-lideret liste” (indeholder ca. 4.000 anprisninger), som er blevet forelagt Den Europæiske Fø-devaresikkerhedsautoritet (EFSA) med henblik på at få en videnskabelig vurdering af, om derer tilstrækkelig sammenhæng mellem indtaget af fødevaren og den anpriste effekt.På grund af det overvældende antal af anprisninger, har Den Europæiske Fødevaresikkerheds-autoritet (EFSA) endnu ikke afsluttet vurderingen for alle anprisningerne. De første vurderin-ger blev publiceret af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) i oktober 2009.Nærværende forslag omfatter de anprisninger, som Den Europæiske Fødevaresikkerhedsauto-ritet (EFSA) i oktober 2009 vurderede, at der er tilstrækkelig videnskabelig evidens for (ud afca. 500 forelagte anprisninger). Forslaget er således en delmængde af den artikel 13 liste, derskal etableres jævnfør artikel 13, stk. 3. Konsekvensen for de anprisninger, som ikke optagespå listen, men som i et vist omfang allerede er på markedet er, at disse afvises og dermed ikkemå forefindes på det europæiske marked.
5Forslaget omfatter primært anprisninger af næringsstoffer som vitaminer og mineraler og de-res betydning for kroppens funktioner (såkaldte funktionelle anprisninger). Nedenfor ergengivet, hvilke anprisninger, der er omfattet af forslaget (117 anprisninger). De foreslåedetilladte anprisninger ledsages i forslaget af betingelser for anvendelse, hvor der tages ud-gangspunkt i udtalelserne fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA).Liste over sundhedsanprisninger, der foreslås tilladtI forhold til det tidligere forslag, som var sat på dagsordenen til afstemning i Den StåendeKomité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 26. april 2010, er der blandtandet sket en ændring i ordlyden for nogle af anprisningerne, samt ændring i betingelser foranvendelse for enkelte anprisninger. En række anprisninger er blevet splittet op i flere anpris-ninger. En enkelt helt ny anprisning er indsat: ”Coppercontributes to normal iron transportin the body (ID 269, 270, 1727)”.Denne anprisning formodes ikke at have været opført påden tidligere liste på grund af en fejl. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)har vurderet, at der er dokumentation for denne anprisning.Anprisning (i alfabetisk rækkefølge)Det omhandlende næringsstof eller andet stof er nævnt indledningsvis i anpris-ningen, og derved giver listen også en alfabetisk oversigt over de pågældendenæringsstoffer eller andre stoffer, som anprisningen omhandler, dog med to und-tagelser (beta-glucans og glucomannan). I de to tilfælde er stoffet angivet medfed skrift.Alpha-linolenic acid (ALA) contributes to maintenance of normal blood choles-terol concentrationsBiotin contributes to normal energy-yielding metabolismBiotin contributes to normal macronutrient metabolismBiotin contributes to the maintenance of normal hairBiotin contributes to the maintenance of normal skinBiotin contributes to the maintenance of normal mucous membranesBiotin contributes to the normal function of the nervous systemCalcium contributes to normal blood clottingCalcium contributes to normal energy-yielding metabolismCalcium contributes to normal muscle function and neurotransmissionCalcium contributes to the normal function of digestive enzymesCalcium contributes to the maintenance of normal bone structureCalcium contributes to the maintenance of normal teethCopper contributes to maintenance of normal connective tissuesCopper contributes to normal energy yielding metabolismCopper contributes to normal function of the immune systemCopper contributes to normal function of the nervous systemCopper contributes to maintenance of normal pigmentation of skinCopper contributes to maintenance of normal pigmentation of hairCopper contributes to the protection of cell constituents from oxidative damageCopper contributes to normal iron transport in the bodyEicosapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA) contribute to themaintenance of normal blood pressureID nummer
493114, 117113, 114, 117118, 2876115115116230, 236234226, 227, 230, 235355224, 230, 354,224, 230, 231, 3099265, 271, 1722266264267268, 1724268, 1724263, 1726269, 270, 1727502
6Eicosapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA) contribute to themaintenance of normal triglyceride concentrationsFluoride contributes to maintain tooth mineralisationFolate contributes to a normal function of the immune systemFolate contributes to normal blood formationFolate contributes to the normal process of cell divisionFolate contributes to normal homocysteine metabolismFolate contributes to normal maternal tissue growth during pregnancyIodine contributes to maintenance of normal skinIodine contributes to normal energy-yielding metabolismIodine contributes to the normal production of thyroid hormones and normal thy-roid functionIron contributes to a normal function of the immune systemIron contributes to the normal process of cell divisionIron contributes to normal cognitive functionIron contributes to normal energy-yielding metabolismIron contributes to normal red blood cell formation.Iron contributes to normal oxygen transport in the bodyLactase enzyme contributes to breaking down lactoseLinoleic acid (LA) may help to maintain normal blood cholesterol concentrationsMagnesium contributes to the normal process of cell divisionMagnesium contributes to normal energy-yielding metabolismMagnesium contributes to normal muscle function.Magnesium contributes to normal nerve functionMagnesium contributes to normal protein synthesisMagnesium contributes to the maintenance of normal bone structureMagnesium contributes to electrolyte balanceMagnesium contributes to the maintenance of normal teethManganese contributes to normal energy-yielding metabolismManganese contributes to the maintenance of normal bone structureManganese contributes to the protection of cell constituents from oxidative dam-ageNiacin contributes to normal energy-yielding metabolismNiacin contributes to the maintenance of normal skinNiacin contributes to the maintenance of normal mucous membranesNiacin contributes to the normal function of the nervous systemPantothenic acid contributes to normal energy-yielding metabolismPantothenic acid contributes to normal mental performancePantothenic acid contributes to normal synthesis and metabolism of steroid hor-mones, vitamin D and some neurotransmittersPhosphorus contributes to energy-yielding metabolismPhosphorus contributes to normal function of cell membranesPhosphorus contributes to the maintenance of normal bone structurePhosphorus contributes to the maintenance of normal teethRegular consumption ofbeta-glucanscontributes to maintenance of normalblood cholesterol concentrationsRegular consumption ofglucomannanhelps maintain normal blood cholesterolconcentrations517275, 2769179193802882370274274252, 259368253251, 1589249, 1589250, 254, 2561697, 1818489365240, 247, 24824124236423923823931131030943, 49, 5445, 48, 50, 5245, 5244, 5356, 59, 60, 64, 171,72, 20857181329, 373328324, 327324, 327754, 755, 757, 801,1465, 2934836, 1560
7Selenium contributes to normal spermatogenesisSelenium contributes to normal thyroid functionSelenium contributes to the normal function of the immune systemSelenium contributes to the protection of cell constituents from oxidative dam-ageSugar-free chewing gum helps maintain tooth mineralizationSugar-free chewing gum helps neutralise plaque acidsSugar-free chewing gum may reduce oral drynessThiamine contributes to normal energy-yielding metabolismThiamine contributes to the normal function of the heartThiamine contributes to the normal function of the nervous systemVitamin A contributes to a normal function of the immune systemVitamin A contributes to the normal process cell differentiationVitamin A contributes to normal iron metabolismVitamin A contributes to the maintenance of normal skinVitamin A contributes to the maintenance of normal mucous membranesVitamin A contributes to the maintenance of normal visionVitamin B12 contributes to a normal function of the immune systemVitamin B12 contributes to the normal process of cell divisionVitamin B12 contributes to normal energy-yielding metabolismVitamin B12 contributes to normal red blood cell formationVitamin B6 contributes to normal function of the immune systemVitamin B6 contributes to normal protein and glycogen metabolismVitamin B6 contributes to normal red blood cell formationVitamin B6 contributes to the normal function of the nervous systemVitamin B6 contributes to the regulation of hormonal activityVitamin C contributes to a normal function of the immune systemVitamin C contributes to maintaining the normal function of the immune systemduring and after intense physical exerciseVitamin C contributes to normal collagen formation and the normal function ofbonesVitamin C contributes to normal collagen formation and the normal function ofteethVitamin C contributes to normal collagen formation and the normal function ofcartilageVitamin C contributes to normal collagen formation and the normal function ofgumsVitamin C contributes to normal collagen formation and the normal function ofskinVitamin C contributes to normal collagen formation and the normal function ofblood vesselsVitamin C contributes to normal energy-yielding metabolismVitamin C contributes to the normal function of the nervous systemVitamin C contributes to the protection of cell constituents from oxidative dam-ageVitamin C increases non-haem iron absorptionVitamin D contributes to normal absorption and utilisation of calcium and phos-396279, 282, 286, 1289,1290, 1291, 1293278277, 283, 286,1289, 1290, 1291,1293, 175111511150124021, 24, 282022, 27141420615, 1715161079399, 19092, 1016865, 70, 7167, 72, 1866669134144131, 149131, 149131, 149131, 136, 149131,137, 149130, 131, 149135133129, 138, 143, 144,148132, 147152, 157
8phorus and maintenance of normal blood calcium concentrationsVitamin D contributes to the normal process of cell divisionVitamin D contributes to the maintenance of normal bone structureVitamin D contributes to the maintenance of normal teethVitamin K contributes to maintenance of normal bone structureVitamin K contributes to normal blood clottingZinc contributes to a normal function of the immune systemZinc contributes to maintenance of normal bone structureZinc contributes to maintenance of normal visionZinc contributes to normal acid-base balanceZinc contributes to normal cognitive functionZinc contributes to normal DNA synthesis and cell divisionZinc contributes to normal fertility and reproductionZinc contributes to normal metabolism of fatty acidsZinc contributes to normal metabolism of vitamin AZinc contributes to the protection of cell constituents from oxidative damage
153150, 158151, 158123, 127, 128,2879124, 126291, 1757295, 1756361360296292, 1759297, 300302361294, 1758
UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om er-nærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer er direkte gældende i Danmark og de øvrigemedlemsstater.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.Enkelte dele af det omfattende forslag vurderes at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmarki en negativ retning.HøringSagen har været i høring via høringsportalen af to omgange. Da den første høring blev gen-nemført med en meget kort høringsfrist. Da forslaget ikke kom til afstemning i Den StåendeKomité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 26. april 2010, blev høringengentaget, for at give lejlighed til at komme med uddybende bemærkninger. Følgende be-mærkninger er modtaget:DI Fødevarer mener ikke, at der bør vedtages et lovforslag over sundhedsanprisninger i med-før af artikel 13, stk. 1, før Kommissionen har behandlet alle forslag til artikel 13, stk. 1 an-prisninger, som står på den konsoliderede liste. Der henvises til, at dette vil være stærkt kon-kurrenceforvridende, idet positive vurderinger vil give en klar konkurrencefordel til de, derhar fået vurderet deres forslag, mens andre virksomheder vil stå i en mere usikker lovgiv-
9ningsmæssig situation i forhold til ubehandlede forslag. Det er endvidere DI Fødevarers vur-dering, at det lovgivningsmæssigt vil være overordentligt vanskeligt for virksomhederne atskulle forvalte to typer af anprisninger i form af ikke-harmoniserede anprisninger og harmoni-serede anprisninger, som begge ligger indenfor lovgivningens rammer, men som vil bliveforvaltet forskelligt i de forskellige EU-lande. DI Fødevarer finder, at der er så mange uafkla-rede spørgsmål omkring rammerne for anvendelse af godkendte sundhedsanprisninger blandtandet i forhold til vildledningsregler og ernæringsprofiler, at det ikke er hensigtsmæssigt atetablere listen på nuværende tidspunkt.Landbrug & Fødevarer er bekymret over, om forbrugerne vil kunne forstå anprisningerneuden at blive bange for dem og uden at have specialist-kendskab til fødevarer og næringsstof-fer. Landbrug & Fødevarer foreslår, at man drøfter forbrugerforståelsen nærmere, og om mu-ligt kommer med forenklinger af visse anprisningernes ordlyd.Dansk Erhverv hilser grundlæggende velkommen, at der skabes fælles EU-regler for sund-hedsanprisninger, så der skabes ens vilkår på tværs af landene. Dansk Erhverv påpeger imid-lertid, at det ud fra en konkurrencemæssig betragtning vil være problematisk at frigive noglesundhedsanprisninger før andre.De Samvirkende Købmænd (DSK) bemærker, at sundhedsanprisninger generelt udelukkendebør anvendes til ”lødige” fødevarer, som for eksempel fastsat i ernæringsprofilerne. Derud-over peger De Samvirkende Købmænd (DSK) på, at en sundhedsanprisning skal være en in-formativ oplysning for forbrugeren. De Samvirkende Købmænd (DSK) spørger, om det ermeningen, at anprisninger som ”Ironcontributes to normal cognitive function”og”Zinkcontributes to normal cognitive function”skal angives på pakken af færdigpakkede fødevarertil salg til den endelige forbrugere, og mener i den forbindelse, at en forbruger ikke ved hvadkognitiv betyder.Forbrugerrådet vil grundlæggende opfordre til, at Danmark stemmer imod anprisninger, derikke er relevante. Forbrugerrådet henviser til de mange anprisninger på listen af vitaminer ogfremfører, at selv om vitaminer pr. definition er relateret til livsvigtige biologiske funktioner,som kan dokumenteres videnskabeligt, vil behovet imidlertid for langt de fleste vitaminersvedkommende nemt blive dækket via en normal kost, og ekstra indtag vil ikke have en sund-hedsmæssig effekt. Derfor kan udsagn om vitaminers generelle funktion godt være videnska-beligt korrekte, men helt irrelevante og dermed vildledende i en anprisningssammenhæng,fordi forbrugeren kan få det indtryk, at et ekstra indtag er sundt på grund af den anpriste bio-logiske funktion.Forbrugerrådet mener overordnet, at det virker forhastet at sætte 1. batch af anprisningerne tilafstemning på nuværende tidspunkt, da der ikke bør tillades sundhedsanprisninger, før
10ernæringsprofilerne er på plads. Forbrugerrådet mener principielt, at godkendelsesprocessenskal gennemføres så hurtigt som muligt, men at den store usikkerhed, der er omkring ernæ-ringsprofilerne for tiden overskygger problemerne med forsinkede godkendelser.Forbrugerrådet vil derfor opfordre til, at Danmark arbejder for, at man under alle omstændig-heder stemmer imod anprisninger, der ikke er relevante (jævnfør bemærkninger om vitami-ner), at man fokuserer skarpt på at blive enige om fornuftige ernæringsprofiler, at man udsæt-ter godkendelsen af anprisninger til alle anprisninger er vurderet af Den Europæiske Fødeva-resikkerhedsautoritet (EFSA) og, at processen med færdiggørelsen af artikel 13 listen speedesmaksimalt op.Forbrugerrådet er i særlig grad bekymret over, at man vil godkende anprisninger, hvor der kanvære noget uklarhed om evidensen (jævnfør grundnotat til Folketingets Europaudvalg af 21.april 2010), og mener, at man under alle omstændigheder bør vente med at stemme om demest problematiske anprisninger. Forbrugerrådet er dog også skeptisk over for en strategi,hvor man hele tiden vælger de mest ”uproblematiske” og stemmer om dem, da det vil kunnebetyde, at man alene tillader flere og flere anprisninger, og ikke forbyder nogen før til aller-sidst.Forbrugerrådet mener ikke, at den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s) fore-slåede formuleringer bør ændres, da det kan ændre budskabet i anprisninger. Derudover pegespå, at der bør udarbejdes en procedure til at teste forbrugerforståelsen.Kræftens Bekæmpelse finder, at for langt de fleste vitaminers vedkommende dækkes behovetnemt via en normal kost, og ekstra indtag vil ikke have en sundhedsmæssig effekt og kan inogle tilfælde have en negativ sundhedsmæssig effekt, især hvis der udover berigelse også ta-ges ekstra vitaminer i form af kosttilskud i pilleform. Udsagn om vitaminers funktion kan der-for godt være videnskabeligt korrekte, men helt irrelevante og dermed vildledende i en an-prisningssammenhæng, fordi forbrugeren kan få det indtryk, at et ekstra indtag er sundt pågrund af den anpriste biologiske effekt. Kræftens Bekæmpelse mener, at det virker forhastet atsætte disse anprisninger til afstemning, fordi sundhedsanprisninger ikke bør tillades, inden er-næringsprofilerne er på plads. Kræftens Bekæmpelse finder det afgørende, at der lige nu fraKommissionens side fokuseres mest på at fastsætte fornuftige ernæringsprofiler, da disse erfundamentet for ernærings- og sundhedsanprisninger. Kræftens Bekæmpelse vil derfor opfor-dre til, at Danmark arbejder for, at der fokuseres skarpt på at få skabt enighed om og få vedta-get fornuftige ernæringsprofiler.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens generelle holdning, at en godkendelse af en sundhedsanprisning i overens-stemmelse med anprisningsforordningen bør bygge på et solidt videnskabeligt grundlag. Lige-ledes er det væsentligt, at der fastsættes nødvendige vilkår og betingelser for anvendelse af deanprisninger, der godkendes, både for at sikre, at forbrugerne får relevante oplysninger og ik-
11ke bliver vildledt, og at der kan føres en effektiv fødevarekontrol. Ligeledes er det væsentligt,at godkendte anprisninger er forståelige og anvendelige for forbrugerne.For en stor del af anprisningerne har Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)bemærket, at den tilgængelige evidens ikke viser, at der skulle være en mangel på det pågæl-dende næringsstof i den europæiske befolkning, som skulle kunne medføre at den funktion,som fremhæves i anprisningen, er nedsat. Med andre ord, for en stor del af anprisningernefremhæves en sammenhæng mellem et næringsstof og den betydning dette stof har for krop-pens funktioner, selvom forbrugeren ikke har nogen anledning til at bekymre sig om dennefunktion. Det er dog efterfølgende blevet oplyst af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsauto-ritet (EFSA), at når det gælder henvisningerne til, at der ikke er fundet at være en mangel afdet pågældende næringsstof/nedsat funktion hos befolkningen, kan dette ikke tages til indtægtfor, at der ikke forekommer mangel hos enkelte grupper i befolkningen.Regeringen er enig i høringsparternes bemærkninger om, at anprisninger kan have en påvirk-ning af forbrugernes valg af fødevarer, og for at det eventuelt kan føre til øget indtag af en gi-ven fødevare, som egentlig ikke er gavnlig for den enkelte forbruger, og som i værste fald kanmedføre en negativ effekt på sundheden. Det er dog vurderingen, at der ikke er hjemmel i an-prisningsforordningen til at afvise sundhedsanprisninger generelt med henvisning til rele-vanskriteriet. Det er derfor regeringens holdning, at i stedet for generelt at afvise en godken-delse af disse sundhedsanprisninger, kan der i henhold til de generelle principper i anpris-ningsforordningen, ud fra en konkret vurdering af det pågældende produkt eller den konkretemarkedsføring, træffes afgørelser om, hvorvidt en godkendt sundhedsanprisning vil være vild-ledende for forbrugeren.Der er imidlertid en række anprisninger på listen over anprisninger i forslaget, som foreslåsgodkendt, som regeringen finder, ikke kan godkendes på nuværende tidspunkt. Det skyldesenten fordi der:(1) er uklarhed omkring de betingelser, der er sat for anvendelse, eller fordi der(2) er problemer med hensyn til forbrugerforståelsen, som blandt andet vil kunne give anled-ning til en anden klassificering af anprisningerne i form af kategorien ”reduceret risiko forsygdom”, og hvor anprisningerne derfor ikke skal optages på listen over artikel 13 anprisnin-ger, men som i stedet skal godkendes særskilt efter en anden procedure.Ligeledes er der visse anprisninger:(3) der vurderes at være for uspecifikke eller i strid med de generelle principper i anprisnings-forordningen i øvrigt, samt(4) visse anprisninger, hvor de fremhævede funktioner ikke er relateret til indtag af det pågæl-dende næringsstof, hvilket derfor vil være vildledende at fremhæve i markedsføringen af fø-devarer.
121)Betingelser for anvendelseFor de fleste vitaminer og mineraler henvises til, som betingelse for anvendelse, at dersom minimum skal være et indhold svarende til kriteriet for anprisningen ”kilde til[navn på vitamin]og/eller [navn på mineral]”, hvilket svarer til en betydelig mængde (15% af anbefalet daglig tilførsel (ADT) pr. 100 g) som defineret i næringsdeklarations-reglerne. Denne betingelse er i overensstemmelse med udtalelserne fra Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), og giver ikke anledning til bemærkninger.For nogle af anprisningerne er der imidlertid uklarhed omkring betingelserne for anven-delse, både med hensyn til det videnskabelige grundlag i enkelte tilfælde og med hensyntil, hvilken mængde, der skal være i den konkrete fødevare for, at kunne benytte anpris-ningen. Regeringen finder det væsentligt, at der ikke fastsættes betingelser, der eksem-pelvis fører til, at der skal spises store mængder af fødevaren for at opnå en effekt.Denne problemstilling er særlig relevant for anprisningerne vedrørende vedligeholdelseaf normalt blodkolesterolniveau, blodtryk eller triglyceridniveau, som nævnt underpunkt 2). Som det fremgår af punkt 2) er det regeringens holdning, at disse anprisningerbør tages ud af forslaget.Når det gælder anprisningen ”Laktase enzyme contributes to breaking down lactose”,ID 1697 og ID 1818, er det ikke klart, hvorvidt anprisningen skal begrænses til visseprodukter. Dette bør beskrives nærmere, således at det klart fremgår, at anprisningen ik-ke kan anvendes for fødevarer generelt, men alene på selve enzymproduktet.2)ForbrugerforståelseRegeringen finder, at forbrugerforståelse er et meget vigtigt element i forbindelse medvedtagelse af anprisninger. Samtidig erkendes, at en information om de forskellige næ-ringsstoffers betydning for kroppens funktioner generelt ikke er særlig nem at beskrive ien kortfattet anprisning. Umiddelbart synes flere af anprisningerne at være ”uforståeli-ge” for den almindelige forbruger. Regeringen finder imidlertid, at den ordlyd som DenEuropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet, at der er videnskabeligevidens for, bør fastholdes, da der for flere af anprisningerne ikke er et objektivt grund-lag til stede for at kunne tage stilling til, hvorvidt en anden ordlyd er mere forståelig.For flere anprisninger, der henviser til envedligeholdelseaf normalt blodkolesterolni-veau, blodtryk eller triglyceridniveau, er det imidlertid regeringens vurdering, at forbru-geren bør få oplyst, at der reelt er tale om enreduktioni henholdsvis blodkolesterol,blodtryk eller triglyceridniveauer. Dette vedrører følgende anprisninger:Alpha-linolenic acid (ALA) contributes to maintenance of normal blood cho-lesterol concentrations(ID 493)Eicosapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA) contributeto the maintenance of normal blood pressure(ID 502)
13Eicosapentaenoic ac(EPA) and docosahexaenoic ac(DHA) contribute to themaintenance of normal triglyceride concentrations(ID 517)Linoleic acid (LA) may help to maintain normal blood cholesterol concen-trations(ID 489)Regular consumption of beta-glucans contributes to maintenance of normalblood cholesterol concentrations(ID 754, 755, 757, 801,1465 og 2934)Regular consumption of glucomannan helps maintain normal blood choles-terol concentrations(ID 836 og 1560)
Dette er også i overensstemmelse med Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets(EFSA’s) vurderinger, som konkluderer, at der er evidens for, at der er tale om en re-duktion, som kan være med til at vedligeholde et normalt niveau. Denne oplysningskønnes nødvendig, da det ikke er relevant for alle forbrugere at reducere de pågælden-de blodniveauer. Da en oplysning om reduktion af disse risikofaktorer ikke er mulig,med mindre der foreligger en godkendt artikel 14 anprisning (reduceret risiko for syg-dom), bør en sådan godkendelse (i henhold til artikel 14) først være gældende. Anpris-ningen bør således ikke optræde på EU-listen over artikel 13 anprisninger.En lignende problemstilling gælder for anprisningen:Folate contributes to normal homocysteine metabolism(ID 80).Umiddelbart vurderes, at den almindelige forbruger ikke forstår, hvilken betydningdenne funktion har for sundheden. Hvis der er tale om, at homocystein er en valid risi-kofaktor for udvikling af hjertekarsygdomme, bør der være tale om en artikel 14 anpris-ning, for at forbrugeren kan få de bedst mulige anvendelige oplysninger. Anprisningenbør således ikke optræde på EU-listen over artikel 13-anprisninger.3)Anprisninger, som vurderes at være for uspecifikke eller i strid med generelle prin-cipper i øvrigtEnkelte anprisninger er for generelle og uspecifikke. Det vurderes således at være sværtfor forbrugeren at forstå den gavnlige effekt, og det kan derfor føre til misforståel-ser/misopfattelser i retning af mere specifikke egenskaber, som anprisningen ikke gæl-der for. Eksempelvis henvisningen til ”mental performance”, ”hormonal activity” eller”heart function” kan på grund af sin uspecifikke natur give associationer om specifikkeegenskaber, hvilket der ikke er videnskabeligt belæg for. Dette kan føre til vildledningaf forbrugeren.Derudover er der yderligere grund til at være betænkelig overfor de anprisninger, som isig selv er meget stærke udtryk, idet der fokuseres på vitale organer som hjerte og hjer-ne, og kan være med til at skabe en frygt hos forbrugeren, eller at forbrugeren kan fåden opfattelse, at man ikke kan undvære det anpriste produkt.
14I visse tilfælde er der tillige fokuseret på specifikke vitale organers funktioner, men hvordet viser sig, at denne funktion er enafledet funktionaf en anden primær funktion, somer gældende også for andre dele af kroppen, og ikke alene det fremhævede organ. I defleste tilfælde vil det kun være i tilfælde af svær mangel på det pågældende næringsstof,at det har relevans for det fremhævede organ, eksempelvis hjertet. Det er således ensamlet vurdering, at sådanne anprisninger vil føre til vildledning af forbrugeren.Det drejer sig om følgende anprisninger:Pantothenic acid contributes to normal mental performance(ID57)Thiamine contributes to the normal function of the heart(ID 20)Thiamine contributes to the normal function of the nervous system(ID 22,27)Vitamin B6 contributes to the regulation of hormonal activity(ID 69)4)Anprist funktion er ikke relateret til indtagDet fremgår af EFSA’s vurderinger, at for visse anprisninger er de fremhævede funktio-ner ikke relateret til indtag af det pågældende næringsstof. Dette vedrører specifikt cal-ciums betydning for visse funktioner, hvor disse funktioner er afhængige af tilstrække-lig calciumkoncentration inde i cellerne eller i ekstracellulærvæsken, men hvor dennekoncentration er uafhængig af calciumindtaget. Det vil derfor være vildledende at frem-hæve disse funktioner.Det drejer sig om følgende anprisninger:Calcium contributes to normal blood clotting (ID230, 236)Calcium contributes to notmal energy-yielding metabolism(ID 234)Calcium contributes to normal muscle function andneurotransmission (ID226, 227, 230, 235, 355)Calcium contributes to the normal function of digestive enzymes(ID 355)Udsættelse af godkendelsesprocedureI flere af høringssvarene peges på, at der ikke bør vedtages en liste over artikel 13 anprisnin-ger, før Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet alle anprisningernepå den konsoliderede liste. Regeringen er enig i, at det ikke er en ideel situation, som man erhavnet i, som følge af de overvældende mange forslag, som er blevet fremsendt til Kommissi-onen, og som har forsinket Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) arbejde.Regeringen finder det imidlertid ikke hensigtsmæssigt at udskyde en vedtagelse af artikel 13listen indtil, at alle forslag er vurderet af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-SA). Det kan vare op til tre år eller mere, før Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet(EFSA) er færdig med at vurdere alle anprisningerne på den konsoliderede liste. Det skal des-uden bemærkes, at for de vurderinger som Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-SA) er kommet med indtil nu, har en meget stor andel af disse været negative vurderinger (ca.2/3 af anprisningerne). Regeringen finder, at disse anprisninger snarest muligt bør opføres iregisteret over afviste anprisninger, idet situationen er, at der kan være anprisninger på det
15danske marked, som ikke opfylder bestemmelserne i anprisningsforordningen, men hvor an-prisningerne alligevel anvendes, som følge af overgangsbestemmelser i anprisningsforordnin-gen. Listen over afviste anprisninger kan formelt først blive etableret ved vedtagelse af listenover tilladte artikel 13 anprisninger. Regeringen finder det vigtigt, at anprisninger, hvor DenEuropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet, at der ikke er tilstrækkeligt vi-denskabeligt grundlag til stede, hurtigst muligt fjernes fra markedet. Med denne trinvise god-kendelse, som Kommissionen har lagt op til, sikres det netop, at anprisninger hurtigere bliverfjernet fra markedet, såfremt de ikke er i overensstemmelse med anprisningsforordningen,frem for at afvente og foretage en samlet godkendelse af de mange artikel 13 anprisninger.Regeringen har noteret sig de fremførte indvendinger om konkurrencemæssige konsekvenser,men regeringen finder imidlertid, at hensynet til at beskytte forbrugerne mod anprisninger,som er vurderet ikke at være tilstrækkeligt dokumenterede, må veje tungest.Regeringen finder det ligeledes beklageligt, at der endnu ikke er vedtaget fornuftige ernæ-ringsprofiler, som fødevarer skal overholde for at kunne anvende anprisninger. Regeringenfinder imidlertid, at det ikke er velbegrundet at udsætte godkendelsesprocessen for artikel 13sundhedsanprisninger, indtil profilerne er på plads, som foreslået af flere høringsparter. Detskal bemærkes, at når det gælder artikel 13 anprisninger, er denne kategori af anprisninger al-lerede på markedet i kraft af de gældende overgangsbestemmelser. Med henvisning til oven-stående er det regeringens holdning, at det af hensyn til forbrugerne vil være mere hensigts-mæssigt at godkende anprisningerne trinvis frem for at afvente, at ernæringsprofilerne bliveretableret. Derved bliver de anprisninger, som ikke er i overensstemmelse med anprisningsfor-ordningen, fjernet fra markedet hurtigst muligt. Derudover er der allerede vedtaget en rækkeandre sundhedsanprisninger, jævnfør de fastsatte godkendelsesprocedurer for artikel 14 an-prisninger.SammenfatningSammenfattende er det ikke i regeringens interesse at udskyde processen unødigt med hensyntil vedtagelse af artikel 13 anprisninger for de tilfælde, hvor der ikke forekommer uklarheder.Regeringen kan dog ikke tilslutte sig forslaget i sin nuværende form, idet den lægger afgøren-de vægt på, at de anprisninger, der specifikt er fremhævet som værende problematiske underpunkt 2) og 4) i afsnittet om regeringens foreløbige generelle holdning tages ud af forslaget ogikke kommer til afstemning på nuværende tidspunkt. Såfremt dette opfyldes, er det regerin-gens holdning, at afstå fra at stemme, hvis der ikke kommer en faglig afklaring af de anpris-ninger, der er fremhævet i afsnit 1) og 3), eller hvis disse anprisninger ikke bliver taget ud afforslaget.Det er regeringens vurdering, at det er tvivlsomt, om Kommissionen vil imødekomme de dan-ske anmodninger om at ændre forslaget i overensstemmelse med de anførte synspunkter,hvorfor det kan påregnes, at Danmark stemmer imod vedtagelsen af forslaget.
16Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes umiddelbart at være kvalificeret flertal for Kommissionens forslag i sin nuvæ-rende form.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgDer er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 21. april 2010.Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.