Europaudvalget
REFERAT
AF 42. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Tirsdag 22. juni 2010
Kl. 11.00
2-133
Anne-Marie Meldgaard (S) formand, Flemming Damgaard
Larsen (V), Flemming Møller (V), Pia Adelsteen (DF), Co-
lette Brix (DF), Benny Engelbrecht (S), Lone Dybkjær
(RV), Per Clausen (EL)
Økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen.
Desuden deltog:
Punkt 1. Samråd med økonomi- og erhvervsministeren vedr.
samrådsspørgsmål Q om intervention i retssager med indvirkning på
markedsføringsloven
EUU alm. del (09) – samrådsspørgsmål Q (vedlagt)
Samrådsspørgsmålet havde følgende ordlyd:
"Ministeren bedes på et kommende samråd redegøre for, hvorfor den danske
stat valgte ikke at biintervenere i sagerne C-261/07, C-299/07 og C-304/08,
der har virkning for den danske markedsføringslov."
Benny Engelbrecht
motiverede samrådsspørgsmålet, der skyldtes en artikel
i Politiken, som havde kritiseret den danske regerings indsats i forbindelse
med de sager for EU-Domstolen, der har ført til, at vi må sætte det danske
forbud mod rabatkuponer ud af kraft. Han havde fået det indtryk, at det ville
stille os ringere i forbindelse med kommende direktivrevisioner. Han var op-
mærksom på, at det ikke var den nuværende økonomi- og erhvervsminister,
som var minister for området, da Danmark burde have biinterveneret.
Med hensyn til det fremadrettede må vi sørge for danske regler, der forhindrer
et uoverskueligt marked, som skader forbrugernes interesser, men samtidig
bør vi arbejde for at få en direktivændring, så det bliver muligt at indføre et
dansk forbud.
Derefter redegjorde Benne Engelbrecht for sagens forhistorie og fremhævede
bl.a., at da markedsføringsloven blev ændret i 2005, havde regeringen lagt op
til at ophæve alle specialforbud, men et meget bredt flertal i Folketinget fast-
holdt vores forbud mod rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer. I for-
bindelse med gennemførelsen af servicedirektivet forlød det, at direktivet
krævede en ophævelse af forbuddet, men den daværende økonomi- og er-
hvervsministeren, Lene Espersen, udtalte sig klart imod et kuponcirkus. Vi
mente, vi kunne bestemme, at udenlandske producenter godt måtte markeds-
føre rabatkuponer i Danmark, men de kunne ikke indløses i Danmark. I marts
2005 var der parallelt med forhandlingerne om direktivet om urimelig handels-
1433