Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 517
Offentligt
885964_0001.png
885964_0002.png
885964_0003.png
885964_0004.png
885964_0005.png
MiljøstyrelsenJord & affald
6. april 2011J.nr. MST-7541-00005Lasje/MST

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens forslag til Kommissionsbeslutning om ændring af bilag 2 til Rådets ogParlamentets direktiv 2000/53/EC om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer imotordrevne køretøjer

1. Status

Kommissionen har den 6. august 2010 fremsendt ovennævnte forslag til den teknisketilpasningskomité, som bistår Kommissionen med at ændre direktivets bilag under hensyn tilden tekniske og videnskabelige udvikling.Forslaget har hjemmel i artikel 4 stk 2 litra a) i Rådets og Parlamentets direktiv 2000/53/EC af18. september 2000 om udrangerede køretøjer(ELV).Komitéen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet i artikel 5a iRådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006.Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås derikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidigEuropa Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtalesig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandlesagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionenudstede direktivet.Kommissionen har fremsendt forslaget til skriftlig afstemning i den teknisketilpasningskomité, med frist for medlemslandende d. 7. september 2010.

2. Formål og indhold

Rådets og Parlamentets direktiv 2000/53/EC af 18. september 2000 om udrangerede køretøjer(ELV) artikel 4.2. litra a indeholder følgende bestemmelse: ”Medlemsstaterne sikrer, atmaterialer og komponenter i køretøjer, der markedsføres efter d. 1. juli 2003, ikke indeholderbly, kviksølv, cadmium eller hexavalent chrom, bortset fra de tilfælde, der er omhandlet idirektivets bilag II, og på de deri anførte betingelser”.Forslaget har til formål, at tilpasse direktivets bilag II, der fastsætter undtagelserne fraforbuddet mod anvendelse af tungmetallerne i nye motordrevne køretøjer samt reservedelehertil, i takt med at den tekniske udvikling gør dette muligt.Formålet med ændringsforslaget er at gennemføre de ændringer, der er nødvendige for at detfortsat er tilladt at anvende reservedele med det tungmetalindhold, der var tilladt dakøretøjerne oprindelig blev markedsført.Der har ved direktivets vedtagelse ikke været tilstrækkelig opmærksomhed på behovet for attillade anvendelsen af tungmetalholdige reservedele til udskiftning af tungmetalholdigekomponenter, der var tilladte da køretøjerne blev markedsført. Såfremt forslaget ikke
2
vedtages, vil det ifølge Kommissionens bemærkninger til forslaget, opstå problemer med, atlevere reservedele til biler, der er solgt efter direktivets forbud trådte i kraft d. 1. juli 2003,hvilket vil indebære forøgede affaldsmængder, fordi bilerne må skrottes før de er udtjenteMed dette sigte indeholder forslaget nedennævnte undtagelser for reservedele til biler, der erbragt på markedet, efter at det generelle forbud trådte i kraft. d. 1. juli 2003, men før dennævnte undtagelse for anvendelsen i materialer eller komponenter monteret i nye biler udløb.Forslaget indeholder følgende ændringer i forhold til de gældende undtagelser fra forbuddet,hvor anvendelsen var tilladt efter forbuddets ikrafttræden og indtil en i direktivet fastsatudløbsdato:Fremtidig regulering1. Stål til spåntagende bearbejdning ogvarmegalvaniserede stålkomponenterindeholdende op til 0,35 vægtprocent1bly.2. Løbende galvaniserede stålpladerindeholder op til 0,35 vægtprocent bly tilbiler godkendt før 1. januar 2016 ogreservedele til disse biler.3. Aluminium med et blyindhold på op til0,4 vægtprocent(1).4. Kobberlegering med op til 4 vægtprocentbly(1).5. Batterier(1).ÆndringUndtagelsen begrænses til komponenter fremfor alt varmegalvaniserede stål.
Undtagelsen begrænses, for denne typestålplader, til biler godkendt før 1. januar2016 og reservedele til disse biler.
Undtagelsen begrænses, da den med forslagetskal revideres i 2015.Undtagelsen begrænses, da den med forslagetskal revideres i 2015.Undtagelsen begrænses, da den med forslagetskal revideres i 2015.Undtagelsen begrænses til at gælde forsvingningsdæmpere for køretøjer godkendtfør 1. januar 2016 og reservedele til dissekøretøjer.Undtagelsen udvides til også at omfatte bådeelektroniske komponenter. Endvidereudvides undtagelsen til bly bundet iglaskeramiske sammensætninger forelektriske og elektroniske komponenter.Udvidelsen af undtagelsen gælder dog ikkefor dielektriske keramiske materialer,komponenter som her er anført under 8. 9. og10.
6. Svingningsdæmpere for køretøjergodkendt før 1. januar 2016 ogreservedele til disse køretøjer.
7. Elektriske og elektroniske komponenter,der indeholder bly bundet i glas ellerkeramik, i glas eller keramiskesammensætninger, i glaskeramiskmateriale, eller i glaskeramiskesammensætninger. Denne undtagelseomfatter ikke anvendelse af bly i: Glas ilamper og glasur på tændrør samtdielektriske keramiske materialer,1
Skal forstås som procentandel i forhold til vægt.
3
komponenter anført under 10 (b), 10 (c)og 10 (d), (her anført under 8. 9. og 10).8. Bly i PZT baserede dielektrikumkeramiske materialer af kondensatorersom er en del af integrerede kredsløbeller diskrete halvledere.9. Bly i dielektriske keramiske materialerkondensatorer med en nominel spændingpå mindre end 125 V AC eller 250 V DCgældende for køretøjer godkendt før 1.januar 2016 og reservedele til dissekøretøjer.Specifikation og dermed begrænsning afeksisterende undtagelse, se pkt. 7.
Specifikation og dermed begrænsning afeksisterende undtagelse, se pkt. 7.
10. Bly i de dielektriske keramiske materialer Specifikation og dermed begrænsning afaf kondensatorer kompensere temperatur- eksisterende undtagelse, se pkt. 7.relaterede afvigelser af sensorer i ultralydsonar systemer(2).11. Blyholdige termoelektriske materialer ielektrisk udstyr til biler som har tilformål, at reducere CO �-emissionernemed genvinding af udstødningsvarme.Gældende for køretøjer godkendt før 1.januar 2019 og reservedele til dissekøretøjer(X).Undtagelsen udvides til også at gælde forblyholdige termoelektriske materialer ielektrisk udstyr til biler som har til formål, atreducere CO �-emissionerne med genvindingaf udstødningsvarme. Undtagelsen er dogkun gældende for køretøjer godkendt før 1.januar 2019 og reservedele til disse køretøjer.Såfremt der gøres brug af undtagelsen skaludstyret mærkes eller gøres identificerbart ioverensstemmelse med artikel 4 (2) (b) (iv).Undtagelsen for hexavalent chrom tilabsorbering af køleskabe i motorcaravansbegrænses til at gælde for;korrosionsbeskyttelse for kølesystemer ikulstofstål til absorbering af køleskabe imotorcaravans op til 0,75 vægtprocent ikøleløsning undtaget hvor anvendelse afandre køleteknologier er praktisk (dvs.tilgængelige på markedet til brug forcampingbiler), og ikke fører til negativemiljø-, sundheds og / ellerforbrugerbeskyttelsesmæssige belastninger.Såfremt der gøres brug af undtagelsen skaludstyret mærkes eller gøres identificerbart ioverensstemmelse med artikel 4 (2) (b) (iv).Undtagelsen begrænses da der såfremt der
12. Hexavalent chrom tilkorrosionsbeskyttelse for kølesystemer ikulstofstål til absorbering af køleskabe imotorcaravans op til 0,75 vægtprocent ikøleløsning undtaget hvor anvendelse afandre køleteknologier er praktisk (dvs.tilgængelige på markedet til brug forcampingbiler), og ikke fører til negativemiljø-, sundheds og / ellerforbrugerbeskyttelsesmæssigebelastninger(X).
13. Udladningslamper til brug for forlygter
4
gældende for køretøjer godkendt før 1.juli 2012 samt reservedele til dissekøretøjer(X).
gøres brug af undtagelsen, stilles krav om atudstyret skal mærkes eller gøresidentificerbart i overensstemmelse medartikel 4 (2) (b) (iv).Undtagelsen begrænses da der såfremt dergøres brug af undtagelsen, stilles krav om atudstyret skal mærkes eller gøresidentificerbart i overensstemmelse medartikel 4 (2) (b) (iv).
14. Lysstofrør, der anvendes iinstrumentpaneler/displays, gældende forkøretøjer godkendt inden den 1. juli 2012og reservedele til disse køretøjer(X).(1)(2)
Denne fritagelse skal revideres i 2015.Denne fritagelse skal revideres i 2014.(X)Skal mærkes eller gøres identificerbare i overensstemmelse med artikel 4 (2) (b) (iv).Ovenstående skema viser at forslagets ændringer både indeholder stramninger og lempelser iforhold til gældende undtagelser fra forbuddet. Konkret indeholder undtagelserne nr. 1. – 6.og nr. 12. – 14. stramninger i forhold til nuværende regulering. Undtagelse nr. 11 er enlempelse i forhold til nuværende regulering, den har til formål at sikre udstyr til nedbringelseaf CO �-emissioner fra biler. Undtagelserne nr. 7 -10 indeholder både lempelser ogstramninger i forhold til nuværende regulering.

3. Nærhedsprincippet

Der er tale om en udmøntning af i Rådets og Parlamentets direktiv 2000/53/EC af 18.september 2000 om udrangerede køretøjer(ELV). Forslaget vurderes derfor af Regeringensom værende i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

4. Konsekvenser for Danmark

Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Direktivets oprindelige bestemmelse om forbud mod anvendelse af tungmetaller ergennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 570 af 23. juni 2003. Efterfølgende ændringeraf direktivet er gennemført ved ændringer af denne bekendtgørelse.Bekendtgørelsen forbyder med virkning fra 1. juli 2003 import og salg af person- og varebilersamt materialer og komponenter til disse biler, som indeholder bly, kviksølv, cadmium oghexavalent chrom, med de undtagelser der fremgår af direktivet og tidligere ændringer heraf.Forslaget vil kunne gennemføres ved ændring af denne bekendtgørelse.Forslagets økonomiske konsekvenser:Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for staten, kommuner, erhvervsliv ellerborgere. Forslaget har endvidere ingen erhvervsadministrative konsekvenser.Beskyttelsesniveau:Forslaget vurderes ud fra en samlet betragtning at have en lille positiv påvirkning afbeskyttelsesniveauet.

5. Høring

Sagen har været i høring i Miljøspecialudvalget.
5
Der er i den forbindelse kommet høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening (DN). DNanfører i høringssvaret, at DN ser med bekymringer på lempelser i bilag II til direktivet. DNundrer sig over behovet for bilag II og formuleringen i notatet om, at ”der har ved direktivetsvedtagelse ikke været tilstrækkelig opmærksomhed på behovet for at tillade anvendelsen aftungmetalholdige reservedele til udskiftning af tungmetalholdige komponenter, der vartilladte da køretøjerne blev markedsført. Såfremt forslaget ikke vedtages, vil det ifølgeKommissionens bemærkninger til forslaget, opstå problemer med, at levere reservedele tilbiler, der er solgt efter direktivets forbud trådte i kraft d. 1. juli 2003, hvilket vil indebæreforøgede affaldsmængder, fordi bilerne må skrottes før de er udtjente”. DN anfører, atkøretøjer, der er markedsført efter 2003 netop skulle være fri for de nævnte tungmetaller.Behovet for reservedele med tungmetaller forekommer derfor uforståeligt. På denne baggrundkan DN ikke bifalde lempelser til bilag II men gerne evt. stramninger. DN anfører endvidereat der i et livscyklusperspektiv desuden er gode grunde til at skrotte biler lidt tidligere, end derer praksis for i Danmark. Dette skyldes den hastige udvikling i retning af mere energieffektivebiler siden 2003. Da biler genanvendes i ret høj grad, er skrotningen ifølge DN et mindremiljøproblem og snarere en miljøfordel.Herudover er der modtaget høringssvar fra Forbrugerrådet og 3F, som ikke har bemærkningertil forslaget.

6. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget

7. Regeringens foreløbige holdning

Det er generelt dansk holdning, at anvendelsen af tungmetallerne skal udfases i takt med atsubstitutionsmulighederne tilvejebringes.Dansk holdning har igennem mange år været, at brug af bly, kviksølv og cadmium skalbegrænses i videst muligt omfang og forbydes til anvendelser, hvor der findes alternativer, ogstøtter på den baggrund de undtagelser der er blevet indsnævret.Regeringen er enig i, at forslaget opfylder betingelserne for at undtage materialer ellerkomponenter, såfremt der ikke er tekniske alternativer eller substitutionsmuligheder. Samletset er der med forslaget foretaget flere stramninger end lempelser af de eksisterende regler. Delempelser, der er tale, om er specifikt begrundede og er af teknisk karakter.På dette grundlag kan Regeringen acceptere de foreslåede tilpasninger.

8. Generelle forventninger til andre medlemslandes holdninger

Det ventes, at et stort flertal af medlemsstaterne vil stemme for forslaget.

9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europa-udvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europa-udvalg.