Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 540
Offentligt
890037_0001.png
890037_0002.png

Notat

KemikalierJ.nr. MST-609-00114Ref. FJEJ.nr. DEP-001-02485Ref. Kirst13. september 2010

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.

1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier

(REACH), bilag XVII vedr. PFOS og penta-BDE.

1. Status

Kommissionen har 27. august 2010 fremlagt ovennævnte forslag til afstemning blandt medlemssta-terne på REACH Komité møde den 20.-21. september 2010.Forslaget vedrører tilpasning af REACH forordningens bilag XVII for så vidt angår 2 stoffer, nemligPFOS og penta-BDE. Kommissionen har oplyst, at der ikke vil ske ændringer i reguleringen, idetrestriktionerne i bilag XVII er blevet overflødige på grund af overførsel til Europa-Parlamentets ogRådets forordning (EF) nr. 850/2004 af 29. april 2004 om persistente organiske miljøgifte (POP-forordningen). Stofferne blev optaget i POP-forordningen efter afstemning i foråret 2010.

2. Formål og Indhold

I december 2009 blev PFOS og penta-BDE optaget som en persistente organiske miljøgifte underkonventionen om persistente organiske miljøgifte fra 1998 (Stockholm konventionen). Optagelsenaf de to stoffer i konventionen har udløst yderligere forpligtelser for Den Europæiske Union i hen-hold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 850/2004 af 29. april 2004 om per-sistente organiske miljøgifte.For at undgå dobbeltlovgivning har Kommissionen fremsat forslag om at fjerne reguleringerne iREACH bilag XVII. Kommissionen har oplyst, at der ikke sker forringelser i forhold til de regulerin-ger, der fremgår af de eksisterende indgange i REACH bilag XVII.

3. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

4. Nærhedsprincippet

Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet formålet meddet er at revidere allerede eksisterende fællesskabsregulering for at undgå dobbeltregulering.

5. Gældende dansk ret

Forslaget er en forordning, og har derfor ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.

6. Konsekvenser for Danmark

Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for staten, regioner-ne og kommunerne, da der ikke sker ændringer i reguleringen af stofferne.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for staten, regioner-ne og kommunerne, da der ikke sker ændringer i reguleringen af stofferne.BeskyttelsesniveauetForslaget vil ikke påvirke beskyttelsesniveauet.

7. Høring

Forslaget har ikke været sendt i høring. Der er sendt et rammenotat om sagen i høring i Miljøspeci-aludvalget fra den 3. til 8. september 2010.DIoplyser, at man ikke har bemærkninger til sagen.LOoplyser, at man støtter regeringens holdning.

8. Forhandlingssituationen

De reguleringer, der foreslås fjernet fra Bilag XVII, er overført til anden EU lovgivning uden ind-holdsmæssige ændringer.Kommissionen præsenterede mundtligt forslaget på møde med medlemslandenes kompetentemyndigheder for REACH og CLP (”CARACAL”) den 15.-17. juni 2010.

9. Dansk holdning

Den danske holdning til overførsel til anden EU lovgivning er positiv, ligesom Danmark er positivoverfor, at dobbeltregulering undgås.

10. Tidligere forelæggelser for Folketinget

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
2