Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 564
Offentligt
894224_0001.png
894224_0002.png
894224_0003.png

Notat

KemikalierJ.nr. MST-601-00183Ref. BEHAN/kirstDen 24. september 2010J.nr. Dep 001-

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens forslag om ændring af bilag XVII til Europa-Parlamentets og Rådets forord-

ning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger

for kemikalier (REACH), (acrylamid).

1. Status

Kommissionen har 13. september 2010 fremlagt ovennævnte forslag til afstemning blandt med-lemsstaterne på REACH Komité møde den 4. oktober 2010. Afstemningen vil ske efter forskriftpro-cedurerne beskrevet i artikel 133 i REACH-forordningen.Forslaget vedrører tilpasning af REACH forordningens bilag XVII for så vidt angår acrylamid. Acry-lamid er kræftfremkaldende og mutagent i kategori 1B og Kommissionen foreslår, at markedsføringaf acrylamid forbydes i injektionsmørtel i koncentrationer på 0,1 % eller derover.Afstemningen sker som led i overgangsbestemmelserne fra forordning (EØF) nr. 793/93 til REACHforordningen (art. 137,1,a), idet der i 2004 er blevet vedtaget en anbefalet strategi for risikobe-grænsning for acrylamid (Kommissionens henstilling 2004/394/EF) uden at denne blev udmøntet ien begrænsning i direktiv 76/769/EØF om begrænsning af markedsføring og anvendelse af vissefarlige stoffer og præparater. Direktiv 76/769/EØF er sidenhen overført til bilag XVII i REACH.

2. Formål og Indhold

I forbindelse med risikovurderingen af acrylamid under programmet for risikovurdering af eksiste-rende stoffer (forordning (EØF) nr. 793/93) blev det konkluderet, at der var behov for at reducererisikoen, som følge af anvendelsen af acrylamidbaseret injektionsmørtel ved bygge- og anlægsar-bejder, for både vandmiljøet og som følge af indirekte eksponering gennem forurenet vand. Anbefa-lingen med en risikoreduktionsstrategi blev offentliggjort i Kommissionens henstilling 2004/394/EF.På baggrund af acrylamids kræftfremkaldende, mutagen, reproduktionstoksiske og neurotoksiskevirkninger, blev der desuden peget på problemer for arbejdstagere og andre mennesker, som blevudsat for acrylamid via miljøet, som følge af anvendelsen af acrylamidbaseret injektionsmørtel ibåde lille og stor skala.I Kommissionens henstilling 2004/394/EF anbefales det derfor, at der indføres begrænsninger formarkedsføring og brug af acrylamid i injektionsmørtel til anvendelse i både lille og stor skala.På denne baggrund foreslår Kommissionen, at der i tabellen i bilag XVII til forordning (EF) nr.1907/2006 indsættes følgende som nr. 60:
"60. AcrylamidCAS-nr. 79-06-1
Må ikke markedsføres eller anvendes som et stof eller som en be-standdel i blandinger i en koncentration på 0,1 vægtprocent ellerderover til injektionsmørtel efter [18 måneder efter nærværende for-ordnings ikrafttrædelse]."

3. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

4. Nærhedsprincippet

Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det overordne-de mål med bilag XVII indeholdende en fortegnelse over begrænsninger vedrørende fremstilling,markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer, blandinger og artikler, forudsætter en fællesharmoniseret fortegnelse.

5. Gældende dansk ret

Forslaget er en forordning, og har derfor ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.Kravene til den arbejdsmiljømæssige håndtering af acrylamid på virksomhederne er nærmere regu-leret i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 908 af 27. september 2005 om foranstaltninger til fore-byggelse af kræftrisikoen ved arbejde med stoffer og materialer med senere ændringer. Virksom-heder, der vil anvende stoffet acrylamid, skal i henhold til særreguleringen i bilag til bekendtgørel-sen søge om en særlig godkendelse hos Arbejdstilsynet. Godkendelsen har til formål at sikre etsikkert og sundt arbejdsmiljø i forhold til særligt farlige stoffer, såfremt der ikke er mindre farligesubstitutionsalternativer. Optagelse af acrylamid på bilag XVII i REACH med anvendelsesbe-grænsning i injektionsmørtel medfører, at Arbejdstilsynet vil ophæve det nationale godkendelses-krav i forhold til denne anvendelse i injektionsmørtel for stoffet i bilaget til bekendtgørelsen. Juste-ringerne vil få virkning fra det tidspunkt, hvor anvendelsen efter forslaget skal ophøre.Da acrylamid har en harmoniseret klassificering som kræftfremkaldende og mutagent i kategori 1B,må stoffet ifølge bilag XVII i REACH ikke sælges til den almindelige forbruger i blandinger med me-re end 0,1 %. Forslaget vil derfor kun kunne berøre erhvervsmæssige brugere.

6. Konsekvenser for Danmark

Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for staten, regioner-ne og kommunerne.Administrative konsekvenser for erhvervslivetDa Miljøstyrelsen ikke har kendskab til at der i Danmark markedsføres injektionsmørtler med 0,1 %eller derover af acrylamid, vil forslaget ikke have konsekvenser for erhvervslivet.BeskyttelsesniveauetDer skal i dag søges om en særlig godkendelse hos Arbejdstilsynet for at anvende acrylamid er-hvervsmæssigt i blandinger med 0,1 % eller mere. Arbejdstilsynet har ikke givet godkendelser ogvurderer derfor ikke, at stoffet bliver brugt i Danmark dag i injektionsmørtler. Med forslaget opret-
2
holdes eller øges det nuværende beskyttelsesniveau derfor, idet markedsføringen og brugen vilblive forbudt.

7. Høring

Forslaget har ikke været sendt i bred høring. Rammenotat om sagen har været sendt i høring i Mil-jøspecialudvalget fra 17. – 22. september 2010.09.243Fbemærker, at acrylamid har så negative påvirkninger på mennesker, herunder arbejderstager-ne, at anvendelse af produkter med acrylamid helt bør forbydes. Alternativt bør der stilles megetstrenge krav til værnemidler.Forbrugerrådetbemærker, at man kan støtte den danske holdning i sagen.

8. Forhandlingssituationen

Danmark støttede i 2003 forslaget til risikoreduktionsstragi, der blev offentliggjort i Kommissionenshenstilling 2004/394/EF, og som ligger til grund for forslaget.Kommissionen præsenterede mundtligt forslaget på møde med medlemslandenes kompetentemyndigheder for REACH og CLP (”CARACAL”) den 15.-17. juni 2010.

9. Dansk holdning

Den danske holdning til forslaget er positiv. Baggrunden for denne holdning er, at Danmark ønskerat begrænse anvendelsen af stoffer, hvor der kan konstateres en risiko.

10. Tidligere forelæggelser for Folketinget

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
3