Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 62
Offentligt
752421_0001.png
752421_0002.png
752421_0003.png
752421_0004.png
UdenrigsministerietJuridisk Tjeneste, EU-retskontoretAsiatisk Plads 2 – 1448 København KTlf.: 33 92 19 32 Fax: 33 92 03 03
JTEU j.nr. 400.A.5-3-0Den 2. november 2009
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesseTil orientering fremsendes nedenstående liste over EF-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger iretssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsatprocesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelseaf generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af dendanske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse afdom. Generaladvokatens udtalelser og Domstolens domme offentliggøres på Domstolens hjemmeside(http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EF-Domstolens retslister, og atDomstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:Sagsnr.C-203/08Titel og kortsagsresuméThe Sporting Exchange Ltd/Betfair mod Minister van JustitieSagen vedrører bl.a.: Skal art. 49 EF fortolkes således, at anvendelsen af denneartikel har til følge, at de kompetente myndigheder i en medlemsstat ikke pågrund af et lukket bevillingssystem, der er gældende i medlemsstaten, kanforbyde, at en udbyder af tjenesteydelse, der allerede har fået udstedt enbevilling i en anden medlemsstat til levering af tjenesteydelser via Internettet,også udbyder disse tjenesteydelser i førstnævnte medlemsstat? Finder denfortolkning af art. 49 EF og særligt lighedsprincippet og den deraf følgendegennemsigtighedsforpligtelse, som EF-Domstolen har foretaget i enkelte sager,der vedrørte koncessioner, anvendelse på proceduren for udstedelse af enbevilling til at udbyde tjenesteydelser på hasardspilsområdet i et ved lov fastsatenbevillingssystem?Ladbrokes Betting & Gaming Ltd. og Ladbrokes International Ltd. ModStichting de Nationale SporttotalisatorSagen vedrører bl.a.: Opfylder en national hasardspilspolitik – som har tilformål at kontrollere ludomani og forebygge svig – også den betingelse, der erformuleret i EF-domstolens praksis, særligt i dens dom i C-234/01 Gambelli,om, at restriktionerne på en sammenhængende og systematisk måde skalmedvirke til at begrænse væddemålsvirksomhed, såfremt bevillingshavernetillades at gøre deres hasardspiludbud attraktivt ved at introducere nyehasardspil og henlede den brede offentligheds opmærksomhed på dereshasardspiludbud ved reklamering, således at (potentielle) spillere holdes fra detulovlige udbud af hasardspil (jf. EF-domstolens dom i de forenede sager C-338/04, C-359/04 og C-360/04 Placanica, præmis 55 in fine)? EndvidereProcesskridtMundtligforhandlingDato12.11.09
C-258/08
Mundtligforhandling
12.11.09
1
vedrører sagen bl.a. om artikel 49 TEF skal fortolkes således, at anvendelsen afdenne artikel har til følge, at de kompetente myndigheder i en medlemsstat ikkepga. et lukket bevillingssystem, der er gældende i medlemsstaten, kan forbyde, aten udbyder af tjenesteydelser, der allerede har fået udstedt en bevilling i enanden medlemsstat til levering af tjenesteydelser via internettet, også udbyderdisse tjenesteydelser i førstnævnte medlemsstat?
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:Sagsnr.C-199/07Titel og kortsagsresuméKommissionen mod GrækenlandDet fastslås, at Den Hellenske Republik ved faktisk at indføre et yderligereautomatisk udelukkelseskriterium end dem, der udtrykkeligt er fastsat i artikel31, nr. 2, i Rådets direktiv 93/38/EØF af 14. juni 1993 om »samordning affremgangsmåderne ved tilbudsgivning inden for vand- og energiforsyningsamt transport og telekommunikation« (1), har diskrimineret udenlandskerådgivningskontorer, og ved ikke i det omstridte udbud at have udsondret dekvalitative kriterier fra tildelingskriterierne, har tilsidesat forpligtelser, somfølger af fællesskabsbestemmelserne om offentlige udbud navnlig artikel 4,nr. 2, artikel 31, nr. 1 og 2, og artikel 34, nr. 1, litra a), i direktiv 93/38/EØFsom fortolket af EF-Domstolen, samt princippet om gensidig anerkendelse afde formelle kvalifikationer, som ligger til grund forfællesskabsbestemmelserne vedrørende offentlige udbud, samt traktatensartikel 12 og 49.Kommissionen mod TysklandPåstand: Det fastslås, at Forbundsrepublikken Tyskland har tilsidesat sineforpligtelser i henhold til artikel 28, stk. 1, andet punktum, i direktiv nr.95/46/EF (1), idet den har underlagt de tilsynsmyndigheder, der er ansvarligefor at føre tilsyn med behandlingen af personoplysninger uden for denoffentlige sektor i delstaterne Baden-Württemberg, Bayern, Berlin,Brandenburg, Bremen, Hamburg, Hessen, Mecklenburg- Vorpommern,Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Rheinland- Pfalz, Saarland, Sachsen,Sachsen-Anhalt, Schleswig- Holstein og Thüringen, et statsligt tilsyn, ogdermed foretaget en fejlagtig gennemførelse af forpligtelsen til at sikredatabeskyttelsesmyndighedernes fulde uafhængighed. Medlemsstaterne er imedfør af artikel 28, stk. 1, første punktum, i Europa-Parlamentet og Rådetsdirektiv 95/46/EF forpligtet til at udpege »en eller flere offentligemyndigheder«, der »har til opgave […] at påse overholdelsen af debestemmelser, medlemsstaten vedtager til gennemførelse af dette direktiv«,altså overholdelsen af forskrifter om databeskyttelse. I artikel 28, stk. 1, andetpunktum, stilles der krav om, at de udpegede tilsynsmyndigheder udøverderes funktioner »i fuld uafhængighed«. Det fremgår af bestemmelsensordlyd, at tilsynsmyndighederne skal være unddraget indflydelse fra andremyndigheder, uanset om disse er en del af statsforvaltningen eller ej, hvilketindebærer, at de nationale bestemmelser må udelukke, at der kan udøvesindflydelse udefra på kontrolmyndighedernes afgørelser og deresgennemførelse. Ordet »fuld« uafhængighed indebærer ikke blot, at der ikkemå bestå nogen afhængighed af andre, men også at der i enhver henseendeikke må foreligge afhængighed.ProcesskridtDomDato12.11.09
C-518/07
GA
12.11.09
2
C-192/08
C-495/08
T-375/04
De forenede
TeliaSonera Finland Oyj mod Den finske kommunikationsstyrelseSagen vedrører: Skal art. 4, stk.1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2002/19/EF om adgang til og samtrafik mellem elektroniskekommunikationsnet og tilhørende faciliteter, når det sammenholdes med delsbetragtning 5, 6 og 8 til direktivet, dels art. 8 og 5 i direktivet, fortolkessåledes, at man i national lovgivning kan fastsætte, at et hvilket som helstteleselskab har pligt til at forhandle om samtrafik med et andet teleselskab, oghvis svaret er bekræftende, at en national tilsynsmyndighed kan antage, atforhandlingspligten ikke er opfyldt, hvis et teleselskab, der ikke har en stærkmarkedsposition, har tilbudt et andet selskab samtrafik på betingelser, sommyndigheden betragter som fuldstændige ensidige, og som myndighedenanser kunne forhindre udviklingen af et konkurrencebaseret marked idetailleddet, da de i praksis ville forhindre det andet selskab i at tilbyde sinekunder mulighed for at formidle multimediebeskeder til de slutbrugere, deranvender teleselskabets netværk […]Kommissionen mod StorbritannienPåstand: Det fastslås, at Det Forenede Kongerige har tilsidesat sineforpligtelser i henhold til i Rådets direktiv 85/337/EØF, med senereændringer:- da det ikke har sørget for, at konkrete afgørelser om, at der i henhold tilartikel 4, stk. 2, ikke skal foretages en vurdering af indvirkningerne på miljøet,støttes af en tilstrækkelig begrundelse, og- da det ikke har underlagt ansøgninger om mineralske planlægningstilladelser,indgivet i Wales før den 15. november 2000, direktivets krav.Det Forenede Kongeriges lovgivning foreskriver kun en begrundelsespligt,når en vurdering af virkningerne på miljøet (VVM) findes påkrævet: Uanset afhvilken grund den kompetente planmyndighed eller Secretary of State træfferafgørelse om, at der ikke er VVM-pligt, stilles der ikke noget krav i denrelevante bekendtgørelse om en begrundelse for denne afgørelse.Kommissionen har anført, at medlemsstaternes konkrete afgørelser om ikkeat foretage en VVM-vurdering i henhold til direktivets artikel 4, stk. 2-4, skalstøttes af en tilstrækkelig begrundelse.Desuden har Det Forenede Kongerige ikke vedtaget nogen lovgivning iWales med henblik på at underlægge ansøgninger om mineralskeplanlægningstilladelser direktivets krav.Grandits m.fl. mod KommissionenKommissionens beslutning K(2004)2037 endelig udg. af 30. juni 2004 omstatsstøtte NN 34A 2000/Østrig - "Kvalitetsprogram og AMA-økomærketsamt AMA-kvalitetsmærket" - annulleres.Sagsøgerne har først og fremmest gjort gældende, at der er sket overtrædelseaf procedureregler. Kommissionen har behandlet de foranstaltninger, som ergenstand for den anfægtede beslutning, som anmeldt statsstøtte, selv omØstrig slet ikke har indgivet nogen anmeldelse. Kommissionen har tilsidesatartikel 4, stk. 4, i forordning nr. 659/1999, idet den ikke råder over nogetskøn og skulle have iværksat den formelle undersøgelsesprocedure.Kommissionen har tilsidesat begrundelsespligten, idet den ikke har foretageten omhyggelig og upartisk undersøgelse af alle de retlige og faktiskeomstændigheder, som klagerne havde henledt dens opmærksomhed på. Envarighed på 52 måneder i forbindelse med forundersøgelsen er urimelig langog udgør en tilsidesættelse af princippet om en rimelig sagsbehandlingstid.Rosalba Alassini m.fl. mod Telecom Italia SpA m.fl.
Dom
12.11.09
Dom
12.11.09
Dom
18.11.09
GA
19.11.093
sagerC-317/08C-318/08C-319/08C-320/08
T-334/07
Sagerne vedrører bl.a.: fortolkningen af art. 6 i den europæiske konvention tilbeskyttelse af menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder,direktiv 2002/22/EF, direktiv 1999/44/EF, Kommissionens henstilling2001/310/EF, direktiv 1998/257/EF. Har de ovennævntefælleskabsbestemmelser direkte bindende virkning, og skal de fortolkessåledes, at der i forbindelse med tvister ”på området for elektroniskkommunikation mellem slutbrugere og udbydere om tilsidesættelse afbestemmelserne om forsyningspligtydelser og de af slutbrugernes rettigheder,der er følger af lovbestemmelser, myndighedernes afgørelser, kontraktretligebestemmelser og chartre for tjenesteydelser”(tvister omfattet af art. 2 itilsynsmyndighedens afgørelse nr. 173/07/CONS), ikke kan stilles krav omobligatorisk forligsmægling, uden hvilken retssagen afvises, idet defælleskabsretlige bestemmelser har forrang i forhold til art. 3, stk. 1, itilsynsmyndighedens afgørelse?Denka International mod KommissionenPåstand: Beslutning 2007/387/EF af 6. juni 2007 om afvisning af at optagedichlorvos i bilag I til Rådets direktiv 91/414/EØF og om tilbagekaldelse afgodkendelser af plantebeskyttelsesmidler, der indeholder dette stof,annulleres.Sagsøgerens søgsmålsgrunde og væsentligste argumenter er de samme someller ligner dem, der er fremsat i sag T-326/07, Cheminova m.fl. modKommissionen.
Dom
19.11.09
4