Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del EU-note E 13
Offentligt
764671_0001.png
Europaudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
8. februar 2015
Grønbog om europæiske borgerinitiativer
Sammenfatning
Lissabontraktaten indfører muligheden for europæiske borgerinitiativer
på baggrund af underskrifter fra 1 mio. borgere i et passende antal
medlemsstater.
For at gøre bestemmelsen funktionsdygtig skal der vedtages en for-
ordning, der præciserer, hvilke krav der skal stilles til form og procedu-
rer for borgerinitiativer. Den ønsker Kommissionen vedtaget inden for
et år.
Grønbogen kommer med de første forslag og spørgsmål til indholdet i
forordningen. Fokus ligger på præcisering af traktatbestemmelsen
samt behovet for harmonisering af reglerne for implementeringen.
1/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den nye traktatbestemmelse
Lissabontraktaten indfører en ny deltagerdemokratisk dimension til EU. I EU-
traktatens artikel 11, stk. 4 står der således:
”Et antal borger på mindst en million, der kommer fra et bety-
deligt antal medlemsstater, kan tage initiativ til at opfordre Eu-
ropa-Kommissionen til inden for rammerne af dens beføjelser
at fremsætte et egnet forslag om spørgsmål, hvor en EU-
retsakt efter borgernes opfattelse er nødvendig til gennemfø-
relse af traktaterne”
I forlængelse heraf gør traktaten det klart, at der skal vedtages en
ny forord-
ning,
som præciserer bestemmelsen. Det skal afklares, hvor mange med-
lemsstater, der skal være repræsenteret, hvilke krav der skal stilles til under-
skrifterne og initiativerne samt procedurerne for håndteringen af dem. Forord-
ningen skal vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure.
Kommissionens grønbog (KOM (2009) 622) har til formål at starte diskussio-
nen om, hvordan borgerinitiativerne bør fungere. Målet er at kunne vedtage
en forordning inden ét år fra ikrafttrædelsen 1. december 2009.
Fristen for høringssvar
til Kommissionen er den
31. januar 2010.
Bidrag til
Europaudvalgets behandling af grønbogen skal være sekretariatet i hænde
senest torsdag den 10. december kl. 12.
Formelle krav til underskrifter
For at sikre legitimitet omkring borgerinitiativer skal der være klarhed om,
hvad der kræves for at anerkende et borgerinitiativ. Det kræver på det over-
ordnede niveau klarhed om
fordelingskravet til underskrifterne,
herunder
hvor mange medlemsstater, der skal være omfattet, samt hvor stor en andel
af deres befolkninger, der kan kræves.
Men i dag er der meget forskellige regler for underskriftindsamlinger i med-
lemsstaterne. Derfor er der også behov for detaljeret klarhed over
underskrif-
ternes gyldighed,
hvordan der skal føres kontrol med underskrifterne, og
hvilke krav der kan stilles til underskriveren.
Underskrifternes fordeling blandt medlemsstaterne
Kommissionen vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at kræve, at under-
skrifterne bag et borgerinitiativ mindst kommer fra en
tredjedel af medlems-
staterne.
I dag svarer det til ni medlemsstater. Det er samme tærskel, der
2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
764671_0003.png
benyttes ved nationale parlamenters subsidiaritetscheck (”det gule kort”) og
bestemmelsen om ”forstærket samarbejde”.
Kommissionen mener, at halvdelen (i dag 14 medlemslande) er for høj en
tærskel, mens en fjerdedel (i dag 7) er for lav.
Europa-Parlamentet
har anbe-
falet en tærskel på en fjerdedel i sin beslutning. Argumentet henviser til, at det
er det antal medlemsstater, der skal til for at tage initiativ til retsakter om retligt
samarbejde i straffesager og politisamarbejde. Kommissionen er ikke enig i
den sammenligning, da det kun vedrører et enkelt sagsområder, og en fjerdel
af medlemsstaterne ikke vil sikre, at der er tale om en EU-interesse.
Kommissionen foreslår videre, at der mindst skal være
underskrifter fra
mindst 0,2 pct. af en medlemsstats borgere.
Dette ville modvirke, at et rent
nationalt forslag kun inddrager andre medlemsstater rent symbolsk. Kommis-
sionen vælger en procentsats for at tage hensyn til medlemslandenes forskel-
lige størrelse. Kravet på 0,2 pct. fremføres ud fra betragtningen om at en mil-
lion borgere vil være ca. 0,2 pct. af EU’s samlede befolkning (ca. 500 mio.).
For Danmarks vedkommende svarer det til ca. 11.000 underskrifter.
På denne baggrund stiller Kommission
følgende spørgsmål
i Grønbogen:
Mener De, at en tredjedel af det samlede antal medlemsstater ville
udgøre "et betydeligt antal medlemsstater" som krævet i henhold til
traktaten?
Hvis ikke, hvilken tærskel ville De da anse for passende og hvorfor?
Mener De, at 0,2 % af den samlede befolkning i hver medlemsstat er
et rimeligt krav?
Hvis ikke, har De da andre forslag til, hvordan det kan sikres at et
borgerinitiativ virkelig er udtryk for en EU-interesse?
Underskrifternes gyldighed
Der findes i dag forskellige regler for borgerinitiativer i medlemslandene. Det
skal derfor vurderes, hvordan man på europæisk plan sikrer, at underskrifter-
ne er gyldige. Det kræver derfor stillingtagen til minimumsalder og procedurer
for kontrol og indsamling af underskrifterne.
Kommissionen foreslår
to mulige løsninger på spørgsmålet om mini-
mumsalderen.
Den første baserer sig på
valgretsalderen til Europa-Parlamentet.
Den er
18 år i alle lande undtagen Østrig, hvor den er 16 år.
3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
764671_0004.png
Den anden mulighed er at
harmonisere minimumsalderen
ved at indskrive
den i forordningen på enten 16 eller 18 år.
Ifølge Kommissionen er der
store forskelle blandt medlemslandene
i kra-
vene til
procedurer og gyldighedskontrol
af underskriftsindsamlinger.
I den strengere ende af skalaen stilles der f.eks. krav om, at borgene kun kan
skrive under på officielt udpegede centre, eller at der skal være en offentlig
ansat til stede.
I andre lande med mere lempelige regler kræves det blot, at myndighederne
får mulighed for efterfølgende kontrol af underskrifterne.
Kommissionen opstiller tre modeller for at adressere denne forskellighed:
National regulering
hvor forordningen kun stiller krav til proportionalitet
i krav til borgerne og administrative byrder.
Totalharmonisering
hvor procedurerne vedtages i forordningen og skal
være ens i alle lande. Dette vil medføre visse omkostninger for de lan-
de, der i dag har andre regler.
Minimumsharmonisering
hvor forordningen fastsætter de grundlæg-
gende bestemmelser og mindstekrav, men medlemsstaterne gives an-
svaret for de detaljerede regler.
På denne baggrund stiller Kommission
følgende spørgsmål
i Grønbogen:
Bør minimumsalderen for at støtte et europæisk borgerinitiativ følge
valgretsalderen i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet i den
enkelte medlemsstat?
Hvis ikke, hvilket alternativ ville De da anse for passende og hvorfor?
Mener De, at der på EU-plan bør være en række fælles procedure-
mæssige krav til indsamling af underskrifter og til medlemsstaternes
myndigheders kontrol og attestering af gyldigheden af underskrifter-
ne?
I hvilket omfang bør medlemsstaterne kunne indføre særlige be-
stemmelser på nationalt plan?
Er der behov for særlige procedurer til at sikre, at EU-borgere kan
støtte et borgerinitiativ, uanset i hvilket land de har bopæl?
Bør borgerne kunne tilkendegive deres støtte til et borgerinitiativ over
Internettet? Hvilke sikkerhedsforanstaltninger og foranstaltninger til
attestering af gyldigheden heraf bør der i så fald træffes?
4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
764671_0005.png
Procedurer for indsamling af underskrifter
Kommissionen foreslår at fastsætte en
frist på ét år
for indsamling af under-
skrifter. Dette tilsigtes at balancere hensynet til aktualitet og hensynet til om-
fanget af en kampagne på europæisk plan.
Kommissionen vurderer, at det er nødvendigt med
obligatorisk registrering
af initiativer
på en særlig hjemmeside. Dette vil også sikre åbenhed om,
hvilke initiativer der er igangsat samt mindske risikoen for overlappende initia-
tiver.
Kommissionen mener ikke, at der skal fastsættes begrænsninger for, hvem
der må forelægge et borgerinitiativ. Men for at sikre åbenhed og gennemsig-
tighed foreslås det, at organisationer giver visse
basale oplysninger om
aktører og finansiering
bag initiativet.
Når borgerinitiativer modtages af Kommissionen med det retmæssige antal
gyldige underskrifter, skal det undersøges og eventuelt omsættes til et kon-
kret forslag. Kommissionen foreslår en
frist på seks måneder for Kommis-
sionens behandling
af forslag. Dette giver også tid til at foretage yderligere
analyser af bl.a. fordele og ulemper ved forskellige tilgange.
På denne baggrund stiller Kommission
følgende spørgsmål
i Grønbogen:
Bør der fastsættes en frist for indsamling af underskrifter?
Mener De i så fald, at et år ville være en passende frist?
Mener De, at det er nødvendigt at have en ordning, hvorefter der er
pligt til at registrere foreslåede initiativer?
I så fald, er De da enig i, at dette kan gøres ved hjælp af en særlig
internetside, som Europa-Kommissionen stiller til rådighed?
Hvilke særlige krav bør der stilles over for organisatorerne af et initia-
tiv for at sikre åbenhed og demokratisk ansvar?
Er De enig i, at det bør kræves af organisatorer, at de oplyser om
den støtte og finansiering, de har modtaget til et initiativ?
Bør der fastsættes en frist for Kommissionens behandling af et bor-
gerinitiativ?
5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
764671_0006.png
Initiativers form og indhold
Borgerinitiativer skal være forfattet på en måde, der gør det muligt for Kom-
missionen at handle på baggrund af dem. Kommissionen mener dog ikke, at
der skal stilles krav om udformning af et udkast til en retsakt. Derimod foreslår
Kommissionen, at der stilles
krav til præcis formulering af forslagets for-
mål og genstandsfelt.
Hermed udelukkes det ikke, at initiativer rummer et
konkret forslag til en retsakt.
Kommissionen spørger afslutningsvis til hvordan man skal forholde sig til
initiativer om samme spørgsmål.
Gentagne enslydende spørgsmål kan
skabe unødige byrder og undergrave troværdigheden i systemet. Kommissio-
nen spørger konkret til, hvordan man afvejer dette i forhold til hensynet til
demokratisk meningstilkendegivelse. Dette kunne ske ved at indføre afskræk-
kende faktorer eller opsætte en frist for gentagelse af samme spørgsmål.
På denne baggrund stiller Kommission
følgende spørgsmål
i Grønbogen:
Vil det være tilstrækkeligt og hensigtsmæssigt at kræve, at initiativer
klart anfører genstanden for og formålet med det forslag, Kommissi-
onen opfordres til at fremsætte?
Bør der stilles andre krav til formen og affattelsen af et borgerinitiativ,
og i bekræftende fald hvilke andre krav bør der da stilles?
Er det hensigtsmæssigt at indføre regler til at forhindre, at borgerini-
tiativer om de samme spørgsmål indgives gentagne gange?
Ville den bedste måde at gøre dette i så fald være at indføre en form
for afskrækkende faktorer - eller frister?
Med venlig hilsen
Anders Nymark
(3638)
6/6