Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del EU-note E 41
Offentligt
861355_0001.png
Europaudvalget, Retsudvalget, Udvalget for Udlændinge- og
Integrationspolitik
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
8. juni 2010
Danmarks deltagelse i samarbejdet om retlige og indre anliggender
Sammenfatning
Denne note beskriver, hvordan Danmarks retsforbehold i dag og frem-
over påvirker Danmarks deltagelse i EU-samarbejdet om retlige og in-
dre anliggender. Noten fokuserer på betydningen for Danmark af, at
Lissabontraktaten gør hele samarbejdet om retlige og indre anliggen-
der overstatsligt.
I den forbindelse fremhæves nogle af forslagene i Stockholms-
handlingsplanen, som indeholder Kommissionens tidsplan for initiati-
ver på området for retlige og indre anliggender i de kommende fem år.
1/8
EU-note - 2009-10 - E 41: Danmarks deltagelse i samarbejdet om retlige og indre anliggender
861355_0002.png
Retsforbeholdet i hovedtræk
De danske forbehold over for Den Europæiske Union blev fastlagt i Edin-
burgh-afgørelsen, som trådte i kraft den 1. november 1993, samtidig med
Maastricht-traktaten. De danske forbehold er siden blevet indskrevet i Proto-
kollen om Danmarks Stilling, som senest er blevet knyttet til Lissabontrakta-
ten.
Retsforbeholdet indebærer kort fortalt, at
Danmark ikke deltager i overstats-
ligt EU-samarbejde
om de politikområder, der benævntes som
retlige og
indre anliggender.
Det overstatslige samarbejde indebærer navnlig, at EU
kan vedtage forordninger eller direktiver, som har direkte virkninger i forhold til
borgere og virksomheder i EU-landene. Omvendt betyder retsforbeholdet, at
Danmark fuldt ud deltager i EU-samarbejdet på området, når bare det sker på
mellemstatsligt grundlag.
På et enkelt område
deltager Danmark fuldt ud i overstatsligt samarbejde
inden for RIA-området. Det er inden for
visumpolitikken,
hvor Danmark er
omfattet af reglerne om udpegning af de tredjelande, der skal være i besid-
delse af visum ved passage af EU-landes ydre grænser samt af reglerne om
ensartet udformning af visa
1
. Dette skyldes, at dette samarbejde allerede var
indført i traktaterne inden retsforbeholdet blev indført.
Danmark har desuden en
særordning inden for Schengen-samarbejdet.
Særordningen betyder, at Danmark ved forslag og vedtagelser vedrørende
videreudvikling af Schengen-reglerne (ophævelse af de indre grænser) inden
6 måneder efter vedtagelsen af en Schengen-retsakt beslutter om man
mellemstatsligt grundlag
vil tilslutte sig initiativet
2
.
Danmark har endelig indgået en række
parallelaftaler
med EU i forhold til en
række EU-retsakter, som er omfattet af retsforbeholdet. Disse aftaler er ind-
gået på et mellemstatsligt grundlag (se boksen nedenfor).
1
2
Artikel 6 i Protokollen om Danmarks stilling.
Artikel 5 i Protokollen om Danmarks stilling.
2/8
EU-note - 2009-10 - E 41: Danmarks deltagelse i samarbejdet om retlige og indre anliggender
861355_0003.png
Parallelaftaler, som Danmark har indgået med EU
Eurodac:
Rådets forordning om oprettelse af "Eurodac" (fingeraftrykssy-
stem vedr. asylansøgere) samt Rådets forordning om gennemførelsesbe-
stemmelser til Eurodac–forordningen.
Dublin-regelsættet:
Rådets forordning om fastsættelse af kriterier og
procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat, der er ansvarlig for be-
handlingen af en asylansøgning, der er indgivet af en tredjelandsstatsbor-
ger i en af medlemsstaterne (Dublin-forordningen) samt Kommissionens
forordning om gennemførelsesforanstaltninger til Dublin-forordningen
Bruxelles I-forordningen:
Rådets forordning om retternes kompetence
og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og han-
delsretlige område.
Forkyndelsesforordningen:
Rådets forordning om forkyndelse i med-
lemsstaterne af retslige og udenretslige dokumenter i civile og kommerciel-
le sager.
-
Retsforbeholdet efter Lissabontraktaten
Med Lissabontraktatens ikrafttræden den 1. december 2009 blev alle politik-
områder inden for de retlige og indre anliggender samlet i et afsnit. Den tidli-
gere sondring mellem overstatsligt og mellemstatsligt samarbejde blev ophæ-
vet, så der nu
kun er overstatsligt samarbejde om retlige og indre anlig-
gender.
Retsforbeholdet gælder derfor også inden for samarbejdet om politi
og strafferet, som tidligere var mellemstatsligt.
Danmark fortsætter dog med at være omfattet af de retsakter, som blev ved-
taget på mellemstatsligt grundlag inden Lissabontraktaten trådte i kraft.
Såfremt der foretages ændringer i retsakter, som Danmark er omfattet af, og
dette sker med hjemmel i Lissabontraktatens nye bestemmelser, som er om-
fattet af retsforbeholdet, vil Danmark som udgangspunkt stadig være omfattet
af de gamle retsakter
3
. Det forudsætter dog, at ændringen ikke er så omfat-
tende, at Danmark ikke meningsfyldt kan fortsætte med at være omfattet af de
gamle regler, når de andre EU-lande er bundet af nye regler.
3
Artikel 2, sidste punktum, i Protokollen om Danmarks stilling.
3/8
EU-note - 2009-10 - E 41: Danmarks deltagelse i samarbejdet om retlige og indre anliggender
861355_0004.png
Stockholm-handlingsplanen og retsforbeholdet
Det Europæiske Råd vedtog den 11.-12. december 2009 Stockholm-
programmet, som
danner rammen om EU’s initiativer inden for samarbejdet
for retlige og indre anliggender i de kommende 5 år (2010-2015).
Den 20. april 2010 offentliggjorde Kommissionen sin handlingsplan til gen-
nemførelse af Stockholm-programmet
4
. Handlingsplanen er et 90 siders kata-
log, hvor samarbejdet udmøntes i 170 initiativer, såvel lovgivningsmæssige
som ikke-lovgivningsmæssige. Planen er, at de enkelte forslag i handlings-
planen skal gennemføres inden udgangen af 2015.
Man kan overordnet opdele de nye EU-forslag, som fremover vil være omfat-
tet af Danmarks retsforbehold i følgende kategorier:
Nye EU-forslag på områder, som Danmark ikke tidligere har kunnet
deltage i
Der er tale om alle nye forslag inden for områder, som Danmark siden Edin-
burgh-afgørelsen har været udelukket fra at deltage i. Forslagene falder inden
for samarbejdet om asyl- og udlændingepolitikken, civilretlige og familieretlige
regler samt grænsesamarbejdet (bortset fra Schengen).
Blandt lovgivningsforslagene i Stockholms-handlingsplanen som forventes at
blive fremsat med hjemmel i forbeholdsramte bestemmelser kan nævnes (i
parentes forventet fremsættelsesår, medmindre andet er angivet):
Asyl- og udlændingepolitikken:
- Forslag til ændring af direktiv 2003/86/EF om ret til familiesammenfø-
ring (2012)
Civilret
- Lovgivningsforslag om revision af forordning (EF) nr. 44/2001 om ret-
ternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgø-
relser på det civil- og handelsretlige område (Bruxelles-I
forordnin-
gen)
(2010)
Danmark har som nævnt en parallelaftale i forhold til
Bruxelles-forordningen. Aftalen skal i givet fald revideres.
- Forslag til Rådets afgørelse om et forstærket samarbejde om
lovvalg
i skilsmissesager
(Rom III) - (forventes vedtaget i 2010)
4
KOM(2010)171.
4/8
EU-note - 2009-10 - E 41: Danmarks deltagelse i samarbejdet om retlige og indre anliggender
861355_0005.png
-
-
-
Forslag til en forordning om
lovvalgsregler i sager om formuefor-
hold mellem ægtefæller,
herunder spørgsmålet om retlig kompeten-
ce og gensidig anerkendelse, og forslag til forordning om de formue-
retlige følger af ugifte pars separation (2010)
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.
2201/2003 om kompetence og om
anerkendelse og fuldbyrdelse af
retsafgørelser i ægteskabssager
samt i sager vedrørende foræl-
dremyndighed,
herunder udarbejdelse af fælles minimumsstandar-
der for anerkendelse af afgørelser om forældreansvar (2013)
Lovgivningsforslag med sigte på at gøre EU's eksisterende
civile
retsplejeregler
mere konsekvente (2014).
Nye EU-forslag, som Danmark udelukkes fra at deltage i fremover
Det drejer sig om forslag i inden for samarbejdet om politi og strafferet, her-
under straffeproces, terrorbekæmpelse m.v.
Blandt de væsentligste lovgivningsforslag som forventes at blive fremsat med
hjemmel i bestemmelser inden for området kan nævnes (i parentes forventet
fremsættelsesår, medmindre andet er angivet):
Strafferet:
- Lovgivningsforslag om et samlet instrument for
beskyttelse af ofre
for kriminalitet,
herunder udvikling af en europæisk beskyttelsesor-
dre (2011)
- Lovgivningsforslag om
oversættelse og tolkning
(forventes vedtaget
2010)
- Lovgivningsforslag vedrørende
oplysninger om rettigheder
og om
tiltalen (2010)
- Lovgivningsforslag om
juridisk rådgivning og retshjælp
(2011)
- Lovgivningsforslag om særlig
beskyttelse af mistænkte eller tiltalte,
som er sårbare
(2013)
- Lovgivningsforslag om en harmonisering af
sanktioner for overtræ-
delse af toldreglerne
(2012)
- Lovgivningsforslag om et samlet instrument til
fremskaffelse af be-
vismateriale i straffesager
baseret på princippet om gensidig aner-
kendelse, og som omfatter alle former for bevismateriale (2011)
- Lovgivningsforslag om indførelse af fælles standarder for
indsamling
af bevismateriale i straffesager
for at sikre, at det kan anerkendes
(2011)
- Lovgivningsforslag om gensidig anerkendelse af
rettighedsfraken-
delser
(2013)
5/8
EU-note - 2009-10 - E 41: Danmarks deltagelse i samarbejdet om retlige og indre anliggender
861355_0006.png
-
-
-
Lovgivningsforslag om gensidig anerkendelse af økonomiske sankti-
oner, herunder i forbindelse med
færdselsforseelser
(2011)
Lovgivningsforslag om strafferetlige foranstaltninger til
håndhævelse
af intellektuelle ejendomsrettigheder
- erstatter forslag KOM(2006)
168 (2011)
Lovgivningsforslag om en fælles EU-tilgang til brug af passagerliste-
oplysninger med henblik på retshåndhævelse (PNR). Lovgivningsfor-
slaget erstatter et forslag til rammeafgørelse, som ikke blev vedtaget
før Lissabontraktaten (2010)
Eurojust
- Forslag til forordning om at tillægge Eurojust beføjelser til at indlede
undersøgelser, gøre Eurojusts interne struktur mere effektiv og ind-
drage Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter i evaluerin-
gen af Eurojusts aktiviteter
2012
EU-forslag på områder, som Danmark hidtil har været omfattet af på
mellemstatsligt grundlag
Der er tale om de forslag under retsforbeholdet, som forventes at påvirke
anvendelsen eller gyldigheden af retsakter, som Danmark hidtil har været
omfattet af. Det vil bl.a. være følgende retsakter:
-
-
Forslag til forordning om Europol (2013). Forordningen vil erstatte
rammeafgørelsen om Europol
fra 2009
Forslag til direktiv om bekæmpelse af menneskehandel
KOM
(2010) 95 (forventes vedtaget i 2010). Med direktivet ophæves
ram-
meafgørelse 2002/629/RIA
om bekæmpelse af menneskehandel
Lovgivningsforslag om ændring af direktiv 2002/90/EF om definition af
hjælp til ulovlig indrejse og transit samt ulovligt ophold - og eventuelt
indarbejdelse af
rammeafgørelse 2002/946/RIA
om styrkelse af de
strafferetlige rammer med henblik på bekæmpelse af hjælp til ulovlig
indrejse og transit samt ulovligt ophold; og udvidelse af eksisterende
bestemmelser (2012)
Politikodeksen, herunder kodificering af de vigtigste instrumenter for
adgang til oplysninger. Forslaget vil evt. erstatte
rammeafgørelse
2006/960/RIA
om forenkling af udvekslingen af oplysninger og efter-
retninger mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder
(2014)
Forslag til et direktiv om bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn,
seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi. Forslaget vil erstatte
-
-
-
6/8
EU-note - 2009-10 - E 41: Danmarks deltagelse i samarbejdet om retlige og indre anliggender
861355_0007.png
-
rammeafgørelse 2004/68/RIA om seksuel udnyttelse af børn og
børnepornografi
(forventes vedtaget i 2010)
Lovgivningsforslag til
supplement af direktiv 2008/99/EF
om straffe-
retlig beskyttelse af miljøet
og direktiv 2009/123/EF
om forurening
fra skibe. Danmark er omfattet af direktiverne, men vil ikke blive om-
fattet af lovgivningsforslaget
5
. Forslaget vil desuden erstatte ramme-
afgørelse 2003/80/RIA om strafferetlig beskyttelse af miljøet. Forsla-
get forventes fremsat i 2012.
Der antages at være et generelt ønske i Kommissionen om at erstatte gæl-
dende rammeafgørelser med direktiver uden nødvendigvis at foretage væ-
sentlige politikændringer. Direktiver giver nemlig bedre retskraft (de kan i vis-
se tilfælde have direkte virkning, hvis EU-landene ikke gennemfører dem til
tiden) og udløser EU-Domstolens kompetence. Desuden har regeringskonfe-
rencen i en erklæring til Lissabon-traktaten opfordret EU-institutionerne til
inden for fem år at ændre eller erstatte alle gamle retsakter inden for samar-
bejdet om politi og strafferet
6
.
Der er i givet fald tale om en lang række af retsakter, særligt rammeafgørel-
ser, som Danmark ikke længere vil være omfattet af.
Hvilke områder vil Danmark fremover være omfattet af?
For så vidt som retsforbeholdet består, vil Danmarks deltagelse i samarbejdet
om retlige og indre anliggender fremover bestå af:
-
retsakter, som er vedtaget på mellemstatsligt grundlag inden Lissa-
bontraktatens ikrafttræden (rammeafgørelser, fælles holdninger,
m.v.), og som endnu ikke er blevet afløst af ny overstatslig EU-
lovgivning
retsakter på visumområdet om udpegning af tredjelande, hvis stats-
borgere skal være i besiddelse af visum ved passage af EU-landenes
ydre grænser samt om ensartet udformning af visa
-
Forslaget forventes ifølge Kommissionen at blive fremsat med hjemmel i artikel 83 (om mini-
mumsharmonisering af strafbare handlinger og strafferammer).
6
Erklæring 50 til Lissabontraktaten lyder således:
”Konferencen opfordrer
Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen til inden for rammerne af deres respektive beføjelser at bestræbe sig
på i de relevante tilfælde og så vidt muligt inden for fristen på fem år i artikel 10, stk. 3, i proto-
kollen om overgangsbestemmelser at vedtage retsakter, der ændrer eller erstatter retsakterne i
artikel 10, stk. 1, [dvs. retsakter på området politisamarbejde og retligt samarbejde i straffesa-
ger] i nævnte protokol”.
5
7/8
EU-note - 2009-10 - E 41: Danmarks deltagelse i samarbejdet om retlige og indre anliggender
-
Schengen-retsakter, som Danmark efterfølgende har tiltrådt på mel-
lemstatsligt grundlag
EU-retsakter, som Danmark har en parallelaftale i forhold til.
-
Det er et åbent spørgsmål, om Danmark fremover vil kunne indgå nye paral-
lelaftaler for retsakter omfattet af retsforbeholdet (bortset fra ændringer af
retsakter, som Danmark allerede har parallelaftaler på). Dette skyldes ikke
mindst, at Danmark med Lissabontraktaten
efter en dansk folkeafstemning
kan erstatte forbeholdet med en tilvalgsordning (opt-in), hvor Danmark fra
sag til sag vælger, om man vil deltage i en ny retsakt. Denne mulighed kunne
få som konsekvens, at man fra Kommissionens og de øvrige EU-landes side
vil være mindre tilbøjelig til at indrømme Danmark yderligere særordninger i
form af parallelaftaler.
For en gennemgang af EU-retsakter på området for retlige og indre anliggen-
der som Danmark er/ikke er omfattet af kan der i øvrigt henvises til Udenrigs-
ministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 25 af EUU alm. del af 27. januar
2009.
Med venlig hilsen
Thomas Fich
(3611)
8/8