Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del EU-note E 42
Offentligt
861944_0001.png
Europaudvalget
Folketingets repræsentant ved EU
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
9. juni 2010
En ny strategi for det Indre Marked – Rapport fra Mario Monti
Baggrund
I oktober 2009 bad kommissionsformand José Manuel Barroso den tidligere
kommissær Mario Monti om at udarbejde en rapport indeholdende muligheder
og forslag om at revitalisere det indre marked frem til 2012.
Mario Monti er nu formand for Bocconi Universitet og var tidligere kommissær
for Indre Marked og Skattepolitik (1995-1999) og for Konkurrence (1999-
2004).
I et brev af 20. oktober 2009 til Mario Monti redegjorde Kommissionsforman-
den for behovet for at relancere det indre marked. Barroso nævnte bl.a.
- At den nuværende økonomiske krise har vist, at der er en stærk fristelse
til at ”rulle det indre marked tilbage” og søge tilflugt i økonomisk nationa-
lisme. Dette vil have dramatiske økonomiske konsekvenser, og det er
derfor vigtigt at skabe en ny bevidsthed i offentligheden og i de politiske
cirkler om behovet for at udvide og styrke det indre marked.
- At den fulde virkning af det indre marked endnu ikke er opnået. På mange
områder er det indre marked langt fra at være på plads, og der er stadig
”missing links”, der forhindrer det indre marked i at fungere som en kraftig
motor på vækst og beskæftigelse og levere den fulde effekt til gavn for
forbrugerne.
- At krisen har bevirket en vis mistro til det indre marked, specielt hvad
angår de sociale konsekvenser af at efterleve Traktatens målsætning en
konkurrencepræget, social markedsøkonomi.
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
861944_0002.png
Monti´s rapport
Den 10. maj 2010 præsenterede Mario Monti sin rapport for Barroso og sene-
re for Europa-Parlamentet.
Det indre marked er i dag ved en kritisk korsvej, siger rapporten. Vi står over
for tre udfordringer, nemlig:
- Der er i dag en vigende støtte til det indre marked, både politisk og soci-
alt. Både borgere og politikere ser på det indre marked med skepsis og
somme tider med åbenlys fjendtlighed, som i følge Monti skyldes dels ”in-
tegrations træthed”, som begrænser lysten til ”mere Europa” og et en-
hedsmarked, dels en ”markedstræthed” med formindsket tillid til markedet
som økonomisk regulator. Han konkluderer, at det indre marked i dag er
mindre populært end nogensinde tidligere, alt imens Europa behøver det
mere end nogensinde før.
- Den anden udfordring er den fragmenterede og uens gennemførelse af
det indre marked i medlemslandene, flaskehalse i administrationerne og
den mangelfulde gennemførelse i nye markedsområder, der ikke fandtes,
da det indre marked blev etableret: e-handel, eco-industrier etc.
- Endelig mener Monti, at der er en selvtilfreds holdning til det indre mar-
ked. Det betragtes som noget, der er overstået. Noget, der skal holdes
ved lige, men ikke kræver udvikling. Opmærksomheden har været andre
steder: Monetær Union, udvidelse og institutionelle reformer.
Rapporten fastslår, at en ny strategi til at relancere det indre marked er både
nødvendig og mulig. Det er nødvendigt, fordi et omfattende og effektivt indre
marked spiller et nøglerolle i udviklingen af EU´s økonomi, herunder mulighed
af en stabil Euro og for, at den monetære union kan levere de lovede økono-
miske fordele.
Det er muligt, men kræver et stærkere indre marked, der er baseret på enig-
hed
og
kan levere resultater.
Et stærkere indre marked kræver, at de eksisterende flaskehalse fjernes, og
at de ”huller”, der begrænser innovation og vækst, lukkes. Som eksempler
nævnes et digitalt indre marked, et indre marked for grøn vækst, en ressour-
ce-effektiv økonomi, et indre marked for tjenesteydelser samt initiativer til at
sikre arbejdskraftens geografiske mobilitet.
Han påpeger vigtigheden af at afbalancere den økonomiske frihed i det indre
markeds med arbejdstagernes rettigheder efter Laval, Viking og andre dom-
me fra Den europæiske Domstol.
Den nye strategi må basere sig på enighed, mener Monti, for ellers vil den
ikke kunne modstå ”dårligt vejr” i økonomisk og politisk henseende.
Endelig må den nye strategi for det indre marked kunne levere resultater –
også på den korte bane, som et til middel til at komme ud af krisen.
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
861944_0003.png
Et vigtigt element i Monti´s forslag er
en ”pakke-aftale”,
hvor medlemsstater
med forskellige kulturelle traditioner og politiske prioriteringer, hver kan finde
elementer, som de betragter som så fordelagtige, at de er villige til at slække
på kravene på områder, der ikke står så højt på deres ønskeliste. Han påpe-
ger, at lande med tradition for en social markedsøkonomi vil være mere villige
til fuldt ud at acceptere konkurrence og det indre marked, hvis medlemsstater
i den angelsaksiske tradition viser villighed til at løse sociale problemer gen-
nem målrettede tiltag, inklusive begrænsede former for skatte-koordination.
Et andet væsentligt element i Rapporten er
medlemslandenes forsinkede
og mangelfulde gennemførelse
af direktiverne om det indre marked. Det
kritiseres, at medlemslandene tilsyneladende ikke tager gennemførelsen al-
vorligt. I gennemsnit giver medlemsstaterne sig selv en ekstra frist til gennem-
førelse af direktiverne på 9 måneder. Nogle medlemslande er endog endnu
mere eftergivende og har for 17 direktivers vedkommende givet sig selv en
frist på over to år efter den fastsatte gennemførelsesdato.
Ved udgangen af 2009 havde 74 indre markeds direktiver endnu ikke virket i
fuld udstrækning, grundet manglende gennemførelse i landene. Dette bety-
der, siger rapporten, at det indre marked kun fungerer med 95% af sit potenti-
ale.
Ser man på mangelfuld gennemførelse, er billedet ikke bedre. Ved udgangen
af 2009 var 1206 sager under behandling ved Domstolen. Dette tal har været
nogenlunde konstant i de senere år, men der er sket en ændring i den tid,
Domstolen bruger til at dømme i sagerne. Den er øget væsentligt, således at
én ud af fem sager tager mere end tre år, før de er afsluttede ved Domstolen.
Selv hvor det drejer sig om forordninger, har den administrative gennemførel-
se i medlemsstaterne været problematisk.
Rapporten påpeger, at de værste overtrædere i relation til forsinket gennem-
førelse er medlemsstater, der hører til Euro-gruppen.
Rapporten foreslår bedre kontrol fra Kommissionens side med medlemssta-
ternes gennemførelse, og hurtigere reaktion ved konstaterede overskridelser
eller mangelfuld implementering, med mulighed for kraftigere reaktioner fra
Kommissionen. På længere sigt kan det overvejes, nævnes det, at give
Kommissionen de samme beføjelser i tilfælde af mangelfuld gennemførelse
som i konkurrencepolitikken og skabe en pligt for pågældende medlemsstat til
øjeblikkeligt at rette ind.
For at skærpe effektiviteten i landenes gennemførelse af EU-lovgivning næv-
ner rapporten, at de nationale parlamenter og Europa-Parlamentet bør inte-
ressere sig mere for gennemførelsen af de forslag, som de har været med til
at vedtage. Specielt de nationale parlamenter, nævnes det, er ofte ansvarlige
for at vedtage love, der omsætter EU-lovgivningen til national ret.
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
861944_0004.png
Konkret foreslås det, at de nationale parlamenter og Europa-Parlamentet
hvert år udvælger et forslag eller et område inden for det indre marked og
gennemgår, hvorledes gennemførelsen er sket nationalt. Denne proces kan
også foregå i COSAC, nævnes det.
Modtagelse af rapporten. Den videre proces.
Ved modtagelsen af rapporten den 10. maj 2010 udtalte kommissionsformand
Barroso sin taknemmelighed over for Mario Monti og det store arbejde, der
var udført. Der er nedsat en gruppe af kommissærer, ledet af Michel Barnier,
som skal udarbejde Kommissionens kommende oplæg om det indre marked.
Barroso oplyste, at Monti´s rapport vil udgøre en vigtig basis for dette arbejde.
Kommissionen vil fremlægge sine forslag i juli måned i år, og de vil, sagde
Barroso, bygge på mange af de elementer, som rapporten har taget op.
Kommissionen har således modtaget Monti´s rapport med anerkendelse, men
iagttagere i Bruxelles, herunder pressen, betragter præsentationen af rappor-
ten som meget beskeden og slet ikke på højde med præsentationen af La-
rosière-rapporten om de finansielle markeder. Der tales om, ar Barroso ikke
er tilfreds med ideen om en stor pakke-aftale, men hvorom alting er, får vi
svaret i juli måned, hvor Kommissionen præsenterer sin Hvidbog om det Indre
Marked (Single Market Act).
I Europa-Parlamentet var de fleste ordførere positive over for rapporten. Emi-
lie Turunen var som ordfører for De Grønne positiv over for rapportens kon-
klusioner, men ville dog have foretrukket ”at se mere grønt” i den.
Rådet havde en frokostdrøftelse om rapporten under rådsmødet (konkurren-
ceevne) den 25. – 26. maj 2010.
Med venlig hilsen
Peter Juul Larsen
Tlf. (fra ft.) 1169
4/4