Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del
Offentligt
772089_0001.png
NOTAT
Udenrigsministeriet
Til:
Fra:
Folketingets Europaudvalg
Udenrigsministeriet
J.nr.:
Dato:
500.B.29.
8. december 2009
Emne: Oprettelse af den fælles udenrigstjeneste
Med Lissabon-traktaten oprettes en fælles udenrigstjeneste, som vil skulle bistå den højtstående
repræsentant. Det følger af Unions-traktatens artikel 27, stk. 3:
"Under udøvelsen af sit hverv bistås den højtstående repræsentant af en tjeneste for EU's optræden udadtil. Den-
ne tjeneste arbejder sammen med medlemsstaternes diplomatiske tjenester og omfatter tjenestemænd fra relevante
tjenestegrene i Generalsekretariatet for Rådet og Kommissionen samt udstationeret personale fra medlemsstaternes
nationale diplomatiske tjenester. Rådet fastsætter ved en afgørelse, hvordan Tjenesten for EU's Optræden Udadtil
skal tilrettelægges og fungere. Rådet træffer afgørelse på forslag af den højtstående repræsentant efter høring af Eu-
ropa-Parlamentet og efter Kommissionens godkendelse."
Det følger endvidere af erklæringerne 13 og 14 til Lissabon-traktaten, at etableringen af den fæl-
les udenrigstjeneste ikke berører medlemsstaternes nuværende ansvar med hensyn til udform-
ningen og gennemførelsen af deres udenrigspolitik, deres nationale diplomatiske tjenester, deres
forbindelser til tredjelande og deltagelse i internationale organisationer m.v.
Det fremgår af erklæring nr. 15 til traktaten, at det forberedende arbejde med den fælles uden-
rigstjeneste skal begynde straks efter underskrivelsen af traktaten. Det forberedende arbejde på
basis af Lissabon-traktaten blev sat i bero efter den irske folkeafstemning om Lissabon-traktaten
den 12. juni 2008. Drøftelserne blandt repræsentanter for medlemsstaterne blev genoptaget efter
afstemningen den 2. oktober 2009.
Ifølge traktaten skal den fælles udenrigstjeneste etableres efter forslag fra udenrigsrepræsentan-
ten. Forslaget til rådsafgørelse vil – efter høring af Europa-Parlamentet og med Kommissionens
samtykke – skulle vedtages med enstemmighed i Rådet. Der foreligger endnu ikke et forslag til
rådsafgørelse. Udenrigsrepræsentanten Cathrine Ashton har efter sin tiltrædelse indikeret, at ud-
arbejdelse af forslaget til etableringen af den fælles udenrigstjeneste vil være en hovedprioritet i
de kommende uger og måneder med henblik på dets vedtagelse i april 2010. Udover selve for-
slaget om etableringen af den fælles udenrigstjeneste forventes der at være behov for en række
ledsagende beslutninger for at sikre den fælles udenrigstjenestes funktionsmåde, herunder særligt
ændringer i finansforordningen, personalestatutten og EU’s budget. Disse beslutninger vil skulle
tages i fællesskab med Europa-Parlamentet.
I forbindelse med det forberedende arbejde med den fælles udenrigstjeneste tilsluttede Det Eu-
ropæiske Råd den 29.- 30. oktober 2009 sig en rapport fra formandskabet med anbefalinger for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
udenrigsrepræsentanten til brug for udarbejdelsen af udkastet til Rådets afgørelse om tilrettelæg-
gelsen af og funktionsmåden for den fælles udenrigstjeneste. Folketingets Europaudvalg modtog
kopi af rapporten den 27. oktober 2009. Fra dansk side har man deltaget aktivt i drøftelserne af
rapporten og støtter de anbefalinger, som rapporten udtrykker, herunder at den fælles udenrigs-
tjeneste bør have en særlig
sui generis
status i EU systemet, separat fra såvel Kommissionen som
Rådssekretariatet, samt at den fælles udenrigstjeneste baserer sig på samlede landekontorer.
Europa-Parlamentet har den 22. oktober vedtaget en betænkning om den fælles udenrigstjeneste,
hvor der blandt andet lægges vægt på integration i Kommissionens administrative systemer.
Det forberedende arbejde vil blive fortsat under ledelse af udenrigsrepræsentanten med inddra-
gelse af medlemsstaterne og med løbende kontakter til Europa-Parlamentet. Udenrigsrepræsen-
tanten er ikke bundet af hverken anbefalingerne fra Det Europæiske Råd eller Europa-
Parlamentets betænkning.
Det Europæiske Råd ventes på dets møde den 10.-11. december at gentage opfordringen til
udenrigsrepræsentanten om hurtigt at fremlægge sit forslag med henblik på vedtagelse senest ved
udgangen af april 2010. Den fælles udenrigstjeneste vil formelt kunne etableres umiddelbart
herefter, men der må fortsat forventes en gradvis udrulning.
Kommissionens delegationer har med Lissabon-traktatens ikrafttrædelse 1. december som ud-
gangspunkt formelt skiftet navn og status til EU delegationer. Særlige situationer opstår de ste-
der, hvor såvel Kommissionen og øvrige EU-organer har haft permanent tilstedeværelse, som
det f.eks. er tilfældet ved FN-institutionerne. EU-delegationerne vil ifølge traktaten skulle rap-
portere til udenrigsrepræsentanten og vil skulle arbejde tæt sammen med medlemsstaternes di-
plomatiske tjenester. Udenrigsrepræsentanten ventes at udarbejde en køreplan for, hvornår EU-
delegationerne kan overtage de roterende formandskabers funktioner, herunder den interne EU-
koordination og varetagelsen af kontakter til værtslandet eller internationale organisationer på
Unionens vegne, som det forudses i traktaten. EU-delegationerne forudses i formandskabets
rapport at kunne spille en understøttende rolle med hensyn til diplomatisk og konsulær beskyt-
telse af EU-borgere i tredjelande.
Der forudses en statusrapport om etableringen af tjenesten i 2012 og et review i 2014, herunder
af tjenestens omfang.
I forhold til den nærmere indretning af tjenesten støttes fra dansk side de anbefalinger, som er
indeholdt i formandskabets rapport som endosseret af det Europæiske Råd den 29.-30. oktober.
Heri lægges blandt andet op til en tjeneste baseret på en sammenlægning af de eksisterende lan-
dekontorer i Kommissionen og Rådssekretariatet. Tjenesten anbefales baseret på omkostningsef-
fektivitet med budgetneutralitet som målsætning. Udvidelsesforhandlingerne, handelspolitikken
og visse aspekter af udviklingsbistanden vil dog skulle forblive i Kommissionen. Enhederne for
krisestyring og Militærstaben bør være del af den fælles udenrigstjeneste, idet der skal tages højde
for disse enheders særlige funktioner, procedurer og personaleforhold. Den fælles udenrigstjene-
ste forudses at skulle håndtere tiltag finansieret under Stabilitetsinstrumentet og FUSP-budgettet.
Vedr. udviklingsbistanden anbefales det, at de geografiske enheder i den Fælles Udenrigstjeneste
skal spille en ledende rolle i de strategiske beslutninger i forhold til de konkrete lande, og at be-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
slutninger vedr. den flerårige programmering og landeallokeringer skal forberedes i fællesskab af
udenrigsrepræsentanten og de relevante kommissærer, herunder særligt udviklingskommissæren.
Se i øvrigt notat til Folketingets Udenrigsudvalg 9. november 2009 vedr. konsekvenserne af im-
plementeringen af Lissabon-traktaten på udviklingsområdet, som Folketingets Europaudvalg
modtog kopi af 10. november 2009. Afklaring af den nærmere arbejdsdeling for de forskellige
finansieringsinstrumenter udestår fortsat. Udvidelseskommissæren skal have politisk hovedan-
svar for udvidelsesinstrumentet. Der forudses generelt at være et tæt samarbejde mellem uden-
rigsrepræsentanten, den fælles udenrigstjeneste og de øvrige kommissærer, ligesom EU’s delega-
tioner i tredjelande skal spille en styrket rolle i programmeringen og implementeringen af bistan-
den, på linje med de danske principper om decentralisering af bistanden.
For så vidt angår tjenestens personale vil det skulle komme fra Rådssekretariatet, Kommissionen
og medlemsstaterne. Der lægges op til ligebehandling af alle tre kategorier fsva. vilkår og adgang
til stillinger. Der lægges endvidere op til, at mindst 1/3 af generalisterne, herunder det diploma-
tisk personale på delegationerne, vil skulle komme fra medlemsstaterne, når udenrigstjenesten er
nået op på fuld kapacitet. Medlemslandene forudses også at skulle have mulighed for udstatione-
ring af støttepersonale i et vist omfang.
Ansættelse i udenrigstjenesten bør ifølge rapporten foregå efter en gennemsigtig procedure på
grundlag af meritter og et mål om at sikre personale af høj standard med hensyn til kvalifikatio-
ner, effektivitet og integritet og samtidig sikre en passende geografisk og kønsmæssig balance,
ligesom der skal sikres en mobilitet både inden for tjenesten og mellem medlemsstaterne og in-
stitutionerne. Der vil skulle fastlægges en ansættelsesprocedure i samråd mellem repræsentanter
fra medlemsstaterne, Kommissionen og Generalsekretariatet.
I takt med at der foreligger nærmere klarhed over ansættelsesprocedurerne for udenrigstjenesten,
forventes det at blive muligt fra dansk side at identificere egnede kandidater som medarbejdere i
den fælles udenrigstjeneste. Der er endnu ingen afklaring af hverken antallet af medarbejdere fra
medlemsstaterne eller tidspunktet for deres mulige udstationering. Henset til at den fælles uden-
rigstjeneste med den nuværende tidsplan tidligst vil kunne etableres fra sidst på foråret 2010,
forventes der ikke at være mulighed for udstationering af medarbejdere fra medlemsstaterne ef-
ter de almindelige retningslinjer før efter sommeren 2010. Der forventes fra dansk side placeret
et begrænset antal udstationerede danskere i overensstemmelse med de kriterier, som vil gælde
for placering af medarbejdere i den fælles udenrigstjeneste.