Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del
Offentligt
894231_0001.png
894231_0002.png
894231_0003.png
Folketingets EuropaudvalgChristiansborg
Finansministeren
28. september 2010
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 117 af 31. august 2010(Alm. del) stillet efter ønske fra Lone Dybkjær (RV).

Spørgsmål:

Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde den 30. august 2010 –fremsende et notat, der beskriver, hvad der i Stabilitets- og Vækstpagten forståsved hhv. proceduren for særlige omstændigheder og proceduren for exceptionelleomstændigheder, sådan som det blev forklaret under Europaudvalgets møde afministerens embedsmand.

Svar:

Reglerne vedr. henholdsvis exceptionelle omstændigheder og særlige omstændig-heder er to forskellige bestemmelser, som begge overordnet vedrører undtagelserog fleksibilitet i Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende del om henstillinger mv.i tilfælde af uforholdsmæssigt store underskud.Bestemmelserne vedr. exceptionelle omstændigheder er fastlagt i Traktaten ogpræciseret i Stabilitets- og Vækstpagtens forordning 1467/97 om fremskyndelseog afklaring af gennemførelsen af proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigtstore underskud som ændret ved forordning 1056/2005:”Kommissionen overvåger udviklingen i medlemsstaternes budgetsituation og i deres offentligegæld med henblik på at identificere alvorlige fejl. Den skal navnlig undersøge, om budgetdiscipli-nen overholdes på grundlag af følgende to kriterier:a) hvorvidt den procentdel, som det forventede eller faktiske offentlige underskud udgør af brutto-nationalproduktet, overstiger en given referenceværdi, medmindre− denne procentdel er faldet væsentligtog vedvarende og har nået et niveau, der ligger tæt påreferenceværdien− eller overskridelsen af referenceværdienkun er exceptionel og midlertidig, og nævnte procentdelfortsat ligger tæt på referenceværdienb) hvorvidt den procentdel, som den offentlige gæld udgør af bruttonationalproduktet, overstiger engiven referenceværdi, medmindre denne procentdel mindskes tilstrækkeligt og nærmer sig referen-ceværdien med en tilfredsstillende hastighed.Referenceværdierne er fastsat i den protokol om proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
store underskud, der er knyttet som bilag til traktaterne”.(Traktatens artikel 126, stk.2)”Når Kommissionen og Rådet efter traktatens artikel 104 (nu 126), stk. 3-6, vurderer ogfastslår, om der foreligger et uforholdsmæssigt stort underskud, kan de anse en overskridelse afreferenceværdien, der skyldes et alvorligt økonomisk tilbageslag, for at være exceptionel i betyd-ningen i artikel 104 (nu 126), stk. 2, litra a), andet led, hvis overskridelsen af referenceværdienskyldes en negativ årlig BNP-vækstrate eller et akkumuleret produktionstab i en langvarigperiode med meget lav årlig vækst i BNP i forhold til potentialet”.(Forordning 1056/2005,artikel 1, stk. 1, første afsnit)Bestemmelsen indebærer således, at Kommissionen og Rådet kan beslutte at und-tage et land fra at komme ind i proceduren for uforholdsmæssigt store underskudog modtage en henstilling, hvis overskridelsen af 3-procentsgrænsen skyldes ennegativ årlig BNP-vækstrate.Under den aktuelle krise har der blandt alle EU-lande og Kommissionen væretenighed om at iværksætte underskudsprocedurerne og vedtage henstillinger forlande med underskud over 3 pct. af BNP. Nogle lande kunne muligvis opfyldebetingelserne for at få en undtagelse, selvom mange lande har haft og har under-skud over 3 pct. af BNP både før og efter 2009, hvor de fleste EU-lande havdenegative vækstrater, og de store underskud således ikke udelukkende skyldes dennegative vækst, men også utilstrækkelig økonomisk politik, særligt manglendekonsolidering i de gode år inden krisen. EU-landene og Kommissionen var såle-des enige om, at det var en fordel at fastlægge en fælles ramme for at få økonomi-erne tilbage på sporet på basis af regler og samarbejdsprocedurer i Stabilitets- ogVækstpagten og bruge henstillingerne som en konstruktiv støtte til den konsolide-ring, som under alle omstændigheder vurderes at være nødvendig. Der er ikkenoget EU-land, der har anmodet om at få en undtagelse med henvisning til excep-tionelle omstændigheder.Bestemmelsen vedr. særlige omstændigheder er fastlagt i Stabilitets- og Vækstpag-tens forordning 1467/97 om fremskyndelse og afklaring af gennemførelsen afproceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud som ændret vedforordning 1056/2005 og lyder som følger:”…Rådets henstilling fastsætter også en frist for korrektion af de uforholdsmæssigt store under-skud, som bør gennemføres i året efter, at det er konstateret, med mindre der foreligger særligeomstændigheder”….(Forordning 1056/2005 artikel 1, stk. 2, litra b)Bestemmelsen indebærer således, at Rådet som hovedregel skal fastlægge en etårigfrist for at korrigere det uforholdsmæssigt store underskud, men at Rådet kanfastsætte en flerårig frist for at korrigere det uforholdsmæssigt store underskud,hvis der foreligger ’særlige omstændigheder’. Begrebet ’særlige omstændigheder’ erikke præcist defineret, men bestemmelsen har særligt været anvendt i to generelletilfælde: For det første i forbindelse med udvidelsen af EU i 2004 med 10 central-og østeuropæiske lande, hvor flere af landene havde offentlige underskud, der
3
væsentligt overskred 3-procentsgrænsen og derfor kom ind i proceduren for ufor-holdsmæssigt store underskud og fik flerårige frister til at korrigere deres under-skud. For det andet i forbindelse med den aktuelle krise, hvor lande med henstil-linger har fået frister på typisk 3-4 år og nogle lande op til 5 år til at korrigere de-res underskud.Det bemærkes, at der i forbindelse med det aktuelle arbejde med at styrke denøkonomisk-politiske koordination i EU’s finansminister-taskforce på nuværendetidspunkt ikke er lagt op til at ændre de to bestemmelser i Stabilitets- og Vækst-pagten.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen