Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del
Offentligt
820632_0001.png
820632_0002.png
820632_0003.png
Europaudvalget (EEU)Christiansborg
Finansministeren26. marts 2010
Svar på Europaudvalgets (EEU’s) spørgsmål nr. 43 af 4. marts2010 (EUU alm. del) om opfølgningen på Folketingets beslutningom en ændret dechargeprocedure mellem Råd og Parlament (B152)

Spørgsmål

”Ministeren bedes redegøre for, hvordan ministeren har fulgt op på Folketingetsenstemmige vedtagelse af B 152 (2008/2009): Forslag til folketingsbeslutning omEuropa-Parlamentets beslutningsgrundlag for at godkende Rådet for Den Euro-pæiske Unions regnskab.”Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Svar

Folketingets beslutning (B 152)Folketinget vedtog den 29. maj 2009 enstemmigt beslutningsforslag B 152 omEuropa-Parlamentets beslutningsgrundlag for at godkende Rådet for Den Euro-pæiske Unions regnskab. Folketingsbeslutningen pålægger regeringen at arbejdeaktivt for en aftale mellem Rådet og Parlamentet om en formalisering af decharge-proceduren, som kan føre til større gennemskuelighed og øget parlamentariskkontrol med forvaltningen af EU’s budget, inden Parlamentet i 2010 skal træffesin afgørelse om decharge for 2008-budgettet.Folketingets Europaudvalg afgav den 20. maj 2009 beretning om sagen. Detfremgår bl.a. af beretningen, at der er behov for øget gennemsigtighed i både Rå-dets og Parlamentets gennemførelse af deres respektive budgetter. Endvidere be-mærkes, at ”gentlemanaftalen” fra 1970 mellem Råd og Parlament ikke længere ertidssvarende, når det gælder dechargesamarbejdet mellem de to institutioner.Baggrunden for Folketingets beslutning var, at Rådet i foråret 2009 afviste at svareformelt og skriftligt på en række spørgsmål fra Parlamentet om Rådets regnskabog dermed gennemførelse af sit budget for 2007. Rådet henholdt sig til den etable-rede ”gentlemanaftale”, hvorefter de to institutioner afholder sig fra at blande sig i
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
hinandens administrative budgetter. Som en konsekvens heraf har dechargeproce-duren mellem Råd og Parlament i sager om Rådets regnskab og budgetgennemfø-relse været baseret på uformelle drøftelser mellem de to institutioner.Det danske ønske om at overveje relevansen af ”gentlemanaftalen” på decharge-området er i september 2009 blevet fremført på et møde i COREPER. Endviderehar Finansministeriet og EU-repræsentationen fra november 2009 haft uformellemøder med Rådsekretariatet om sagen, hvor man fra dansk side har redegjort forFolketingets dechargebeslutning og drøftet opfølgningen herpå.Dansk dechargeforslagIndholdSom led i udmøntningen af Folketingets beslutning har man fra dansk side udar-bejdet forslag om, at ”gentlemanaftalen” på dechargeområdet afløses af en ekspli-cit aftale mellem Råd og Parlament om samarbejdet under dechargeproceduren.Forslaget har til hensigt at tilvejebringe en langsigtet løsning på spørgsmålet omgensidig åbenhed i dechargeproceduren mellem de to institutioner og vil fuldtgennemført indebære større gennemsigtighed i begge institutioners gennemførelseaf deres respektive budgetter.Forslaget til en dechargeaftale mellem de to institutioner indgår i vedlagte ”Danishnon paper on the discharge” af 13. januar 2010, der er Danmarks oplæg til brugfor Rådets drøftelser af samarbejdet med Parlamentet under dechargeproceduren.Det danske oplæg indeholder følgende hovedelementer:En redegørelse for sagens baggrund og hændelsesforløbet i forbindelse medParlamentets godkendelse af Rådets budgetgennemførelse og regnskab for2007.Overvejelser om hvordan den eksisterende dechargeprocedure mellem Rådog Parlament kan formaliseres og fornys. En aftale herom vil kunne ind-skrives i den såkaldte Interinstitutionelle aftale om budgetdisciplin og for-svarlig økonomisk forvaltning (IIA’en), der i 2006 er indgået mellem Parla-mentet, Rådet og Kommissionen. IIA’en indeholder aktuelt ingen bestem-melser om samarbejdet under dechargeproceduren.Præmisser for opnåelsen af en langsigtet løsning på spørgsmålet om gensi-dig åbenhed i dechargeproceduren mellem de to institutioner, der sikrer li-geværdighed mellem parterne. Den bør gælde i henseende til såvel udveks-lingen af informationer om begge institutioners budgetgennemførelse sommuligheden for at stille kritiske spørgsmål til hinandens administration ogøkonomistyring.Forslag til operative bestemmelser i en IIA-reguleret dechargeaftale, der ipraksis kan sikre et velfungerende samspil mellem Råd og Parlament. Det
3
drejer sig bl.a. om bestemmelser vedrørende aftalens formål, gensidige for-pligtelser og tilrettelæggelsen af mødeforløb.Ønsket om at dechargespørgsmålet løses så hurtigt som muligt og helstinden Parlamentet - forventeligt i slutningen af april 2010 - skal træffe sinhovedafgørelse om decharge for Kommissionens gennemførelse af 2008-budgettet.
ProcesDet danske ”non paper” om dechargeproceduren mellem Råd og Parlament blevprimo februar 2010 præsenteret parallelt i Rådets Budgetudvalg og den såkaldte”Antici-gruppe”, der består af ambassadørernes nære medarbejdere. Den gen-nemgående reaktion var, at Rådet skulle udvise forsigtighed i sagen og se tiden an.Der udestår således en egentlig drøftelse i Rådet af det danske forslag til en de-charge-aftale mellem de to institutioner. Fra dansk side er det ønsket, at forslagetskal behandles af Rådet, når Kommissionen har præsenteret sit forslag til en æn-dring af den førnævnte Interinstitutionelle aftale om budgetdisciplin og forsvarligøkonomisk forvaltning (IIA’en), hvilket forventes at ske i maj 2010. Danmark erderfor i kontakt med det spanske formandskab for at sikre en grundig behandlingaf dechargesagen, når Rådet skal drøfte Kommissionens forslag til en ny IIA-aftale.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen
1 bilag