Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del
Offentligt
856672_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
www.sum.dk
Folketingets Europaudvalg
Dato: 26. maj 2010
Enhed: Center for internationalt
samarbejde og retsstilling
Sagsbeh.: SUMKHV
Sags nr.: 1003412
Dok nr.: 230017
Folketingets Europaudvalg har den 26. april 2010 stillet følgende spørgsmål
nr. 62 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lone Dybkjær (RV) .
Spørgsmål nr. 62:
’’ Vil ministeren sende en oversigt over regler for refusioner og egenbetalinger
for læge- og hospitalsbehandling i EU’s 27 medlemslande i det omfang mini-
steriet ligger inde med disse oplysninger?”
Svar:
Der vedlægges 2 oversigter fra MISSOCs
1
hjemmeside:
http://ec.europa.eu/employment_social/missoc/db/public/compareTables.do?la
ng=en
. Oversigt 1 viser patientens egenbetaling til lægebehandling mv. i de
27 medlemsstater, og oversigt 2 viser tilsvarende patientens egenbetaling ved
sygehusbehandling.
I fortsættelse af min redegørelse for generaladvokatens forslag til afgørelse i
sagen C-211/08, EU-Kommissionen mod Spanien, følger hermed en redegø-
relse for, hvorledes danske sikrede har mulighed for dækning af udgifter til sy-
gebehandling i udlandet, samt et eksempel på mulige konsekvenser af gene-
raladvokatens forslag til afgørelse.
Danske sikrede har i dag mulighed for at få hel eller delvis dækning af udgifter
til læge- og sygehusbehandling under ophold i EU’s 27 medlemsstater efter
nedennævnte 3 forskellige regelsæt. Der er desuden særlige regler om plan-
lagt sygehusbehandling, jf. Bekendtgørelse nr. 62 af 20. januar 2010 om ret til
sygehusbehandling mv. Disse situationer berøres ikke af den aktuelle retssag.
1.
Den offentlige rejsesygesikring – det gule kort.
Danske sikrede har under den offentlige rejsesygesikring ret til refusi-
on af udgifter til læge-, sygehusbehandling mv. ved akut opstået syg-
dom inden for den første måned af en ferie- eller studierejse i et andet
EU-land. Den offentlige rejsesygesikring dækker alle udgifter, inkl. hos
private læger og sygehuse - på private sygehuse dog alene svarende
1
MISSOC: Mutual Information System on Social Protection. Tabeller over medlemssta-
ternes sociale sikringssystemer, der udarbejdes af EU-Kommissionen efter bidrag fra
medlemsstaterne. Målgruppen for MISSOCs informationer er politiske beslutningstage-
re og embedsmænd fra EU-lande, forskere og studerende og personer, der flytter til et
andet europæisk land for at bo eller arbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
856672_0002.png
Side 2
til udgifter på almindelig sygehusklasse (nogle EU-lande har særklas-
ser på sygehusene).
Refusionen sker, enten ved at SOS International A/S, der administre-
rer den offentlige rejsesygesikring, stiller kaution over for et sygehus
og efterfølgende afregner direkte med dette, eller ved at patienten be-
taler alle udgifterne og efterfølgende sender kvitteringerne til SOS, der
derefter afregner direkte med patienten.
2.
EF-forordning 883/2004 om koordinering af sociale sikringsord-
ninger – det blå EU-sygesikringskort
Efter EF-forordningens regler har danske sikrede under ophold i et
andet EU-land ret til den sygehjælp ”der fra et medicinsk synspunkt
bliver nødvendig under opholdet”. Sygehjælpen gives på samme vilkår
som til offentligt sygesikrede i det pågældende land. Hvis der er egen-
betaling i opholdslandet, skal danske sikrede derfor også selv betale
denne egenbetaling. Den offentlige udgift til behandlingen dækkes af
den danske stat.
Afregning af udgifterne foretages i langt de fleste tilfælde ved, at op-
holdslandets myndigheder sender en regning til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet på en særlig blanket, hvori det oplyses, om der er
tale om lægebehandling eller sygehusbehandling, og det beløb det of-
fentlige har lagt ud.
I undtagelsestilfælde, fx hvor en dansk sikret ikke har vist det blå EU-
sygesikringskort og derfor har betalt den fulde pris for sygehjælpen,
kan den pågældende efterfølgende anmode sin danske bopælskom-
mune om hjælp til at søge refusion.
Det beløb, der kan refunderes, svarer til den udgift, som opholdslan-
dets sygesikring ville have haft for en offentligt sikret person i pågæl-
dende land.
Fra kommunen og via Indenrigs- og Sundhedsministeriet sendes de
originale regninger og kvitteringer til den udenlandske sygesikring, der
oplyser det beløb, der kan refunderes. Dette beløb udbetales af mini-
steriet til patienten, mens et eventuelt restbeløb er patientens egen
andel.
Eksempel 1:
Jens Nielsen er udstationeret i 6 måneder til Luxembourg. Han kom-
mer ud for en ulykke og bliver indlagt 1 dag og efterfølgende behand-
let på skadestuen på et offentligt sygehus. Han viser sit EU-
sygesikringskort. Han får en efterfølgende ambulant behandling og
lægeordineret fysioterapeutbehandling. Sygehuset og fysioterapeuten
sender en regning til Indenrigs- og Sundhedsministeriet på hhv. 1.000
€ og 100 € via det luxembourgske forbindelsesorgan. Regninger i det-
te system sendes samlet til Danmark ca. hvert halve år, men der kan
gå længere tid mellem disse mellemstatslige afregninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
856672_0003.png
Side 3
Jens Nielsen betaler 12,64€ for sygehusbehandlingen, 5 € for den ef-
terfølgende ambulante behandling og 40 € for lægeordineret genop-
træning hos en fysioterapeut, svarende til 20 % af første behandling
og 10 % af 2 efterfølgende behandlinger. Disse beløb på i alt 57,46€
er patientens egenandel efter reglerne i Luxembourg og kan ikke re-
funderes.
3. Tilskud til varer og tjenesteydelse til købes eller leveres i et andet
EU-/EØS-land,
2
I overensstemmelse med EF-traktatens bestemmelser om fri udveks-
ling af varer og tjenesteydelser i det indre marked, herunder EF-
domstolens afgørelser om tolkning af disse traktatbestemmelser for så
vidt angår tilskud til offentlige sundhedsydelser, har danske sikrede ret
til det danske tilskud til en række sundhedsydelser, også i tilfælde hvor
en ydelse søges hos en yder i et andet EU-/EØS-land.
En dansk sikret, der vælger at få en behandling i et andet EU-land, har
ret til at få samme beløb/tilskud udbetalt, som behandlingen ville have
kostet det offentlige sundhedsvæsen i Danmark. Hvis der er tale om
sygehusbehandling kan der fra dansk side stilles krav om forhånds-
godkendelse.
For at få refusion skal patienten aflevere alle regninger, kvitteringer
mv. til kommunen eller regionen. Dokumentationen skal gøre det mu-
ligt for kommunen / regionen at vurdere, om behandlingen svarer til en
behandling, som det offentlige betaler eller giver tilskud til i Danmark. I
så fald refunderer kommunen / regionen det beløb, som behandlingen
ville have kostet det offentlige sundhedsvæsen, hvis behandlingen var
ydet i Danmark, og betingelserne for at få tilskud i øvrigt har været op-
fyldt.
Eksempel 2:
Henrik Hansen har dårlige tænder. Der er ikke tilskud i Danmark til
den behandling, han har brug for. Han rejser derfor til Polen og får ud-
over den planlagte behandling fyldninger i et par tænder. Behandlin-
gen koster i alt 3.250 kr.
Ved hjemkomsten søger han sin region om refusion. Tilskuddet til
fyldningerne er 182,22 kr. Dette beløb udbetaler regionen til Henrik
Hansen.
Generaladvokatens forslag til afgørelse i sag C 211-08
Generaladvokatens forslag til afgørelse indebærer, at refusion efter reglerne i
EF-forordningen skal toppes op, hvis en nødvendig behandling koster mindre i
opholdslandet end i patientens sikringsland.
Der er ikke tale om, at en patient har ret til at få dækket alle udgifter til en be-
handling, der er vederlagsfri i sikringslandet, men om supplerende refusion, op
2
Bekendtgørelse nr. 1098 af 19. november 2008, om adgang til tilskud efter sundheds-
loven til varer og tjenesteydelser, der er købt eller leveret i et andet EU-/EØS-land
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
til det beløb, behandlingen ville have kostet for det offentlige sundhedsvæsen i
sikringslandet.
Sikringslandet skal derfor foretage følgende beregning: (Udgift for sikringslan-
dets myndigheder til behandlingen i udlandet, jf. EF-forordningernes regler) ÷
(den potentielle udgift til behandling i sikringslandet). Hvis resultatet af denne
beregning er, at sikringslandets sundhedsmyndigheder har sparet i forhold til
samme behandling foretaget i sikringslandet, skal besparelsen udbetales til
patienten op til beløb, han selv har betalt.
I eksempel 1 har Jens Nielsen betalt en egenandel på 57,64€ for behandlin-
gen i Luxembourg. Hvis generaladvokatens forslag til afgørelse følges, kan
han søge supplerende refusion i Danmark efter reglerne om fri udveksling af
tjenesteydelser.
For at foretage den ovennævnte beregning, skal bopælsregionen have følgen-
de oplysninger:
1. Hvilket beløb opkræver Luxembourgs sundhedsvæsen fra Indenrigs-
og Sundhedsministeriet
2. Hvilke behandlinger har der været tale om
3. Svarer disse behandlinger til behandlinger, der gives i det danske
sundhedsvæsen
4. I givet fald – hvad ville disse behandlinger have kostet det offentlige
sundhedsvæsen
Da behandlere i nogle EU-lande betragter oplysninger om konkrete behandlin-
ger som persondata, der er beskyttet af databeskyttelsesregler, må Jens Niel-
sen selv bede sygehuset og fysioterapeuten om en specifikation af den be-
handling, han har modtaget med angivelse af hvor meget, der er eller vil blive
opkrævet de danske myndigheder efter EF-forordningernes regler.
På baggrund af den information, som Jens Nielsen indhenter - og som for-
mentlig vil være på fransk – skal regionen afgøre om samme eller tilsvarende
behandling gives i Danmark, og hvad den offentlige udgift / det offentlige til-
skud ville være.
Regionen sammenligner med drg-takster for så vidt angår sygehusbehandlin-
gen.
I eksemplet når regionen frem til, at en tilsvarende behandling i Danmark ville
have kostet et skadestuebesøg svarende til 1.000 kr. Fysioterapeutens reg-
ninger omfatter dels behandlinger, der ikke er tilskud til i Danmark, dels be-
handlinger, der samlet ville koste det offentlige 269,66 kr. svarende til 1 første
konsultation og 2 gange opfølgende træningsterapi.
Resultat af beregningen vedr. sygehusbehandlingen:
(Udgift for danske myndigheder til behandlingen i Luxembourg, jf. EF-
forordningernes regler = 1.000€ = 7.500 kr.) ÷ (den potentielle udgift til be-
handling i Danmark) = 1.000 kr.= 6.500 kr. = det beløb sygehusbehandlingen
koster mere, end den ville have kostet i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
Da sygehusbehandlingen i Danmark ville have været billigere end den, der er
givet i Luxembourg, kan Jens Nielsen ikke få refusion af patientandelen på
17,64 €.
Resultat af beregningen vedr. fysioterapeutbehandlingen:
(Udgift for danske myndigheder til behandlingen i Luxembourg, jf. EF-
forordningernes regler = 100€ = 750 kr.) ÷ (den potentielle udgift til behandling
i Danmark) = 269,66 kr.= 480,33kr. = det beløb fysioterapibehandlingen koster
mere, end den ville have kostet i Danmark.
Da fysioterapibehandlingen i Danmark ville have været billigere end den, der
er givet i Luxembourg, kan Jens Nielsen ikke få refusion af patientandelen på
40 €.
Behandlingen af Jens Nielsens ansøgning i regionen, afventende evt. hans
indhentelse af den nødvendige dokumentation fra de udenlandske behandlere,
kan være meget langstrakt og kan som i eksemplet ende med, at der ikke er
nogen refusion.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Kirsten Hvid