Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del
Offentligt
Folketingets EuropaudvalgChristiansborg
Afdelingen for videregåendeuddannelser og internationaltsamarbejdeFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 64 (Alm. del):I henvendelse af 26. april 2010 har udvalget efter ønske af Lone Dybkjær(RV) stillet Udenrigsministeren følgende spørgsmål:Spørgsmål 64:"Vil ministeren oplyse, hvilke muligheder lærere i Folkeskolen og Gym-nasiet har i dag for efteruddannelse om EU, og hvor stor en andel afundervisningen på seminarierne, der handler om EU?"Svar:Ansvaret for efter- og videreuddannelse af lærere i folkeskolen er place-ret i kommunerne. Lærerne aftaler efter- og videreuddannelse med skole-lederen fx om efteruddannelse om EU. Den primære udbyder af efter-og videreuddannelse til lærere i folkeskolen er professionshøjskolerne.Skolerne har udbud af både længerevarende kompetenceudvikling – fxpædagogiske diplomuddannelser - og kortere kurser. Professionshøjsko-lerne skræddersyr specifikke kurser om EU, i det omfang der er konkretefterspørgsel efter det.Efteruddannelse til lærere i gymnasiet udbydes af universiteterne. Defaglige foreninger eksempelvis GL og andre aktører skønner og afprøverløbende, hvilke emner der er behov for. Der gennemføres dog ikke iøjeblikket efteruddannelsestilbud for samfundsfagslærere med EU somsærligt genstandsfelt.Hvad angår spørgsmålet om, hvor stor en andel af undervisningen pålæreruddannelserne, der omhandler EU kan det det oplyses, at temaetindgår eksplicit som et af de faglige genstandsområder for linjefagetsamfundsfag.
Samfundsfag er et linjefag på 36 ECTS.Emnet EU indgår typisk også i linjefagene historie og geografi. I linjefa-gethistorie
optræder EU blandt andet i forhold til Historiekanonensomtale af ”Maastricht 1992”. I linjefagetgeografi
indgår EU i relation til
2emner som dansk landbrugspolitik, Europas udvikling og bæredygtigudvikling.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard