Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets EuropaudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
2010-2522
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Europaudvalget har i brev af 5. maj 2010 stillet mig følgende spørgsmål (EUUalm. del Spørgsmål 69), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-ter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).Spørgsmål nr. 69:
Ministeren bedes redegøre for skadevirkningerne på fly som følge af at flyve iluft med vulkanaske.Svar:
Jeg har forelagt sagen for Statens Luftfartsvæsen, der har oplyst følgende:”Vulkansk aske består bl.a. af små partikler af sten og glas, der har en slibendeeffekt og kan være elektrisk ledende.Når et fly bevæger sig gennem et område med vulkansk aske, kan flyets moto-rer påvirkes ved beskadigelse af deres indre dele, eller der kan sætte sig belæg-ninger af smeltet aske fast i motorerne, hvilket kan påvirke deres funktion og iværste fald betyde motorstop. Asken har ikke samme alvorlige effekt på stem-pelmotorer som på turbinemotorer (jetmotorer).Desuden kan systemer i flyene til måling af højde og hastighed blive helt ellerdelvis tilstoppet af vulkansk materiale, hvilket medfører fejl i aflæsningerne og iværste fald kan blive fatalt.Slibeeffekten fra vulkanasken kan forårsage fysisk skade på flyets udvendigeflader, herunder på cockpit-ruderne, der kan blive ugennemsigtige.Endelig kan de vulkanske partiklers indhold af elektrisk ledende materialemedføre fejlvisning eller manglende funktion af elektroniske systemer i flyet.Den vulkanske aske vil kunne påvirke et fly afhængigt af koncentrationen i detområde, flyet passerer gennem.Vulkanudbruddet i Island har medført askeforekomster over store dele af Eu-ropa, hvorfor lufttrafikken blev indstillet helt eller delvis i de områder, der varberørt heraf. Det var i overensstemmelse med de internationale regler, hvoref-ter der ikke foretages flyvning i områder med askeforekomster.
Side 2/2
Informationerne fra Volcanic Ash Advisory Centre (VAAC) i England har dan-net grundlag for beslutningerne. Informationerne er baseret på radar- og satel-litmålinger. Eksperterne måler tætheden i askeforekomsterne og tager prøveraf askens sammensætning. De anvender også målinger foretaget af specialud-styrede fly, som kan indsamle data om luftens indhold af vulkansk aske i for-skellige højder.Disse informationer lægges sammen med meteorologiske data ind i avancerededatamodeller, der anvendes til en samlet analyse. Dermed er eksperterne istand til at udsende prognoser for askens udbredelse og varsler om potentiellefareområder.Beslutningerne om lukning af luftrummet var således baseret på prognoser ogmodeller baseret på indsamling af data, som har været genstand for videnska-belig behandling.Der er senere besluttet en ny praksis i forbindelse med vulkanske udbrud.Eurocontrol, der er den europæiske organisation for flyvekontrol, fremsatteforslag om opdeling af luftrummet i tre zoner omfattende en zone 1 med høj fo-rekomst af vulkansk aske, hvor der ikke må foretages flyvning, en zone 2 medlav forekomst af aske, og hvor flyvning kan ske efter nærmere fastsatte betin-gelser, og en zone 3 uden forekomst af aske, og hvor flyvning kan ske uden be-grænsninger.På et ministermøde via video den 19. april 2010 tilsluttede EU-landenes trans-portministre sig dette forslag.Zonerne etableres på baggrund af informationer fra det nævnte britiske VAACog opdateres løbende af centeret og Eurocontrol, hvorefter der nationalt ud-sendes oplysninger om flyvesituationen.Der kan således gennemføres flyvninger i zone 2-områder efter nærmere fast-satte betingelser, hvilket indebærer, at flyvningerne kan gennemføres sikker-hedsmæssigt forsvarligt.”
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt