Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del
Offentligt
859461_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Finansministeren
3. juni 2010
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 79 af 31. maj 2010 (Alm.
del) stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvor det er angivet, at et medlemsland under proce-
duren for uforholdsmæssigt store underskud ikke må føre en lempelig finanspoli-
tik?
Svar:
Stabilitets- og Vækstpagten indebærer, at når proceduren vedrørende uforholds-
mæssigt stort underskud er åbnet for et land i kraft af en rapport fra Kommissio-
nen (Traktatens artikel 126, stk.3), vedtager Rådet to afgørelser:
1.
2.
En beslutning om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud (i
henhold til Traktatens artikel 126, stk.6) og
En henstilling med to hovedkrav: Dels at bringe det offentlige underskud
ned under 3 pct. af BNP inden en given frist og dels at gennemføre struktu-
relle budgetforbedringer på som hovedregel mindst �½ pct. af BNP om året i
gennemsnit (i henhold til Traktatens artikel 126, stk.7)
Stabilitets- og Vækstpagtens regler og praksis indebærer, at landet selv bestemmer
fordelingen af den samlede stramning over konsolideringsperioden, men at man
ikke må lempe i et år i perioden og normalt heller ikke må vente med hele stram-
ningen til sidste år. Det er bl.a. beskrevet i
Danmarks Konvergensprogram 2009
og
Økonomisk Redegørelse, december 2009.
Reglen om, at Rådet skal henstille strukturelle budgetforbedringer på mindst 0,5
pct. af BNP årligt i gennemsnit fremgår at Stabilitets- og Vækstpagtens forordning
1467/97, artikel 3, stk. 4:
”In the recommendation, the Council shall request that the Member State achieves a minimum
annual improvement of at least 0.5 % of GDP as a benchmark, in its cyclically adjusted bal-
ance net of one-off and temporary measures, in order to ensure the correction of the excessive defi-
cit within the deadline set in the recommendation.”
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Det er således intentionen med vedtagelsen af en henstilling, at et land skal
stramme finanspolitikken. Det fremgår af den praksis, der er anvendt i forbindelse
med udmøntningen af reglerne. Men der er ikke eksplicitte regler om, hvordan det
samlede stramningskrav skal sammensættes og fordeles over konsolideringsperio-
den, ligesom det heller ikke fremgår eksplicit, at finanspolitikken ikke må lempes.
Praksis for de aktuelle henstillinger er bl.a. baseret på de fælles principper for fi-
nanspolitiske exitstrategier, som ECOFIN vedtog den 20. oktober 2009. Princip-
perne indebærer bl.a., at alle EU-lande som hovedregel skal starte konsolideringen
senest i 2011, og mange lande før, under den forudsætning, at Kommissionens
prognoser fortsat bekræfter, at opsvinget bliver bæredygtigt. Den årlige strukturel-
le budgetforbedring skal være en del større end minimumskravet på �½ pct. af
BNP for de fleste EU-lande.
Principperne er udmøntet i konkrete henstillinger i henhold til Stabilitets- og
Vækstpagten. De fleste lande skal ifølge deres henstillinger begynde konsoliderin-
gen af de offentlige finanser i 2010, mens enkelte lande med moderate underskud
– Tyskland, Nederlandene og Østrig – kan vente til 2011. Disse lande kan således
ifølge henstillingerne gennemføre de allerede planlagte finanspolitiske lempelser i
2010, men skal herefter konsolidere fra og med 2011. Ingen lande har hidtil fået
henstillinger, som indebærer, at de kan vente med at påbegynde konsolideringen
til 2012 eller senere.
Det fremgår af EU-landenes stabilitets- og konvergensprogrammer, at landene
med henstillinger generelt planlægger at efterleve disse og gennemføre strukturelle
budgetforbedringer med henblik på at bringe underskuddet ned under 3 pct. af
BNP inden for de respektive frister.
Tyskland har fået en henstilling, som er den mildeste, idet konsolideringen først
skal starte i 2011 og stramningskravet kun er lig Stabilitets- og Vækstpagtens gene-
relle minimumskrav. Henstillingen siger således bl.a., at
”… the German authorities
should implement the fiscal measures in 2010 as envisaged and, starting consolidation in 2011,
put an end to the present excessive deficit situation by 2013”
og
“…the German authorities
should ensure an average annual fiscal effort of at least 0.5 % of GDP over the period 2011-
2013”.
Hvis et land ikke efterlever sin henstilling, vil Rådet vedtage en ny henstilling (til
ikke-eurolande) eller et pålæg (en skærpet henstilling til eurolande). En ny henstil-
ling kan eventuelt udskyde fristen for at korrigere underskuddet med typisk ét år,
men kan samtidig også øge kravet til strukturelle budgetforbedringer.
UK er et eksempel på et land, der ikke har efterlevet sin henstilling og derfor har
modtaget en ny henstilling med både en udskudt frist og et højere stramningskrav.
UK modtog den 8. juli 2008 en henstilling om at bringe underskuddet ned under
3 pct. af BNP senest i finansåret 2009/2010 og gennemføre en strukturel budget-
forbedring på mindst �½ pct. af BNP i finansåret 2009/2010. Den 27. april 2009
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
859461_0003.png
3
vedtog Rådet en beslutning om, at UK ikke havde gennemført tiltag til efterlevelse
af henstillingen. Den beslutning blev truffet på baggrund af en rapport fra Kom-
missionen, der viste, at UK havde lempet finanspolitikken og ikke havde påbe-
gyndt konsolideringen i henhold til henstillingen. UK fik således den 2. december
2009 en ny henstilling, som indebar, at fristen for at bringe underskuddet ned
under 3 pct. af BNP blev udskudt til finansåret 2014/2015, og at stramningskravet
blev øget til 1¾ pct. af BNP om året i gennemsnit.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen