Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Finansministeren
3. juni 2010
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 79 af 31. maj 2010 (Alm.
del) stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvor det er angivet, at et medlemsland under proce-
duren for uforholdsmæssigt store underskud ikke må føre en lempelig finanspoli-
tik?
Svar:
Stabilitets- og Vækstpagten indebærer, at når proceduren vedrørende uforholds-
mæssigt stort underskud er åbnet for et land i kraft af en rapport fra Kommissio-
nen (Traktatens artikel 126, stk.3), vedtager Rådet to afgørelser:
1.
2.
En beslutning om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud (i
henhold til Traktatens artikel 126, stk.6) og
En henstilling med to hovedkrav: Dels at bringe det offentlige underskud
ned under 3 pct. af BNP inden en given frist og dels at gennemføre struktu-
relle budgetforbedringer på som hovedregel mindst �½ pct. af BNP om året i
gennemsnit (i henhold til Traktatens artikel 126, stk.7)
Stabilitets- og Vækstpagtens regler og praksis indebærer, at landet selv bestemmer
fordelingen af den samlede stramning over konsolideringsperioden, men at man
ikke må lempe i et år i perioden og normalt heller ikke må vente med hele stram-
ningen til sidste år. Det er bl.a. beskrevet i
Danmarks Konvergensprogram 2009
og
Økonomisk Redegørelse, december 2009.
Reglen om, at Rådet skal henstille strukturelle budgetforbedringer på mindst 0,5
pct. af BNP årligt i gennemsnit fremgår at Stabilitets- og Vækstpagtens forordning
1467/97, artikel 3, stk. 4:
”In the recommendation, the Council shall request that the Member State achieves a minimum
annual improvement of at least 0.5 % of GDP as a benchmark, in its cyclically adjusted bal-
ance net of one-off and temporary measures, in order to ensure the correction of the excessive defi-
cit within the deadline set in the recommendation.”
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk