Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del
Offentligt
Udenrigsminister Per Stig MøllerUdenrigsministerietAsiatisk Plads 21448 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
27. november 2009Det InternationaleKontor2009-151-0330KBU40509+ bilag
Kære udenrigsministerMed henblik på oversendelse til Folketingets Europaudvalg sendes ved-lagt besvarelse af spørgsmål nr. 9 (Alm. del), som Folketingets Europa-udvalg har stillet til udenrigsministeren den 26. oktober 2009. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Lone Dybkjær (RV).Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 9 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren bedes oversende et notat, der beskriver de gæl-dende EU-regler om udlevering af borgere til strafforfølgningi andre EU-lande, herunder den europæiske arrestordre, samtandre EU-foranstaltninger i forbindelse med strafforfølgningpå tværs af EU’s grænser. Ministeren bedes desuden redegørefor disse reglers konsekvenser for EU-landenes udlevering afborgere til strafforfølgning i tredjelande.”Svar:
1.
Rådet vedtog den 13. juni 2002 rammeafgørelsen om den europæiskearrestordre og procedurerne for overgivelse mellem medlemsstaterne iDen Europæiske Union (2002/584/RIA).Med rammeafgørelsen er der gennemført en forenklet ordning for udle-vering mellem EU-medlemsstaterne på grundlag af princippet om gensi-dig anerkendelse. Det indebærer, at når en medlemsstat anmoder om at fåen person udleveret til strafforfølgning eller straffuldbyrdelse, skal denneanmodning imødekommes (anerkendes), medmindre der foreligger en afde afslagsgrunde, som fremgår af rammeafgørelsen.Rammeafgørelsen fastlægger, i hvilke tilfælde en EU-medlemsstat erforpligtet til at udlevere en lovovertræder til en anden medlemsstat.Rammeafgørelsen fastlægger herudover, i hvilke tilfælde medlemsstater-ne kan eller skal afslå udlevering af en lovovertræder.Rammeafgørelsen regulerer som udgangspunkt kun udlevering mellemEU-medlemsstaterne og har således ikke direkte konsekvenser for udle-vering af personer til strafforfølgning i tredjelande. Det fremgår dog aframmeafgørelsens artikel 28, at en person, der er udleveret i henhold tilen europæisk arrestordre, ikke må udleveres til et tredjeland uden sam-tykke fra den medlemsstat, som oprindeligt har udleveret vedkommende.Rammeafgørelsen er gennemført i dansk ret ved lov nr. 433 af 10. juni2003 om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere og lov om ud-levering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige. Der kani øvrigt henvises til lovens forarbejder for en nærmere gennemgang aframmeafgørelsen (lovforslag nr. L 168, jf. Folketingstidende 2002-03,Tillæg A, side 4275). Der kan endvidere henvises til Justitsministerietsredegørelse af 22. januar 2008 om lovovervågning af den nævnte æn-dringslov (jf. REU Alm.del – Bilag 145).2
2.
For så vidt angår andre EU-regler i forbindelse med strafforfølgning påtværs af EU’s grænser kan bl.a. nævnes konventionen af 29. maj 2000om gensidig retshjælp i straffesager mellem Den Europæiske Unionsmedlemsstater (EU-retshjælpskonventionen), som har til formål at lettesamarbejdet mellem medlemsstaterne i forhold til de hidtil gældendekonventioner på området, herunder navnlig den europæiske konventionaf 20. april 1959 om gensidig retshjælp i straffesager.Endvidere er der vedtaget to rammeafgørelser om retshjælp, som beggebygger på princippet om gensidig anerkendelse. Det drejer sig om Rådetsrammeafgørelse af 22. juli 2003 om fuldbyrdelse i Den Europæiske Uni-on af kendelser om indefrysning af formuegoder eller bevismateriale(gennemført i dansk ret ved lov nr. 1434 af 22. december 2004 om fuld-byrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union), ogRådets rammeafgørelse af 18. december 2008 om en europæisk bevissik-ringskendelse med henblik på fremskaffelse af genstande, dokumenter ogdata til brug i straffesager (gennemføres i dansk ret ved lov nr. 347 af 14.maj 2008 om ændring af lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgø-relser i Den Europæiske Union, lov om udlevering af lovovertrædere oglov om Det Centrale Dna-profil-register).Rådet har endvidere vedtaget en række rammeafgørelser om strafferetligfuldbyrdelse inden for EU, som ligeledes bygger på princippet om gensi-dig anerkendelse. Det drejer sig bl.a. om rammeafgørelser om gensidiganerkendelse af bødestraffe, konfiskation, betingede domme og friheds-straffe.3.
For så vidt angår udlevering mellem EU-medlemsstaterne og tredje-lande kan det oplyses, at Rådet på rådsmødet (retlige og indre anliggen-der) den 23. oktober 2009 vedtog en afgørelse om indgåelse af aftalermellem EU og USA om udlevering og gensidig retshjælp i straffesager.Det eksisterende samarbejde mellem Danmark og USA vedrørende udle-vering og retshjælp i straffesager fungerer som udgangspunkt allerede ioverensstemmelse med den ramme for samarbejdet, der fremover vilkomme til at gælde mellem EU-medlemsstaterne og USA i kraft af de toaftaler. Aftalerne mellem EU og USA nødvendiggør dog visse tilpas-ninger af bl.a. procedurereglerne for fremsendelse mv. af begæringer omudlevering og retshjælp. Med henblik på at sikre at Danmark fuldt ud kanefterleve bestemmelserne i de to aftaler, har Danmark og USA indgået tobilaterale aftaler om henholdsvis udlevering og gensidig retshjælp.
3
Aftalerne mellem EU og USA om udlevering og retshjælp samt de bilate-rale aftaler mellem USA og Danmark om udlevering og retshjælp træderi kraft den 1. februar 2010. Der kan i øvrigt henvises til Justitsministeri-ets notat af 13. januar 2005 om (udkast til) aftalerne mellem USA ogDanmark om udlevering og retshjælp (jf. REU Alm. del – Bilag 283).4.
Endvidere vedtog Rådet den 27. juni 2006 en afgørelse om underteg-nelse af en aftale mellem EU og Island og Norge om procedurerne forudlevering mellem EU-medlemsstaterne og Island og Norge med detformål at lette udleveringsprocedurerne. Rådet vil på et senere tidspunktfå forelagt aftalen med henblik på indgåelse, når EU–medlemsstaternesamt Island og Norge har opfyldt de krav, der måtte gælde ifølge deresegne forfatningsmæssige procedurer.Aftalen er gennemført i dansk ret ved lov nr. 394 af 30. april 2007 omændring af lov om udlevering af lovovertrædere og forskellige andre loveog om ophævelse af lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Is-land, Norge og Sverige (Gennemførelse af Konvention om overgivelsefor strafbare forhold mellem de nordiske lande (Nordisk arrestordre)m.v.). Lovændringen træder i kraft, når de øvrige nordiske lande hargennemført den nødvendige nationale lovgivning.5.
Herudover skal Schweiz og Liechtenstein som led i deltagelse iSchengen-samarbejdet bl.a. gennemføre og anvende bestemmelserne ikonventionen fra 1995 om forenklet udleveringsprocedure mellem EU-medlemsstaterne og bestemmelserne i konventionen fra 1996 om udleve-ring mellem EU-medlemsstater. De nødvendige lovændringer af danskret er gennemført ved ovennævnte lov nr. 394 af 30. april 2007.6.
Det kan endelig oplyses, at de omtalte EU-regler vedrørende straffor-følgning på tværs af EU’s grænser ikke i sig selv har konsekvenser forudlevering fra EU-medlemsstaterne af personer til strafforfølgning i tred-jelande, idet reglerne (med enkelte undtagelser, jf. ovenfor) kun finderanvendelse inden for EU.
4