Dansk Folkeparti vil afskaffe muligheden for at indgå valgforbund i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet.
Forslagsstillerne redegør på udmærket vis for teknikken bag valgforbund.
Et valgforbund er et valgteknisk samarbejde mellem flere partier, og det er et samarbejde, man bl.a.
laver for at undgå stemmespild og også for at sikre, at mindre partier har mulighed for at få valgt en kandidat.
Forslagsstillerne bemærker, at der ikke kan indgås valgforbund i forbindelse med folketingsvalg, og det er jo rigtigt.
Det spørgsmål er, som jeg ser det, ikke relevant i den her sag, for ved folketingsvalg er der en spærregrænse på 2 pct., og det vil sige, at der i de eksempler, som nævnes i forslagsstillernes bemærkninger, er valg til samtlige partier.
Folketinget har senest ved lovbekendtgørelse af februar 2009 tilladt partier og bevægelser at indgå valgforbund.
Der skulle være mulighed for at indgå landsdækkende valgforbund, bl.a.
for at sikre mindre partier mulighed for at opnå valg.
SF er meget enig i, at sådan skal det være.
Ifølge forslagsstillerne er valgforbund et stort problem ved valg til Parlamentet, da hovedparten af de partier, der stiller op, og som er repræsenteret i Folketinget, næsten alle er glødende tilhængere af et tættere EU-samarbejde.
Dansk Folkeparti er undtagelsen, og derfor er det nuværende valgsystem udemokratisk, siger Dansk Folkeparti.
Så spørger jeg bare:
Forestiller Dansk Folkeparti sig virkelig, at valgloven skal ændres, fordi Dansk Folkeparti har en anden EU-politik end flertallet i dette Ting?
Det er jo ganske enkelt usagligt.
Dansk Folkeparti indgik som det eneste parti ikke i valgforbund, fordi de andre borgerlige partier ligger for langt fra Dansk Folkeparti i deres holdning til EU.
Mener forslagsstillerne virkelig, at valgloven skal ændres, fordi man ikke er enig med de andre borgerlige partier i EU-politikken?
Igen vil jeg sige, at det er et usagligt argument.
Danmark har blot 13 medlemmer i Europa-Parlamentet.
Det betyder, at der skal 7,7 pct.
af stemmerne til at opnå et mandat, hvis der ikke er mulighed for at indgå valgforbund.
Der kan opstå den situation, at to partier i et valgforbund, som får henholdsvis 3,8 pct.
og 3,9 pct.
af stemmerne, vil opnå et mandat på bekostning af et parti, der får 7,5 pct.
af stemmerne, men som står uden for et valgforbund.
Forslagsstillerne finder, at dette ikke er demokratisk.
For SF viser det her jo blot, at den mindretalsbeskyttelse, der ligger i valglovgivningen, virker efter hensigten, og vigtigheden af, at små partier kan gå sammen og sikre sig mandater og indflydelse.
Partiet med de 7,5 pct.
vil formentlig overveje ved næste valg at finde en partner at indgå et valgsamarbejde med.
Vi medgiver dog gerne, at valgforbund kan gøre valghandlingen lidt mere kompliceret og uforudsigelig, da man som vælger på forhånd ikke præcis kan vide, hvor ens stemme ender.
Derfor opfordrer vi partierne til på forhånd inden et valg at blive bedre til at informere og tydeliggøre, hvem man danner teknisk valgsamarbejde med, således at vælgeren kender konsekvenserne af sin stemmeafgivning.