Jeg vil gerne sige tak til ministeren og tak til ordførerne, for man kan sige, at billedet har været, at der er bred enighed om intentionerne, altså det, at vi skal ud af olieafhængigheden til opvarmning.
Det er jo det område, hvor det er lettest for os at slippe af med noget af vores olieforbrug.
Vi ved jo, at den store knast i olieforbruget er vores transportsektor.
Det er der, at det er rigtig svært.
Vi har derfor valgt at tage fat på noget, hvor vi kan se nogle midler til at komme hurtigere ud af en del af olieforbruget.
Ideen bag det her er jo at sige, at ligesom fødevarer har en sidste udløbsdato, har oliefyr altså også en sidste udløbsdato.
Men det skal ikke være unfair over for de mennesker, der har et oliefyr og måske lige har investeret i et oliefyr.
Derfor er ideen med det her at give et tilstrækkelig langt varsel og allerede nu sige, at i 2025 ramler man altså ind i sidste udløbsdato.
Ideen er også, at når man får efterset sit oliefyr, får man sådan en lille mærkat, hvor der står, at sidste udløbsdato er den 31.
december 2024.
Det er sådan set det, der er pointerne i det her forslag.
Jeg vil først sige til klima- og energiministeren, som sagde, at der er en række gode intentioner i forslaget, men at det kortslutter regeringens tidsplan, som jo er at vente på Klimakommissionen og derefter gå lidt i tænkeboks og så komme med regeringens indstilling til, hvordan man vil komme ud af kul-, olie- og naturgasafhængigheden, at jeg håber, at det her forslag vil blive husket, hvis det skulle være sådan, at Klimakommissionen på trods af et stort arbejde alligevel ikke kommer hele vejen rundt og når alting.
Man kunne nemlig godt forestille sig, at det vil være rimelig uoverkommeligt for Klimakommissionen at dække alt ind.
Det her skal selvfølgelig ses i en sammenhæng, og det skal også ses i sammenhæng med det beslutningsforslag, som vi har til første behandling lige bagefter, om at lave en varmestrategi for at slippe helt fri af de fossile brændsler til varmeforsyning inden 2035.
Oliefyr bruges jo typisk der, hvor der ikke er kollektiv varmeforsyning, men nogle gange er den faktisk i nærheden.
Derfor hænger det her sammen med næste beslutningsforslag, så det bliver mere synligt for folk, at de faktisk i hvert fald nogle steder har en mulighed for at skifte til fjernvarme.
For andre må det være til noget andet, f.eks.
en varmepumpe, men det kan også være et solvarmeanlæg kombineret med noget andet eller et træpillefyr.
Vi synes selvfølgelig, det er positivt, når vi kigger på Energistyrelsens seneste fremskrivning, at der er et fald i antallet af oliefyr, eller man må hellere sige et fald i olieforbruget til opvarmning.
Det har faktisk stået på siden 2005.
Det synes vi i sig selv er positivt, men vi vil altså gerne give det en ekstra hjælp med på vejen på det her område.
Der er ikke så mange, der har sagt noget om den sidste del af beslutningsforslaget, men jeg vil godt lige fremhæve det her.
Samtidig med at vi siger, at der skal være en sidste udløbsdato på oliefyr, siger vi også, at vi godt vil have en større synliggørelse, der gør det lettere for ejerne af oliefyr at skifte til en mere klimavenlig opvarmningsform.
Vi vil også gerne have en oplysningsvirksomhed om, hvor meget man kan høste ved at isolere sin bolig.
Det er jo ofte noget af det, der af den enkelte forbruger eller enkelte boligejer bliver opfattet som bøvlet, fordi man ikke rigtig kan se, hvordan man skal få det gjort.
Det er klart, at det bliver lettere, hvis det bliver mere synligt, hvad man kan vinde ved det, og hvis der er nogle pakkeløsninger, hvor der også følger en finansiering med, og her mener jeg ikke statsstøtte, men en samlet pakke, hvor man kan se en finansiering, da man samtidig får et lån, så man kan se, at der også er en økonomisk høst ved det her.
Det er ikke bare penge op af lommen.
Man tager et lån, og så afbetaler man det, i takt med at man rent faktisk får reduceret sin energiregning.