Efter beslutningsforslaget skal regeringen fremsætte et lovforslag, som skærper straffene for uagtsomt manddrab og uagtsom betydelig legemsbeskadigelse begået i forbindelse med spirituskørsel eller særlig hensynsløs kørsel.
Nærmere bestemt skal straffen for uagtsomt manddrab udgøre mindst halvdelen af strafferammen, dvs.
mindst 4 års fængsel, og straffen for uagtsom betydelig legemsbeskadigelse skal udgøre mindst en femtedel af strafferammen, dvs.
1 år og 7 måneders fængsel, hvis forholdene er begået i forbindelse med spirituskørsel eller særlig hensynsløs kørsel og der ikke foreligger særlige formildende omstændigheder.
Som baggrund for forslaget har forslagsstillerne henvist til en række domme, hvor strafudmålingen efter forslagsstillernes opfattelse ikke afspejler den krænkelse af offeret, der er sket.
På baggrund af praksisgennemgang har forslagsstillerne desuden anført, at der synes at have indsneget sig en slags strafmaksimum på 2½ års fængsel i sager om uagtsomt manddrab i forbindelse med såkaldt vanvidskørsel.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at regeringen ser med den allerstørste alvor på den slags forbrydelser, som beslutningsforslaget handler om.
Det er fuldstændig uacceptabelt, når almindelige lovlydige borgere mister livet eller førligheden eller oplever det tragiske tab af et familiemedlem, fordi andre groft tilsidesætter både færdselslovens regler og hensynet til disse medmennesker.
Derfor er det regeringens helt overordnede intention, at trafikanter, der på baggrund af spirituskørsel eller særlig hensynsløs kørsel ender med at dræbe eller lemlæste andre, altså skal mødes med nogle endnu mere markante og konsekvente sanktioner end i dag.
Derfor har vi også fremsat et sådant forslag.
Vi har lanceret en sikker trafikpakke, som blev lanceret for 2-3 måneder siden, som indeholdt lige netop nogle af de skærpelser, som vi diskuterer her i dag.
Vi præsenterede det også allerede i lovprogrammet, hvor vi sagde, at vi i det her folketingsår ville fremsætte et lovforslag, der bl.a.
havde til formål at skærpe straffene på de områder, der er nævnt her og nu.
Jeg vil senere vende tilbage til de enkelte elementer i de strafskærpelser, som regeringen vil lægge op til på området.
Først vil jeg dog knytte nogle bemærkninger til de strafskærpelser, som foreslås i beslutningsforslaget.
Hvis jeg forstår forslagsstillerne ret, er det tanken, at der i forbindelse med uagtsomt manddrab, i forbindelse med spirituskørsel eller særlig hensynsløs kørsel indføres en slags minimumsstraf i normaltilfælde på 4 års fængsel.
Så nævnes det direkte i forslaget, at straffen skal kunne nedsættes, hvis der foreligger formildende omstændigheder, så det er altså ikke et minimumsstrafforslag, som forslagsstillerne her fremsætter, i hvert fald ikke ifølge bemærkningerne.
Omvendt må forslaget også indebære, at straffen skal kunne forhøjes, hvis der er tale om grove tilfælde.
Som jeg forstår forslaget, vil straffen altså i de groveste tilfælde kunne komme op på et noget højere niveau end 4 års fængsel.
Der henvises også til et par konkrete sager om økonomisk kriminalitet i forhold til de strafferammer, der har været.
Jeg tror, det kan være vanskeligt at sammenligne personfarlig kriminalitet med økonomisk kriminalitet.
Hvis jeg sådan kigger på selve det konkrete her i forhold til det uagtsomme manddrab og i forhold til kørslen, er det vores opfattelse, at vi bliver nødt til at komme med nogle markante strafskærpelser, som batter noget, og som sender det signal, at vi ikke vil acceptere hensynsløs vanvidskørsel ude i trafikken.
Derfor kom vi også med det forslag for nogle måneder siden, at vi lavede en samlet palet af initiativer:
strafskærpelser over hele linjen, mulighed for, at man kan få installeret alkolåse i bilerne, alkoholbehandling efterfølgende.
I det hele taget var det en bred palet af initiativer, som skulle være med til at sørge for, at folk ikke kører spirituskørsel og vanvidskørsel ude på landevejene.
Vi vil også konfiskere bilerne hurtigere, og vi tager kortet ubetinget hurtigere fra dem, som kører vanvidskørsel eller spirituskørsel.
I forhold til sagerne om uagtsomt manddrab og uagtsom betydelig legemsbeskadigelse lægges der op til ganske markante strafskærpelser.
I regeringens forslag skal strafskærpelserne ikke kun ramme trafikanter, der kører i spirituspåvirket tilstand eller i øvrigt kører særlig hensynsløst.
Også folk, der kører under påvirkning af narko eller medicin, vil udtrykkelig blive ramt af regeringens foreslåede skærpelser.
Det er hensigten med det kommende lovforslag, at straffen for uagtsomt manddrab begået i forbindelse med spirituskørsel, narkokørsel eller særlig hensynsløs kørsel skal forhøjes med ca.
50 pct.
i normaltilfælde.
Samtidig vil regeringen lægge op til noget nær en fordobling af det nuværende strafniveau i de groveste tilfælde af uagtsomt manddrab.
Her taler vi altså netop om den slags sager, hvor der – som forslagsstillerne er inde på – i dag udmåles straffe på 2½-3 års fængsel.
Med regeringens forslag vil det blive forudsat, at straffe i den slags sager fremover skal være på fængsel i op til 5 år.
I sager om uagtsom betydelig legemsbeskadigelse vil regeringen lægge op til, at straffen skal skærpes fra 2-5 måneders fængsel til 6-8 måneders fængsel i normaltilfælde, hvis forholdet er begået i forbindelse med spirituskørsel, narkokørsel eller særlig hensynsløs kørsel.
I de groveste tilfælde vil straffen, som i dag ligger på op til 8-10 måneders fængsel, også skulle op på et noget højere niveau.
Som det fremgår, er de straffe, som regeringen foreslår anvendt på området, meget konsekvente.
De vil kunne mærkes.
Der skal altså ikke herske tvivl om, at regeringen er af den opfattelse, at vanvidskørsel er fuldstændig uacceptabelt.
Af de grunde, jeg har været inde på – ikke mindst, at regeringen selv har fremsat forslagene for nogle måneder siden – kan regeringen altså ikke støtte beslutningsforslaget, men vi er helt enige i, at der er behov for tiltag mod vanvidskørsel.
Derfor kommer der også et lovforslag på området fra regeringen.
Vi skal have sendt det i høring hos de relevante myndigheder og organisationer, og de input, der kommer i den forbindelse, vil naturligvis indgå i de videre overvejelser.
Når forslaget bliver fremsat i Folketinget, får vi lejlighed til igen at drøfte spørgsmålet om strafskærpelser på området, og jeg håber, at vi kan nå en fælles løsning på dette vigtige område.