Trafikudvalget 2008-09
KOM (2009) 0008 Bilag 1
Offentligt
644834_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens meddelelse om EU’s maritime transportpolitik frem
mod 2018 - strategiske mål og anbefalinger, KOM (2009) 8
Resumé
Sigtet med meddelelsen er at sikre den fortsatte udvikling og ydeevne for det
europæiske maritime transportsystem.
Meddelelsen fokuserer på seks hovedområder: Globaliseringens udfordrin-
ger for europæisk skibsfart, fremme af maritime kompetencer, kvalitets-
skibsfart gennem særlig fokus på miljø og sikkerhed til søs, øget rolle for
EU i internationale fora, forbedringer af forholdene for nærskibstrafik samt
øget fokus på forskning og innovation.
Meddelelsen vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige, samfundsøkonomi-
ske, statsfinansielle eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har den 22. januar 2009 fremlagt meddelelsen om EU’s ma-
ritime transportpolitik frem mod 2018. Dansk sprogversion er modtaget den
26. januar 2009.
Meddelelsen er et resultat af konsultationer med bl.a. medlemslandene og
repræsentanter fra skibsfartserhvervet, samt en baggrundsanalyse foretaget
for Kommissionen om de fremtidige udfordringer for europæisk skibsfart.
Skibsfart er en vigtig faktor, når det gælder om fortsat at sikre økonomisk
vækst og velstand i Europa. Det er således nødvendigt at sikre udviklingen
og ydeevnen for det europæiske maritime transportsystem, herunder at sikre
stabile økonomiske vilkår og fastholde centrale menneskelige og teknologi-
ske ressourcer i Europa. I meddelelsen præsenterer Kommissionen de pri-
mære strategiske mål og indsatsområder for det europæiske maritime trans-
portsystem frem mod 2018.
Meddelelsen beskæftiger sig med følgende hovedtemaer:
1. Europæisk skibsfart på det globaliserede marked
Der skal sikres stabile økonomiske rammebetingelser og gode konkur-
rencevilkår for europæisk skibsfart, bl.a. ved at fastholde og forbedre
den europæiske ramme for tonnage- og indkomstbeskatning samt ret-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
644834_0002.png
2/6
ningslinjer for statsstøtte. Derudover skal forhandlinger om liberalise-
ring af den internationale maritime handel fortsættes på alle niveauer.
2. Maritime kompetencer, sømandskab og maritim ekspertise
På grund af den fortsatte knaphed på menneskelige ressourcer inden for
de maritime erhverv i Europa er det nødvendigt at fokusere på at øge og
forbedre de maritime kompetencer. Det skal bl.a. ske gennem bedre ud-
dannelsesmuligheder for søfarende og andre inden for de maritime er-
hverv med henblik på at fastholde kompetencerne inden for den mariti-
me klynge. Det skal f.eks. ske gennem etableringen af videregående
kurser for søfarende og bedre karrieremuligheder for menige. Derud-
over skal der fokus på forbedringen af arbejds- og levevilkår til søs bl.a.
ved at sikre gennemførelsen af FN’s Arbejdsmarkedsorganisations
(ILO) konvention fra 2006 om søfarendes arbejdsforhold. Endvidere vil
man nedsætte en arbejdsgruppe, der skal undersøge balancen mellem
beskæftigelsesvilkårene for søfarende og skibsfartserhvervets konkur-
rencedygtighed.
3. Kvalitetsskibsfart som en konkurrencefordel
EU har fokus på kvalitetsskibsfart og arbejder for globalt at opnå et ens-
artet højt niveau, hvor de internationale regler respekteres. Det indgår
som et element i kvalitetsskibsfarten, at de klima- og miljømæssige
konsekvenser ved skibsfarten skal mindskes, bl.a. ved at støtte det inter-
nationale arbejde med at mindske CO2-udledningen fra skibsfarten og
forbedre forholdene i forbindelse med affaldshåndtering og genbrug af
skibe. Ligeledes er det centralt, at sikkerheden til søs fortsat øges, bl.a. i
forbindelse med sejlads i arktiske områder og gennem bekæmpelse af
pirateri. Samtidig skal der etableres et integreret overvågnings- og in-
formationssystem for skibstrafikken i Europa, ligesom man ønsker øget
fokus på søtransporten som en vigtig faktor i forhold til Europas energi-
forsyningssikkerhed.
4. Samarbejde på den internationale scene
Af meddelelsen fremgår det, at EU grundlæggende støtter arbejdet i in-
ternationale fora inden for maritim transport, og at EU i den forbindelse
bør presse på for at opnå en omfattende international regulering inden
for skibsfarten. EU’s medlemslande og Kommissionen skal i højere
grad koordinere indsatsen, når der arbejdes i internationale fora, såsom
FN’s Søfartsorganisation (IMO). Bl.a. foreslås det, at EU får observa-
tørstatus i og gerne fuldt medlemskab af IMO. Det foreslås også, at det
undersøges, om der kan laves en mere effektiv mekanisme for hurtigere
ratifikationer af IMO-aftaler.
5. Bedre udnyttelse af mulighederne for nærskibstrafik og søtransport
af gods og passagerer
Større økonomisk integration mellem EU’s egne medlemslande og EU
og dets nabolande vil øge behovet for nærskibstrafik. Potentialet for
nærskibstrafikken skal derfor udnyttes, hvilket bl.a. skal ske gennem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
644834_0003.png
3/6
etableringen af et europæisk søtransportområde uden barrierer, som
fjerner unødvendige administrative hindringer for den fulde udnyttelse
af nærskibstrafikken. Infrastrukturen i havnesektoren skal desuden for-
bedres, så forbindelserne mellem sø og land og den videre tilknytning
mellem havneområder og opland optimeres.
6. Europa som verdens førende inden for forskning og innovation
Den europæiske skibsfarts konkurrencedygtighed og evnen til at møde
de mange udfordringer afhænger i vid udstrækning af indsatsen inden
for innovation og teknologi. Det er derfor nødvendigt, at der fokuseres
på forskning, teknologi og udvikling inden for bl.a. skibsdesign, energi-
effektivitet og IT-løsninger for skibsfarten.
Meddelelsen er foreløbigt sat på dagsorden for rådsmødet (transport, tele-
kommunikation og energi) den 30.-31. marts 2009 med henblik på vedta-
gelse af rådskonklusioner.
2. Europa-Parlamentets holdning
Europaparlamentet har endnu ikke udtalt sig i sagen.
3. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en meddelelse, er en vurdering af nærhedsprincippet ikke
relevant. Hvis meddelelsen eventuelt udmøntes i konkrete tiltag, vil der ske
en vurdering af nærhedsprincippet.
4. Gældende dansk ret
Da der er tale om en meddelelse, hvor der ikke sker udmøntning i konkrete
forslag til retsakter, har den ikke konsekvenser for gældende dansk ret. Det
samme gælder i øvrigt eventuelle rådskonklusioner.
5. Høring
Forslaget har været i høring hos medlemmerne af EU-specialudvalget for
skibsfartspolitiske spørgsmål. Der er modtaget høringssvar fra Danske
Havne, Danske Maritime, Danmarks Rederiforening, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Fagligt Fælles Forbund – 3F, Danske Regioner og Dan-
marks Skibsmæglerforening. Høringssvarene er generelt positivt indstillet
over for meddelelsen, og mange har fremhævet områder, som man fandt af
særlig positiv betydning. Derudover kan følgende betragtninger fra hørings-
svarene nævnes:
Danske Havne
Danske Havne tager afstand fra meddelelsens forslag om at graduere hav-
neafgifterne for at belønne mere miljøvenlig transport, da central regulering
af havneafgifter ikke er i overensstemmelse med den markedsbaserede drift
af havnene, der eksisterer i Danmark.
Danske Havne mener, at der bør fokuseres på at tilvejebringe investeringer
til havne, hvor der er potentiale for at modtage og afskibe gods fra
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/6
de mest overbelastede havne, således at de overbelastede havne bliver afla-
stet, og fleksibiliteten i det europæiske transportnet forstærkes.
Danske Havne ønsker desuden øget opmærksomhed på søtransportens be-
tydning for energiforsyningen til EU, herunder konkrete initiativer til etab-
lering af havneterminaler til modtagelse af flydende naturgas (LNG).
Danske Havne understreger vigtigheden af at være realistisk i forhold til at
opnå en ”god økologisk tilstand” i havneområder i henhold til visse miljødi-
rektiver, idet der er stor menneskelig aktivitet i havneområderne, og det der-
for er vanskeligere at opnå en god miljøtilstand.
Danske Maritime
Danske Maritime påpeger, at meddelelsen i for høj grad lægger op til gen-
nemførelsen af EU-regulering for skibsfarten på områder, hvor der endnu
ikke er opnået global enighed. Danske Maritime er uenig i Kommissionens
betragtning om, at EU bør have observatørstatus eller medlemskab af IMO,
da man frygter, at søfartsnationerne i EU vil miste indflydelse på IMO-
reguleringen.
Danmarks Rederiforening
Rederiforeningen fremfører, at det er essentielt at undgå protektionistiske
tiltag og krav. Dette gælder også bl.a. i forhold til beskæftigelse af EU-
søfarende og den foreslåede arbejdsgruppe, der skal se på balancen mellem
vilkår for beskæftigelse af EU-søfolk og erhvervets konkurrencedygtighed.
Protektionistiske tiltag må forventes at føre til udflagning.
Rederiforeningen understreger, at EU-tiltag på områder, hvor IMO-for-
handlinger slår fejl, skal være flagneutrale af hensyn til konkurrenceevnen.
Samtidig bør der heller ikke være en automatik mellem et eventuelt mang-
lende resultat ved klimatopmødet i København i december 2009 og regiona-
le EU-tiltag.
Rederiforeningen mener desuden, at forslaget om at undersøge en mere ef-
fektiv mekanisme for hurtigere ratifikationer af IMO-aftaler ikke er aktuelt.
Der synes ikke at være grund til at tro, at der er behov for at erstatte den
flagbaserede ratifikation med en ratifikation baseret på de lande, hvor flå-
dens ejere har hjemsted. Rederiforeningen kan ikke tilslutte sig erklæringen
om, at EU generelt skal samordne sin indsats i internationale fora.
Rederiforeningen peger endelig på visse formuleringer i meddelelsen, som
man finder uklare, og som man ønsker yderligere præciseret, herunder bl.a.
EU-harmonisering af dokumenter, som man mener i nogle tilfælde kan væ-
re fornuftig men ikke i andre.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
644834_0005.png
5/6
Dansk Industri
Dansk Industri kan ikke støtte tanken om en øget rolle for EU i internationa-
le fora, såsom IMO, da man mener, at reguleringen af søtransport fortsat bør
tage sit udgangspunkt i et globalt perspektiv.
Fagligt Fælles Forbund - 3F
3F finder, at loven om Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) går imod in-
tentionerne i Kommissionens meddelelse om at sikre livslange karrierefor-
løb for officerer og menige samt forbedre søfartens image. Man hilser der-
for Kommissionens initiativ om at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal se på
balancen mellem vilkårene for EU-søfarende og initiativer til fremme af den
europæiske flådes konkurrencevilkår, velkommen.
6. Andre landes holdninger
Under de indledende forhandlinger i rådsregi har flere lande stillet sig posi-
tive over for Kommissionens meddelelse. Flere lande har endvidere tilken-
degivet, at de er skeptiske over for forslaget om EU-medlemskab af IMO.
7. Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side hilser man meddelelsen velkommen og bakker op om sigtet
med fremadrettet at styrke det europæiske maritime transportsystem, herun-
der konkurrenceevnen med fokus på vækst for kvalitetsskibsfart. Det er ef-
ter dansk opfattelse essentielt at skabe stabile økonomiske rammebetingel-
ser og gode konkurrencevilkår for europæisk skibsfart, fremme de maritime
kompetencer i Europa og forbedre miljøet og sikkerheden til søs. Danmark
ønsker, at fokus på kvalitetsskibsfart som en konkurrencefordel fastholdes
og øges fremadrettet.
Det er positivt, at Kommissionen grundlæggende anerkender, at regeldan-
nelsen for skibsfart bør være global. Det er en fordel for Danmark både som
flagstat og som kyststat. I meddelelsen nævnes det både direkte og indirek-
te, at yderligere EU-regulering bør overvejes på enkelte områder. Danmark
er generelt af den opfattelse, at fokus bør være på at sikre vedtagelsen af
global regulering. Desuden er det en prioritet at sikre en effektiv implemen-
tering af den eksisterende europæiske og globale regulering. Herudover er
det væsentligt at undgå protektionistiske tiltag eller ensidige reguleringer,
der kan føre til udflagning.
Danmark er skeptisk over for forslaget om, at EU skal have observatørstatus
og eventuelt medlemskab af IMO. Der synes ikke at være en reel merværdi
forbundet med EU-observatørstatus eller medlemskab af IMO, hvor der al-
lerede i dag sker en EU-koordination mellem medlemslandene forud for
møder i IMO. Desuden er det uklart, hvilke konsekvenser et EU-
medlemskab af IMO vil få for den juridiske kompetencefordeling mellem
EU og medlemslandene. Som et minimum bør de juridiske og politiske
konsekvenser af en sådan ændring derfor undersøges grundigt, inden der
træffes beslutninger. Kommissionen har allerede på nuværende tidspunkt
observatørstatus i IMO.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
644834_0006.png
6/6
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Da der er tale om en meddelelse, hvor der ikke sker en udmøntning i forslag
til retsakter, har den ikke i sig selv lovgivningsmæssige og statsfinansielle
konsekvenser.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Da der er tale om en meddelelse, hvor der ikke sker en udmøntning i forslag
til retsakter, har den ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Da der er tale om en meddelelse, hvor der ikke sker en udmøntning i forslag
til retsakter, har den ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.