Skatteudvalget 2008-09
KOM (2009) 0028 Bilag 2
Offentligt
655739_0001.png
Notat
13. marts 2009
J.nr. 2009-739-0203
Grundnotat om
Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om gensidig bistand ved
inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foran-
staltninger, KOM (2009) 28 af 2. februar 2009.
Notatet sendes til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Skatteudvalg.
1. Resumé af forslaget
Formålet med forslaget til et nyt rådsdirektiv om gensidig bistand ved inddrivel-
se af skatter, afgifter og andre foranstaltninger er at effektivisere inddrivelsen
og øge inddrivelsesprovenuet ved inddrivelse af udenlandske fordringer. For-
slaget indeholder regler om udvidelse af anvendelsesområdet til at omfatte an-
dre skatter og afgifter end dem, der allerede er dækket af den eksisterende lov-
givning, og obligatoriske socialsikringsbidrag. Forslaget indeholder desuden
regler om ensartede akter, indhentelse af nødvendige oplysninger, spontan ud-
veksling af oplysninger og nationale embedsmænds kompetence til at agere på
andre medlemsstaters territorium.
2. Baggrund
Direktivforslaget skal erstatte rådsdirektiv 1976/308/EØF af 15. marts 2009,
som kodificeret ved direktiv 2008/55/EF af 26. maj 2008, der siden 1976 har re-
guleret samarbejdet mellem medlemsstaternes myndigheder om inddrivelse af
skatter og afgifter. Sådanne regler er nødvendige, fordi nationale bestemmelser
om inddrivelse kun kan anvendes inden for nationale territorier.
Udviklingen har betydet, at mobiliteten for personer og kapital bliver stadig
større, og lovovertrædere udnytter de territorielle begrænsninger i myndigheder-
nes kompetencer.
Bestemmelserne om fri bevægelighed i EF-traktaten gør det vanskeligt for med-
lemsstaterne at anmode om garantier for betaling af skyldige skatter på deres
territorium. Medlemsstaterne anmoder derfor i stigende grad andre medlemssta-
ter om bistand ved inddrivelse. (I 2003 modtog medlemsstaterne 3.355 anmod-
ninger om bistand; i 2007 var dette tal steget til 11.794 – Kommissionens oplys-
Side 1 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ninger i forslagets begrundelser). De reelt inddrevne beløb androg imidlertid
kun ca. 5 pct. af de beløb, for hvilke der var anmodet om bistand til inddrivelse.
I denne situation – med et stigende behov for bistand ved inddrivelse, men indtil
videre dårlige resultater – finder Kommissionen det nødvendigt at gennemføre
forbedringer af ordningen for gensidig bistand ved inddrivelse. Sådanne forbed-
ringer rettes mod at ændre kravene til bistandsanmodninger og udvikle en ord-
ning med spontan udveksling af oplysninger.
Samtidig indebærer forslaget om udvidelse af den nye lovgivnings anvendelses-
område til at omfatte alle skatter og afgifter og hæftelser for tab i forbindelse
med manglende betaling af skatter og afgifter også et behov for en ny form for
planlægning af den gensidige bistand ved inddrivelse mellem medlemsstaterne.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-Traktatens artikel 93 og 94, der begge
kræver høring af Europaparlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg
samt enstemmig vedtagelse af medlemsstaterne.
4. Nærhedsprincippet
I nærhedsnotat afgivet til EUU og SAU den 17. februar 2009 er oplyst, at
Kommissionen har anført, at målene i forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan op-
fyldes af medlemsstaterne. For at få en effektiv ordning for bistand ved inddri-
velse er det nødvendigt at vedtage fælles regler og ensartede akter. Som bekræf-
tet i adskillige kommissionsdokumenter kræver kampen mod skattesvig desuden
foranstaltninger på EU-niveau.
Kommissionen anser derfor forslaget for at være i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Den danske regering er enig heri.
5. Formål og indhold
Formålet med forslaget til et nyt rådsdirektiv om gensidig bistand ved inddrivel-
se af skatter, afgifter og andre foranstaltninger er at effektivisere inddrivelsen og
øge inddrivelsessatsen ved inddrivelse af udenlandske fordringer.
Kapitel I indeholder almindelige bestemmelser med beskrivelse af genstanden
(artikel 1), anvendelsesområdet (artikel 2) og organisatoriske bestemmelser (ar-
tikel 3). Det foreslås om anvendelsesområdet, at direktivet finder anvendelse på
alle skatter og afgifter, der opkræves af eller på vegne af en medlemsstat eller på
vegne af Fællesskabet, og på skatter og afgifter, der opkræves af eller på vegne
af en medlemsstats territorielle eller administrative underenheder, samt som no-
get nyt obligatoriske socialsikringsbidrag. Endvidere foreslås nye regler om
medlemslandenes organisering af myndighedssamarbejdet.
Kapitel II omhandler udveksling af oplysninger. Ud over den eksisterende mu-
lighed for at anmode om oplysninger (artikel 4) skal medlemsstaterne kunne ud-
Side 2 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
veksle oplysninger spontant om refusion af skatter (artikel 5). Derudover fore-
slås nye regler om, at embedsmænd fra den bistandssøgende medlemsstat vil
kunne være til stede på administrative kontorer i den bistandssøgte medlemsstat
eller deltage aktivt – med samme beføjelser som embedsmændene fra den bi-
standssøgte medlemsstat – i administrative undersøgelser i den bistandssøgte
medlemsstat (artikel 6).
Kapitel III omhandler bistand til meddelelse af dokumenter (artikel 7-8). Proce-
duren for meddelelse for at opnå forkyndelse over for skyldneren foreslås for-
enklet, idet der forudses en høj grad af automatisering.
Kapitel IV omhandler inddrivelsesforanstaltninger eller retsbevarende foran-
staltninger - foreløbige retsmidler - som arrest eller afbrydelse af forældelse. Be-
tingelserne for at fremsætte en anmodning foreslås lempet med den begrundelse,
at erfaringer viser, at jo ældre fordringen er, jo mindre er chancerne for inddri-
velse.
Under visse omstændigheder vil det blive muligt at indsende anmodninger om
inddrivelse på et tidligere stadium (artikel 10).
Den foreslåede ensartede akt for eksekution i den bistandssøgte medlemsstat
(artikel 11) forventes at imødegå behovet for at få nationale akter anerkendt,
ajourført, erstattet af en tilsvarende akt eller oversat.
For så vidt angår retsbevarende foranstaltninger, vil direktivet også dække situa-
tioner, hvor fordringen endnu ikke er genstand for en akt, der hjemler ret til ek-
sekution i den bistandssøgende medlemsstat (artikel 15). Dette forventes, at bi-
drage til at forhindre situationer, hvor lovovertrædere planlægger insolvensbe-
handling, inden der etableres en eksekutionsakt. Vedtagelsen af en ensartet akt,
som giver mulighed for at træffe retsbevarende foranstaltninger i den bistands-
søgte medlemsstat bør danne baggrund for sådanne foranstaltninger, igen uden
at det er nødvendigt at få anerkendt, ajourført, erstattet eller oversat nationale
akter.
Forslaget indeholder endvidere nye regler med vægt på forfaldstidspunktet om
beregningen af den femårige periode, der afgrænser forpligtelsen til at yde bi-
stand ved inddrivelse (artikel 17).
Ordningen for suspension eller afbrydelse af forældelsen ændres for i en ny ret-
lig ramme på at gøre den lettere at anvende og sikre bedre muligheder for ind-
drivelse (artikel 18).
Et garanteret minimum for omkostninger, der kan dækkes, hvis personen ikke
frivilligt betaler det skyldige beløb, vurderes at kunne tilskynde den bistands-
søgte medlemsstat til at afsætte tilstrækkelige ressourcer til bistand ved inddri-
velse (artikel 19).
Kapitel V indeholder generelle regler om alle typer bistandsanmodninger. De
angår anvendelsen af standardformularer, elektronisk kommunikation (artikel
Side 3 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20), anvendelse af sprog (artikel 21), den lovgivning, der finder anvendelse på
eksekutionen af en anmodning (artikel 22), og offentliggørelse af dokumenter
og oplysninger (artikel 23).
Kapitel VI indeholder afsluttende bestemmelser. I sager, hvor dette direktiv fin-
der anvendelse, foreslås, at medlemsstaterne ikke må anvende andre aftaler om
gensidig bistand (artikel 24).
Bestemmelserne i kapitlet omhandler også Inddrivelsesudvalget (artikel 25),
gennemførelsesbestemmelser (artikel 26), evaluering (artikel 27), gennemførel-
se (artikel 28), ophævelse af det eksisterende direktiv (artikel 29) og direktivets
ikrafttrædelse (artikel 30).
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i EF-
traktatens artikel 93 og 94. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Den gældende lovgivning er baseret på direktiv 1976/308/EØF af 15. marts
1976 som kodificeret ved direktiv 2008/55/EF af 26. maj 2008 om gensidig bi-
stand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre
foranstaltninger.
Det vurderes, at forslaget vil have konsekvenser for gældende dansk ret, og der
må forudses en ajourføring af den danske gennemførelseslovgivning, lovbe-
kendtgørelse nr. 778 af 16. september 2002 samt ændring af regler om forældel-
se.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljø-
et eller beskyttelsesniveauet
Gennemførelse af direktivforslaget vil medvirke til at begrænse utilsigtede pro-
venutab, der opstår ved manglende inddrivelse af restancer. Direktivet vil på
længere sigt have en positiv virkning for statsfinanserne og samfundsøkonomi-
en, hvis størrelse det dog ikke er muligt at skønne over.
Gennemførelse af direktivforslaget forventes at medføre et behov for øgede res-
sourcer i SKAT, herunder udgifter til systemudvikling. Der kan ikke skønnes
mere præcist over størrelsen heraf, før direktivets endelige udformning kendes.
Hvis de forudsatte automatiseringer skal integreres i SKATs planlagte EFI (et
fælles inddrivelsessystem), kan der forventes betydelige administrative udgifter,
især hvis de foreslåede automatiseringer ikke umiddelbart kan tilpasses EFI.
Forslaget har ikke konsekvenser for hverken miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Side 4 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Direktivforslaget sendes i høring hos Advokatsamfundet, DI, KL, Danske Regi-
oner, Center for Kvalitet i Reguleringen, Foreningen af Statsautoriserede Revi-
sorer, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer, For-
sikring og Pension, Forvaltningshøjskolen, Justitsministeriet, Den danske
Dommerforening og Dommerfuldmægtigforeningen og SKAT.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan umiddelbart støtte Kommissionens målsætning og forslaget. En-
kelte punkter kræver dog en nærmere undersøgelse.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene kan i vidt omfang støtte det fremsatte direktivforslag, men har
under de hidtidige forhandlinger dog udtrykt forbehold over for flere af de for-
slag, der er nye (f.eks. udvidelse af anvendelsesområde, udenlandske embeds-
mænds tilstedeværelse i andre medlemslande, suspensions- og forældelsesregler,
komitéproceduren) i forhold til det gældende rådsdirektiv.
Side 5 af 5