NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
Dok.id
J. nr.
23. marts 2009
129-57
Internationalt Kontor
Steen Jonssen
Telefon 33 92 34 01
Grundnotat
Grønbog:
TEN-T: en gennemgang af politikken
PÅ VEJ MOD STØRRE INTEGRATION I DET TRANSEUROPÆISKE
TRANSPORTNET TIL GAVN FOR DEN FÆLLES TRANSPORTPOLI-
TIK
KOM(2009)44
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Trafikudvalg.
Resumé
I grønbogen gennemgås den hidtidige politik på området ’transeuropæiske
transportnet’ (TEN-T) og der gives en vurdering af denne politiks stærke og
svage sider.
De gældende retningslinjer for de transeuropæiske transportnet er bygget op
omkring 2 lag: Det ene lag består af særskilte net for de forskellige transport-
former (veje, jernbaner, indre vandveje, lufthavne, havne og kombineret
transport) samt horisontale tiltag som ITS (Intelligent Transport Systems),
Galileo og ERTMS (European Rail Transport Management System). Det an-
det lag består af de 30 særlige prioritetsprojekter, som blev fastlagt i hhv.
1994 og 2004, og hvortil hører Øresundsforbindelsen og den faste forbindelse
over Femern Bælt.
I Grønbogen formulerer Kommissionen tre mulige alternativer for den videre
udvikling af TEN-T:
1.
Den nuværende struktur med to lag bestående af det primære net
(skitseplaner for de forskellige transportformer) og prioriterede pro-
jekter, som ikke er forbundet med det primære net
2. TEN-T reduceres til alene at bestå af prioritetsprojekter, der eventuelt
forbindes, så de udgør et prioriteret net