Retsudvalget 2008-09
KOM (2009) 0100 Bilag 1
Offentligt
681526_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
6. maj 2009
Procesretskontoret
2009-748/21-0397
CWS40963
GRUNDNOTAT
vedrørende forslag til Rådets afgørelse om ændring af afgørelse
2006/326/EF med henblik på fastsættelse af en procedure til gennem-
førelse af artikel 5, stk. 2, i aftalen mellem Det Europæiske Fælles-
skab og Kongeriget Danmark om forkyndelse af retslige og udenrets-
lige dokumenter i civile og kommercielle sager
*
KOM(2009) 100 endelig
Resumé
Forslaget sigter mod at indføre en særlig procedure, som Det Europæi-
ske Fællesskab fremover skal anvende, når Fællesskabet skal tage stil-
ling til, om Danmark kan tiltræde internationale aftaler, som kan berøre
eller ændre anvendelsesområdet for forkyndelsesforordningen. Danmark
er tilknyttet forkyndelsesforordningen i medfør af en såkaldt parallelafta-
le mellem Danmark og Fællesskabet om forkyndelse i civile og kommer-
cielle sager. Forslaget er omfattet af Danmarks forbehold vedrørende
retlige og indre anliggender og forventes ikke at have lovgivningsmæssi-
ge eller statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige
tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget.
Fra dansk side er man positiv over for forslaget.
1. Baggrund
Den 19. oktober 2005 indgik Det Europæiske Fællesskab og Danmark en
såkaldt parallelaftale om forkyndelse af retslige og udenretslige doku-
menter i civile og kommercielle sager i dansk ret.
*
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om
Danmarks stilling finder derfor anvendelse.
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Parallelaftalen indebærer, at Danmark på mellemstatsligt grundlag er til-
knyttet reglerne i Rådets forordning (EF) nr. 1348/2000 af 29. maj 2000
om forkyndelse i medlemsstaterne af retslige og udenretslige dokumenter
i civile og kommercielle sager (forkyndelsesforordningen), således at
reglerne i forordningen, der som følge af det retlige forbehold hidtil ikke
havde omfattet Danmark, også gælder mellem Danmark og de øvrige
medlemsstater. Folketingets samtykke i medfør af grundlovens § 19 blev
givet ved lov nr. 1564 af 20. december 2006 om ændring af retsplejelo-
ven (Gennemførsel af parallelaftale mellem Det Europæiske Fællesskab
og Danmark om forkyndelse af retslige og udenretslige dokumenter i ci-
vile og kommercielle sager), og parallelaftalen trådte herefter i kraft den
1. juli 2007.
Forkyndelsesforordningen er efterfølgende blevet ophævet og erstattet af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1393/2007 af 13. no-
vember 2007 om forkyndelse i medlemsstaterne af retslige og udenretsli-
ge dokumenter i civile og kommercielle sager (forkyndelse af dokumen-
ter) og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 1348/2000. Den nye
forkyndelsesforordning blev gennemført i dansk ret ved Justitsministeri-
ets bekendtgørelse nr. 1476 af 12. december 2007 om gennemførelse af
ændringer af forkyndelsesforordningen.
Parallelaftalen sigter mod en anvendelse og fortolkning af forkyndelses-
forordningen i Danmark, som svarer til den, der gælder i de andre med-
lemsstater.
Med dette formål for øje følger det af parallelaftalens artikel 5, stk. 2, at
Danmark skal afholde sig fra at indgå internationale aftaler, som kan be-
røre eller ændre anvendelsesområdet for forkyndelsesforordningen,
medmindre det sker efter aftale med Fællesskabet, og der er fundet til-
fredsstillende ordninger med hensyn til forholdet mellem parallelaftalen
og den pågældende internationale aftale. Parallelaftalen indeholder imid-
lertid ikke en procedurebestemmelse, der fastsætter, hvordan Fællesska-
bet skal fastlægge sin holdning til en given international aftale, som
Danmark ønsker at indgå. Kommissionen anfører i forslaget, at når hver-
ken parallelaftalen eller rådsafgørelsen indeholder en delegation til
Kommissionen af beføjelsen til på Fællesskabets vegne at tiltræde, at
Danmark indgår den pågældende internationale aftale, vil proceduren i
TEF artikel 300 finde anvendelse, hvorefter der bl.a. skal ske høring af
Europa-Parlamentet, inden Rådet træffer afgørelse. Det er med henblik
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
681526_0003.png
på at etablere en enklere procedure, at Kommissionen har fremsat det fo-
religgende forslag.
Kommissionen anfører i begrundelsen for forslaget, at en måde hvorpå
den ønskede procedure kunne etableres, ville have været at ændre selve
parallelaftalen. Dette vurderer Kommissionen dog ville have været en
tung procedure, som bl.a. ville forudsætte, at Kommissionen først blev
tildelt et forhandlingsmandat, og at der efterfølgende blev indledt bilate-
rale forhandlinger med Danmark. Kommissionen har i stedet valgt, hvad
den betegner som en mere enkel og relativt hurtig løsning i form af en
ændring af Rådets afgørelse om indgåelse af parallelaftalen. Forslaget
vedrører således alene rådsafgørelsen om indgåelsen af parallelaftalen
med Danmark.
Det bemærkes, at Kommissionen ligeledes har fremsat et materielt set
identisk forslag til ændring af Rådets afgørelse om indgåelse af parallel-
aftalen vedrørende Bruxelles I-forordningen
1
. Dette forslag er genstand
for selvstændig behandling i et grundnotat, der oversendes til Folketinget
samtidig med nærværende grundnotat.
Det danske forbehold
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF afsnit IV. Forslaget er derfor
omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggender,
og Danmark deltager ikke i en kommende vedtagelse af forslaget, der
ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Rådsafgørelsen om indgåelsen af parallelaftalen, som foreslås ændret, er
også omfattet af Danmarks forbehold.
2. Forslagets indhold
Som nævnt indebærer det foreliggende forslag, at der indføres en særlig
procedurebestemmelse i den eksisterende rådsafgørelse. Denne nye be-
stemmelse opstiller den interne procedure som Fællesskabet (med undta-
gelse af Danmark) skal følge, når Fællesskabet skal fastlægge sin hold-
ning til, om Danmark kan indgå en konkret international aftale, som be-
rører eller ændrer anvendelsesområdet for forkyndelsesforordningen.
1
Rådets afgørelse nr. 2006/325/EF af 27. april 2006 om indgåelse af aftalen mellem Det
Europæiske Fællesskab og Kongeriget Danmark om retternes kompetence og om aner-
kendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
681526_0004.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 61, litra c), sammenholdt
med artikel 300, stk. 2, første afsnit, og stk. 3, første afsnit.
I forslaget sondres der overordnet mellem to situationer:
Hvis Fællesskabet allerede selv er blevet part i den pågældende internati-
onale aftale, eller hvis Fællesskabet har bemyndiget medlemsstaterne
dertil i Fællesskabets interesse, bliver Kommissionen efter forslaget til-
lagt beføjelse til at meddele Danmark samtykke til, at Danmark kan til-
træde den pågældende internationale aftale, jf. forslaget til en ny artikel
1a, litra a og b. Begrundelsen for at bruge en sådan enkel procedure er, at
Fællesskabet i denne situation allerede har undersøgt, om forordningen
vil kunne blive berørt af den pågældende internationale aftale. Om nød-
vendigt vil Fællesskabet også allerede have truffet bestemmelse om for-
anstaltninger til at sikre, at forordningen anvendes i de relevante tilfælde.
Hvis Fællesskabet ikke er part i den internationale aftale, som Danmark
måtte ønske at indgå, og heller ikke har bemyndiget medlemsstaterne til
at tiltræde den pågældende aftale, bliver medlemsstaterne efter forslaget
inddraget i beslutningsprocessen gennem den såkaldte rådgivende proce-
dure fastsat i Rådets afgørelse nr. 1999/468/EF
2
. Efter denne procedure
skal Kommissionen forelægge den internationale aftale, som Danmark
ønsker at tiltræde, for et rådgivende udvalg bestående af repræsentanter
fra medlemsstaterne og med Kommissionen som formand. Det rådgiven-
de udvalg nedsættes i henhold til artiklerne 3 og 7 i Rådets afgørelse nr.
1999/468/EF med den opgave at afgive en udtalelse om de udkast til for-
anstaltninger, som Kommissionen forelægger for udvalget. Europa-
Parlamentet skal løbende holdes underrettet om udvalgets arbejde.
Kommissionen er ikke forpligtet til at følge den udtalelse, som det rådgi-
vende udvalg afgiver, men skal tage størst muligt hensyn hertil, inden
den træffer sin endelige afgørelse om, hvorvidt Danmark skal meddeles
samtykke, jf. forslaget til artikel 1a, 2. pkt., og artikel 1b. Kommissionen
anfører i forslaget, at der i disse tilfælde er behov for at drøfte, om for-
kyndelsesforordningen berøres af den internationale aftale, som Danmark
påtænker at indgå.
2
Rådets afgørelse nr. 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vil-
kår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Gældende dansk ret
Kommissionens forslag rejser ikke spørgsmål i forhold til gældende
dansk ret.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekven-
ser for Danmark.
5. Høring
Der vil ikke blive foretaget høring om forslaget.
6. Nærhedsprincippet
Forslaget rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet, idet det
alene vedrører Fællesskabets interne beslutningsproces.
7. Andre landes kendte holdning
Der ses ikke at foreligge officielle tilkendegivelser om andre medlems-
staters holdninger til forslaget.
8. Foreløbig generel dansk holdning
Danmark er positiv over for forslaget, idet fastsættelsen af enklere proce-
durer for fastlæggelsen af Fællesskabets holdning til internationale afta-
ler, som Danmark påtænker at indgå, vil give Kommissionen mulighed
for hurtigt at behandle Danmarks anmodninger om en aftale med Fælles-
skabet.
9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Dette grundnotat vedrørende Kommissionens forslag sendes ud over til
Folketingets Europaudvalg også til Folketingets Retsudvalg.
5