Retsudvalget 2008-09
KOM (2009) 0101 Bilag 1
Offentligt
681367_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
6. maj 2009
Procesretskontoret
2009-748/21-0398
CWS40962
GRUNDNOTAT
vedrørende forslag til Rådets afgørelse om ændring af afgørelse
2006/325/EF med henblik på fastsættelse af en procedure til gennem-
førelse af artikel 5, stk. 2, i aftalen mellem Det Europæiske Fælles-
skab og Kongeriget Danmark om retternes kompetence og om aner-
kendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsret-
lige område
*
KOM(2009) 101 endelig
Resumé
Forslaget sigter mod at indføre en særlig procedure, som Det Europæi-
ske Fællesskab fremover skal anvende, når Fællesskabet skal tage stil-
ling til, om Danmark kan tiltræde internationale aftaler, som kan berøre
eller ændre anvendelsesområdet for Bruxelles I-forordningen. Danmark
er tilknyttet Bruxelles I-forordningen i medfør af en såkaldt parallelaftale
mellem Danmark og Fællesskabet om retternes kompetence og om aner-
kendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige
område. Forslaget er omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige
og indre anliggender og forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilken-
degivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra
dansk side er man positiv over for forslaget.
1. Baggrund
Den 19. oktober 2005 indgik Det Europæiske Fællesskab og Danmark en
såkaldt parallelaftale om retternes kompetence og om anerkendelse og
*
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om
Danmarks stilling finder derfor anvendelse.
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område i
dansk ret.
Parallelaftalen indebærer, at Danmark på mellemstatsligt grundlag er til-
knyttet reglerne i Rådets forordning (EF) nr. 44/2001 om retternes kom-
petence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det ci-
vil- og handelsretlige område (Bruxelles I-forordningen), således at reg-
lerne i forordningen, der som følge af det retlige forbehold hidtil ikke
havde omfattet Danmark, også gælder mellem Danmark og de øvrige
medlemsstater. Folketingets samtykke i medfør af grundlovens § 19 blev
givet ved lov nr. 1563 af 20. december 2006 om Bruxelles I-forordningen
m.v., og parallelaftalen trådte herefter i kraft den 1. juli 2007.
Parallelaftalen sigter mod en anvendelse og fortolkning af Bruxelles I-
forordningen i Danmark, som svarer til den, der gælder i de andre med-
lemsstater.
Med dette formål for øje følger det af parallelaftalens artikel 5, stk. 2, at
Danmark skal afholde sig fra at indgå internationale aftaler, som kan be-
røre eller ændre anvendelsesområdet for Bruxelles I-forordningen, med-
mindre det sker efter aftale med Fællesskabet, og der er fundet tilfreds-
stillende ordninger med hensyn til forholdet mellem parallelaftalen og
den pågældende internationale aftale. Parallelaftalen indeholder imidler-
tid ikke en procedurebestemmelse, der fastsætter, hvordan Fællesskabet
skal fastlægge sin holdning til en given international aftale, som Dan-
mark ønsker at indgå. Kommissionen anfører i forslaget, at når hverken
parallelaftalen eller rådsafgørelsen indeholder en delegation til Kommis-
sionen af beføjelsen til på Fællesskabets vegne at tiltræde, at Danmark
indgår den pågældende internationale aftale, vil proceduren i TEF artikel
300 finde anvendelse, hvorefter der bl.a. skal ske høring af Europa-
Parlamentet, inden Rådet træffer afgørelse. Det er med henblik på at
etablere en enklere procedure, at Kommissionen har fremsat det forelig-
gende forslag.
Kommissionen anfører i begrundelsen for forslaget, at en måde hvorpå
den ønskede procedure kunne etableres, ville have været at ændre selve
parallelaftalen. Dette vurderer Kommissionen dog ville have været en
tung procedure, som bl.a. ville forudsætte, at Kommissionen først blev
tildelt et forhandlingsmandat, og at der efterfølgende blev indledt bilate-
rale forhandlinger med Danmark. Kommissionen har i stedet valgt, hvad
den betegner som en mere enkel og relativt hurtig løsning i form af en
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
681367_0003.png
ændring af Rådets afgørelse om indgåelse af parallelaftalen. Forslaget
vedrører således alene rådsafgørelsen om indgåelsen af parallelaftalen
med Danmark.
Det bemærkes, at Kommissionen ligeledes har fremsat et materielt set
identisk forslag til ændring af Rådets afgørelse om indgåelse af parallel-
aftalen vedrørende forkyndelsesforordningen
1
. Dette forslag er genstand
for selvstændig behandling i et grundnotat, der oversendes til Folketinget
samtidig med nærværende grundnotat.
Det danske forbehold
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF afsnit IV. Forslaget er derfor
omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggender,
og Danmark deltager ikke i en kommende vedtagelse af forslaget, der
ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Rådsafgørelsen om indgåelsen af parallelaftalen, som foreslås ændret, er
også omfattet af Danmarks forbehold.
2. Forslagets indhold
Som nævnt indebærer det foreliggende forslag, at der indføres en særlig
procedurebestemmelse i den eksisterende rådsafgørelse. Denne nye be-
stemmelse opstiller den interne procedure som Fællesskabet (med undta-
gelse af Danmark) skal følge, når Fællesskabet skal fastlægge sin hold-
ning til, om Danmark kan indgå en konkret international aftale, som be-
rører eller ændrer anvendelsesområdet for Bruxelles I-forordningen. For-
slaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 61, litra c), sammenholdt
med artikel 300, stk. 2, første afsnit, og stk. 3, første afsnit.
I forslaget sondres der overordnet mellem to situationer:
Hvis Fællesskabet allerede selv er blevet part i den pågældende internati-
onale aftale, eller hvis Fællesskabet har bemyndiget medlemsstaterne
dertil i Fællesskabets interesse, bliver Kommissionen efter forslaget til-
lagt beføjelse til at meddele Danmark samtykke til, at Danmark kan til-
træde den pågældende internationale aftale, jf. forslaget til en ny artikel
1
Rådets afgørelse nr. 2006/326/EF af 27. april 2006 om indgåelse af aftalen mellem Det
Europæiske Fællesskab og Kongeriget Danmark om forkyndelse af retslige og udenrets-
lige dokumenter i civile og kommercielle sager.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
681367_0004.png
1a, litra a og b. Begrundelsen for at bruge en sådan enkel procedure er, at
Fællesskabet i denne situation allerede har undersøgt, om forordningen
vil kunne blive berørt af den pågældende internationale aftale. Om nød-
vendigt vil Fællesskabet også allerede have truffet bestemmelse om for-
anstaltninger til at sikre, at forordningen anvendes i de relevante tilfælde.
Hvis Fællesskabet ikke er part i den internationale aftale, som Danmark
måtte ønske at indgå, og heller ikke har bemyndiget medlemsstaterne til
at tiltræde den pågældende aftale, bliver medlemsstaterne efter forslaget
inddraget i beslutningsprocessen gennem den såkaldte rådgivende proce-
dure, som der henvises til i Bruxelles I-forordningens artikel 75, stk. 2.
Den rådgivende procedure er nærmere fastsat i Rådets afgørelse nr.
1999/468/EF
2
. Efter denne procedure skal Kommissionen forelægge den
internationale aftale, som Danmark ønsker at tiltræde, for et rådgivende
udvalg bestående af repræsentanter fra medlemsstaterne og med Kom-
missionen som formand. Det rådgivende udvalg nedsættes i henhold til
artiklerne 3 og 7 i Rådets afgørelse nr. 1999/468/EF med den opgave at
afgive en udtalelse om de udkast til foranstaltninger, som Kommissionen
forelægger for udvalget. Europa-Parlamentet skal løbende holdes under-
rettet om udvalgets arbejde. Kommissionen er ikke forpligtet til at følge
den udtalelse, som det rådgivende udvalg afgiver, men skal tage størst
muligt hensyn hertil, inden den træffer sin endelige afgørelse om, hvor-
vidt Danmark skal meddeles samtykke, jf. forslaget til en ny artikel 1a,
stk. 2. Kommissionen anfører i forslaget, at der i disse tilfælde er behov
for at drøfte, om Bruxelles I-forordningen berøres af den internationale
aftale, som Danmark påtænker at indgå.
3. Gældende dansk ret
Kommissionens forslag rejser ikke spørgsmål i forhold til gældende
dansk ret.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekven-
ser for Danmark.
2
Rådets afgørelse nr. 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vil-
kår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Høring
Der vil ikke blive foretaget høring om forslaget.
6. Nærhedsprincippet
Forslaget rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet, idet det
alene vedrører Fællesskabets interne beslutningsproces.
7. Andre landes kendte holdning
Der ses ikke at foreligge officielle tilkendegivelser om andre medlems-
staters holdninger til forslaget.
8. Foreløbig generel dansk holdning
Danmark er positiv over for forslaget, idet fastsættelsen af enklere proce-
durer for fastlæggelsen af Fællesskabets holdning til internationale afta-
ler, som Danmark påtænker at indgå, vil give Kommissionen mulighed
for hurtigt at behandle Danmarks anmodninger om en aftale med Fælles-
skabet.
9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Dette grundnotat vedrørende Kommissionens forslag sendes ud over til
Folketingets Europaudvalg også til Folketingets Retsudvalg.
5