Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
KOM (2009) 0147 Bilag 1
Offentligt
680341_0001.png
G R U N D N O T AT
Klima- og energiministeriet
6. maj 2009
Ref: stkje/dho
J nr. 2101-0095
Side 1/8
Hvidbog – Tilpasning til klimaændringer: et europæisk handlingsgrundlag
KOM(2009) 147 endelig, af 1.4.2009
SEK(2009) 386
SEK(2009) 387
SEK(2009) 388
1. Resumé
Kommissionen har den 1. april 2009 udsendt ”Hvidbog – tilpasninger til klimaændringer: et
europæisk handlingsgrundlag”. Hvidbogen giver et handlingsgrundlag med henblik på at
mindske EU’s sårbarhed over for klimaændringerne. Hvidbogen er en opfølgning på EU’s
grønbog om tilpasning til klimaændringer. Det foreliggende handlingsgrundlag vil løbende
skulle justeres, ud fra den til enhver tid gældende viden om klimaændringerne. Hvidbogen skal
supplere medlemsstaternes indsats og støtte internationale bestræbelser på tilpasning til
klimaændringer.
Hvidbogen suppleres af tre arbejdsdokumenter, der omhandler den sektorbaserede tilgang til
klimatilpasning for hhv. landbrug, sundhed og vand-, kyst- og havspørgsmål.
Hvidbogen beskriver en to-faset proces for handlegrundlaget i forhold til klimatilpasning.
Første fase (2009-2012) skal danne grundlaget for udarbejdelsen af en overordnet EU
tilpasningsstrategi, der gennemføres i fase 2 (2013).
Endvidere beskriver hvidbogen initiativ til udarbejdelse af specifikke klimatilpasningsstrategier
inden for de væsentligste sektorer.
Hvidbogen beskriver behovet for et bedre og bredere vidensgrundlag, herunder udvikling af
værktøjer, modeller og metoder samt etableringen af et clearingcenter, der skal rumme
væsentlige informationer i form af data og bedste praksis om klimatilpasning.
Klimatilpasning er i udgangspunktet et nationalt anliggende, men der en række områder, hvor
der er en klar merværdi ved EU-tiltag, eller områder hvor EU-tiltag er nødvendige pga.
tilpasningsproblemers tværnationale karakter eller hvor sektorregulering (der er relevant ift.
tilpasning) i forvejen er integreret på EU plan. Regeringen er derfor generelt positiv overfor
Kommissionens hvidbog, særligt i nødvendigheden af vidensdeling mellem medlemslandende.
Denne EU-klimatilpasningsindsats skal primært understøtte initiativer i medlemslandene.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
680341_0002.png
2. Baggrund
Baggrunden for hvidbogen er Kommissionen vedtagelse den 29. juni 2007 af EU’s grønbog –
Tilpasning til klimaændringer – hvad kan der gøres på EU-plan. Grønbogen var Kommissionens
første politiske initiativ vedr. tilpasning til klimaforandringerne.
Formålet med grønbogen var at sætte gang i en offentlig debat om at sætte fokus for
klimaforandringerne, som allerede finder sted. Grønbogen pegede på følgende fire overordnede
klimatilpasningsinitiativer på EU-niveau:
1. Tidlig handling i EU - Udvikling af klimatilpasningsstrategier på de områder, hvor vi har
nok viden med henblik på at identificere den mest omkostningseffektive allokering af
ressourcer gennem EU’s generelle politik, sektorpolitikker og tilgængelige fonde.
2. Integrere klimatilpasning i EU’s eksterne aktiviteter - opbygge nye regionale alliancer og
partnerskaber, herunder styrket koordinering med EU’s naboer og internationale
organisationer.
3. Udfylde videnbehov om klimatilpasning gennem EU’s forskningsprogrammer - styrke
integrationen af forskningsresultater i politik og praksis samt udveksling af viden.
4. Inddrage myndigheder, erhvervsliv og borgere i udarbejdelsen af koordinerede og
integrerede klimatilpasningsstrategier – bl.a. ved at etablere en europæisk rådgivende gruppe
på klimatilpasningsområdet under ECCP.
Hvidbogen bygger på de mange indkomne høringssvar fra grønbogen og den yderligere
forskningsindsats, der identificerede, hvad der skal gøres på kort sigt. Det er hensigten, at
handlingsgrundlaget justeres løbende, efterhånden som der tilvejebringes yderligere
dokumentation for ændringerne. Det vil supplere medlemsstaternes indsats og støtte de bredere
internationale bestræbelser på tilpasning til klimaændringer, navnlig i udviklingslandene.
Udarbejdelsen af hvidbogen har været en tværsektoriel opgave, og hvidbogen ledsages af tre
sektorrelevante arbejdsdokumenter om landbrug, om sundhed og om vand-, kyst- og
havspørgsmål. Der vil måske blive fremlagt flere sektordokumenter efterfølgende.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Hvidbogen er Kommissionens udspil til det videre handlingsgrundlag, der skal mindske EU’s
sårbarhed over for klimaforandringerne. Hvidbogen er bilagt tre arbejdsdokumenter for
henholdvis 1) landbrug og landdistrikter, 2) vand, kyst- og marine områder og 3) sundhed,
herunder såvel humane som veterinære forhold samt plantesundhed.
Kommissionen præciserer at forslagene i hvidbogen dækker de foranstaltninger, der skal træffes
i den første fase og foregriber ikke EU-budgettets fremtidige struktur og nuværende og
fremtidige flerårige finansielle rammer.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De fleste initiativer vil blive taget i medlemslandene, men en EU-indsats skal medvirke til at
støtte og styrke den nationale og regionale indsats. Kommissionen lægger i hvidbogen op til, at
det vil være nødvendigt med en koordineret indsats i sektorer, som er nøje integrerede på EU-
plan gennem det indre marked og EU-politikker samt inden for de områder, hvor effekterne af
klimaforandringerne er af grænseoverskridende karakter, herunder vand, sundhed, landbrug og
fiskeri, transport og energi.
Hvidbogen lægger op til en to-faset proces, hvor fase 1 (2009-2012), som har karakter af en
opbygningsfase, vil fokusere på 1) opbygning af en solid videnbase (clearingcenter), 2)
integrere klimatilpasning i EU’s politikker, 3) udvikling af forskellige politiske instrumenter
(modelværktøjer, indikatorer samt cost-benefit analyser) og endelig 4) øget internationalt
samarbejde omkring klimatilpasning.
Inden for de væsentligste sektorer foreslås også udarbejdelse af specifikke
klimatilpasningsstrategier. Der lægges op til, at fase 1 skal lægge grundlaget for implementering
af en EU-klimatilpasningsstrategi i fase 2 fra 2013 og frem.
Koordinering mellem EU og medlemslandene vil få høj prioritet, ligesom integration i
sektorpolitikker vil være i fokus. Et kommende
clearingcenter
er et væsentligt element i forhold
til øget koordination mellem EU og medlemslandene. Udvikling af værktøjer, modeller og
metoder, herunder samfundsøkonomiske vil indgå i udviklingen af vidensgrundlaget.
I hvidbogen sættes fokus på integration i EU’s sektorpolitikker. Inden for hvert indsatsområde
bør der foretages en gennemgang af, hvordan klimatilpasning kan blive integreret. Hvidbogen
foreslår, at denne gennemgang startes i fase 1. Afsnit 3. 2 nedenfor beskriver hvidbogens tilgang
til en række sektorer i den sammenhæng.
Pkt. 3.2.1 Større modstandsdygtighed i sundhed- og socialpolitikker
EU-indsatsen bør understøtte medlemslandene til at træffe foranstaltninger under EU’s
sundhedsprogram. EU bør sammen med EEA og WHO udvikle retningslinier og
overvågningsmekanismer inden 2011. I EU’s dyresundhedsstrategi vil klimaforandringerne
påvirkning på sygdomme blive overvejet. Endelig bør foretages en vurdering af
klimaændringernes og tiltags virkninger på beskæftigelse og udsatte samfundsgrupper.
I det tilhørende
arbejdsdokument
opsummeres konsekvenser af klimaforandringer og en lang
række konkrete tiltag som fx behovet for retningslinier om overvågning i forhold
klimaforandringer, udvikling af sundhedshandlingsplaner i forhold til ekstreme vejrsituationer,
internationalt samarbejde indenfor rammerne af WHO.
Pkt. 3.2.2 Større modstandsdygtighed i landbruget og skovene
Det skal sikres, at foranstaltninger om tilpasning og vandforvaltning indføres i de nationale
programmer for udvikling af landdistrikter for 2007-2013. Det skal overvejes, hvordan
tilpasning integreres i landdistriktsudvikling, således at den fælles landbrugspolitik bidrager til
effektiv vandanvendelse i landbruget. EU’s skovstrategi bør ajourføres med klimarelaterede
aspekter.
I det tilhørende
arbejdsdokument
opsummeres konsekvenser af klimaforandringer, og der er
forslag til en række konkrete tiltag 1) udpegning af mest sårbare områder, 2) støtte til forskning
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og forsøgsproduktion, 3) driftsøkonomisk information og rådgivning, 4) effektivisering af
vandingsinfrastruktur og udvikling af vandplaner og –teknologi og endelig 5) udvikling af
risiko- og krisestyringsinstrumenter
Pkt. 3.2.3 Større modstandsdygtighed i biodiversiteten, økosystemer og vandområderne
Ved revurdering af eksisterende EU-politikker, vandrammedirektivet, EU’s vandknaphed- og
tørkestrategi bør mulighederne for at øge økosystemernes vandoplagringskapacitet vurderes.
Næste generation af vandplaner i 2015 bør være fuldstændig klimasikrede. Konsekvenser af
klimaforandringer bør integreres i forvaltningen af Natura 2000 og i gennemførelsen af
oversvømmelsesdirektivet.
Pkt. 3.2.4 Større modstandsdygtighed i kyst- og havområder
Det skal sikres, at tilpasning i kyst- og havområder indgår i den integrerede marine EU-politik, i
gennemførelsen af det marine direktiv og ved reformen af den fælles fiskeripolitik. Der vil blive
udarbejdet EU-retningslinier for tilpasning i kyst- og havområder.
I det tilhørende arbejdsdokument for vand, kyst- og marine områder opsummeres konsekvenser
af klimaforandringer og vigtigheden af tilpasning af ovennævnte politikker og strategier
understreges. Netop på vandområder, som er meget grænseoverskridende og af tværregional
karakter er det afgørende med et tæt samarbejde fra lokalt til EU-niveau. Forslag om grøn
infrastruktur, i forhold til at optimere økosystemernes vandoplagringskapacitet, kan spille en
afgørende rolle. Fra EU’s side vil der ultimo 2009 blive udarbejdet retningslinier for integration
af klimatilpasning i vandplanerne 2015. I forhold til vandmangel og tørke vil Kommissionen
gennemføre en årlig europæisk vurdering af problemets størrelse og behov for yderligere
handling.
Pkt. 3.2.5 Større modstandsdygtighed i produktionssystemer og fysisk infrastruktur
Hovedsagelig medlemslandenes ansvar at beskytte infrastruktur. EU vil spille en rolle med
hensyn til at fremme
best-practice
ved at støtte infrastrukturudvikling og udarbejdelse af
byggestandarder samt i gennemførelsen af VVM og SMV.
For så vidt angår finansiering nævner hvidbogen at den netop vedtagne EU’s økonomiske
genopretningsplan indeholder en række forslag til klimatilpasningsrelaterede investeringer,
herunder bl.a. infrastruktur og energieffektivitet. Det er væsentligt, at der for de relevante
sektorer i de kommende år udvikles strategier og omkostningsskøn for tilpasningstiltag.
Endvidere bør det overvejes at optimere anvendelsen af forsikring og andre virkemidler,
herunder at tilskynde medlemsstaterne til at anvende EU’s indtægter fra auktionering af kvoter
til klimatilpasningstiltag.
Det foreslås, at der bliver etableret en styregruppe omkring 1. september 2009 samt nedsættes
en række sektorspecifikke undergrupper. Styregruppen får bl.a. til opgave at medvirke til
udviklingen af de fire fokusområder for fase I og skubbe på processen med udarbejdelse af
nationale klimatilpasningsstrategier i medlemslandene. Inden 2012 forventes alle EU-
medlemslandene at have udarbejdet nationale klimatilpasningsstrategier
Endelig omtaler hvidbogen betydningen af klimatilpasning for EU’s eksterne relationer. Der
peges på en række vigtige udenrigspolitiske aspekter, herunder den internationale
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
680341_0005.png
handelspolitik, udviklingspolitikken og de sikkerhedspolitiske dimensioner, som alle bør indgå i
EUs fremtidige håndtering af klimatilpasningsdagsordenen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Hvidbogen indeholder forslag til initiativer på en lang række områder, der efterfølgende kan
berører flere danske sektormyndigheder. Kommissionens ambitionsniveau vil først blive reelt
afspejlet, når der i de kommende år (fase 1) formuleres mere konkrete forslag til initiativer.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Fremlæggelsen af hvidbogen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser. Det må forventes,
at hvidbogen følges op af konkrete forslag, der kan have statsfinansielle og
samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Høring
EU-kommissionen udsendte grønbogen, der danner grundlag for hvidbogen i høring.
Energistyrelsen har den 3. april udsendt hvidbogen i høring til en bred kreds af interessenter,
med frist den 28. april. Følgende hovedsynspunkter er fremkommet i høringen:
Aalborg Universitet
finder at Hvidbogen indeholder hensigtserklæringer om guidelines, men er
for ukonkret med hensyn til udmøntningen af de nævnte strategier i hvidbogen. Der efterlyses
fokus på samfundsvidenskabelige og teknisk videnskabelige løsninger på
klimatilpasningsområdet.
Astma og Allergi forbundet
påpeger, at der skal være større fokus på allergener som
konsekvens af klimaændringerne på national og lokalt niveau.
Dansk Energi
er tilfredse med tiltaget omkring etableringen af et fælles vidensgrundlag. Dog
finder de, at der er for lidt fokus på energi i hvidbogen. Det foreslås, at der tages initiativ til at
intensivere forskning og udvikling på energiområdet. Det bemærkes endvidere, at det er vigtigt
at vurdere hvilken påvirkning klimaændringerne har på el-infrastrukturen og dermed
forsyningssikkerheden.
Dansk Erhverv
forbeholder sig ret til at komme med yderligere kommentarer når strategien
implementeres. Der er ønske om at inddrage erhvervslivet i forbindelse med implementeringen
af de kommende strategier. Herunder er det vigtigt at indtænke samfundsøkonomiske
konsekvenser ved klimatilpasningstiltag, således at klimatilpasningsløsningerne bliver
omkostningseffektive.
Dansk Industri tilslutter
sig behovet for udarbejdelse af en Europæisk
klimatilpasningsstrategi. Der ud over er der ingen bemærkninger til hvidbogen.
DANVA
(Dansk Vand- og Spildevandsforening) ser hvidbogen som et vigtigt skridt på vejen
mod at sikre effektive tilpasningsforanstaltninger på tværs af de forskellige sektorer og
styringsniveauer og anerkender behovet for en strategisk tilgang til klimatilpasningen. Fase 1
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
680341_0006.png
bør bruges til at finde ansvarsfordeling mellem kommuner og forsyninger. DANVA bakker op
om et clearingcenter som grundlaget for at træffe beslutninger på et godt vidensgrundlag. Der er
behov for værktøjer og retningslinjer. De fleste tiltag skal træffes på nationalt, regionalt eller
lokalt plan.
DTU (Danmarks Tekniske Universitet)
er i god forståelse med det overordnede
handlingsgrundlag for klimatilpasning, som hvidbogen skitserer. Det er imidlertid vigtigt, at de i
hvidbogen omtalte barrierer bliver prioriteret og håndteret.
Koordinationsenhed for Forskning i Klimatilpasning
(KFT) finder det relevant at have fokus
på det tværgående perspektiv, idet klimatilpasningsbehovet berører flere sektorer og et
tværgående initiativ vil kunne sikre synergien og imødegå eventuelle negative konsekvenser.
KFT understreger behovet for udviklingen af fagligt funderede planlægnings- og
prioriteringsværktøjer. Endvidere påpeges udfordringen med formidling af faglig viden til
embedsværket og beslutningstagere og behovet for etableringen af et clearingcenter anerkendes.
Landbrugsraadet og dansk landbrug
er i deres fælles svar enige om at hvidbogen kun
kommer med meget overordnede indstillinger og er meget ukonkret. De finder det samlet
positivt at både reduktioner og tilpasning behandles i hvidbogen. Der er i svaret stor fokus på
reduktion af drivhusgas emissioner fra landbruget og de afledte effekter i samfundet.
LO
finder at der mangler belysning af hvilke effekter på beskæftigelsen klimaændringerne vil
have indenfor de enkelte sektorer. LO støtter et clearingcenter og mener at der i den forbindelse
skal være fokus på hvilke kvalifikationer, metoder og teknologier, der er nødvendige for at
håndtere klimaudfordringen. Alt i alt mener LO, at hvidbogen indeholder mange positive
elementer og hilser det velkomment, at der hermed tages skridt til at mainstreame
klimatilpasning i EU-politikker
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens holdning er at klimatilpasning er en langsigtet proces, og at der stadig er
usikkerhed om hvor hurtigt klimaforandringerne vil slå igennem. Regeringen finder derfor at en
vigtig del af klimatilpasningen er en aktiv og omfattende informationsindsats og organisering på
området.
Klimatilpasning er i udgangspunktet et nationalt anliggende, men der en række områder, hvor
der er en klar merværdi ved EU-tiltag, eller områder hvor EU-tiltag er nødvendige pga.
tilpasningsproblemers tværnationale karakter eller hvor sektorregulering (der er relevant ift.
tilpasning) i forvejen er integreret på EU plan. Regeringen er derfor generelt positiv overfor
Kommissionens hvidbog, særligt i nødvendigheden af vidensdeling mellem medlemslandende
og generet ift. ovenstående områder. Denne EU-klimatilpasningsindsats skal primært
understøtte initiativer i medlemslandene.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens forslag om en to-faset tilgang med en fase 1 (2009-
2011) med fokus på opbygning af solidt videngrundlag om klimaændringernes virkninger,
samfundsøkonomiske analyser, modeller mv. og med en fase 2 (2013 og frem) med fokus på
implementering ift. ovenfor nævnte områder.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
680341_0007.png
Det er dog regeringens holdning, at denne tilgang på ingen måde må blive en hindring for
igangsættelse af nødvendige tiltag under fase 1. Samtidig er det vigtigt, at klimatilpasning bliver
integreret i EU’s politikker, finansieringsmekanismer og forskningsprogrammer, hvor der er
behov herfor, så hurtigt som muligt.
Endvidere kan regeringen støtte, at der etableres et
clearingcenter
med fokus på sammenhænge
mellem klimaændringer og sektorerne bl.a. som grundlag for udvikling af retningslinier og
overvågningsmekanismer vedrørende klimaændringernes effekter.
Clearingcenteret
bør
integreres i eksisterende forskningsinstitutioner og – netværk, herunder EEA, JRC, PEER og
WHO og basere sig på de samme rapporteringsstandarder. Der er vigtigt, at
clearingcenteret
tilføjer merværdi til nationale initiativer og udvikles i tæt samarbejde med de medlemslande, der
allerede har udviklet nationale web-portaler, herunder Danmark. I forbindelse med etableringen
af et
clearingcenter
har Regeringen endvidere den holdning, at Danmark bør bidrage aktivt med
sine erfaringer fra organiseringen som opfølgningen på den danske klimatilpasningsstrategi.
Regeringen er enig i, at klimaændringer vil ændre kvaliteten og tilgængeligheden af
vandressourcer i Europa, og at mange sektorer vil blive påvirket heraf. Regeringen finder, at
hvidbogen i nogen grad underbetoner de forventelige problemer med vandkvaliteten som
Danmark og en række nordeuropæiske lande må forventes at opleve som følge af øget risiko for
udvaskning, eutrofiering og forurening ved større nedbørsmængder og højere vandtemperaturer.
Regeringen er af den opfattelse, at der med den eksisterende EU-lovgivning, herunder især
vandrammedirektivet og oversvømmelsesdirektivet, er fastlagt sådanne rammer og principper
for vandforvaltningen, at medlemsstaterne har både mulighed for og pligt til at iværksætte de
nødvendige foranstaltninger til håndtering af klimaændringernes direkte indvirkninger i relation
til vandmiljøet. Regeringen er enig i, at behovet for klimatilpasning skal fuldt integreres i anden
generation af vandplaner, som ifølge vandrammedirektivet skal offentliggøres ved udgangen af
2015. Det samme gør sig gældende i gennemførelsen af oversvømmelsesdirektivet.
Regeringen er enig i, at det i fase 1 bl.a. bør vurderes, om den fælles landbrugspolitik i højere
grad kan tilpasses til at fremme en landbrugsproduktion, der medvirker til at opretholde og
genskabe klimamodstandsdygtige økosystemer – såkaldt grøn infrastruktur, og at hvidbogen kan
bidrage til at bevare vand og landressourcer på en omkostningseffektiv måde. Denne tilgang kan
resultere i en række win-win situationer, der, foruden en positiv effekt på økosystemer, kan vise
sig at være mere omkostningseffektive end traditionelle infrastruktur anlægsforanstaltninger.
Hvidbogens anbefalinger på landbrugsområdet ligger i øvrigt i tråd med anbefalingerne i den
danske klimatilpasningsstrategi, men fører dem videre ud i et EU perspektiv.
På sundhedsområdet er det væsentligt, at der ses på konsekvenser for sundheden i forbindelse
med klimatilpasning i andre sektorer.
Regeringen kan endvidere tilslutte sig den medlemslandeinddragelse, som Kommissionen
lægger op til med oprettelse af en form for ”styregruppe” tilknyttet en række tekniske
arbejdsgrupper.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er en generel positiv holdning til hvidbogen fra de øvrige EU-lande. Det gælder både i
forhold til en to-faset tilgang - med primært fokus på etablering af et bedre vidensgrundlag i fase
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
680341_0008.png
1 - og i forhold til det fokus på sektorer, der er lagt med udarbejdelse af de tre separate
arbejdsdokumenter. Landene er ligeledes generelt positive over for etablering af et
clearingcenter, samt nedsættelse af en styregruppe, om end der på nuværende tidspunkt er en
række uklarheder både med hensyn til clearingcentrets organisering og indhold og
styregruppens rolle.
12. Tidligere forlæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8