Europaudvalget 2008-09
KOM (2009) 0149 Bilag 1
Offentligt
679281_0001.png
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Videnskab og Teknologi
Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om beskyttelse af kri-
tisk informationsinfrastruktur
"Beskyttelse mod storstilede cyberangreb og sammenbrud: øget bered-
skab, sikkerhed og robusthed"
– KOM(2009) 149 endelig
1. Resumé
Kommissionens meddelelse ”Beskyttelse mod storstilede cyberangreb og sam-
menbrud: øget beredskab, sikkerhed og robusthed” bygger videre på EU’s ambi-
tion om at styrke sikkerhed i og tilliden til informationssamfundet. Kommissionen
fremhæver i meddelelsen særligt strategien for et sikkert informationssamfund fra
2006
1
. Kommissionen anfører, at det ser ud til, at de berørte parter ikke i til-
strækkelig grad har taget strategien til sig og gjort en indsats for at føre den ud i
livet.
I meddelelsen lægger Kommissionen vægt på forebyggelse, beredskab og be-
vidstgørelse og opstiller en plan over øjeblikkelige tiltag, der skal styrke sikker-
heden og robustheden i kritisk informationsinfrastruktur.
Det bliver anført, at samfundets afhængighed af kritisk informationsinfrastruktur
og informationsinfrastrukturens sammenhæng på tværs af grænserne og med an-
den infrastruktur samt dens sårbarhed og truslerne mod den gør, at det som før-
ste skridt i et forsvar mod svigt og angreb er nødvendigt at drøfte spørgsmålet
om sikkerhed og robusthed ud fra et systemisk perspektiv.
2. Baggrund
Nogle IKT-systemer, -net og -tjenester spiller en helt afgørende rolle i den euro-
pæiske økonomi og det europæiske samfund som grundlag for levering af uund-
værlige varer og tjenesteydelser. Disse systemer benævnes kritisk informations-
infrastruktur, eftersom det vil have alvorlige følger for samfundets kritiske funk-
tioner, hvis de bryder sammen eller bliver ødelagt.
Meddelelsen bygger videre på EU's politik for at styrke sikkerheden i og tilliden til
informationssamfundet. I 2005 fremhævede Kommissionen det akutte behov for en
koordineret indsats for at opbygge tillid til elektroniske kommunikationsnet og tje-
nester. Til dette formål blev der i 2006 vedtaget en strategi for et sikkert informati-
onssamfund, KOM(2006) 251: En strategi for et sikkert informationssamfund –
“Dialog, partnerskab og myndiggørelse”
29. april 2009
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
26769388
KOM(2006) 251: En strategi for et sikkert informationssamfund – “Dialog, partnerskab
og myndiggørelse”
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Meddelelsen dannede grundlag for drøftelserne på ministerkonference om beskyt-
telse af kritisk informationsinfrastruktur, der blev afholdt i Estland den 27. - 28.
april 2009.
3. Hjemmelsgrundlag
Da der er tale om en meddelelse fra Kommissionen, er spørgsmålet om hjem-
melsgrundlag ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse om beskyttelse af kritisk informationsinfrastruktur
lægger vægt på forebyggelse, beredskab og bevidstgørelse og opstiller en plan
over øjeblikkelige tiltag, der skal styrke sikkerheden og robustheden i kritisk in-
formationsinfrastruktur.
Kommissionen finder, at der er behov for en europæisk indsats, der kan give de na-
tionale politikker og programmer merværdi ved at skabe øget bevidsthed om og en
fælles forståelse af udfordringerne og sætte gang i vedtagelsen af fælles politiske
mål og indsatsområder, styrke samarbejdet mellem medlemsstaterne og integrere
de nationale politikker i et mere europæisk og verdensomspændende perspektiv.
En stærk europæisk varslings- og reaktionsevne forudsætter velfungerende lands-
dækkende/statslige it-beredskabsenheder (CERT – Computer Emergency Response
Team). Desuden skal de indgå i et effektivt samarbejde og i informationsudveks-
ling på tværs af grænserne, eventuelt via eksisterende organisationer som European
Governmental CERT’s Group.
Kommissionen konstaterer i meddelelsen, at der er begrænset europæisk varslings-
og reaktionsevne til imødegåelse af truslerne mod IKT-infrastrukturen. Processerne
og fremgangsmåderne for overvågning og rapportering af sikkerhedshændelser på
nettene varierer betydeligt fra medlemsstat til medlemsstat. Nogle medlemsstater
har ingen it-beredskabsenheder, som er ansvarlig for overvågningen.
Meddelelsen foreslår på den baggrund en handlingsplan, der indeholder følgende
mål:
Beredskab og Forebyggelse
Minimumstandarder for landsdækkende/statslige it-beredskabsenheder (CERT)
skal være fastlagt ved udgangen af 2010. Der skal være oprettet velfungerende
landsdækkende/statslige CERT-enheder i alle medlemsstater ved udgangen af
2011.
Der skal foreligge en køreplan for et europæisk offentlig-privat partnerskab for en
robust infrastruktur ved udgangen af 2009. Partnerskabet skal være etableret midt i
2010. De første resultater af partnerskabet skal foreligge i slutningen af 2010.
IT- og Telestyrelsen
Side
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der skal etableres et europæisk forum, hvor medlemsstaterne kan udveksle infor-
mation og god strategisk praksis vedrørende sikkerheden og robustheden i kritisk
informationsinfrastruktur ved udgangen af 2009. Forummets første resultater skal
foreligge i slutningen af 2010.
Opdagelse og reaktion
Kommissionen støtter udviklingen og indførelsen af et europæisk informationsud-
vekslings- og varslingssystem (EISAS), der når ud til borgerne og de små og mel-
lemstore virksomheder. Køreplanen for et europæisk informationsudvekslings- og
varslingssystem skal foreligge i slutningen af 2010.
Afhjælpning og genopretning
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at udforme nationale katastrofeplaner
og afholde jævnlige øvelser i håndtering af omfattende netsikkerhedshændelser.
Der skal være gennemført mindst én national katastrofeøvelse i hver medlemsstat
inden udgangen af 2010.
Kommissionen vil yde økonomisk støtte til tilrettelæggelse af fælleseuropæiske
øvelser i håndtering af hændelser, der truer internettets sikkerhed: Den første fæl-
leseuropæiske øvelse skal være tilrettelagt og gennemført inden udgangen af 2010.
Der skal være fælleseuropæisk deltagelse i internationale øvelser inden udgangen
af 2010.
Kommissionen opfordrer medlemsstaternes til at styrke samarbejdet mellem de
landsdækkende/statslige CERT-enheder. Derfor skal antallet af nationale instanser,
der deltager i European Governmental CERT’s Group være fordoblet inden udgan-
gen af 2010.
Internationalt samarbejde
Kommissionen vil sætte gang i en europadækkende debat med deltagelse af alle re-
levante offentlige og private parter med det formål at fastlægge EU's vigtigste mål
for langsigtet robusthed og stabilitet. EU's vigtigste mål vedrørende kritiske inter-
netkomponenter og -spørgsmål skal ligge fast inden udgangen af 2010.
Kommissionen vil samarbejde med medlemsstaterne om at opstille retningslinjer
for internettets robusthed og stabilitet. Der skal foreligge en europæisk køreplan for
opstilling af principper og retningslinjer for et robust og stabilt internet inden ud-
gangen af 2009. Der skal være enighed om et første udkast til et sådant sæt prin-
cipper og retningslinjer inden udgangen af 2010.
Kommissionen vil samarbejde med medlemsstaterne om at opstille en køreplan for
at fremme de europæiske principper og retningslinjer på verdensplan. Der skal op-
stilles en køreplan for det internationale samarbejde om principper og retningslinjer
for robusthed og stabilitet i starten af 2010. Det første udkast til internationalt aner-
kendte principper og retningslinjer skal drøftes med tredjelande og i relevante fora,
herunder et dialogforum for internetforvaltning (Internet Governance Forum) i
slutningen af 2010.
Kommissionen opfordrer de berørte europæiske parter til at overveje, hvordan af-
hjælpnings- og genopretningsøvelserne rent praktisk kan udvides og gennemføres
IT- og Telestyrelsen
Side
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
på verdensplan. Der foreslås en ramme og en køreplan for europæisk engagement
og deltagelse i verdensomspændende øvelser i genopretning og afhjælpning ved
omfattende internetsikkerhedshændelser inden udgangen af 2010.
Kriterier for europæisk kritisk infrastruktur i ikt-sektoren
Kommissionen vil i samarbejde med medlemsstaterne og alle relevante parter vide-
reføre arbejdet med at opstille kriterier for indkredsning af europæisk kritisk infra-
struktur i IKT-sektoren i første halvdel af 2010.
Meddelelsens konklusion
Kommissionen konkluderer i meddelelsen, at en sikker og robust kritisk informati-
onsinfrastruktur er det bedste forsvar mod svigt og angreb. Handlingsplanens suc-
ces afhænger af, hvor godt den kan bygge videre på og bidrage til aktiviteter i den
offentlige og den private sektor, og af medlemsstaternes, EU-institutionernes og de
øvrige parters engagement og fulde samarbejde.
IT- og Telestyrelsen
Forbedring af sikkerheden og robustheden i IKT-infrastrukturen er et langsigtet
mål, og strategien og foranstaltningerne for at nå dette mål må jævnligt tages op til
fornyet overvejelse. Som led i den overordnede debat om net- og informationssik-
kerhedspolitikkens fremtid i EU efter 2012 vil Kommissionen derfor hen imod
slutningen af 2010 iværksætte en evaluering af den første fase af foranstaltninger
og om nødvendigt foreslå yderligere tiltag.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Området er i dag ikke reguleret af dansk lov.
Meddelelsen får ikke i sig selv konsekvenser for gældende dansk ret. Det kan ik-
ke udelukkes, at området vil blive reguleret, hvis Kommissionen følger meddelel-
sen op med initiativer, der kræver regulering i Danmark.
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Afhængigt af, hvorledes man fra dansk side vælger at gennemføre Kommissio-
nens opfordringer, vil det kunne medføre udgifter for staten. Eventuelle økono-
miske konsekvenser vil afhænge af, hvordan man vælger at implementere initia-
tiverne. Derudover vil der kunne være tale om udgifter på EU-budgettet af-
hængigt af de konkrete forslag, som Kommissionen vil fremføre.
9. Høring
Meddelelsen vil blive sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommuni-
kation.
Side
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Kommissionens meddelelse vurderes at være i tråd med regeringens prioriterin-
ger på området og i overensstemmelse med planlagte eller allerede iværksatte til-
tag.
Regeringen har i sin politik for beredskabet fra 2005 anført, at forebyggelse prio-
riteres højt for at mindske samfundets sårbarhed og dermed øge robustheden, især in-
den for energi-, tele-, it- og transportområdet. Regeringen stiller sig positivt over for
beskyttelse af kritisk informationsinfrastruktur, og regeringen støtter derfor medde-
lelsen.
Regeringen imødeser udmøntningen af Kommissionens forslag.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens meddelelse er blevet drøftet indledningsvist på ministerkonfe-
rence i Tallinn mellem den 27. og 28. april 2009. Her gav medlemsstaterne ud-
tryk for generel støtte til meddelelsen og dens initiativer.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
IT- og Telestyrelsen
Side
5/5