Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
KOM (2009) 0163 Bilag 2
Offentligt
687681_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.2. Fiskeripolitisk kontor
Sags.nr.: 15562
Den 15. maj 2009
FVM 658
G
RUNDNOTAT
T
IL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om Kommissionens grønbog: Reform af den fælles fiskeripolitik
KOM (2009) 163
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 12. maj 2009.
Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har den 22. april 2009 fremlagt en grønbog om reformen af den fælles fiskeri-
politik, og grønbogen vil være i offentlig høring til udgangen af 2009. Grønbogen er udformet
som et debatoplæg indeholdende en række spørgsmål til alle interessenter bredt omhandlende
alle væsentlige elementer i den fælles fiskeripolitik med henblik på at få kortlagt ønskerne til
udformningen af den fælles fiskeripolitik efter 2012.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2009) 163 af 22. april 2009 fremlagt en grønbog om reform af
den fælles fiskeripolitik. Grønbogen er oversendt til Rådet den 22. april 2009 i en dansk
sprogudgave.
Der forventes en reform af den fælles fiskeripolitik i 2012. Grønbogen vil være i offentlig hø-
ring til udgangen af 2009.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en grønbog og ikke om forslag til egentlige retsakter. På denne baggrund er
spørgsmålet om nærhedsprincippet ikke relevant.
Formål og indhold
Grønbogen er udformet som et debatoplæg indeholdende en række spørgsmål til alle interes-
senter bredt omhandlende alle væsentlige elementer i den fælles fiskeripolitik med henblik på
at få kortlagt ønskerne til udformningen af den fælles fiskeripolitik efter 2012.
Kommissionen opregner i grønbogen de fem væsentligste faktorer, som efter dens opfattelse
er hovedårsagerne til, at 2002-reformen ikke har opfyldt sine mål:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
-
-
-
-
-
Et dybt forankret flådeoverkapacitetsproblem
Upræcise politikmål, der resulterer i utilstrækkelige retningslinjer for beslutninger og
gennemførelsen af sådanne
Et beslutningssystem, der tilgodeser kortsigtede løsninger
Et regelsæt, der ikke lægger nok ansvar over på fiskerierhvervet
Manglende politisk vilje til at sørge for, at regelsættet overholdes, og dårlig overholdelse
af regelsættet fra fiskerierhvervets side.
Kommissionen fokuserer på, hvordan problemerne på disse fem områder afhjælpes:
1. Afhjælpning af det dybt forankrede flådeoverkapacitetsproblem
Kommissionen anser det for en afgørende forudsætning, at en fremtidig fælles fiskeripolitik
må have indbygget mekanismer til sikring af, at størrelsen af europæiske fiskeflåder tilpasses
og forbliver i overensstemmelse med de tilstedeværende fiskebestande.
Det er Kommissionens vurdering, at permanent støtte til ophugning ikke effektivt reducerer
kapaciteten, idet aktørerne allerede indregner ophugningspræmien i fremtidige investerings-
beslutninger. Éngangsophugningsordninger anses for sandsynligvis at være mere effektive.
Desuden nævnes det, at anvendelse af markedsinstrumenter såsom overdragelige fiskeriret-
tigheder kan vise sig at være en mere effektiv og billigere måde at reducere overkapaciteten
på, hvor fiskerierhvervet samtidig er tvunget til at tage større ansvar.
2. Præcisering af de politiske mål
Målet for den fælles fiskeripolitik i dag er at sikre, ”at de levende akvatiske ressourcer udnyt-
tes på en økonomisk, miljømæssig og socialt bæredygtig måde”, uden at de pågældende mål
er prioriterede. Kommissionen lægger afgørende vægt på, at det fremover kommer til at stå
klart, at miljømæssig bæredygtighed er den grundlæggende præmis for den økonomiske og
sociale fremtid for europæisk fiskeri.
3. Centrering af beslutningsprocessen om langsigtede grundprincipper
Kommissionen finder behov for en væsentlig strukturel ændring af den hidtidige beslutnings-
procedure inden for fiskeripolitikken med henvisning til, at der i dag stort set ikke skelnes
mellem politik og implementering i beslutningsproceduren – næsten alle beslutninger tages af
Rådet på højeste politiske niveau. Dette har efter Kommissionens opfattelse indebåret en fo-
kus på kortsigtede løsninger. Rådet bør efter Kommissionens opfattelse fremover fokusere på
fastlæggelse af de overordnede politiske rammer.
Som en løsningsmodel foreslår Kommissionen at delegere mere detaljeret forvaltning til
Kommissionen gennem komitologiprocedure. En anden løsningsmodel kunne ifølge Kom-
missionen være at anvende specifikke regionale forvaltningsløsninger, som gennemføres af
medlemsstaterne efter EU-forskrifterne og under EU-kontrol.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
687681_0003.png
3
Der er ifølge Kommissionen også behov for at vurdere den rolle, som rådgivende strukturer,
såsom Den Rådgivende Komité for Fiskeri og Akvakultur (ACFA) og de regionale rådgiven-
de råd (RAC’er), kommer til at spille inden for de nye strukturer. Det understreges, at politik-
beslutninger under alle omstændigheder forbliver EU-institutionernes og medlemsstaternes
ansvar.
4. Tilskyndelse af fiskerierhvervet til at tage større ansvar for gennemførelsen af den fælles
fiskeripolitik
Kommissionen fokuserer på mulighederne for at overlade mere ansvar til erhvervet og samti-
dig se på mulighederne for at give erhvervet flere rettigheder. Erhvervet kan få mere ansvar
gennem selvforvaltning. Resultatbaseret forvaltning - hvor der fokuseres på at fastsætte regler,
der angiver de mål, der skal opnås, uden specifikt at angive midlerne hertil - kan være et
skridt i denne retning. Det vil i så fald være op til erhvervet at træffe beslutning om, hvilke
midler, det vil anvende for at nå målene, og at bevise, at det handler ansvarligt (en form for
omvendt bevisbyrde). Ved gennemførelsen af en resultatbaseret forvaltning skal der tages
hensyn til, om indsatsen står i forhold til udbyttet, og følgerne for bevarelse af et konkurren-
cedygtigt fiskerierhverv. Som eksempel kan nævnes forsøg med fuld fangstdokumentation.
Kommissionen understreger, at det er en forudsætning for at give fiskerierhvervet et større an-
svar, at EU udvikler og gennemfører sikkerhedsmekanismer.
I forbindelse med en fælles fiskeripolitik, som giver fangstsektoren flere rettigheder og fjerner
byrden ved mikroforvaltning fra erhvervet, vil det være relevant at tage fat på spørgsmålet om
at dele omkostningerne ved fiskeriforvaltning.
Rettigheder, ansvarlighed og ansvarligholdelse bør ifølge Kommissionen gå hånd i hånd: Ad-
gang til fiskebestandene bør gives til de fiskere, som varetager deres ansvar på en redelig og
effektiv måde.
5. En kultur med ringe overholdelse af reglerne - udvikling af en ”culture of compliance”
Kommissionen henviser til Revisionsrettens særberetning fra november 2007 om fiskerikon-
trol
1
, hvori det er vurderet, at fiskerikontrollen generelt har været for svag, at sanktioner ikke
har været tilstrækkeligt afskrækkende, og at der ikke har været tilstrækkeligt hyppige inspek-
tioner til at opfordre til regeloverholdelse. Ud over overfiskeri har dette ifølge Kommissionen
bl.a. ført til en opfattelse af, at håndhævelse ikke er gennemført overalt på en ensartet måde.
Med henblik på at løse disse problemer fremlagde Kommissionen i efteråret 2008 forslag til
ny kontrolforordning.
Andre forventede elementer i grønbogen
1
Særberetning nr. 7/2007om de kontrol-, inspektions- og sanktionssystemer, der skal sikre, at reglerne om beva-
relse af Fællesskabets fiskeressourcer overholdes, med Kommissionens svar.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
687681_0004.png
4
Kommissionen berører en række andre fundamentale principper og væsentlige elementer i den
fælles fiskeripolitik, herunder bl.a. følgende:
Kommissionen anser det for meget vigtigt at sikre fremtiden for kystfiskeri, fiskeri af mindre
omfang (”small-scale”) og rekreativt fiskeri ved siden af større erhvervsfiskeri. Det vil even-
tuelt blive overvejet at etablere forskelligartede forvaltningssystemer for henholdsvis større
flåder og mindre flåder i kystsamfund, herunder også i relation til støttemuligheder.
Kommissionen peger på, at en fremtidig fælles fiskeripolitik skal sikre, at discard ophører.
Samtidig lægger Kommissionen vægt på yderligere udvikling af langsigtede planer for alle
europæiske fiskerier og at sikre overholdelsen af princippet om det maksimalt bæredygtige
udbytte (MSY =Maximum Sustainable Yield)
2
, herunder sikre dets implementering også i
blandede fiskerier.
Kommissionen ønsker, at den fortsatte anvendelse af princippet om relativ stabilitet overvejes
blandt andet som følge af, at relativ stabilitet reducerer fleksibiliteten i fiskerisektoren og bi-
drager til discard.
Med hensyn til 12-sømileregimet (dvs. adgangen til at reservere fiskeri inden for 12 sømil til
egen national flåde, bortset fra særlige adgangsrettigheder for andre flåder baseret på histori-
ske
fiskerimønstre) er vurderingen, at regimet generelt har fungeret godt, og at det endda kunne
styrkes
yderligere, hvis der udvikles et særligt regime for kystfiskeri i mindre omfang.
I relation til handel og marked ønsker Kommissionen at drøfte en ny fælles markedsordning
uden direkte prisstøtte, hvor der lægges større vægt på at forbedre måden, hvorpå producen-
terne organiserer sig. Foruden en eventuel styrkelse af fiskeriforvaltningens beføjelser kunne
producentorganisationerne ifølge Kommissionen spille en større rolle i markedsføringen af
deres produkter. Det er Kommissionens vurdering, at en strategi med ”afsætningsorienteret fi-
skeri” og fokus på kvalitet i sidste ende kan føre til, at producenterne opnår en bedre pris for
deres fangster.
Kommissionen fokuserer også på integrationen af den fælles fiskeripolitik i en bredere havpo-
litisk sammenhæng, herunder sammenhængen mellem fiskerisektoren og andre maritime sek-
torer og behovet for at fortsætte udviklingen af en integreret tilgang med henblik på en sam-
menhængende politik. Kommissionen henviser i den forbindelse til, at der gennemføres en
økosystemtilgang til forvaltning af havet, der dækker alle sektorer, inden for rammerne af
havstrategirammedirektivet, herunder at den fremtidige fælles fiskeripolitik må udformes, så
2
Det maksimalt bæredygtige udbytte defineres som det maksimumudbytte, der årligt kan fiskes af en bestand
uden at svække bestandens reproduktionskapacitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
687681_0005.png
5
den tilvejebringer de rette instrumenter til at støtte en sådan økosystemtilgang. Endvidere
fremhæver Kommissionen, at fysisk planlægning af havområder udgør et væsentligt element
af den integrerede EU-havpolitik (den maritime politik).
Væsentlige udfordringer som klimaændringer, forureningspolitik og energieffektivitet må
forventes at skulle indgå i overvejelserne om en fremtidig fælles fiskeripolitik.
Tilsvarende understreger Kommissionen behovet for, at fremtidig forskning i forhold til den
fælles fiskeripolitik må tage højde for nye udfordringer, herunder at integrere fiskeripolitikken
med andre maritime emner - især miljø, økosystemtilgang og klimaændringer - og yderligere
at udvikle politik- og styringsinstrumenter.
Kommissionen finder også behov for, at der i en ny fælles fiskeripolitik bliver et meget tætte-
re bånd mellem offentlig støtte (især fra Den Europæiske Fiskerifond (EFF)) og politikkens
mål, således at den kommende reform sikrer, at finansiel støtte rettes mod løsning af erhver-
vets strukturelle problemer, idet man samtidig sikrer sig mod enhver uønsket sideeffekt af re-
formen.
Endvidere ønsker Kommissionen at drøfte de eksterne relationer. Det gælder både for så vidt
angår EU’s rolle i internationale fora og regionale fiskeriorganisationer samt bilaterale fiske-
ripartnerskabsaftaler. Kommissionen ser et behov for at overveje den nuværende struktur i bi-
laterale fiskeriaftaler og undersøge eventuelle alternative arrangementer, som bedre kan imø-
dekomme industriens og tredjelandenes behov.
Endelig anses der at være behov for at diskutere akvakulturens rolle inden for en reformeret
fælles fiskeripolitik efter 2012.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse, men det må forventes, at Europa-Parlamentet
vil afgive en initiativbetænkning om grønbogen til Kommissionen.
Konsekvenser
Kommissionens grønbog har i sig selv ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, administra-
tive eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
På møde i §5-udvalget den 12. maj 2009 bemærkede Danmarks Fiskeriforening, at det er vig-
tigt, at det indgår som et element i drøftelserne af en reform, at der sikres en god økonomi i fi-
skeriet. Endvidere blev det nævnt, at der i grønbogen er fokus på problemet med overkapaci-
tet i flåden, og at man må være opmærksom på, at dette ikke er et problem i det danske fiske-
ri, og der derfor må sikres løsninger, f.eks. i forbindelse med støtteordninger, som også vil
være til gavn for dansk fiskeri f.eks. udvikling af redskaber og fisker-forsker samarbejde. En-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
687681_0006.png
6
delig blev vigtigheden af en forbedret kvotefleksibilitetsordning fremhævet som et vigtigt
emne.
Greenpeace bemærkede, at det var af væsentligste betydning at sikre sunde økosystemer. I ly-
set af problemerne med overkapacitet i flåden på EU-niveau var det helt nødvendigt, at der
blev afsat midler til flådereduktion, uanset at det ikke kunne betegnes som et væsentligt pro-
blem i den danske flåde. Greenpeace fandt også behov for, at medlemsstaterne fik mulighed
for at implementere beslutninger med henblik på at forbedre miljøet i egne farvande som nati-
onale foranstaltninger.
Danmarks Fiskeriforening har ved en skriftlig høring i §5-udvalget foreløbigt anført, at der er
en lang række emner, som bør indgå i en revision af den fælles fiskeripolitik i 2012, herunder
beslutningsprocessen, inddragelse af interessenterne, forholdet mellem den fælles fiskeripoli-
tik og en integreret maritim politik, ressourcepolitikken (datagrundlag, adgangsregimet, rela-
tiv stabilitet, TAC/kvoter og indsatsregulering samt tekniske regler), flådepolitikken, struktur-
støtte, markedspolitikken og akvakultur.
Danmarks Fiskeriforening har endvidere bl.a. generelt anført, at man støtter Fødevareministe-
riets bestræbelser på at skabe en solid platform i form af en sammenhængende fiskeripolitik
og sunde bestande, idet alle aspekter af den fælles fiskeripolitik må inddrages.
Med hensyn til kvoter/indsatsregulering har Danmarks Fiskeriforening gentaget sin opfattelse
af, at et system med TAC/kvoter og samtidig indsatsregulering i form af havdage/kW-dage
m.v. ikke harmonerer, og at forvaltningsmodellen derfor skal revurderes, når torskebestanden
er genoprettet.
Med hensyn til discard/uønskede bifangster har Danmarks Fiskeriforening anført, at man
overordnet støtter Fødevareministeriets anbefalinger om discard i Fødevareministeriets rap-
port om ny europæisk fiskeripolitik. Det nævnes, at danske fiskere har været involveret i en
lang række projekter om mere selektive redskaber, og det understreges, at såfremt selektive
redskaber indføres som generelt krav i EU’s tekniske regler, skal det før indførelsen sikres, at
den fornødne dokumentation af effekten er til stede.
For så vidt angår kontrol, sporbarhed og dokumentation har Danmarks Fiskeriforening be-
mærket, at danske fiskere er aktive m.h.t. udvikling af sporbarhed og dokumentation, ikke for
at tilfredsstille kontrolhensyn, men af hensyn til markedsadgang og dermed pris. At der er en
sidegevinst i form af kontrol, er ifølge organisationen positivt set med samfundets øjne.
I relation til spørgsmålet om eventuelle nye systemer, f.eks. overgang til fangstkvoter som fo-
reslået af Fødevareministeriet, har Danmarks Fiskeriforening bl.a. bemærket, at organisatio-
nen er villig til at deltage i den mulige udformning af nye systemer i forskning og forsøg, men
at det må ske med det mål for øje, at der ikke blot i sidste ende sker en omfordeling af ret-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
687681_0007.png
7
tigheder (kvoter, indsats) mellem danske fiskere, men en ekstra tildeling af rettigheder til
Danmark som følge af opfyldelse af kravene til den fremtidige fiskeripolitik.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens grønbog velkommen, idet man ser frem til en kommende
bred debat af alle aspekter af en fremtidig fælles fiskeripolitik. Regeringen ønsker blandt an-
det, at en fremtidig fiskeripolitik løser problemer med discard, at TAC/kvotesystemet med
henblik herpå ændres, så ”landingskvoter” erstattes af ”fangstkvoter”, at fiskeriet bliver mere
selektivt, og at reglerne bliver enkle og omkostningseffektive. Regeringen støtter integration
af den fælles fiskeripolitik i en bredere havpolitisk sammenhæng.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne hilser det generelt velkomment, at der nu iværksættes en bred debat om den
kommende reform af den fælles fiskeripolitik.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen vil blive forelagt Folketingets Europaudvalg den 20. maj 2009 forud for Rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 25. maj 2009, jf. samlenotat oversendt den 12. maj 2009.
Sagen har på grundlag af foreløbige forventninger til grønbogen været forelagt Folketingets
Europaudvalg den 17. april 2009 forud for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23.-24. april
2009, jf. samlenotat oversendt den 3. april 2009.
Fødevareministeriets rapport om en ny europæisk fiskeripolitik blev oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 4. december 2008 og teknisk gennemgang heraf blev afholdt den 9. de-
cember 2008.
Rapporten og notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri.