Uddannelsesudvalget 2008-09
KOM (2009) 0200 Bilag 1
Offentligt
706835_0001.png
Afdelingen for videregående
uddannelser og internationalt
samarbejde
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K.
Tlf. 3392 5600
Fax 3395 541
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Kommissionens meddelelse af 28. april 2009: "En EU-strategi for
unge - investering og mobilisering - En fornyet åben koordinati-
onsmetode tilpasset udfordringer og muligheder på ungdomsom-
rådet."
KOM (2009)200 endelig
Resumé
Kommissionen opstiller i sin meddelelse af 28. april 2009 forslag til en ny strategisk
ramme for det fremtidige europæiske samarbejde på ungdomsområdet efter 2009.
Arbejdet skal ske inden for den åbne koordinationsmetode inden for følgende otte
indsatsområder:
1. Uddannelse
2. Beskæftigelse
3. Kreativitet og iværksætterkultur
4. Sundhed og sport
5. Deltagelse
6. Social inddragelse
7. Volontørarbejde, og
8. Unge i verden.
Kommissionen opfordrer herefter medlemslandene til sammen med Kommissionen selv
gennem en struktureret dialog med de unge og en sektorintegreret tilgang at sikre gen-
nemførelsen af meddelelsen.
1. Baggrund
Den hidtidige ramme for det europæiske samarbejde på ungdomsområ-
det udløber i 2009. Kommissionen har derfor iværksat en omfattende
høringsproces i medlemslandene og blandt de unge for at afdække synet
på de fremtidige udfordringer og nye tiltag. Overordnet set viste hørin-
gerne, at følgende specifikke udfordringer ligger højest på de unges liste
over bekymringer: uddannelse, beskæftigelse, social inddragelse og sund-
hed.
8. juli 2009
Sags nr.:
008.38D.021
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Arbejdet har hidtil været tilrettelagt ind for rammerne af den åbne koor-
dinationsmetode, dvs. med fælles målsætninger, udveksling af eksempler
på god praksis m.m. Rammerne har givet inspiration til ungdomsrelateret
lovgivning eller strategier på nationalt plan. Samtidig har Den Europæi-
ske Ungdomspagt siden 2005 sat øget fokus på unge inden for rammerne
af Lissabon-strategien, navnlig hvad angår uddannelse og beskæftigelse.
Disse rammer har dog efter Kommissionens opfattelse ikke altid været
lige effektive og givet de ønskede resultater. Rammerne sikrer efter
Kommissionens vurdering ikke en koordinering, som er tilstrækkelig til,
at alle udfordringer kan tages op på effektiv vis. Der er derfor ønske om
en styrket sektoroverskridende tilgang, som Europa-Parlamentet også
anmodede om i en erklæring om mobilisering af unge fra 2008. Den
strukturerede dialog bør også tilrettelægges bedre og fremme et mere
effektivt opsøgende arbejde over for uorganiserede unge, navnlig dårligt
stillede unge.
For at imødekomme behovet for et sæt nye rammer for det europæiske
samarbejde på ungdomsområdet har Kommissionen derfor udsendt
denne meddelelse.
2. Formål og indhold
Formålet med meddelelsen er at opstille en langsigtet strategi for samar-
bejdet. Kommissionen foreslå følgende tre overordnede mål, som hører
tæt sammen med målene i den nye sociale dagsorden:
Flere muligheder for unge inden for uddannelse og beskæftigelse
Forbedret adgang og fuld deltagelse af alle unge i samfundslivet
Fremme af gensidig solidaritet mellem samfundet og unge.
Kommissionen opstiller dernæst otte indsatsområder med tilhørende del-
målsætninger, som den foreslår som ramme for en række mulige speci-
fikke aktioner, som medlemsstaterne og/eller Kommissionen kan gen-
nemføre. De otte områder er:
1.
Uddannelse:
Ikke-formel uddannelse for unge, som supplerer
formel uddannelse, bør støttes gennem udvikling af kvaliteten,
anerkendelse af resultaterne og bedre integrering i den formelle
uddannelse for at bidrage til livslang læring i Europa.
2.
Beskæftigelse:
Beskæftigelsespolitiske tiltag i medlemsstaterne
og på EU-plan bør koordineres på tværs af de fire elementer, der
indgår i flexicurity, for at lette overgangen fra skole til arbejds-
marked eller fra inaktivitet eller arbejdsløshed til arbejdsmarked.
Når de unge har fået arbejde, bør de have mulighed for at gøre
karriere. Der er behov for forøgelse og forbedring af investerin-
gerne i tilvejebringelse af de kvalifikationer, der efterspørges på
arbejdsmarkedet, og i at sikre et bedre match på kort sigt og for-
udse de kvalifikationer, der bliver behov for på lang sigt.
3.
Kreativitet og iværksætterkultur:
Udvikling af talenter, kreative
evner, iværksætterånd og kulturelle udtryksformer bør fremmes
blandt alle unge.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
4.
Sundhed og sport:
Fremme af en sund livsstil blandt unge samt
fysisk træning, sportsaktiviteter og samarbejde mellem ungdoms-
arbejdere, sundhedspersonale og sportsforeninger med fokus på
forebyggelse og behandling af fedme, skader, afhængighed og
stofmisbrug samt psykisk og seksuel sundhed.
5.
Deltagelse:
Sikring af unges fulde deltagelse i samfundslivet
gennem forøgelse af de unges deltagelse i samfundslivet i lokal-
samfundene og i det repræsentative demokrati, gennem støtte til
ungdomsorganisationer og forskellige former for læring med
henblik på deltagelse, gennem fremme af deltagelse blandt unge,
der ikke er medlem af en organisation, og gennem informations-
tjenester af høj kvalitet.
6.
Social inddragelse:
Forebyggelse af fattigdom og social udstø-
delse blandt dårligt stillede grupper af unge og en løsning på pro-
blemet med den fattigdom, der nedarves fra en generation til den
næste, gennem mobilisering af alle de personer, der spiller en rol-
le i de unges liv (forældre, lærere, socialarbejdere, sundhedsper-
sonale, ungdomsarbejdere, de unge selv, politi og retsvæsen, ar-
bejdsgivere osv.).
7.
Volontørarbejde:
Støtte til unges volontørarbejde gennem ud-
vikling af flere muligheder for volontørarbejde for unge, fjernelse
af hindringerne for volontørarbejde, øget kendskab til volontør-
arbejdets værdi, anerkendelse af volontørarbejde som en betyd-
ningsfuld form for ikke-formel uddannelse og styrkelse af unge
volontørers mobilitet på tværs af grænserne.
8.
Unge og verden:
Inddragelse af unge i den overordnede politi-
ske proces på alle niveauer (lokalt, nationalt og internationalt ni-
veau) ved hjælp af netværk og værktøjer for unge (f.eks. struktu-
reret dialog), behandling af problemerne vedrørende klimaæn-
dringer og opnåelse af FN's årtusindmål.
Kommissionen opfordrer herefter medlemslandene til sammen med
Kommissionen selv gennem en struktureret dialog med de unge og en
sektorintegreret tilgang at sikre gennemførelsen af meddelelsen. Kom-
missionen vil oprette en arbejdsgruppe, som skal drøfte mulige de-
skriptorer (indikatorer) for de prioriterede områder deltagelse, volontør-
arbejde, kreativitet og unge i verden samt for unge, som ikke er under
uddannelse eller i beskæftigelse. Endvidere vil Kommissionen sammen
med Rådet hvert tredje år forelægge en fælles rapport om, hvilke frem-
skridt der er gjort.
Endelig understreger Kommissionen betydningen af at udnytte eksiste-
rende EU-programmer og -fonde til formålet, først og fremmest pro-
grammet Aktive Unge.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om meddelelsen.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
5. Gældende dansk ret
Spørgsmålet er ikke relevant.
6. Konsekvenser
Meddelelsen har ingen umiddelbare lovmæssige eller samfundsøkonomi-
ske konsekvenser.
7. Høring
Meddelelsen vil blive sendt til høring i specialudvalget for uddannelse og
ungdom m.v. Høringssvarene vil blive eftersendt.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På nuværende tidspunkt er der ikke kendskab til andre landes holdninger.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser positivt på meddelelsen som et middel til at udforme nye
strategier og retningslinjer for samarbejdet på ungdomsområdet og vil gå
aktivt ind i drøftelser af evt. nye initiativer under det svenske formand-
skab.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg,
men har været nævnt i forbindelsen med forberedelsen af rådsmødet for
uddannelse, ungdom og kultur den 11.-12. maj 2009.