Erhvervsudvalget 2008-09
KOM (2009) 0207 Bilag 3
Offentligt
692281_0001.png
Bilag til sammenligning
1
af det danske indspil om åbenhed og forsvarlighed på de europæiske kapitalmarkeder fra november 2008 og For-
slag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forvaltere af alternative investeringsfonde og om ændring af direktiv 200 4/39/EF og
2009/…/EF (FAIF direktiv)
Nr.
Emne/Dokument
(hentet
fra det
danske
indspil)
1
Tilbudsdokument - forslag om
yderligere detaljeringsgrad,
herunder strategiske planer for
den opkøbte virksomhed
Det danske indspil november 2008
(som sendt til Kommissionen)
Udkast til Direktiv om forvaltere af alterna-
tive investeringsfonde m.v. (FAIF direktivet)
eller andre aktuelle initiativer fra Kommis-
sionen
Direktivforslaget indeholder i artikel 28 en be-
stemmelse om oplysninger, der skal gives af
FAIF’en, når en AIF alene – eller sammen med
andre AIF’er administreret af den pågældende
FAIF - opnår 30 % eller mere af stemmerne i et
selskab, herunder oplysninger om:
- for
børsnoterede virksomheder;
oplys-
ninger iht. artikel 6(3) i Direktiv
2004/25/EC, oplysninger om plan for
forebyggelse af interessekonflikter mv.
- for
ikke-børsnoterede virksomheder;
op-
lysninger om udviklingsplan for det sel-
skab der er opnået kontrol med, plan for
forebyggelse af interessekonflikter mv.
Artikel 29: Bestemmelse om oplysninger, ud-
over de sædvanligt krævede, der skal fremgå af
AIF’ernes årsrapporter:
- vedr. finansiel risiko: minimumoplysninger
om de finansielle risici forbundet med den på-
gældende kapitalstruktur.
- fsva. medarbejderspørgsmål: personaleom-
Tilbudsdokumentet bør indeholde oplysning om de
strategiske planer for den opkøbte virksomhed, her-
under om virksomheden fortsat vil være børsnoteret,
oplysning om planlagt udbytte til udbetaling efter
overtagelsen.
1
Sammenligningen er baseret på første gennemgang af direktivforslaget, og er dermed ikke en endelig sammenligning mellem det danske indspil og direktivforslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
692281_0002.png
2
3
Anvendelse af tilbudsdoku-
ment ved overtagelse af ikke-
børsnoterede, men store virk-
somheder med samfundsmæs-
sig betydning.
Incitamentsordninger
Det foreslås at gøre det obligatorisk med anvendelse
af tilbudsdokument ved overtagelse af ikke-
børsnoterede (men store) virksomheder.
sætning, afskedigelser og ansættelser.
- fortegnelse over betydningsfulde frasalg af
aktiver.
Et lignende forslag findes ikke i direktivet, men
se ovenfor vedrørende artikel 28 om oplys-
ningskrav for så vidt angår overtagelse af ikke-
børsnoterede virksomheder
Direktivforslaget omhandler ikke dette emne,
men Kommissionen har den 29. april 2009 ud-
sendt to henstillinger vedrørende aflønning af
ledelsen i børsnoterede selskaber henholdsvis i
finansielle virksomheder.
De relevante dokumenter er:
Kommissionens henstilling til supplering af
henstilling 2004/913/EF og 2005/162/EF for så
vidt angår ordninger for aflønning af medlem-
mer af ledelsen i børsnoterede selskaber
K(2009)3177 og
Kommissionens henstilling om aflønningspoli-
tik i finanssektoren K(2009)3159.
I henhold til henstillingerne bør tildeling af
variable aflønningskomponenter være afhængig
af på forhånd fastsatte og målelige resultatkrite-
rier.
Resultatkriterierne bør fremme selskabets leve-
dygtighed på lang sigt og indbefatte ikke øko-
nomiske kriterier, som er relevante for selska-
bets langsigtede værdiskabelse, f.eks. overhol-
delse af gældende regler og procedurer.
Forslag, der skal modvirke høj-risiko-
incitamentsordninger med kort løbetid – evt. ved at
fastsætte minimum løbetid for sådanne ordninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
692281_0003.png
Hvis der tildeles en variabel aflønningskompo-
nent, bør en væsentlig del af denne variable
komponent udskydes i en minimumsperiode.
Hvor stor en del af den variable komponent der
skal udskydes, bør fastsættes i forhold til den
relative vægt af den variable komponent i
sammenligning med den ikke variable afløn-
ningskomponent.
Aflønning af menige bestyrelsesmedlemmer og
medlemmer af tilsynsorganer bør ikke omfatte
aktieoptioner.
K(2009)3177
Den faste aflønningskomponent bør udgøre en
tilstrækkelig høj andel af den samlede løn og
gøre det muligt for virksomheden at føre en helt
igennem fleksibel bonuspolitik. Især bør den
finansielle virksomhed være i stand til at tilba-
geholde bonusser helt eller delvis, når den på-
gældende medarbejder eller afdeling eller virk-
somheden som helhed ikke har opfyldt resultat-
kriterierne. Den finansielle virksomhed bør
desuden kunne tilbageholde bonusser, når dens
situation forværres betragteligt, navnlig når det
ikke længere kan forventes, at den kan eller
fortsat vil være i stand til at udøve sine forret-
ningsaktiviteter som going concern.
I tilfælde, hvor der tildeles en større bonus, bør
hovedparten af bonussen udskydes i en mini-
mumsperiode. Hvor stor en del af bonussen der
skal udskydes, bør fastsættes i forhold til bo-
nussens samlede størrelse sammenholdt med
den samlede løn. Ved fastsættelsen af den ud-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
692281_0004.png
skudte bonuskomponent bør der tages hensyn
til de bestående risici ved de aktiviteter, som
bonussen er knyttet til, og den kan bestå af ak-
tier, optioner, kontanter eller andre midler, hvis
udbetaling er udskudt i udskydelsesperioden.
K(2009)3159
Kommissionen har bebudet, at den vil indarbej-
de bestemmelser om, at tilsynsmyndighederne
skal kunne øge kapitalkravene, hvis en finansiel
virksomhed indfører en uforholdsmæssig høj
bonusaflønning. Forslaget forventes fremsat
senere på året.
Nævnes ikke specifikt i direktivet, men der er
fokus herpå, idet art. 28 bl.a. indeholder krav
om, at der ved erhvervelse af kontrollerende
dele indflydelse i udstedere eller ikke-noterede
selskaber skal oplyses om politikken for fore-
byggelse og styring af interessekonflikter, sær-
lig mellem FAIF og udstederen.
Nævnes ikke i direktivet.
4
Forbud mod at tilbudsgiver
inden overtagelsen indgår bo-
nus-aftaler med ledelsen i den
overtagne virksomhed.
Forslag om regler som de danske på dette område.
(bkg. om overtagelsestilbud)
5
6
Offentliggørelse af planlagte Forslag om regler svarende til de danske på dette om-
udbetalinger fra den overtagne råde
virksomhed EFTER en overta-
gelse
(bkg. om overtagelsestilbud og aktieselskabslovens
udbyttebestemmelser)
Generalforsamlingsvedtagelse Forslag om at generalforsamlingen i børsnoterede
af overordnede retningslinier selskaber skal godkende de overordnende retningsli-
for incitamentsaflønning af nier for selskabets samlede incitamentsaflønning, in-
ledelsen
den der indgås konkrete aftaler.
Dette nævnes ikke i direktivet, men følgende
fremgår af henstillingerne om aflønning af le-
delsen i børsnoterede virksomheder og i finan-
sielle virksomheder:
Aktionærerne, særlig institutionelle aktionærer,
bør tilskyndes til at deltage i generalforsamlin-
ger, når det er hensigtsmæssigt, og gøre fornuf-
tig brug af deres stemmeret vedrørende afløn-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
692281_0005.png
ning af medlemmer af ledelsen under hensynta-
gen til principperne i denne henstilling og hen-
stilling
2004/913/EF
og
2005/162/EF.
K(2009)3177
Lønpolitikken eller enhver betydelig ændring af
lønpolitikken bør være et særskilt punkt på
dagsordenen for den årlige generalforsamling,
uden at dette dog må få indflydelse på tilrette-
læggelsen i de relevante organer, der er ansvar-
lige for fastsættelsen af ledelsesmedlemmernes
løn, og den rolle, disse organer spiller.
Lønerklæringen bør forelægges til afstemning
på den årlige generalforsamling, dog uden at
dette må få indflydelse på tilrettelæggelsen i de
relevante organer, der er ansvarlige for fastsæt-
telsen af ledelsesmedlemmernes løn, og den
rolle, disse organer spiller. Afstemningen kan
være bindende eller rådgivende.
Medlemsstaterne kan imidlertid bestemme, at
der kun afholdes en sådan afstemning, hvis ak-
tionærer, der tegner sig for mindst 25 % af det
samlede antal stemmer hos de aktionærer, der
er til stede eller repræsenteret ved den årlige
generalforsamling, anmoder herom. Dette berø-
rer dog ikke aktionærernes ret til at få optaget
et beslutningsforslag på dagsordenen i overens-
stemmelse med nationale bestemmelser.
Hen-
stilling 2004/913/EF
Nævnes ikke i direktivet
Artikel 20 indeholder dog oplysningskrav til
pensionsfonde. FAIF skal sikre sig, at der tilgår
7
Åbenhed om pensionsfondes
investeringsstrategier
Det danske indspil opfordrede til åbenhed om pensi-
onsfondes og forsikringsselskabers investeringsstrate-
gier i relation til pensionsopsparerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
692281_0006.png
8
9
Åbenhed om anvendelse af
firmapensionskassers midler til
køb af aktier i den virksomhed,
de er relateret til
Ligestilling af kommanditsel-
skaber med andre selskabsfor-
mer i relation til åbenhed.
Der er ønske om åbenhed, hvis firmapensionskasser-
nes midler anvendes til køb af virksomhedens egne
aktier i forbindelse med en overtagelse af virksomhe-
den
Kommanditselskabsformen anvendes ofte til etable-
ring af kapitalfonde. Derfor er det relevant at regulere
kommanditselskaber på lignende måde som øvrige
selskabsformer mht. åbenhed.
investorerne i AIF (eksempelvis pensionsfonde)
en række oplysninger, før de investerer i AIF,
herunder om investeringsstrategi, investerings-
objekter, alle risici forbundet med investerin-
gerne.
Nævnes ikke i direktivet.
Direktivforslaget omfatter FAIF’er, uanset
hvordan de eller de underliggende AIF’er er
organiseret.
Oplysningskravet til FAIF om at sørge for at
videregive oplysninger til investorer og kompe-
tente myndigheder om AIF’s forhold (herunder
årsrapporter, oplysning om investeringsstrategi
og likviditets- og risikostyring – artikel 20) vil
således gælde, uanset hvorledes AIF’erne er
organiserede.
Med kreditpakken skabes større gennemsigtig-
hed i Danmark, for så vidt angår krav om of-
fentliggørelse af solvensbehov. Det har endnu
ikke været muligt at få opbakning hertil i Euro-
pa.
Direktivet har fokus herpå i bl.a. art. 28, idet
art. 28 bl.a. forholder sig til information medar-
bejdere ved erhvervelse af kontrollerende ind-
flydelse i udstedere eller ikke-noterede selska-
ber. og om medarbejdere.
Artikel 20 – FAIF skal sikre sig, at der tilgår
investorerne i AIF en række oplysninger, før de
investerer i AIF, herunder om investeringsstra-
tegi, investeringsobjekter, alle risici forbundet
10
Åbenhed om bankers kapital-
beredskab og risikoprofil
Forslag om øget gennemsigtighed vedrørende bankers
kapitalberedskab og risikoprofil
11
12
Det blev foreslået, at alle medarbejdere - i relation til
information og høring - har samme beskyttelse og
rettigheder som ved virksomhedsoverdragelser, når
kontrollen med den pågældende virksomhed eller
aktivitet overføres som følge af en private equity-
transaktion eller ved industrielt opkøb.
Krav om oplysning om kapital- Der foreslås en fælles-europæisk autorisationsordning
fondenes/AIF’ernes investe-
for kapital- og hedgefonde.
ringsstrategi
I forbindelse med ansøgning om autorisation skal der
Øget medarbejderbeskyttelse i
forbindelse med kapitalfonds-
overtagelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
692281_0007.png
gives en række oplysninger, herunder bl.a. om over-
ordnet investeringsstrategi.
12, 13,
(14)
Registrering af og åbenhed om
managementselskaber og kapi-
talfonde
Det danske forslag omfatter såvel godkendelse af ka-
pital- og hedgefonde samt managementselskaber.
Endvidere omfatter forslaget en fælleseuropæisk da-
tabase for registrerede/autoriserede kapital- og hedge-
fonde samt managementselskaber
Danmark støtter arbejdet for øget konvergens mellem
de nationale tilsynsmyndigheder.
med investeringerne, en beskrivelse af likvidi-
tetsrisikostyring mv. samt enhver ændring i
disse oplysninger.
Direktivet indeholder ikke et forslag om god-
kendelse og registrering af kapital- og hedge-
fonde, men derimod af managementselskaberne
(artikel 4 – 8).
15
Koordination af tilsyn med
grænseoverskridende, finan-
sielle aktører
Der kommer et udspil fra Kommissionen den 27.
maj 2009 om den fremtidige tilsynsstruktur på
det finansielle område. Der tales i dette kom-
mende direktivforslag om øget samarbejde mel-
lem de nationale tilsynsmyndigheder på tværs af
EU.
Artikel 45: pligt til at samarbejde med de øvrige
medlemsstaters tilsynsmyndigheder
Artikel 46: udveksling af information, hvor på-
krævet for at føre tilsyn med – og reagere på –
potentielle problemer med FAIF’ers aktiviteter i
relation til stabiliteten af systemisk vigtige fi-
nansielle institutioner og funktionen af de mar-
keder, som FAIF’erne opererer på.
Artikel 47: En medlemsstat kan anmode om en
anden medlemsstats samarbejde i en tilsynsakti-
vitet eller til en undersøgelse i den sidstnævnte
medlemsstat.
Alene kapitalkrav i managementselskabet
(FAIF) på EUR 125.000 (artikel 14) – dog for-
højes kravet, hvis værdien af de AIF’er der ad-
ministreres overstiger 250 mio. EUR.
16, 17
Kapitalkrav og kapitalbered-
skab i virksomheder
I det danske indspil opfordres EU til at evaluere nu-
gældende kapitalberedskabsregler for at vurdere, om
reglerne er tilstrækkelige. I indspillet er opmærksom-
heden rettet mod kapitalberedskabet i de virksomhe-
der, der overtages af kapitalfonde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
692281_0008.png
18
19
Skat - beskæring af rentefra-
drag ved stor gældsandel
Udbetalinger fra selskab til
nærtstående parter
Udvidet krav til ledelsen om at
kunne redegøre for virksomhe-
dens økonomiske situation og
planlægningen af den fremtidi-
ge finansiering af virksomhe-
dens drift
Udvidelse af selvfinansierings-
forbuddet
Begrænsninger for fremmedfi-
nansiering for hedgefonde.
20
Se om særlige krav til AIF’er med høj gældsfi-
nansiering i artikel 22 – 25 nedenfor.
Forslag om rentefradragsbegrænsning eller elimine- Nævnes ikke i direktivet.
ring i tilfælde af stor gældsandel
Forslag om at der gives oplysning om baggrunden for Nævnes ikke i direktivet.
udbetalinger fra et overtaget selskab til dettes nært-
stående parter
Ledelsen skal offentliggøre information om sammen- Nævnes ikke i direktivet.
hængen mellem udbetalinger som nævnt under pkt. 19
og udbytteudbetalinger mv. og den langsigtede finan-
siering af virksomhedens operationer
21
22
Opfordrede til at udvide selvfinansieringsforbudet, så
det kom på samme niveau som i Danmark
Der blev foreslået et regelsæt, der skulle have til for-
mål at begrænse hedgefondes gældssætning og sikre,
at gældssætningen til enhver tid er forsvarlig. Mulig-
heden for et egentligt gældsloft kunne overvejes.
Nævnes ikke i direktivet
I artikel 22 – 25 i direktivet foreslås det at
AIFM skal oplyse investorerne i AIF om hver
enkelt AIF’s maksimale gældsandel (i henhold
til AIF’ens egne forretningsvilkår) samt oplyse
om hidtil anvendt andel af gældsfinansiering.
AIFM skal endvidere afrapportere dette til de
kompetente myndigheder + information om de
5 mest anvendte kilder til kontant finansiering.
AIFM skal løbende sikre, at investorer og kom-
petente myndigheder modtager oplysninger om
betingelserne for gældsfinansieringen (typer,
kilder mv.) i AIF (artikel 23 og 24).
Artikel 25 vedrører medlemsstaternes pligt til at
sikre, at informationer modtaget iht. artikel 24
anvendes til at identificere opbygningen af po-
tentielle systemiske risici i det finansielle sy-
stem.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
692281_0009.png
23
24
Oprettelse af offentligt register
over strukturerede produkter i
EU
Bekæmpelse af skattely-lande i
EU
Forslag om at oprette et offentligt register over struk-
turerede produkter i EU
Opfordring til EU om effektiv bekæmpelse af euro-
pæiske skattely
25
Øget åbenhed om kapitalfon- Øget åbenhed om kapitalfondenes skattemæssige for-
des skattemæssige forhold
hold og de skattemæssige konsekvenser af investerin-
ger foretaget af kapitalfonde.
26, 27
Skat
Undersøgelse af nugældende national skattelovgiv-
ning
I exceptionelle situationer skal det sikres, at
myndighederne har beføjelser til at begrænse en
AIFM’s låneoptagelse (hvis nødvendigt for at
sikre stabiliteten og integriteten i det finansielle
system).
Nævnes ikke i direktivet, men forholdet er re-
guleret i forordningen om kreditvurderingsbu-
reauer.
Kommissionen har indledt forhandlinger med
en række 3. lande om udveksling af oplysninger
til brug i skattesager.
Det gældende bistandsdirektiv (77/779/EØF)
foreslås ændret, jf.
KOM(2009)29,
således at
bistandssøgte myndigheder ikke længere kan
afslå at udlevere oplysninger om en person med
henvisning til, at oplysningerne skal indhentes
hos en bank, finansieringsinstitut eller forvalter
m.v.
Der er ikke taget initiativ til en komparativ ana-
lyse af medlemsstaternes skattelovgivning.
På området for direkte skatter foregår ”EU-
harmoniseringen” som udgangspunkt bilateralt
bl.a. ved indgåelse af dobbeltbeskatningsover-
enskomster.
Opfordring til fælles retningslinier for åbenhed på
tværs af lovlige selskabsformer
28
Skat – beskatning af kapital- Opfordring til at arbejde for effektiv beskatning af
fondenes indtægter
indtægter i kapitalfondene
Nævnes ikke i direktivet.
Direktivet om bistand til inddrivelse af fordrin-
ger (2008/55/EF) er vedtaget. Det foreslås at
ændre direktivet for at forbedre mulighederne
for inddrivelse af (især selskabers) skattegæld i
udlandet, jf. KOM(2009)28.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
692281_0010.png
29
30
Fælles regler for kreditvurde- Opfordring til at lave fælleseuropæiske regler til sik-
ringsbureauer
ring af uafhængighed og kvalitet i kreditvurderings-
bureauernes ydelser
Fælles regler for forebyggelse
Dette kan blandt andet ske ved at etablere ”chinese
af interessekonflikter mellem
walls”, dvs. vandtætte skotter mellem eksempelvis en
markedsaktører på de finan-
banks mæglerfunktion og dens kreditvurderingsfunk-
sielle markeder
tion
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af punkt
25.
Forordningen om kreditvurderingsbureauer er
nu vedtaget.
Direktivforslagets artikel 10 indeholder regler
om FAIF’s ansvar for at forsøge at sikre sig
mod interessekonflikter mellem FAIF’s ledel-
se/medarbejdere/andre tilknyttede og AIF´ernes
investorer henholdsvis mellem to eller flere
investorer indbyrdes.
Direktivforslaget vedrører kun interessekonflik-
ter i relation til FAIF, hvorfor det danske for-
slag er meget bredere.
31
Undersøge markedskoncentra-
tion indenfor hedgefonde, ka-
pitalfonde m.fl.
Opfordrede til at undersøge markedskoncentrationen
indenfor hedgefonde, kapitalfonde m.fl.
De oplysninger, som skal indsendes til tilsyne-
ne, har blandt andet til formål at belyse sådanne
koncentrationer af hedgefonde, kapitalfonde
m.fl.
Kommissionen ønsker fortsat, at regnskabsreg-
lerne bliver globale. De regnskabsregler som
anvendes for børsnoterede virksomheder i EU
anvendes af et stigende antal lande, og der sker
samtidig en harmonisering af reglerne med an-
dre lande, primært USA.
Det drøftes p.t. i regi af Kommissionen, hvor-
dan kapitaldækningsreglerne for finansielle
virksomheder og regnskabsreglerne kan udfor-
mes, så de ikke forstærker de cykliske udsving.
Kommissionen vil den 27. maj 2009 fremlægge
oplæg til den fremtidige struktur i tilsynsarbej-
det i den finansielle sektor. Dette oplæg forven-
32
Regnskabsregler skal være
globale og give retvisende
regnskaber
Danmark støtter regnskabsregler der er globale og
giver retvisende regnskaber. Det skal tilstræbes, at
regnskabsreglerne ikke virker konjunkturforstærken-
de.
33
Globale tiltag - globalt vars- Opfordrede til at der skal iværksættes en global koor-
lingssystem, grænseoverskri- dinering, herunder et varslingssystem
dende ”stabilitetsgrupper” mv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
692281_0011.png
34
35
Styrkelse af IMF’s rolle
Statsfonde
Opfordrede til at styrke IMF’s rolle
Forslag om større åbenhed om statsfonde
tes at indeholde forslag om opretholdelse af et
”systemic risk monitoring system”.
G20 har allerede besluttet at styrke IMF.
Nævnes ikke i direktivet.