Erhvervsudvalget 2009-10
KOM (2009) 0207 Bilag 7
Offentligt
792347_0001.png
25. januar 2010
Eksp.nr.
/
Status på forhandlingerne om direktivforslag om hedge- og kapital-
fonde (AIFM-direktivet)
Indledning
Kommissionen fremsatte i april 2009 forslag til direktiv om regulering af
og tilsyn med forvaltere af alternative investeringsfonde, herunder kapi-
tal- og hedgefonde. Direktivforslaget har været behandlet i rådsarbejds-
gruppen under det tjekkiske, det svenske og nu under det spanske for-
mandskab.
Direktivet indeholder blandt andet bestemmelser om godkendelse og au-
torisation af forvaltere samt åbenhed om centrale økonomiske forhold i
de alternative investeringsfonde.
Som opfølgning på tidligere orienteringer af Folketingets Europaudvalg
om status på forhandlingerne om AIFM-direktivet, oversendes hermed til
udvalgets orientering en status for forhandlingerne, efter at Spanien har
overtaget EU-formandskabet.
Forhandlingerne i rådsarbejdsgruppen
Der har den 14.-15. januar 2010 været afholdt et første møde i rådsar-
bejdsgruppen under det spanske formandskab. Udgangspunktet for for-
handlingerne var det seneste svenske kompromisforslag.
Der forventes fortsat et resultat, der på en række punkter er i overens-
stemmelse med det danske indspil om øget åbenhed og ansvarlighed på
kapitalmarkederne i Europa fra november 2008. Fondenes forvaltere skal
således godkendes og registreres, før de og deres fonde kan operere i EU,
og der stilles krav til forvalterne som led i godkendelsen, herunder krav
om oplysninger til investorerne og myndighederne om investeringsstrate-
gi, gældseksponering o.l. Dette er positivt, og samtidig er det vigtigt at
understrege, at fonde ikke kan omgå regulering ved ikke at have en for-
valter, idet fonden i så fald selv vil være omfattet af tilsvarende krav.
Spørgsmål om anvendelsesområde og regulering af tredjelandsfonde er
imidlertid endnu ikke afklarede.
På det specifikke område, der vedrører direktivets bestemmelser om op-
lysningskrav i forbindelse med overtagelse af især børsnoterede virksom-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/3
heder, er det vurderingen, at det er vanskeligt at finde tilstrækkelig op-
bakning til den danske holdning. Danmark har ønsket, at forvalteren af
kapitalfonden skal give oplysninger til den overtagne virksomhed, dens
aktionærer og arbejdstagerrepræsentanter i forbindelse med kapitalfondes
opnåelse af kontrol med virksomheder. Modsat Kommissionens oprinde-
lige forslag, indeholder forslaget nu meget få krav vedr. overtagelse af
børsnoterede virksomheder, jf. også tidligere orientering til udvalget.
Rapporten om AIFM-direktivet fra EU-parlamentet er mere på linie med
ønskerne i det danske indspil, men det er sandsynligt, at kravene om
åbenhed og gennemsigtighed i relation til virksomhedsovertagelser ikke
bliver ligeså vidtgående i det endelige direktiv, som det er ønsket fra
dansk side. Regeringen vil fortsat arbejde for at styrke direktivet på dette
punkt, herunder gennem kontakt til Europa-Parlamentet.
Danmark har i dag en række særlige regler i forhold til virksomhedsover-
tagelser for børsnoterede selskaber, herunder f.eks. regler om, at der skal
gives oplysning om påtænkte udbyttebetalinger fra den overtagne virk-
somhed samt forbud mod indgåelse af aftaler om bonus og lignende mel-
lem den overtagende virksomhed og ledelsen i den virksomhed, der over-
tages. Reglerne blev indført i forbindelse med åbenhedspakken i 2007 og
gælder generelt ved overtagelser af børsnoterede selskaber – ikke kun
hvor et børsnoteret selskab overtages af en kapitalfond, der administreres
af et administrationsselskab (AIFM).
AIFM-direktivet er i udgangspunktet udformet som et totalharmonise-
ringsdirektiv. Hvis der i det endelige direktiv ikke indgår oplysningskrav,
der svarer til de nuværende danske regler vedr. virksomhedsovertagelser,
er der derfor en risiko for, at Danmark ikke vil kunne bibeholde sådanne
regler, når det gælder virksomhedsovertagelser, som foranstaltes af kapi-
talfonde.
Regeringen vurderer derfor, at det på nuværende tidspunkt i forhandlin-
gerne er nødvendigt at arbejde for, at direktivet konkret giver mulighed
for at bibeholde eksisterende nationale regler i forhold til virksomheds-
overtagelser.
En mulig løsning vil være at få præciseret i direktivet på passende vis, at
medlemslandene kan fastholde strammere nationale regler for så vidt an-
går krav i forbindelse med virksomhedsovertagelser, end de, der er inde-
holdt i det endelige AIFM-direktiv. Kommissionen har tilkendegivet en
forståelse for det potentielle danske problem i relation til eksisterende
dansk lovgivning. Regeringen arbejder for at sikre en afklaring af dette
med henblik på at opnå, at den nuværende danske lovgivning kan beva-
res.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/3
Den videre proces
Det spanske formandskab forventes på baggrund af de hidtidige forhand-
linger i rådsarbejdsgruppen at udsende et kompromisforslag om hele eller
en række centrale elementer i direktivet i slutningen af januar.
Direktivet forventes indtil videre forelagt ECOFIN-rådet den 16. marts
2010.