Trafikudvalget 2008-09
KOM (2009) 0217 Bilag 3
Offentligt
703409_0001.png
Statens Luftfartsvæsen
Civil Aviation Administration - Denmark
16. juni 2009
Journalnr. 09-2010-0036
Supplerende grundnotat
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om luftfartssikker-
hedsafgifter KOM (2009) 217
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Trafikudvalg
Resumé:
Direktivforslaget har til formål at fastlægge fælles principper for opkrævning af afgifter til dæk-
ning af udgifter til beskyttelse af luftfartens sikkerhed i Fællesskabets lufthavne. Forslaget inde-
holder regler om bl.a. ikke-diskrimination, samråd og klageadgang, åbenhed, omkostninger og
om uafhængig tilsynsmyndighed.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er fremsat den 11. maj 2009 under henvisning til traktatens artikel 80, stk. 2 og skal
vedtages efter proceduren i artikel 251 om fælles beslutningstagen.
Kommission anfører i sin begrundelse for forslaget, at under de nuværende forhold reguleres
dækningen af udgifter til beskyttelse af luftfartens sikkerhed på nationalt plan, og den er ikke
altid til at gennemskue for brugeren. Der foregår ingen systematisk høring af brugerne ved alle
lufthavne i EU, før afgifterne fastsættes, eller før et afgiftssystem ændres.
Kommissionens forslag - som blandt andet er blevet til på baggrund af en høring af alle interes-
separter i luftfartssektoren og indhentelse af oplysninger og synspunkter hos medlemsstaterne
samt på baggrund af en konsekvensanalyse - har til formål at fastlægge fælles principper for
opkrævning af sikkerhedsafgifter i Fællesskabets lufthavne, dvs. afgifter der specifikt har til for-
mål helt eller delvist at dække omkostningerne ved sikkerhedsforanstaltninger, der skal beskyt-
te den civile luftfart mod ulovlige handlinger.
Forslaget opstiller følgende grundprincipper, som lufthavnsoperatørerne skal overholde, når
de fastsætter sikkerhedsafgifter:
Ikke-diskrimination:
Der må ikke opkræves afgifter for luftfartssikkerheden på en måde, der indebærer forskelsbe-
handling af luftfartsselskaber og passagerer.
Samråd og klageadgang:
Side 1 af 6
Luftfartshuset
Box 744
Ellebjergvej 50
2450 København SV
Telefon:
36 18 60 00
Fax:
36 18 60 01
Åbningstid:
Fredag:
E-post:
Hjemmeside:
CVR:
EAN:
09.00-15.30
09.00-15.00
[email protected]
www.slv.dk
55569517
5798000893412
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Lufthavnsdriftsorganet, dvs. det organ som forvalter lufthavnsinfrastrukturen og koordinerer og
kontrollerer aktiviteterne i lufthavnen, og de luftfartsselskaber, der beflyver lufthavnen, eller de
organisationer, der repræsenterer dem, skal indgå i en dialog om det system af sikkerhedsafgif-
ter, der gælder for en lufthavn - ikke kun når systemet ændres, men også når afgiftsniveauet
fastsættes.
Åbenhed:
Lufthavnsdriftsorganet skal med jævne mellemrum for hver enkelt luftfhavnsbruger og luft-
havnsbrugernes repræsentanter eller sammenslutninger forelægge oplysninger om, hvilke ele-
menter der tjener som grundlag for fastsættelsen af samtlige de sikkerhedsafgifter, der opkræ-
ves i lufthavnen.
Luftfartsselskaberne skal til gengæld forelægge oplysninger om trafikprognoser, planlagt flåde-
udnyttelse og deres nuværende og fremtidige særlige behov i lufthavnen, så lufthavnsdriftsor-
ganerne kan anvende deres kapital og udnytte deres kapacitet bedst muligt.
Luftfartsselskaberne bør desuden have ret til oplysning om sikkerhedsforanstaltninger, der er
strengere, end fællesskabsretten kræver.
Forhold til omkostningerne:
Indtægter fra sikkerhedsafgifter må kun bruges til dækning af sikkerhedsomkostninger.
Tilsynsmyndighed:
Der skal oprettes en uafhængig myndighed i hver enkelt medlemsstat, som skal føre tilsyn med,
at direktivets bestemmelser anvendes korrekt.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det område, der omfattes af direktivforslaget, er reguleret i direktiv 2009/12/EF om fælles prin-
cipper for opkrævning af lufthavnsafgifter samt luftfartslovens § 71, som blev ændret i foråret
2007 for bl.a. at modernisere og præcisere retsgrundlaget.
Direktiv 2009/12/EF gælder for alle lufthavne i EU, som er åbne for erhvervsmæssig trafik, hvor
den årlige trafik overstiger 5 mio. passagerbevægelser og for den lufthavn i hver medlemsstat,
der har flest passagerbevægelser. Direktivet omfatter de afgifter som lufthavnsbrugerne, dvs.
flyselskaber mm. betaler til lufthavnen for brug af de faciliteter og tjenesteydelser, der udeluk-
kende stilles til rådighed af lufthavnen, og som er knyttet til landing, start, afmærkning af flyve-
pladsen, parkering af fly samt passager- og fragtekspedition.
Med hjemmel i luftfartslovens § 71 har Statens Luftfartsvæsen efter bemyndigelse fra Trans-
portministeriet fastsat bestemmelser om betaling for benyttelse af lufthavne (lufthavnstakster),
jf. BL 9-15, 2 udgave 2 af 19. december 2008.
BL 9-15 omfatter de lufthavne i Danmark, der anvendes til erhvervsmæssig luftfart, og som har
haft mere end 10 mio. passagerbevægelser i gennemsnit pr. år inden for de seneste 3 kalen-
derår og regulerer fastsættelsen af betaling for at benytte de luftfartsmæssige anlæg og ydel-
ser, dvs. de anlæg og ydelser, som udelukkende leveres af lufthavnen, og som er knyttet til
start, landing, afmærkning af lufthavnen, parkering af fly samt passager- og fragtekspedition,
inklusive securityforanstaltninger.
Efter bestemmelserne i BL 9-15 skal luftfartstaksterne være omkostningsrelaterede, ikke-
diskriminerende og gennemskuelige. Bestemmelserne bygger på ICAO’s internationale anbefa-
linger, som også direktiv 2009/12/EF bygger på.
Side 2 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
703409_0003.png
Det foreliggende direktivforslag om luftfartssikkerhedsafgifter vil skulle finde anvendelse på alle
lufthavne i EU, og dermed også de mindre lufthavne i Danmark. Endvidere er direktivforslaget i
dets nuværende form ikke begrænset til kun at omfatte betaling for brug af faciliteter og tjene-
steydelser stillet til rådighed af lufthavnen, men vil i princippet også omfatte lufthavne, hvor det
eksempelvis er staten, der står for sikkerheden. I modsætning hertil gælder de generelle regler
om lufthavnsafgiftsregler i direktiv 2009/12/EF og de gældende danske regler i BL 9-15 i Dan-
mark kun for Københavns Lufthavn og kun for de faciliteter og tjenesteydelser, lufthavnen står
for. Det bemærkes i den forbindelse, at i Danmark varetages opgaverne med luftfartssikkerhed i
lufthavnene af lufthavnene selv, mens denne opgave i nogle medlemsstater er en statslig op-
gave.
Der er i luftfartslovens § 71 hjemmel til også at fastsætte regler om betaling for de mindre luft-
havne i Danmark, idet dette ifølge forarbejderne til bestemmelsen først vil ske, når der er udar-
bejdet en analyse af provinslufthavnenes konkurrenceforhold, og når dette arbejde har været
forelagt de politiske partier til drøftelse.
Det vurderes, at eventuel gennemførelse af reglerne i direktivforslaget om sikkerhedsafgifter vil
kunne ske inden for rammerne af gældende lovgivning.
3. Høring
Direktivforslaget er sendt i høring den 14. maj 2009 med frist til den 4. juni 2009 hos EU-
Specialudvalget for transport samt følgende organisationer og virksomheder: AOPA Danmark,
DANSAM, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Københavns Lufthavne A/S, Autoriserede
danske flyværksteder, Danish Airline Pilots Association, Flyvebranchens Personaleunion, Bil-
lund Lufthavn, SAS, CimberSterling og Starair.
Der er modtaget følgende høringssvar:
Forbrugerrådet
finder det på det foreliggende grundlag meget kompliceret at forholde sig til ind-
holdet i direktivforslaget, men bemærker, at det af begrundelsen for forslaget jf. konsekvens-
analysen, fremgår, at der peges på model 3, hvorefter der skal fastlægges en overordnet ram-
me med krav om, at sikkerhedsafgifter fastsættes på nationalt plan på en måde, der afspejler
en række fælles principper, som lufthavnsoperatørerne skal holde sig til. Forbrugerrådet er na-
turligvis enig i, at der skal være information og gennemsigtighed i beregningsmetoderne, såle-
des at de der har ansvaret for lufthavnens drift har en fornuftig dialog med luftfartselskaberne
både med hensyn til systemet og afgiftsniveauet.
Forbrugerrådet bemærker også, at et tilbagevendende problem for flypassagerer, er niveauet
og forskelligheden på den måde, som sikkerhedshensyn praktiseres i de forskellige lufthavne
og henviser til at flere undersøgelser har påvist, at flypassagerer anser det for ikke fremmende
for sikkerheden, at niveauet i den grad er forskelligt.
Herudover præciserer Forbrugerrådet blot for en sikkerheds skyld, at Forbrugerrådet ville være
imod, at forbrugerne skal betale for sikkerheden direkte. Denne må enten være indeholdt i det
bidrag, som staten måtte betale, den lufthavnsafgift som opkræves af lufthavnen, henholdsvis
den billetpris, som flypassageren betaler.
Københavns Lufthavne A/S
anfører, at principielt mener lufthavne – og flyselskaber – at den
enkelte stat bør finansiere security-omkostningerne for lufthavne. Derudover er det vigtigt, at
der tages højde for det nye EU-direktiv om lufthavnsafgifter i udformningen af dette security-
direktiv.
DI Transport
hilser direktivforslaget velkommen. Det leverer efter DI Transports opfattelse en
sund basis for etablering af klare og transparente procedurer ved fastlæggelse af luftfartssikker-
hedsafgifter indenfor fællesskabet. Dermed reduceres risikoen for konkurrenceforvridning mel-
Side 3 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
703409_0004.png
lem medlemslandene. DI Transport finder endvidere, at fastlæggelsen af rammer og minimums-
kriterier i form af et direktiv er formålstjenligt, fordi det giver plads til relevant indpasning i forhold
til national lovgivning.
Endvidere finder DI Transport forslagets grundlæggende fokus relevant, dvs. dets prioritering af
hovedpunkter som ikke-diskrimination, samråd mellem interessenter, åbenhed og ikke mindst
kravet om en klar relation mellem aktivitet og omkostning i fastlæggelsen af afgifternes størrel-
se.
DI Transport finder det uklart ud fra den foreliggende tekst, hvorledes direktivet påtænkes rela-
teret til direktiv 2009/12/EF af 11. marts 2009 om lufthavnsafgifter, der skal være implementeret
i de nationale lovgivninger senest marts 2011. Efter DI Transports opfattelse må der bestå en
direkte relation mellem de to direktiver, der bør være reflekteret i den endelige udgave af nær-
værende forslag.
DI Transport finder det også vigtigt, at det i direktivteksten eller som minimum gennem dets be-
mærkninger tilsikres, at de omkostninger – eksisterende, men ikke mindst nye – der indgår i
beregningen af afgifterne, skal have rod i eller være udløst af reelle sikkerhedsforbedrende og
sikkerhedsrelevante (security) forhold. Det må således være et naturligt krav, at der gennem
direktivteksten sikres en entydig forbindelse til forordning 300/2008 om fælles securityregler.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
kan anbefale en ensartet løsning i hele Fællesskabet,
som det fremgår af forslagets betragtning nr. 7.
Erhvervsflyvningens sammenslutning ser gerne en orientering om Konsekvensanalyser jævnfør
Artikel 6.
En etablering af en selvstændig uafhængig tilsynsmyndighed kræver formodentlig økonomiske
midler til rådighed. Uanset om det eventuelt måtte blive SLV eller en selvstændig tilsynsmyn-
dighed, der bliver den uafhængige tilsynsmyndighed, bør det efter Erhvervsflyvningens Sam-
menslutnings opfattelse være staten, der finansierer såvel etablering som fortsat drift heraf.
Dansk Erhverv
har meddelt, at de ingen bemærkninger har.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konsekvenser af forslaget
Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske, miljømæssige eller væ-
sentlige administrative konsekvenser.
Det område, der omfattes af direktivforslaget, er reguleret i direktiv 2009/12/EF om fælles prin-
cipper for opkrævning af lufthavnsafgifter samt luftfartslovens § 71. Den hidtidige administration
af luftfartslovens § 71 bygger på ICAO’s internationale anbefalinger, og det vurderes at eventu-
el gennemførelse af reglerne i direktivforslaget vil kunne ske inden for rammerne af gældende
lovgivning.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i sin begrundelse for forslaget, at nærhedsprincippet finder anvendelse,
da Fællesskabet ikke har enekompetence på det område, forslaget vedrører.
Kommissionen anfører videre, at målene i forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af de
enkelte medlemsstater hver for sig, da sikkerhedsafgiftssystemerne og fastsættelsen af sikker-
hedsafgifter i de enkelte lufthavne ikke reguleres på en ensartet måde i hele EU. De forskellige
Side 4 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
afgiftssystemer i medlemsstaterne hindrer lige konkurrencevilkår for både lufthavne og luftfarts-
selskaber.
Ifølge Kommissionen kan målene med forslaget bedre gennemføres med en indsats på fælles-
skabsplan af følgende grunde:
Et sæt fælles grundlæggende regler for sikkerhedsafgifter, der anvendes i hele EU, vil skabe
lige og retfærdige betingelser for parterne i luftfartssektoren, når de fastsætter parametrene
for, hvordan omkostningerne ved at beskytte sikkerheden i lufthavnene skal fordeles.
Der er forskellige afgiftssystemer i medlemsstaterne. Ikke alle systemer bygger på grundprin-
cipper, der anvendes ensartet, når der skal fastsættes sikkerhedsafgifter, og når den underlig-
gende metode til beregning af dem skal fastlægges. Det foreslåede direktiv vil muliggøre en
sådan ensartet anvendelse.
Forslaget opstiller kun et minimum af regler for medlemsstaternes og/eller lufthavnsoperatører-
nes fastsættelse af sikkerhedsafgifter. Det foreslåede direktiv pålægger ikke medlemsstaterne
et bestemt afgiftssystem. Tilrettelæggelsen af systemet overlades til medlemsstaterne.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet principielt er overholdt,
idet der for større europæiske lufthavne er et behov for harmonisering af grundlaget for op-
krævning af sikkerhedsafgifter for at undgå forskellige konkurrencevilkår for både lufthavne og
luftfartsselskaber og for at sikre åbenhed om grundlaget for opkrævningen. En sådan harmoni-
sering kan kun ske på fællesskabsniveau, hvorimod tilrettelæggelsen af det enkelte afgiftssy-
stem bør ske på nationalt niveau.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Der blev for nylig opnået enighed om fælles principper for opkrævning af lufthavnsafgifter i form
af direktiv 2009/12/EF af 11. marts 2009. Dette direktiv gælder for alle lufthavne i EU, som er
åbne for erhvervsmæssig trafik, hvor den årlige trafik overstiger 5 mio. passagerbevægelser og
for den lufthavn i hver medlemsstat, der har flest passagerbevægelser (I Danmark alene Kø-
benhavns Lufthavn). Direktivet omfatter de afgifter som lufthavnsbrugerne, dvs. flyselskaber
mm. betaler til lufthavnen for brug af de faciliteter og tjenesteydelser, der udelukkende stilles til
rådighed af lufthavnen, og som er knyttet til landing, start, afmærkning af flyvepladsen, parke-
ring af fly samt passager- og fragtekspedition.
Regeringen er på den baggrund tvivlende overfor behovet for de særlige regler om sikkerheds-
afgifter, der er indeholdt i det foreliggende direktivforslag.
Hvis der imidlertid skulle vise sig at være et behov for sådanne særlige regler om sikkerhedsaf-
gifter, er det regeringens opfattelse, at disse regler, ligesom de generelle regler om lufthavnsaf-
gifter i direktiv 2009/12/EF, kun skal finde anvendelse for større lufthavne (over 5 mio. passa-
gerbevægelser årligt), da regeringen ikke finder, at det er hensigtsmæssigt at lade sikkerheds-
afgifterne, som blot udgør et enkelt element af den samlede betaling for brug af lufthavnene,
have et bredere anvendelsesområde. Regeringen finder i den forbindelse, at det ikke vil være
hensigtsmæssigt med et nyt direktiv på området, men at sådanne eventuelle regler bør inkorpo-
reres i det gældende direktiv 2009/12/EF ved en ændring heraf.
Regeringen bemærker, at direktivforslagets krav om en uafhængig tilsynsmyndighed indebæ-
rer, at dette kan være den samme myndighed, som den myndighed der skal sikre, at direktiv
2009/12 om lufthavnsafgifter anvendes korrekt. Kravet om uafhængighed kan dog medføre
problemer for Danmark, hvis alle lufthavne i EU omfattes, idet således også den statsejede
Bornholms Lufthavn vil være omfattet heraf.
Side 5 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Side 6 af 6