Retsudvalget 2008-09, Retsudvalget 2008-09, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
KOM (2009) 0262 Bilag 4, REU Alm.del Bilag 808, UUI Alm.del Bilag 239
Offentligt
Hr. Juan Fernando López Aguilar
Formand for Europa-Parlamentets udvalg for borgernes rettigheder og retlige og
indre anliggender (LIBE)
Europa-Parlamentet
Rue Wiertz
B- 1047 Bruxelles
Belgien
Det Internationale Sekretariat
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
Europaudvalgets udtalelse om Kommissionens meddelelse om Stockholm-
programmet
01. oktober 2009
Ref. 09-000708-5
Kære Juan Fernando López Aguilar,
Folketingets Europaudvalg sætter pris på initiativet fra Europa-Parlamentets
udvalg for borgernes rettigheder og retlige og indre anliggender (LIBE) til at
høre de nationale parlamenters holdning til Stockholmprogrammet i forbindel-
se med et fælles møde den 8. oktober 2009.
Desværre falder mødet sammen med åbningen af Folketinget, hvorfor ingen
medlemmer af Folketinget vil kunne deltage. På den baggrund har Folketin-
gets Europaudvalg besluttet at udarbejde et skriftligt høringssvar om Stock-
holmprogrammet.
Høringssvaret fremsendes hermed til Dem. Europaudvalget håber, at De vil
sørge for, at høringsvaret omdeles til medlemmerne af LIBE samt de med-
lemmer fra andre nationale parlamenter, som måtte deltage i det fælles møde
om Stockholmprogrammet.
På Europaudvalgets vegne ønsker jeg Dem et frugtbart møde med de natio-
nale parlamenter den 8. oktober.
Kontakt
Signe Riis Andersen
Udvalgssekretær
Dir. tlf.
+45 3337 3696
[email protected]
Med venlig hilsen
Anne-Marie Meldgaard
Formand for Folketingets Europaudvalg
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europaudvalgets høringssvar om Stockholmprogrammet
Folketingets Europaudvalg har på sit møde den 2. oktober 2009 drøftet Kom-
missionens meddelelse om Stockholm-programmet og er nået frem til følgen-
de:
Et flertal bestående af V, K og DF
er af den opfattelse, at Stockholm-
programmet med fordel kan justeres.
Flertallet er af den holdning, at der i programmets dele om udlændinge- og
integrationsområdet ikke er tilstrækkelig fokus på at bekæmpe illegal indvan-
dring og sikre, at indvandring til Europa sker i overensstemmelse med med-
lemslandenes ønsker og behov. Flertallet er af den holdning, at følgende skal
prioriteres:
-
en effektiv udsendelsespolitik
-
en flerstrenget og intelligent bekæmpelse af ulovlig indvandring, hvor det
sikres, at EU’s andre politikområder, f.eks. EU’s regler om fri bevægelig-
hed for personer, ikke undergraver bestræbelserne på at bekæmpe den
ulovlige indvandring
-
indsamling af information og statistik fra medlemslandende om misbrug
og omgåelse af reglerne om fri bevægelighed.
Inden for det retspolitiske område er flertallet af den holdning, at følgende skal
prioriteres:
-
ny EU-lovgivning bør baseres på faktuel viden og ledsages af evaluerin-
ger over den faktiske virkning
-
forslag skal respektere principperne om proportionalitet og subsidiaritet
-
man bør overveje forenkling af gældende lovgivning før ny lovgivning fo-
reslås.
Et mindretal bestående af S, R og SF
støtter Stockholm-programmets ho-
vedmålsætninger om et tættere samarbejde omkring rets- og migrationspolitik.
Det er samtidig vigtigt, at man i den videre proces tager højde for, hvilke rets-
lige konsekvenser de enkelte tiltag vil få i det enkelte land. Det er også vigtigt,
at den danske regering løbende danner sig et overblik over de konkrete for-
slag, der bliver fremlagt under Stockholm-programmet, og de konsekvenser
de får for den retslige udvikling i Danmark, herunder særligt inden for retsom-
råder, hvor Danmark har taget forbehold.
Mindretallet støtter målsætningerne om et forstærket politisamarbejde, be-
kæmpelsen af hvidvaskning af penge, narko- og våbensmugling, terrorvirk-
somhed og finansiering af terror, menneskehandel og pædofili. Samtidig er
det vigtigt, at den demokratiske kontrol af de fælles myndighedsinstanser
styrkes, og at der arbejdes på at indføre fælles processuelle minimumsgaran-
tier i retssagerne.
Mindretallet noterer med stor tilfredshed Kommissionens fokus på en styrkel-
se af borgernes rettigheder, herunder borgernes ret til fri bevægelighed, ret til
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
privatlivets fred og persondatabeskyttelse, fokus på barnets rettigheder i en ny
ambitiøs europæisk strategi om børns rettigheder, bekæmpelse af diskrimina-
tion, racisme, antisemitisme og fremmedhad, og finder det særligt vigtigt, at
homofobi også er kommet med. Det er også meget positivt, at EU tiltræder
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Mindretallet er positive over for tiltag, der giver lettere adgang til domstolene
og styrker samarbejdet mellem landenes domstole. I forhold til en udvidelse af
princippet om ’gensidig anerkendelse’ bør man lade tiltag på området bero på
en grundig analyse af eventuelle forskelle på medlemslandenes retsregler,
som måtte besværliggøre en udvidelse af begrebet og/eller stille EU-borgerne
i en usikker retstilstand. Vi skal særligt være opmærksomme på gensidig an-
erkendelse, der kan betyde en ringere retstilstand for den enkelte, specielt når
der stadig hersker store nationale forskelle på politimyndighedernes standard,
kvalitet og lovgivningsmæssige grundlag.
Stockholm-programmet lægger desuden op til en tilnærmelse af medlemssta-
ternes retsregler på strafferetsområdet såvel som det civilretlige område. Til-
tag på dette område er tiltrængte. Harmonisering bør ske på en grundig ana-
lyse af eventuelle eksisterende forskelle i medlemslandenes retsregler.
I sig selv er det udmærket, at visa-systemerne skal gøres operationelle. Det er
klart en fordel med bedre systemer til at administrere visa og adgang til EU’s
medlemsstater. Men det er også afgørende, at det gøres med blik for retssik-
kerheden for enkeltpersoner. Det betyder, at der skal være klare regler for,
hvem der har adgang til informationerne i systemet og under hvilke forhold.
Det er vigtigt for enkeltpersoners retssikkerhed, at misbrug af informationerne
bliver opdaget og straffet.
Hvad angår aftaler om lempelse af visumregler er mindretallet enig i, at det i
sig selv er positivt at få klare og gode aftaler om visa. Men mindretallet mener
ikke, at lempelige eller stramme visumregler er et mål i sig selv. Målet er der-
imod, at der bliver lavet regler, som regulerer adgang til EU-landene tilstræk-
keligt. Det skal selvfølgelig gøres så simpelt og enkelt som muligt, men om
det skal være lempeligt eller stramt er en vurdering, som ikke skal foretages
overordnet, men ud fra de aktuelle forhold.
Tiltag, som forebygger og bekæmper ulovlig indvandring, hilses velkomne.
Her vil en stærkere fælles koordinering på europæisk plan være en klar fordel.
Det er mindretallets opfattelse, at der skal slås hårdt ned på arbejdsgivere,
som udnytter illegale indvandrere til ulovlig beskæftigelse. Der skal ligeledes
sættes ind imod misbrug og omgåelse af reglerne om fri bevægelighed.
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Overordnet er mindretallet enig i behovet for effektiv grænsekontrol, samtidig
er det vigtigt løbende at evaluere effekten og konsekvenserne af grænsekon-
trollen ved EU’s ydre grænser.
Mindretallet er enig i, at der skal gøres en indsats for at gøre EU mere attrak-
tiv for den arbejdskraft, som der bliver behov for i fremtiden. Det skal dog fort-
sat være op til hvert enkelt land selv at regulere tilgangen af arbejdstagere.
Stockholm-programmet lægger også op til større dialog om god integration
mellem medlemslandene. Dette hilser mindretallet velkommen.
Mindretallet ser meget velvilligt på, at frivillige genbosætningsordninger bliver
udbredt, så flere lande tager kvoteflygtninge, hvad enten det er gennem det
FN-styrede kvotesystem, eller et nyt internt system i EU, som foreslået af
Kommissionen. Danmark er blandt de 10 lande, der i dag tager kvoteflygtnin-
ge, og der er en klar fordel i, at flere lande tager del i den frivillige ordning.
4/4