Trafikudvalget 2008-09
KOM (2009) 0279 Bilag 2
Offentligt
714150_0001.png
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
13. august 2009
129-62
Internationalt Kontor
Supplerende grundnotat
Meddelelse:
En bæredygtig fremtid for transport: Mod et integreret, teknologi-
orienteret og brugervenligt system
KOM(2009)279/4
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Trafikudvalg.
Resumé
Kommissionen har den 17. juni 2009 offentliggjort en meddelelse, der har til
formål at fremme en debat om udviklingen af den fælles transportpolitik i det
kommende årti. Resultatet af denne debat vil indgå i Kommissionens overve-
jelser vedr. udarbejdelsen af en ny Hvidbog om EU’s transportpolitik frem til
2020, som efter planen vil blive fremlagt i 2010.
I meddelelsen formulerer Kommissionen nogle politiske målsætninger for den
fremtidige transportpolitik i EU, og der foreslås en række instrumenter til at
nå disse målsætninger under overskrifterne infrastruktur, finansiering, lov-
givningsmæssig ramme, teknologi, adfærd, effektiv og koordineret handling
samt den eksterne dimension.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen offentliggjorde i 2001 en Hvidbog ”(Den europæiske transport-
politik frem til 2010 – De svære valg” ), der omhandler den europæiske trans-
portpolitik frem til 2010. Hvidbogen blev fulgt op med et mid-term review i
2006 (”Hold Europa i bevægelse – Bæredygtig mobilitet på vores kontinent”).
Da denne 10-årsperiode nu nærmer sig sin afslutning, har Kommissionen den
17. juni 2009 offentliggjort en meddelelse med titlen ”En bæredygtig fremtid
for transport: Mod et integreret, teknologiorienteret og brugervenligt system”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0002.png
Kommissionens meddelelse har til formål at fremme en debat om den fremti-
dige fælles transportpolitik i det kommende årti. Efter planen vil Kommissio-
nen i 2010 fremlægge en Hvidbog, der vil indeholde konkrete forslag i relation
til en fælles transportpolitik frem til 2020.
1.1 Den fælles transportpolitik i det første årti af det 21. århunderede
Meddelelsen opridser indledningsvis nogle hovedtræk i transportsektorens si-
tuation efter 2000:
Transportsektoren repræsenterer ca. 7 pct. af Europas BNP og over 5 pct. af
den totale beskæftigelse i EU.
Markedsåbning har generelt ført til større effektivitet og lavere omkostninger.
Dette er tydeligt inden for luftfartssektoren, hvor udviklingen er kommet
længst.
Politikken vedr. transeuropæiske transportnet (TEN-T) har øget koordinatio-
nen af medlemsstaternes planlægning af infrastrukturprojekter. Der er foreta-
get ca. en tredjedel af de nødvendige investeringer på 400 mia. € i TEN-T-
prioritetsprojekterne.
Det er lykkedes at tilvejebringe en afkobling mellem væksten i BNP og væksten
i persontransport, idet BNP gennemsnitligt er steget med 2,5 pct. om året,
mens persontransporten er steget med 1,7 pct. om året i gennemsnit. Derimod
er godstransporten steget med gennemsnitligt 2,7 pct. om året.
Transportsektoren er stadig 97 pct. afhængig af fossile brændstoffer.
Der er sket fremskridt i bekæmpelsen af luftforurening og ulykker. Luftkvalite-
ten i europæiske byer er forbedret mærkbart som følge af stadig strammere
EURO-emissionsnormer, men der må gøres mere, især hvad angår emissionen
i byområder af NOx og fine partikler.
Der er etableret sikkerhedsagenturer for luftfart (EASA), søtransport (EMSA)
og jernbanetransport (ERA).
2001-Hvidbogen refererede ikke til security. Efter terrorangrebene i New York
den 11. september 2001 er der gennemført EU-lovgivning for security inden for
alle transportformer og kritiske infrastrukturer.
Der er vedtaget regler om passagerrettigheder på luftfartsområdet og jernbane-
området.
Side 2/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0003.png
1.2. Tendenser og udfordringer
Det anføres i meddelelsen, at der ved formuleringen af den fremtidige trans-
portpolitik bl.a. må tages hensyn til følgende forhold:
1.2.1. Aldring
Aldring forventes, at udgøre en væsentlig udfordring for det europæiske sam-
fund. Det forventes at den europæiske befolknings gennemsnitsalder vil være
over 7 år højere i 2060 end i dag. Antallet af borgere på eller over 65 forventes
at stige med næsten 80 pct., mens antallet af borgere under 65 forventes at fal-
de.
Den ældre del af befolkningen rejser i dag mere end tidligere generationer
gjorde. Denne tendens forventes at fortsætte og forventes forstærket af bedre
helbred, flere rejsemuligheder og bedre kundskaber i fremmedsprog.
På grund af aldringens virkninger på de offentlige finanser og på arbejdsmar-
kedet vil der være færre ressourcer til tilvejebringelse og vedligeholdelse af
transportinfrastruktur og til kollektiv transport.
1.2.2. Indvandring og intern mobilitet
Nettoindvandring til den Europæiske Union forventes at øge EU’s befolkning
med 56 mio. borgere de næste 50 år. Også mobiliteten af arbejdstagere forven-
tes øget med en gradvis fjernelse af administrative og lovgivningsmæssige bar-
rierer og med den videre udvikling af Det Indre Marked.
1.2.3. Urbanisering
Urbaniseringen har været en klar tendens i de seneste årtier og forventes at
fortsætte. I 2007 boede 72 pct. af den europæiske befolkning i byer. Denne an-
del forventes at stige til 84 pct. i 2050.
Transport i byer står for 40 pct. af CO2-emissionerne og 70 pct. af emissionen
af andre forurenende stoffer fra vejtransport.
Trængsel er en kilde til store omkostninger i form af forsinkelser, spildtid og
øget brændstofforbrug. Da de fleste person- og godstransporter starter og slut-
ter i byområder, påvirker trængsel i byer også transporter mellem byer nega-
tivt.
1.2.4 Miljøudfordringer
Der er et stigende pres på transportsektoren for at mindske dens negative virk-
Side 3/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0004.png
ninger på miljøet. Sammenlignet med 1990’erne har ingen sektor haft en så høj
vækstrate for udledningen af drivhusgasser som transportsektoren.
Transportsektoren anses også for at være den største kilde til støj, som sammen
med luftforurening og ulykker har en væsentlig negativ påvirkning af det men-
neskelige helbred.
Transportsektoren selv vil lide under virkningerne af klimaforandringerne:
global opvarmning, som resulterer i øget vandstand i havene, vil forøge kystin-
frastrukturernes, herunder havnes, sårbarhed. Ekstreme vejrforhold, øgede
vindhastigheder og intensiteten af uvejr kan påvirke sikkerheden i luft-, sø- og
landtransport.
1.2.5 Øget knaphed på fossile brændstoffer
I de kommende årtier forventes fossile brændstoffer, især olie, at blive dyrere i
takt med, at efterspørgselen stiger og lavomkostnings-kilder udtørrer. Samtidig
vil udbuddet af vedvarende energi, som produceres mere decentralt, øges.
Teknologisk fremskrift og masseproduktion af vedvarende energi vil muligvis
lukke gabet mellem prisen på fossile brændstoffer og prisen på vedvarende
energikilder.
Skiftet i relative priser vil gøre investeringer i alternative energikilder mere at-
traktive. Imidlertid vil den relativt lange levetid for transportinfrastruktur og
køretøjer forsinke denne overgangsproces.
1.3. Politiske målsætninger for bæredygtig transport
Målet for den fælles transportpolitik er at etablere et bæredygtigt transportsy-
stem, der imødekommer samfundets økonomiske, sociale og miljømæssige be-
hov.
I meddelelsen formuleres syv brede politiske målsætninger for den fremtidige
fælles transportpolitik:
1.3..1 Sikker og komfortabel transport
Forbedring af den personlige sikkerhed og reduktion ulykker og helbredsrisici
må forblive en høj prioritet i transportpolitikken.
Personer med nedsat bevægelighed skal have komfortable transportløsninger
til rådighed.
Side 4/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0005.png
1.3.2 Et godt vedligeholdt og fuldt integreret netværk
Transport er en netværkindustri. Transportnetværkene består af forskellige
elementer: infrastruktur (veje, jernbaner, indre vandveje, lufttrafikkontrol),
knudepunkter (stationer, lufthavne, havne, fragtterminaler etc.), køretøjer og
udstyr, netværk services (f.eks. service-stationer og nødhjælpstjenester) og
operationelle og administrative procedurer.
Bedre udnyttelse af netværkenes kapacitet og af den relative styrke for den en-
kelte transportform kan bidrage betydeligt til reduktion af trængsel, emissioner
og ulykker.
1.3.3 Mere miljømæssigt bæredygtig transport
Reduktion af forbruget af ikke-vedvarende ressourcer er essentielt for alle
transportsystemer. Transportens uønskede miljømæssige konsekvenser kræver
en yderligere indsats særligt mod støj, luftforurening og udledning af drivhus-
gasser. Der er allerede krav i EU-lovgivningen på mange af disse områder. Dis-
se krav må løbende vurderes og opdateres.
1.3.4 Bevare EU i front på området for transporttjenester og teknologier
Intelligente transportsystemer på vejområdet (ITS) og trafikstyringssystemer
på jernbaneområdet (ERTMS) og luftfartsområdet (SESAR) kan optimere an-
vendelsen af netværket og forbedre sikkerheden. Køretøjsteknologi kan reduce-
re emissioner og afhængigheden af olie samt øge komforten.
Side 5/24
1.3,5 Beskytte og udvikle den menneskelige kapital
Transportsystemet vil undergå betydelige forandringer som følge af yderligere
markedsåbning og innovation. Arbejdstagere i transportsektoren kan i nogle
sektorer miste deres jobs som følge af ændrede økonomiske og energimæssige
forhold. Det må sikres, at sådanne forandringer forudses og styres, således at
de ændrede forhold også vil være kilden til nye jobs, og at arbejdstagerne kan
deltage i processen. Det må også sikres, at arbejdsforholdene bevares eller for-
bedres.
1.3.6 Intelligente priser: Når markedets signaler bliver trafiksignaler
Økonomisk effektivitet forudsætter også på transportområdet, at priserne af-
spejler alle interne og eksterne omkostninger, som forårsages af brugerne.
Transportsystemet ville drage fordel af bedre prissignaler. På luftfartsområdet
er det ikke usædvanligt med forskellige priser på billetter på en given destinati-
on hhv. kl. 6:00 0g kl. 8:00 styret af passagerernes præferencer. En lignende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0006.png
prisforskel på vejtransportområdet hhv. inden for og uden for myldretiden er
imidlertid usædvanlig. Der er således p.t. ikke noget incitament til at anvende
mere støjsvage biler, sikrere transportformer eller mere miljøvenlige køretøjer.
Med en korrekt prissætning af eksternaliteter vil det være muligt at få brugerne
til at træffe de rigtige valg blot ved at gå efter den billigste transportløsning.
1.4. Politikker for bæredygtig transport
På basis af ovenstående brede målsætninger foreslås i meddelelsen en række
instrumenter til at opnå de skitserede mål:
1.4.1. Infrastruktur: vedligeholdelse, udvikling og integration af modale net-
værk
Hvis transportsystemet skal fungere optimalt, kræves fuld integration og inter-
operabilitet for de enkelte dele af netværkene samt forbindelser mellem de for-
skellige modale netværk. Afgørende for at nå dette er knudepunkter, som bin-
der netværkene sammen både for person- og godstransport.
En fokuseret udvidelse af infrastrukturen vil bidrage til at undgå trængsel og
tidstab. Infrastrukturen må være nøje planlagt og prioriteret med henblik på at
optimere transportkæderne og det overordnede transportnet. Ud over fjernelse
af flaskehalse er det vigtige at etablere grønne korridorer for at reducere træng-
sel og forurening.
Der må udvikles fælles metoder til at vurdere infrastrukturprojekter på tværs af
transportformer og lande. Opgradering af eksisterende infrastruktur er ofte den
billigste måde at forbedre det samlede transportsystem.
Hvor trafikmængderne tilsiger det, bør muligheden for at etablere særskilt in-
frastruktur for persontransport og godstransport overvejes.
1.4.2 Finansiering: Finde ressourcer til bæredygtig transport
Transportsystemet står over for store forandringer, og de nødvendige finansie-
ringsressourcer vil være vanskelige at finde.
Investeringer i transportinfrastruktur finansieres hovedsageligt af offentlige
midler, hvilket retfærdiggøres af de samfundsøkonomiske fordele ved disse in-
vesteringer. Disse fordele bør vurderes gennem fælles metoder til vurdering af
projekter, som gradvist bør harmoniseres på EU-niveau.
De totale infrastrukturomkostninger på vejtransportområdet skønnes til ca. 1,5
pct. af BNP. På grundlag af de eksisterende skøn udgør de mest almindelige
eksterne omkostninger på vejtransportområdet 2,6 pct. af BNP. Disse omkost-
Side 6/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0007.png
ninger betales under ét af alle borgere på en måde, som ikke er relateret til eks-
ternaliteterne, hvorfor incitaments-effekten og fordelene ved prissignaler går
tabt.
Kommissionen foreslog i 2008 en gradvis strategi for internalisering af ekster-
ne omkostninger for alle transportformer. Dette omfatter bl.a. handel med
emissionskvoter på luftfartsområdet i EU fra 2012 og introduktion af internali-
serede afgifter for lastbiler.
Det må forudses, at transportsektoren i stigende grad er nødt til at være selvfi-
nansierende i relation til infrastruktur. Trængselsafgifter, som afspejler knap-
heden på infrastruktur, kan være en god indikation af behovet for yderligere
kapacitet og kan udgøre finansieringen af udvidet infrastruktur eller alternative
transportløsninger.
1.4.3 Den lovgivningsmæssige ramme: yderligere markedsåbning og konkur-
rence
Færdiggørelsen af Det Indre Marked med en stærk håndhævelse af konkurren-
cereglerne er vigtig. Dette bør også omfatte en administrativ forenkling, der
sigter på at fjerne unødvendige byrder for transportvirksomhederne.
På basis af de opnåede resultater på luftfarts- og vejtransp0rtområdet er nye
regler for markedsåbning kombineret med en effektiv håndhævelse af den eksi-
sterende lovgivning nu særlig vigtig på jernbaneområdet.
Regelsættet må udvikles yderligere i retning af harmonisering af miljøkrav, ef-
fektiv håndhævelse, ensartede regler for beskyttelse af arbejdstagere og bruger-
rettigheder.
1.4.4 Teknologi
Der er et tvingende behov for et teknologisk skift til køretøjer med lave eller in-
gen emissioner.
Der findes allerede lovende teknologier, men de politiske beslutningstagere må
etablere rammebetingelserne for at få dem ud på det kommercielle marked.
Det vigtigste politiske instrument vil være fastlæggelse af standarder. Disse
standarder skal sigte på interoperabelt, sikkert og brugervenligt udstyr. Dette
er ikke kun vigtigt for Det Indre marked, men også for at fremme europæiske
standarder internationalt.
Side 7/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0008.png
1.4.5. Adfærd: uddanne, informere og involvere
Uddannelse og oplysningskampagner vil spille en vigtig rolle i påvirkningen af
den fremtidige brugeradfærd.
Borgerne bør have bedre information om begrundelserne for politiske beslut-
ninger og om mulige alternativer. En bedre forståelse for de eksisterende ud-
fordringer er en forudsætning for befolkningernes accept af løsningerne.
1.4.6 Effektiv og koordineret handling
Transportsektoren kan kun få succes, hvis de politiske beslutningstagere er i
stand til at levere god planlægning, tilstrækkelig finansiering og hensigtsmæs-
sige lovgivningsmæssige rammer til markedsoperatørerne. Dette er en udfor-
drende opgave, som forudsætter politisk koordination mellem forskellige orga-
ner og på forskellige niveauer.
Fordelene ved en sådan effektiv, koordineret indsats er især tydelige på to om-
råder:
1) standarder og interoperabilitet, hvor der er behov for en koordineret indsats
for at undgå forskellige systemer i medlemslandene (f.eks. opkrævning af vej-
venyttelsesafgifter og ITS)
og
2) forholdene i byer, hvor beslutningerne tages af de lokale og nationale myn-
digheder, men hvor EU på en række områder kan pege på mulige løsninger og
fremme udveksling af ’best practices’.
1.4.7 Den eksterne dimension: behovet for at Europa taler med én stemme
Transportsektoren er i stigende grad international. Den fælles transportpolitik
må tage højde for dette med henblik på at sikre tættere forbindelser til nabo-
landene og på at kunne fremme Europas økonomiske og miljømæssige interes-
ser i en global sammenhæng.
Det internationale transportsamarbejde sigter på at etablere de nødvendige
forbindelser og akser til nabolandene og til det afrikanske kontinent.
EU’s rolle er særlig vigtig på søtransportområdet og luftfartsområdet, som er
globale industrier. For at bevare en fremtrædende rolle på disse markeder i
fremtiden er det nødvendigt, at Europa taler med én stemme i de relevante or-
ganer, hvor regeringer, repræsentanter for industrien og regulatorer mødes på
globalt niveau.
Side 8/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0009.png
2. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
3. Høring
Meddelelsen har været i høring i EU-Specialudvalget vedr. Transportspørgs-
mål. Af høringssvarene fremgår følgende:
KL
finder det positivt, at Kommissionen fokuserer på transportområdets mil-
jøbelastning, da det er et af de vigtigste områder i forhold til at nedbringe CO2-
udslippet.
Såfremt de fastsatte klimamål skal nås, er der behov for, at Kommissionen op-
fordrer nationalstaterne til at investere i både driften og udviklingen af kollek-
tiv transport.
Særligt investeringer i busdrift giver mulighed for CO2-reduktion. I Danmark
kører 2/3 af passagererne i den kollektive transport i bus. Det er busserne, der
kører passagererne til toget.
Hvis ambitionen om et renere miljø skal nås, er det nødvendigt, at der er flere
passagerer, der vælger den kollektive transport. Hvis den kollektive transport
skal være konkurrencedygtig, er det nødvendigt at holde billetprisen nede og
sikre et godt udbud af kollektiv transport.
Et andet middel til at nå målet om bæredygtige transportsystemer er mobili-
tetsplanlægning og en helhedsorienteret tilgang til infrastrukturinvesteringer. I
Danmark forsøger kommunerne at omsætte borgernes og erhvervslivets trans-
portbehov i lokale mobilitetsplaner under hensyntagen til byudvikling, beskæf-
tigelse, miljø og sundhed. Men budskabet fra de lokale myndigheder er, at der
mangler en overordnet mobilitetsplan, som indeholder nationale mål for den
kollektive transport og som trækker de store linjer i fremtidens infrastruktur
op.
KL bakker således op om meddelelsens pointe om, at et bæredygtigt transport-
system kræver politikkoordinering mellem de forskellige myndighedsniveauer.
Og der er behov for, at Kommissionen opfordrer de nationale regeringer til at
udarbejde nationale mobilitetsplaner både af hensyn til de lokale myndigheder
og af hensyn til det mellemstatslige niveau.
Side 9/24
DI
er enige i Kommissionens overordnede politiske linje. Transporten er af af-
gørende betydning for den europæiske økonomi. Transportsektoren er en for-
udsætning for udviklingen af det indre marked og den fri udveksling af varer og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0010.png
tjenester. Dermed er transporten også en væsentlig forudsætning for samhan-
del og økonomisk vækst.
EU’s overordnede mål må være at skabe et effektivt transportsystem ved at ef-
fektivisere de enkelte transportformer og samspillet mellem dem. DI er derfor
enige med Kommissionen i, at transport er en netværksindustri. Gods bliver of-
te transporteret med flere forskellige transportformer og gennem transport-
knudepunkter som havne, lufthavne og terminaler. Tilsvarende er person-
transporten et sammenhængende netværk, hvor hurtig adgang til infrastruktur
er afgørende for erhvervslivets konkurrenceevne.
I forhold til målet om miljømæssig bæredygtig transport er DI enig i det over-
ordnede mål om at reducere transportens miljøbelastning. Men det skal ske
uden, at det går ud over mobiliteten i samfundet. Det er afgørende med en ef-
fektiv godstransport i EU, ligesom det er vigtigt, at der er den fornødne per-
sonmobilitet for at tiltrække arbejdskraft.
DI er som udgangspunkt skeptisk over for Kommissionens mål om intelligente
priser. Kommissionen har på den baggrund tidligere foreslået en ændring af
Eurovignet-direktivet, der alene gik ud på at øge afgifterne på godstransport.
Transportsektoren er meget hårdt beskattet i EU i al almindelighed, og i Dan-
mark i særdeleshed. Som eksempel er EU’s minimumsafgifter på brændstof ca.
6 gange højere end den langsigtede CO2-kvotepris, dvs. transportsektoren be-
taler seks gange mere for at udlede 1 tons CO2 end de kvoteomfattede sektorer.
Omvendt er den danske registreringsafgift et eksempel på det, Kommissionen
kalder upræcis beskatning, fordi vi i Danmark beskatter værdien af køretøjer
frem for mere relevante parametre som fx CO2-udledningen. Generelt mener
DI, at internalisering af de eksterne omkostninger i priserne ikke nødvendigvis
er den mest præcise form for regulering, og som regel kan der opnås større mil-
jømæssige gevinster ved tekniske krav til fx Euronormer, brændstofskvalitet
mv.
I forhold til jernbanesektoren er DI enige med Kommissionen i, at det indre
marked skal fuldendes. DI er derudover enige i, at delvis åbne markeder, som
det er tilfældet på jernbaneområdet, indebærer en reel risiko for, at aktører, der
opererer i beskyttede miljøer, subsidierer deres operationer på de liberaliserede
markeder. DI opfordrer derfor regeringen til aktivt at støtte nye regler for mar-
kedsåbninger i jernbanesektoren.
Meddelelsen mangler efter DI’s opfattelse en forpligtigelse til at udbrede mo-
dulvogntog i EU. Flere rapporter fra Kommissionen har vist samfundsøkono-
miske og miljømæssige gevinster ved brugen af modulvogntog. DI efterlyser
endvidere en harmonisering af reglerne for kørselsrestriktioner i EU, dvs. de
såkaldte weekend-bans.
Side 10/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0011.png
Tilsvarende bør en kommende hvidbog om EU’s transportpolitik indeholde en
liberalisering af EU’s regler for cabotage. EU’s miljøagentur har med deres rap-
port fra 31. marts 2009 påpeget, at EU’s restriktioner på lastbilstransport, her-
under især cabotagereglerne, er med til at øge tomkørslen i EU, og dermed er
restriktionerne med til at øge vejgodstransportens miljøpåvirkning. En yderli-
gere liberalisering vil desuden være i tråd med både Transportministeriets vej-
godsstrategi og dets EU-strategi.
I forhold til transport i byerne er det vigtigt, at EU fastlægger de nødvendige
rammer, så restriktioner, afgifter og miljøkrav ikke virker som en teknisk han-
delshindring, der helt eller delvis stiller lejlighedsvis kørsel eller udenlandsk
kørsel dårligere end lokale transporter. I EU mangler desuden fælles lovgiv-
ning, der sikrer en fælles ramme for miljøzoner og gensidig anerkendelse af
mærkater.
Endelig stiller KL spørgsmålstegn ved, om Kommissionen i kapitel 4.5 om den
menneskelige kapital og i særdeleshed afsnit 54 går ud over dets kompetencer.
Løn og arbejdsvilkår aftales som udgangspunkt mellem arbejdsmarkeds parter.
Danske Havne
mener, at Kommissionens udspil til en fremtidig europæisk
transportpolitik grundlæggende er et udmærket udspil til det videre forløb frem
mod en ny transporthvidbog.
Overordnet set er der tale om en god beskrivelse af dagens europæiske trans-
portsystem og dets udfordringer. Der er ingen tvivl om, at der er behov for en
massiv indsats på flere områder for at imødekomme de fremtidige behov, fx på
områder som infrastruktur og udledning af drivhusgasser. Det kunne dog være
ønskværdigt om man ville gå væk fra tankegangen om at afkoble transport fra
BNP (punkt 16). De to er nøje forbundne, og det er jo ikke mængden af trans-
port, som er problemet, men derimod de eksternaliteter (drivhusgasser, støj,
uheld, etc.), som transporten forårsager. Man burde i stedet overordnet tale om
at afkoble eksternaliteterne fra transporten. Her er allerede opnået meget, og
der kan opnås endnu mere. Og det er sådan set også det, det meste af Kommis-
sionens papir handler om.
I forbindelse med forbedringer af sikkerhed (safety) og sikring (security) i
transportsektoren (kap. 4.1.), er dette naturligvis et vigtigt indsatsområde. Det
er dog rigtigt, at der også er visse hensyn at tage - fx som det nævnes i punkt
42, at databeskyttelse er vigtigt i forbindelse med overvågning og kontrol. Her
bør det påpeges, at en sådan beskyttelse også er central for virksomheder, fx i
forhold til kommercielle oplysninger. Ligeledes er der altid øget administration
og ekstra omkostninger forbundet med sikkerhed og sikring. Det bør altid vur-
deres om et tiltag og dets ventelige resultater står mål med de omkostninger,
som man derved pålægger virksomhederne.
Side 11/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0012.png
At tænke transportsystemet og infrastrukturen som et netværk (kap. 4.2 & 5.1),
hvor forskellige modaliteter og korridorer kan aflaste hinanden, og derved ska-
be et mere robust system, er helt rigtigt. Dette er også en hjørnesten i dansk
transportpolitik, jf. Infrastrukturkommissionens rapport fra 2008 og det grøn-
ne transportforlig fra januar 2009. Danske Havne er helt enig med EU-
kommissionen i, at i forhold til netværkstankegangen, så er det afgørende at
satse på knudepunkterne; havne, lufthavne, kombiterminaler, etc.
Med hensyn til infrastrukturen finder Danske Havne det dog bekymrende, at
TEN-T-programmet ikke er nævnt som et politisk indsatsområde. TEN-T må
siges at udgøre rygraden i europæisk infrastruktur og transport. Endvidere ud-
sendte Kommissionen for nylig en grønbog om TEN-T-programmets fremtid.
Der er store forventninger til det reviderede program fra 2013 og frem. Derfor
er det betænkeligt, hvis ikke transportpolitikken og TEN-T-programmet sam-
tænkes. Danske Havne opfordrer kraftigt regeringen til at tage dette punkt op
med Kommissionen.
Også i forhold til ’funding’ (kap. 5.2) er dette aspekt af stor betydning. TEN-T-
programmet lider under budgetbegrænsninger i EU – den oprindelige plan var
på 20 mia €, men den endelige ramme blev kun på 8 mia. € - og der er derfor
behov for en massiv opprioritering af dette område fremover.
Det kan også undre, at der ikke i højere grad fokuseres på EU's generelle ind-
satsområde og arbejde med at fjerne administrative byrder. Dette arbejde er af
stor vigtighed for alle brancher – også inden for transportsektoren. Det kom-
mende, fælles europæiske søtransportområde er et eksempel herpå, og dette er
heldigvis også nævnt i papiret. Men et mere overordnet fokus herpå, fx i kap 5.6
om ’governance’, havde været ønskeligt.
Ny teknologi vil være afgørende for transportsektoren (kap. 5.3). Derfor er det
vigtigt, at transport indtænkes i de forskellige forskningsprogrammer. Standar-
disering er også et vigtigt arbejde (punkt 78), men må ske med inddragelse af
de relevante brancher. Forsøget på at indføre EILU (European Intermodal Lo-
ading Unit) gennem lovgivning slog heldigvis fejl og bør ikke gentages.
I en verden, som bliver stadig mere forbundet, bliver EU's eksterne forbindel-
ser naturligvis også stadigt vigtigere (kap 5.7). Hvor transportpolitikken tidlige-
re fokuserede på at skabe et indre marked, er der nu også et fokus på verden
uden for EU. Dette er et vigtigt aspekt - naturligvis også for havnene, fordi det
understreger den centrale position, de vil få, i fremtidens europæiske trans-
portpolitik.
Dansk Erhverv, Danske Speditører
og
Dansk Transport og Logistik
oplyser i et fælles høringssvar, at de er positivt stemt over for Kommissionens
meddelelse om fremtidens transport. Meddelelsen lægger op til en bred debat
om de udfordringer, som fremtidens transport står overfor. Det er blandt andet
Side 12/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0013.png
de trafikale og transportmæssige konsekvenser af høje vækstrater, trængsel,
energieffektivitet, miljø, forurening og teknologisk udvikling. De ting bør og
skal behandles i den hvidbog, som Kommissionen vil udsende i 2010.
DTL, DASP og Dansk Erhverv finder det konstruktivt, at Kommissionen tager
udgangspunkt i de faktorer, der determinerer efterspørgslen efter transport,
også i fremtiden. Derved sikres en bedre forståelse af hvilke faktorer, der påvir-
ker mængden af transport i samfundet, og hvorledes man bedre kan påvirke
denne efterspørgsel.
Til gengæld bevæger man sig også uden for transportpolitikkens traditionelle
domæne. Det betyder, at transport skal tænkes ind i andre politikker. Det er
derfor vigtigt at konsekvensen for transport af beslutninger truffet inden for
andre politikområder bliver vurderet, således man kan få et fuldt overblik over,
hvad der bestemmer efterspørgslen efter transport.
Ligeledes er det positivt, at Kommissionen tager de fremskridt i betragtning,
der allerede er sket inden for f.eks. færdselssikkerhed og forurening og effekti-
visering. Det hilses også særligt velkommen, at Kommissionen i meddelelsen
gør det klart, hvilken afgørende betydning transport har for EU´s økonomi og
for fortsat vækst og beskæftigelse i Europa. Særligt hilses det velkommen, at
Kommissionen i paragraf 16 peger på, at transportbehov afgøres af meget andet
end kapacitet og udbud i transportsektoren. Kommissionen skriver, at væksten
i transport er knyttet til beslutninger truffet af andre økonomiske aktører dvs.
produktionssteder og aktører i forsyningskæder, og under hensyn til tidsfrister,
genbrug mv. Kommissionen anerkender, at dette har medført et fald i omkost-
ninger og muligvis et fald i emissioner fra andre sektorer, men med den konse-
kvens at emissioner i transportsektoren givetvis er steget. Det er derfor vigtigt,
at der er en klar forståelse af, at der er en evident sammenhæng mellem væk-
sten i samfundet og væksten i transport. Det er i den sammenhæng vigtigt at
vurdere betydningen af mere effektive transport- og forsyningskæder.
Parterne bag høringssvaret ønsker at fremhæve følgende områder, som afgø-
rende for at Kommissionens kommende Hvidbog kan perspektivere transpor-
ten realistisk.
Et velfungerende logistiksystem med dertilhørende infrastruktur skal være ho-
vedmålet i EU's kommende transportpolitik. Der er ingen tvivl om, at der er
behov for nye investeringer i transportkorridorerne, uanset hvilken transport-
form der er tale om, og i strategiske knudepunkter hvor korridorer krydser hin-
anden eller hvor transportform skiftes. Men der er tale om mere langsigtede
løsninger, særligt hvad angår det europæiske jernbanenet, der er blevet forsømt
i EU de seneste årtier. På kortere sigt er der behov for hurtige løsninger, som
kan sikre, at infrastrukturkapaciteten udnyttes maksimalt i Europa. Det bety-
der, at der skal fokuseres på trængselsproblemer og eksisterende flaskehalse og
flaskehalse, der potentielt kan opstå.
Side 13/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0014.png
Side 14/24
Udvikling og brug af Intelligente Trafiksystemer i Europa vil kunne bidrage til
dette fremskridt. Samtidig kan brugen af ITS forbedre trafiksikkerheden i Eu-
ropa, mindske de miljømæssige konsekvenser af trafik gennem reduktion af
trængsel på de europæiske veje. ITS skal fortsat sikres en høj prioritet for EU i
de kommende år. Konkret bør Kommissionen arbejde for flere investeringer i
anvendelse af eksisterende ITS løsninger i Europa frem for at vente på yderlige-
re forskning og udvikling indenfor ITS området. Også anvendelse af TEN-
midler til dette formål – udover midler til etablering af Galileo - bør overvejes,
på linje med de TEN-midler, der er blevet anvendt på ERTMS til jernbanetra-
fikken.
I planlægningen af især infrastrukturinvesteringer er det meget vigtigt at føre
en bevidst politik vedrørende prioriteringen af godstransport i forhold til per-
sontransport. Hidtil har der været vanskeligheder med at sikre godstransporten
den nødvendige prioritet for at kunne sikre ikke mindst effektive intermodale
transporter. Desto mere positivt er det, at Kommissionen i paragraf 67 lægger
tydelig vægt på etableringen af dedikeret infrastruktur til både person- og gods-
transport.
Det er i det hele taget vigtigt med en langsigtet planlægning af infrastrukturen,
og her vil parterne bag høringssvaret gerne kvittere for den positive udvikling,
som vi har set i Danmark på det seneste med Infrastrukturkommissionens ar-
bejde og opfølgningen med regeringens infrastrukturfond og en trafikaftale
med videre perspektiver end tidligere set.
Væsentligt for opnåelse af en forbedret kapacitetsudnyttelse er også tilpasning
af reglerne for vægt og dimensioner for lastbiler. Introduktionen af modulvogn-
tog i flere lande og i international transport samt andre justeringer i reglerne
for vægt og dimensioner er tiltag, som kan have en hurtig positiv effekt for mo-
bilitet, miljø og energieffektivitet og dermed også for den europæiske økonomi.
Udbredelsen af modulvogntog i flere lande, deriblandt i Danmark, skal aner-
kendes af Kommissionen og medlemslandene, som et reelt forsøg på at finde en
praktisk løsning på et praktisk problem i givne omstændigheder. Modulvogn-
tog vil styrke udviklingen af terminalbaseret transport- og logistiksystemer, da
modulvogntogskonceptet er praktisk anvendeligt, når gods skal transporteres
til og fra intermodale terminaler i Europa. Efter vores opfattelse skal Kommis-
sionen gøre mere for at fremhæve, at eksisterende vægt og dimensioner pålæg-
ger medlemslandene i Europa en begrænsning i optimeringen af anvendelse af
den eksisterende infrastruktur. Det er påvist, at modulvogntog vil forbedre ka-
paciteten på vejene og samtidig forbedre miljøet. Derfor skal Kommissionen
tage disse muligheder i betragtning i den fremtidig fælles transportpolitik. Det
bør desuden være et udtrykt mål at fremme optimeringen af alle transportfor-
mer, der alt andet lige, giver et positivt miljø- og samfundsøkonomisk afkast til
det europæiske samfund.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0015.png
Side 15/24
I forhold til infrastrukturen er der et fortsat øget behov for at sikkerheden for
chauffører og gods fremmes, f.eks. gennem flere rastepladser herunder sikre
rastepladser. Rastepladserne spiller også en afgørende rolle for overholdelse af
reguleringerne af transporterhvervet herunder arbejdstidsregler og køre- og
hviletidsregler.
Parterne bag høringssvaret hilser velkommen, at Kommissionen i paragraf 46
omtaler udviklingen af havne og andre intermodale terminaler som nøglen til
at et intelligent og integreret logistiksystem i EU kan blive en realitet. Disse lo-
gistiske knudepunkter skal indtænkes aktivt og prioriteres, når infrastruktur-
forbedringer udføres i fremtiden. Deres funktion er uundværlig i logistiksyste-
met i lighed med persontransportens jernbanestationer og busholdepladser.
Kommissionen har fremsat en pakke i 2008 om Grøn Transport. Pakken inde-
holdte bl.a. tiltag for vejafgifter og for støj fra tog. Høringsparterne er ikke
overbevist om, at tiltagene reelt vil fremme grøn transport og bidrage til en
samfundsøkonomisk velfungerende transportsektor.
Hvis EU vil internalisere de eksterne omkostninger ved landevejstransport, så
er det af afgørende betydning, at omkostningerne prissættes realistisk og kan
henføres efter universelle principper direkte til den enkelte forurener, og at der
samtidig er et alternativ til vejtransport. På nuværende tidspunkt er der ofte ik-
ke reelle alternativer til vejtransport, da kapaciteten på jernbanestrækningerne
i EU er udnyttet fuldt ud, ikke mindst af passagertrafikken. Dermed er der en
reel risiko for, at yderligere afgifter på vejtransport, blot vil gøre vejtransport
dyrere, hvilket i sidste ende kan have en negativ effekt på beskæftigelsen og den
regionale udvikling, og vil ikke mindst svække EU’s konkurrenceevne globalt.
Samtidig er der ingen garanti for, at man vil opnå de miljømæssige forbedrin-
ger, men tvinger virksomhederne til at anvende ressourcerne på at betale de
nye afgifter, snarere end at investere i renere teknologi.
Adfærdsregulerende tiltag, som f.eks. kørselsafgifter, bør målrettes personbiler.
Det vil formodentlig kun have ringe effekt at indføre afgifter på erhvervskørsel,
da erhvervskørsel, grundet manglende alternativer, under alle omstændigheder
skal foretages.
Imidlertid vil kørselsafgifter på privatbilismen have en større effekt. For det
første er det næsten udelukkende personbilerne, der skaber trængslen. For det
andet findes der, eller kan der skabes - reelle alternativer til at benytte privatbi-
len i form af kollektiv trafik eller cykel.,
Der bør i høj grad satses på fremme af teknologi, der kan øge den økonomiske,
trafikale og miljømæssige effektivitet i transportsystemet, herunder i infra-
strukturen og transportmidlerne og ikke mindst i den nødvendige energiforsy-
ning. Det betyder f.eks., at EU bør fortsætte den meget succesrige regulering af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0016.png
emissionsstandarder (Euro-normerne). Det er under alle omstændigheder me-
get vigtigt, at EU bidrager – og allerhelst i en global koordinering, både af hen-
syn til en effektiv udvikling, produktion og anvendelse af de nye teknologier.
I forbindelse med introduktion af nye teknologier eller andre initiativer, der
påvirker transporterhvervets investeringer, er det meget vigtigt, at der skabes
en høj grad af forudsigelighed og mulighed for løbende tilpasning af investerin-
gerne i f.eks. transportmidler.
Kommissionen omtaler i paragraf 22 mangel på arbejdskraft og kompetencer
og den afledte risiko for øgede transportomkostninger for samfundet. Vi er helt
enige i, at det er en særskilt udfordring for transporterhvervet at sikre en fort-
sat tilgængelighed af arbejdskraft og en arbejdskraft med de nødvendige kom-
petencer og kvalifikationer. Derfor vil det være afgørende at gøre transporter-
hvervet attraktivt for arbejdskraften at søge beskæftigelse i. Det er i forhold til
reguleringen af transporterhvervet særskilt vigtigt, at reglerne reelt opfylder de
politiske mål om f.eks. øget trafiksikkerhed, og at de ikke bliver til en unødven-
dig byrde og belastning, der i realiteten kan betyde, at arbejdskraften søger væk
fra transporterhvervet.
I Danmark kan henvises til Analyserapport om vejtransportbranchen og den ef-
terfølgende Vejgodsstrategi, hvor netop erhvervets udfordringer med arbejds-
kraft er vel belyst, og hvor løsningsforslag er præsenteret. Et af forslagene,
nemlig en bedre integration af nydanskere er ved at blive udmøntet i et større
projekt i et samarbejde mellem DTL og Nydanskerforeningen.
Mobilitet i byer er blevet et vigtigt emne i EU de senere år. Myndigheder i byer
og regioner erkender de stigende udfordringer, som de står overfor, uden at
kende løsningerne. I den situation er det afgørende for blandt andet den fort-
satte sammenhæng af det Indre Marked og for at effektivisere indsatsen for en
mere bæredygtig og mere effektiv transport og logistik i EU, at EU spiller en ak-
tiv rolle i at finde de rette instrumenter for at tackle disse udfordringer. De ud-
fordringer, som byerne står overfor, hvad angår mobilitet, kan kun blive adres-
seret på en integreret måde, ved at der tages hensyn til alle typer af transport
og alle typer af transportefterspørgsel. Transport af gods i byer er alt fra trans-
port af byggematerialer, kraner, transport af madvarer til butikkerne og til
transport af affald væk fra byen. Alle disse operationer er nødvendige aktivite-
ter, der sikrer, at de europæiske byer kan holde sig i gang. Det er vigtigt, at
godstransport får samme opmærksomhed som passagertransport, når det dre-
jer sig om mobilitet i byer. Vi fastholder, at Kommissionen bør lancere en
handlingsplan for mobilitet i byer snarest og hilser velkomment, at handlings-
planen er planlagt fremlagt i løbet af september 2009. Vi mener ikke, at der er
belæg for at påstå, at EU dermed overskrider sine beføjelser ved ikke at over-
holde nærhedsprincippet. EU's bidrag skal være at udvikle fælles løsninger og
alternative løsninger, der vil tilgodese alle interesser i EU.
Side 16/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0017.png
I meddelelsen om fremtidens transport er det nævnt, at der skal skabes et bæ-
redygtigt transportsystem, som kan imødekomme samfundets sociale og mil-
jømæssige behov. Endvidere nævnes det, at der skal ske en bedre integration
mellem de forskellige transportformer og en bedre anvendelse af de enkelte
transportformer relative styrker (paragraf 45). Efter vores opfattelse er dette
meget vigtigt, da intermodalitet er en praktisk løsning på et praktisk problem -
særligt hvad angår væksten i transporten til og fra EU. Intermodalitet kræver
dog optimal effektivitet i alle transportformer og et integreret transportsystem.
Øvelsen er derfor at optimere alle transportformer og ikke have et modalskift til
fordel for bane eller søtransport som et decideret mål.
Det er vores opfattelse, at en fremtidig transportpolitik kun vil være mere ope-
rationel og realistisk, hvis den er baseret på at alle parter anerkender vejtrans-
port som en integreret og nødvendig del af logistiksystemet - herunder i inter-
modale transportkæder, hvor fly, tog eller skib i øvrigt står for hovedtranspor-
ten – med dens eget behov for yderligere udvikling og effektivitetsforbedring.
Kommissionens meddelelse er et rigtigt skridt i retning af at betragte trans-
portsystemet som en kompleks og integreret helhed.
Kapitel 5 om hvilke politikker, der er nødvendige, udmærker sig ved at tage et
bredt syn på hvilke forhold, der påvirker transport fra udvikling af standarder
til anvendelse af statsstøtteregler. Vi er grundlæggende enige i disse betragt-
ninger, men skal tilføje, at det er vigtigt at fastholde fokus på at videreudvikle
det fælles Indre Marked for transport, og ikke tillade udviklingen af et klude-
tæppe af 27 nationale markeder med forskellige krav, forskelle i implemente-
ringen af lovgivning, forskelle i overvågningen og kontrollen og ikke mindst
forskelle i, hvorledes overtrædelser sanktioneres. Vi skal pege på, at et frit indre
transportmarked med lige konkurrencevilkår er forudsætningen for et effektivt
og integreret logistiksystem.
En yderligere forudsætning for en effektiv transportpolitik er et klart og omfat-
tende datagrundlag for at træffe politiske beslutninger. Der er behov for mere
viden om, hvordan transport effektiviseres yderligere, transportkæder optime-
res og integreres til at forme en velfungerende enhed. Historisk har man be-
tragtet transport, som en flytning af enten gods eller personer fra A til B. I dag
har dette ændret sig markant til at indbefatte en større forståelse for de enkelte
transportformer og transportkæder. For at være rustet til fremtiden, er det vig-
tigt med sammenhængende analyser, så vi får en større forståelse for – og op-
når en bedre udnyttelse af – værdien af intermodale transporter. Derfor er det
nødvendigt med en prioriteret forskningsindsats i samarbejde med transport-
og logistiksektoren for ikke alene at forbedre og udbygge data- og statistik-
grundlaget for transport i EU, men også at udvikle transportøkonomiske mo-
deller der kan udvide vores forståelse af forskellige variablers indvirkning på
logistiksystemet og samfundet som helhed. EU bør derfor etablere et organ
med ansvar for analyser og forskning i transportsektoren.
Side 17/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0018.png
En effektiv politik for fremtidens transport skal også tage disse forhold i be-
tragtning, hvis der skal opnås resultater til gavn for hele EU's transport og logi-
stik erhverv.
International Transport Danmark
(ITD) har følgende bemærkninger:
ITD lægger stor vægt på, at Transportministeriet i den forbindelse baserer sin
indsats på ministeriets egne målsætninger fra Godsredegørelsen om, at planer
og handlinger skal gennemsyres af en positiv tilgang til lastbiltransportens be-
tydning for økonomisk vækst i samfundet og for hver dag at sikre borgerne et
bredt udbud af varer i butikkerne, som der står.
EU-Kommissionens nye debatoplæg om en bæredygtig fremtid for transporten
bærer desværre præg af den ”gamle” tilgang med fokus på tvungen overflytning
fra vej til de såkaldte miljøvenlige transportformer, fremfor en anerkendelse af
alle transportformers rolle i et effektivt og bæredygtigt transportsystem - en
anerkendelse og et stilskifte i den europæiske transportpolitik, som EU-
Kommissionen ellers selv lagde op til med midtvejsevalueringen af den nuvæ-
rende hvidbog fra 2001.
Overordnet er det helt afgørende, at transporten gøres til en aktiv del af EU's
vækst- og beskæftigelsesstrategi - hvilket Danmark bør fremføre i forbindelse
med den kommende genforhandling af Lissabon-strategien.
Mobiliteten for godsudvekslingen i Europa - og til/fra Europa - er grundlaget
for at komme ud af den aktuelle krise og for at komme tilbage på vækstsporet.
Lastbilen er produktionsapparatet, der skal gøre jobbet - naturligvis, når det er
relevant, i tæt samspil med søfarten og jernbanerne - men det er lastbilen, der
skal sikre, at varerne kommer helt ud til den endelige forbruger uden at varerne
undervejs forringes mht. kvalitet, holdbarhed, sikkerhed og service.
Derfor er det nødvendigt med fuld fokus på at tilvejebringe ensartede og udvik-
lingsorienterede rammevilkår for lastbiltransporten, der - frem for at begrænse
- understøtter innovation og entrepreneurship.
Det er udmærket at søge yderligere liberaliseringer af jernbanerne og at frem-
me søfarten og samspillet mellem transportformerne, men hverken jernbaner-
ne eller søfarten kan levere, så længe lastbilerne begrænses af utilstrækkelig in-
frastruktur, af uhensigtsmæssige forbud og tekniske begrænsninger samt af
fælles EU-regler, der ofte er så uklare, ugennemskuelige og usammenhængen-
de, at de fortolkes og håndhæves forskelligt fra land til land og fra myndighed
til myndighed.
Det er for ITD afgørende, at EU's indre marked bringes til at fungere 100% -
også for godstransporten. Desværre er det de senere år gået den modsatte vej -
specielt for lastbiltransporten. Den generelle negative tilgang til lastbiltrans-
Side 18/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0019.png
porten har "legitimeret" nationale og lokale særordninger og begrænsninger,
der virker protektionistiske og ødelæggende - både for mobiliteten (og dermed
for væksten, beskæftigelsen og velfærden) og for miljøet og sikkerheden.
I debatoplægget fremhæves miljøet som det område, hvor behovet for yderlige-
re EU-tiltag (transportpolitisk) er størst, og der udspecificeres en række hoved-
opgaver i mere operationelle mål. ITD anerkender de miljømæssige udfordrin-
ger, men påpeger løsninger af de stigende trængsels- og mobilitetsproblemer
som værende helt afgørende for den fremtidige vækst og beskæftigelse i Europa
– og dermed, som nævnt, også som grundlaget for bæredygtige løsninger af de
miljø- og klimamæssige udfordringer.
For transporterhvervet er det derfor helt afgørende;
1) at sikre det indre marked, også på vejgodstransportområdet, med fælles, kla-
re/gennemskuelige og sammenhængende regler, der fortolkes og håndhæves
ens - herunder at bekæmpe den tiltagende protektionisme,
2) at håndtere de stigende fremkommelighedsproblemer på vejene
ved at udbygge infrastrukturen i de vigtige godskorridorer (infrastrukturpla-
ner bør ikke kun handle om persontransport), og ved at udnytte veje, køretø-
jer og systemer bedre ved primært at slække på de regler, der begrænser mulig-
hederne for at udnytte biler og chauffører optimalt. Der er f.eks. behov for høje-
re totalvægte, udbredelse af modulvogntog, begrænsning af kørselsforbud, flek-
sible muligheder for by- og lokaldistribution om natten, mere fleksible køre- og
hviletidsregler, anerkendelse af fælles synskrav, fjernelse af cabotagebegræns-
ninger, mv., og ved i endnu højere grad at understøtte den vilje til innovation
og entrepreneurship, som traditionelt har kendetegnet lastbiltransporterhver-
vet (fx understøtte de forskellige private udviklingstiltag rundt omkring i Euro-
pa mht. natdistribution i by-områder).
3) at fokusere på forskning og innovation i sammenhængende godssystemer -
både teknologier og systemer/organisering. Udviklingspotentialerne er i høj
grad begrænset af eksisterende regler og vilkår (som nævnt under 2)).
Generelt bør formuleringen af den fremtidige fælles transportpolitik således ta-
ge udgangspunkt i effektive godstransportydelser som nødvendige og uundvær-
lige for fremtidig velfærd og velstand i EU. Europæisk erhvervsliv, dvs. trans-
portørernes kunder, baserer i høj grad deres løbende strategiske udviklinger
på, at lastbilerne kan distribuere deres varer hurtigt, sikkert, miljørigtigt – ofte
i et tæt samarbejde med søfarten og jernbanerne. ITD opfordrer derfor til, at
der i større omfang end hidtil tages udgangspunkt i behov og tendenser på ef-
terspørgselssiden.
Trafikselskaberne
udtaler, at deres bemærkninger tager udgangspunkt i de
tanker og idéer, der præsenteres i henholdsvis trafikforliget, ”En
grøn trans-
Side 19/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0020.png
portpolitik”,
fra 29. januar 2009, i ”Visioner
for den regionale og lokale kollek-
tive trafik”,
som vi har skrevet i samarbejde med KL og Danske Regioner samt i
Bus & Tog-produktionen ”Fremtidens
rejser – De gode rejseoplevelser i cen-
trum”.
I denne sammenhæng peger Trafikselskaberne på to områder, hvor en fælles
europæisk transportpolitik vil kunne bidrage til en positiv udvikling:
1) Miljøkrav til køretøjer og brændstof
2) Udvikling af ITS (intelligente transportsystemer).
Ad 1) Fælles krav til motorer og brændstof på tværs af landegrænser vil under-
støtte en miljørigtig udvikling inden for den kollektive trafik og dermed dennes
bidrag til transportpolitikken generelt.
Ad 2) Fælles europæiske forskningsprojekter med fokus på teknologisk udvik-
ling og standardisering vil kunne udbrede anvendelsen af ITS. Dette vil være et
værdifuldt middel til at opnå de fælles mål, som der kan konstateres for både
europæisk og dansk transportpolitik.
Danmarks Rederiforening
finder, at det er vigtigt, at regulering af søtrans-
porter og multimodale transporter med et søled alene sker på et internationalt
grundlag, jfr UNCITRAL-konventionen (Rotterdam-reglerne), således at der
ikke bliver tale om selvstændig/regional EU-regulering af områder, der falder
under UNCITRAL-konventionen. Beklageligvis kan bemærkningerne i medde-
lelsens § 69 læses anderledes. Det er også vigtigt at transportdokumenternes
udformning – med respekt af konventionskrav – forbliver et privat anliggende.
Forslag om at udarbejde et fælles standarddokument bør afvises klart fra dansk
side. Bemærkningen i meddelelsens § 69 om at transportdokumenterne skal
være ”multi-modal” er ganske uklar, da der naturligvis fortsat skal kunne ope-
reres på grundlag af unimodale dokumenter.
DSB
har udtalt følgende:
Generelt
Ved første øjekast er det svært at være uenig med Europa-Kommissionens
fremlæggelse af forventningerne til transportsektorens opnåelse af bæredygtig-
hed, sammenhæng, sikkerhed, høj kvalitet, forbedrede passagerrettigheder, til-
gængelighed osv.
Det er dog DSB's opfattelse, at der ikke samtidig er foretaget en tydelig priorite-
ring i Europa-Kommissionens udmelding. Hvis Kommissionen f.eks. vil priori-
tere miljøhensyn, forudsætter det også en vilje til at gennemføre denne politik
og sætte den på dagsordenen. Prioriteres marked og konkurrence kan det koste
i f.eks. kapacitetsmæssig ineffektivitet. Hvorfor ikke melde klart ud med en pri-
oritering af miljøet.
Side 20/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0021.png
Miljø
Transportsektoren som helhed er ansvarlig for mere end 20% af den samlede
udledning af drivhusgasser (herunder CO2) i Europa. Samtidig er transportsek-
toren den eneste større økonomiske sektor i EU, der ikke har nedbragt sin
drivhusgasudledning, som tværtimod er fortsat voksende.
Sammenholdt med EU's besluttede mål om mindst 20% reduktion i 2020 af
den totale udledning i EU og endnu kraftigere formindskelser på længere sigt,
står transportsektoren over for en særdeles vanskelig opgave, der kræver hurtig
og målrettet aktion på mange fronter.
Kommissionens meddelelse af 17. juni 2009 om udviklingen af den europæiske
transportpolitik forekommer - på trods af sin sproglige velvilje - ikke fuldt ud at
gengive alvoren i og nødvendigheden af at løse denne opgave.
Fokuseringen på den samlede transportsektors udledning er misvisende i for-
hold til, at jernbanesektoren for det første allerede i dag forholdmæssigt kan
fremvise de laveste emissioner pr transporteret mængde og råder over teknolo-
gier, der fra den ene dag til den anden kan fjerne emissioner helt ved anvendel-
se af grøn el som traktionsmiddel.
Der er selvfølgelig en balance heri, men jernbanen er i langt højere grad en del
af løsningen på transportsektorens miljøproblemer end den er en del af pro-
blemet. En konsekvent satsning på jernbanetransport, selvfølgelig med vægt-
ning på de områder, hvor der opnås den bedste effekt burde derfor have en
langt mere fremtrædende plads i meddelelsen.
Det indebærer, at det også tydeligt bør præciseres, at det er nødvendigt i langt
højere grad at lede de investeringsmidler, der er til rådighed for transportsek-
toren, over i jernbanesektoren, således at der bliver rum for at skabe såvel den
nødvendige kapacitet, som attraktivitet og kvalitet i jernbaneudbuddet.
Jernbanen kan i langt højere grad fremstå for brugerne som et reelt alternativ
og naturligt valg i forhold til andre transportformer, hvis der foretages de nød-
vendige investeringer i kapacitet og kvalitet. En intensiv satsning på jernbanen
ville være en del af løsningen.
Eksempelvis fortsætter Kommissionen med at pege på en bedre integration
mellem de forskellige transportformer som den primære umiddelbare målsæt-
ning sammen med udvikling og anvendelse af innovative teknologier (pkt. 38).
Disse udmærkede tiltag må imidlertid kombineres med en række andre initiati-
ver og tiltag, hvis der skal opnås reel mulighed for at nå målet om en kraftig
formindskelse af drivhusgasudledningen. Herunder bliver fortsat styrkelse af
kollektiv trafik samt omlægning til mindre miljøskadelige transportformer væ-
sentlige elementer.
Side 21/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0022.png
Der lader i Europa-Kommissionens meddelelse til at være meget fokus på høj
kvalitet samtidig med, at man fremhæver fly som en positiv udvikling. Men ef-
fektive højhastighedsbaner har gang på gang vist sig konkurrencedygtige over
for ikke mindst fly, både kommercielt og energimæssigt, og der er derfor al mu-
lig grund til at satse også investeringsmæssigt på jernbanen for at fremme om-
lægning til mere miljørigtige og attraktive transportformer.
En rejse med tog giver i øvrigt tre gange mindre udledning af CO2 pr. personki-
lometer end den tilsvarende rejse foretaget med bil eller fly. Allerede denne
forudsætning burde gøre toget til et mere naturligt valg, men forudsætter også
samtidig ansvarstagen fra jernbanesektorens side ved selv at sørge for at gøre
togtransporten til stadighed mere miljøvenlig. For således at kunne foretage en
langsigtet prioritering af eksempelvis miljøkrav på jernbaneområdet er der dog
også behov for langsigtede udmeldinger.
Baggrunden herfor er blandt andet, at ibrugttagning af rullende materiel kan
være lang tid undervejs fra udbud og konstruktion, over produktion til ibrug-
tagning. Miljøkrav udstedt på tidspunktet for udbuddet kan derfor allerede ri-
sikere at være forældet for tidspunktet af ibrugtagningen (ad 48.)
Omkostninger
Meddelelsen gentager og bekræfter efter DSB's opfattelse Kommissionens
overordnede politik om, at transportpriserne skal sende de rigtige signaler til
brugerne og reflektere alle omkostninger - interne såvel som eksterne (pkt. 55,
74). Det er imidlertid skuffende, at der har været så få fremskridt på dette om-
råde. Eksempelvis er Kommissionens forslag fra 2008 til revision af Eurovig-
nette-direktivet - som i sig selv ikke kan betegnes som særligt ambitiøst - stadig
til førstebehandling i Rådet.
På nuværende tidspunkt er brugerne af transporten eksempelvis ofte, ikke i
stand til selv at finde frem til den transportform, blandt flere, der er den øko-
nomisk eller miljømæssigt mest hensigtsmæssige, sml. pkt. 56.
Betalingsprofilen er pt. så forskellig for de enkelte transportformer, at der skal
ændres herpå, for at skabe det af Kommissionen tilstræbte "level playingfield",
ellers vil det ikke give kollektive trafikformer en chance, se også pkt. 8 hertil.
Det er eksempelvis svært at se internalisering af alle omkostninger sammen
med en situation, hvor alle transportmidler finansierer sig selv.
Afledt heraf er det i øvrigt ikke evident hvorfor Europa-Kommissionen i pkt. 75
melder ud, at transportformerne i fremtiden bør blive mere og mere selvfinan-
sierede, når der samtidig argumenteres for transport og mobilitet som en form
for samfundsgode.
Det er samtidig svært at se øget R&D og øget finansiering af R&D i lyset af
Side 22/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0023.png
ovenstående, set i relation til Europa-Kommissionens udsagn om åbne stan-
darder og lige adgang for alle til anvendelsen af ny teknologi, med mindre der
er tale om en offentlig finansiering Baggrunden er, at transportsektorens virk-
somheder mere og mere agerer i markeder præget af stærk konkurrence, der
kræver virksomhedernes sikring af særegne idéer, koncepter og teknologier, for
at sikre deres placering i markedet.
Tilgængelighed
Europa-Kommissionen lader jf. pkt. 43 til at prioritere tilgængelighed, dog
uden klart at prioritere transportsystemet samlet set og dermed sikre dækning
af behovet for at der skal foreligge en "mulighed for transport", frem for at fo-
kusere på den enkelte transportform.
Planlægning
I anbefalingernes 5.6 (pkt. 87 ff) forglemmes efter DSB's opfattelse helt
planlægningsredskabet. Det er et stærkt redskab til at prioritere stationsoplan-
de etc. mhp. øget markedsandel for togtrafik. En hensigtsmæssig prioritering
og udnyttelse af dette redskab ville blandt andet kunne bidrage til, at der vil
kunne foretages en effektiv og koordineret tilgang til transportsektoren.
Konklusion
Det er DSB's opfattelse, at Europa-Kommissionens meddelelse uden tvivl er
ambitiøs, dog uden i tilstrækkelig grad at være konkret og konsekvent. Der bør
foretages yderligere prioritering af hvorvidt Europa-Kommissionens fremtidige
transportpolitik skal have fokus på eksempelvis miljø, økonomi og/eller tekno-
logi.
En sådan afklaring vil samtidig styrke den europæiske transportsektor til at ta-
ge udfordringerne op udefra, som Europa-Kommissionen afsluttende beskriver
i blandt andet pkt. 90.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konse-
kvenser af forslaget
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen, idet det er vigtigt at
foretage en samlet vurdering af de elementer, som skal indgå i den fremtidige
transportpolitik i EU.
Side 23/24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
714150_0024.png
Regeringen noterer med tilfredshed, at nøglepunkter i Kommissionens medde-
lelse er en effektiv infrastruktur, reduktion af transportsektorens påvirkning af
miljøet og udnyttelse af den teknologiske udvikling. En indbyrdes afstemning af
bl.a. disse elementer er en forudsætning for et samlet, effektivt og bæredygtigt
transportsystem i EU.
Der bør i særlig grad fokuseres på samspillet mellem transportformerne (co-
modalitet), herunder ikke mindst samspillet mellem landbaserede transport-
former og søtransport. Der bør derfor lægges vægt på optimeringen af knude-
punkter, der forbinder baglandet med større og mindre havne.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På et møde i Rådets transportarbejdsgruppe den 17. juli 2009, hvor Kommissi-
onen gav en præsentation af meddelelsen, udtrykte et flertal af lande tilfreds-
hed med Kommissionens tiltag, idet en række sydeuropæiske lande dog gav ud-
tryk for betænkelighed over et for lavt ambitionsniveau i meddelelsen.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om meddelelsen.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt i Folketingets Europaudvalg.
Der henvises til grundnotat oversendt til Folketinget den 25. juni 2009.
Side 24/24