Afdelingen for videregående
uddannelser og internationalt
samarbejde
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K.
Tlf. 3392 5600
Fax 3395 541
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Grundnotat om Europa-Kommissionen grønbog "Flere unge i læ-
ringsmobilitet"
Resumé:
Europa-Kommissionen vedtog den 8. juli 2009 grønbogen ”Flere unge i
læringsmobilitet”, KOM(2009) 329. Grønbogen har til hensigt at inddrage interesse-
rede parter og offentligheden i en debat om styrkelse af muligheder for læringsmobilitet
for unge. Kommissionens offentlige høring har svarfrist den 15. december 2009. Ifølge
Kommissionen er læringsmobilitet overordnet medvirkende til, at der kan opbygges et
vidensintensivt samfund, og mobilitet kan således være med til at styrke Europas
konkurrenceevne samt bidrage til virkeliggørelsen af Lissabonstrategien for vækst og
beskæftigelse.
1. Baggrund
Kommissionens grønbog ”Flere unge i læringsmobilitet”,
KOM(2009) 329, vedtaget den 8. juli 2009, skal ses i forlængelse af
EU-programmerne for mobilitet, Livslang Læring Programmet og
Aktive Unge. Grønbogen har samtidig sit udgangspunkt i 1) Rappor-
ten om Lissabonstrategien fra december 2007, 2) en rapport om mo-
bilitet blandt unge fra 2008 fremlagt af et ekspertforum nedsat af
Kommissionen, 3) Kommissionens meddelelse om den nye sociale
dagsorden, KOM(2008) 412, 4) rådskonklusioner fra november
2008, hvori der konkluderes, at alle unge bør have mulighed for at
deltage i en eller anden form for mobilitet, 5) Leuvenkommunikéet
vedtaget den 29. april 2009 af de lande, der deltager i Bolognaproces-
sen og 6) Kommissionens meddelelse om beskæftigelse fra juni 2009,
KOM(2009) 257, hvor mobilitet bliver understreget som en chance
for unge arbejdsløse til at forbedre deres kvalifikationer.
Grønbogen koncentrerer sig om unges mobilitet, hvor hovedmål-
gruppen er 16 – 35-årige.
2. Formål og indhold
28. august 2009
Sags nr.:
035.72D.021
Formål
Kommissionen mener, at de aktuelle mobilitetsprogrammer,
-instrumenter og -initiativer samlet set når ud til den europæiske
ungdom i forskellige lag. Dog er mobilitet stadig mere undtagelsen