DRC
er
en selvejende uafhængig institution, der
er
organisetel
som en fond, og sorn med udgangspunkt
i
menneskere
igheds.
konvenlionerne
aóejder
mod
racediskr¡mination.
DRC
kortlægger
racediskriminalion
og
giver
råd,
vejledning samtjuridisk
bistand tiÌ
personer,
derharværetudsatforracediskriminalion, ellersomhar
D
aku
menLtr
tians
centerel
ot1
L
oE
t
ådgipn
itlgs-
ru
ced
iskrim
i
n0
tio
n
værei vidne hertil. DRC
aùejder
med det
holdningsskabende
arbejde
gennem
konferencef,
seminaÍer,
kurser oq
debatmøder
Til
Europaudvalget.
Folketinget.
19.
november 2009.
Vedr.
Europaudvalget
2009. Rådsmøde
2978
- uddannelse
m.v.
Bilag
3.
Offentligt.
Pkt. 2: Forslag
til
rådskonklusioner
om
uddannelse
afbøm
med indvandrerbaggrund - vedtagelse-
udveksling af
synspunkter.
Dette berører
"Direl<t|v
77/486/EØF om modersmålsundervisning
forbømaf
migranfer fra
EU
medlemsstater"
og har afgørende
betydning
for
både
udvikling
af
modersmålsunãervisning
for bøm
Íìa
medlemslandene
og
fra tredjelande,
hvor
den igangværende proces
indirekfe
lægger
til
en
reduktion af direktivets
forpligtende karakter.
Punktet vedrører
et igangværende
initiativ
under
EU
kommissionen
DG for
Education
and
Trainins.
Dethar ført
til
en
Grønbog,
de¡ har været sendt
til
høring.
Grønbogen ligger
på nedenstående
adresse:
Migration
&
mobility:
challenges and
opportunities for EU
education
systems
htto://eu¡-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriSew.do?uri:COM:2008:0423:FIN:EN:pDF
I
dansk
sammenhæng
blev
denne
Grønbog
sendt
til
høring
en
meget
snæver
kreds og
fra
dansk
side
foreligger
et
høringssvar fra Europaudvalget
og
Uddannelsesudvalget.
Disse
høringssvar mangler
en
egentlig
retlig
belysning,
der
varetager
og
belyser
problemstillingen
ud fra
d
e
bàrørte
medborgeres
position
i
et
ligestillingsperspektiv.
Det
er
såIedes
misvisende,
når
der
under
punkt
12
i
bilaget
står,
"
sagen
har
ikke tidligere
været
forelagt
F
olketingets
Europaudvalg".
Men
som
det
også
fremgår
afpunkt
9
afbilaget
til
dagsordenspunkteto
virker
det
som
en
meget
lukket
proces.
1.
I
relation
til
det
høringsmateriale
som
EU-kommissionen
sendte
ud, ¡efererer
deres
Þunkt 4
direlfe
til
en
vurdering
af omtalte
direktiv.
Punktet vedrører direktivets
fremtidige
status, og
om hvorwidt
det
skal fortsætte
som
bindende
direktiv
for
medlemslandene; om
det
skal
reduceres
til
at være
optionelt for
de
enkelte lande
(subsidiaritetsprincippet);
eller om
det
skal
have
udvidet
sin
rækkevidde
ti1
at gælde
for
tredjelandes
borgere
(TCN)
som
det
blev
vedtaget
med stort
flertal i
Europaparlamentet
i
2005.
(f
Europa-
Parlamentets beslutning om integration af indvandrere
i
Europa
gennem
skoler og
flersproget
undervisning (2004/2267(Ì:{I)).
Torsdag den
13.
oktober
2005.
Bruxelles).
2.Det
er
såIedes
misvisende
at
skrive
som
i punkt
6,
at EU
parlamentet
ikke har udtalt
sig
om
direktivet,
men
måske sigtes
der
blot
til
den
konkrete
høringssag.
Det
er
afstor
betydning
for
bøms
adgang
til
modersmålsundervisning,
at dette
direktiv
opretholdes
og
der er
grundlag
for
at
hævde, at
afskaffelsen
af
statsstøtte
til
denne
undervisnine
i
dansk
sammenhæng
medfører
racediskim
ination,
jf.
krilik
fra
FN følgekomite
til
RDK,
óERD
komite
Dokuûrcntations- og
rådgivningscenteret
oD.r
racedisklimination
(DRC)
Besogadresse:
DRC,
Postadresse:
DRÇ
Medborgerhuset,
Nørre
AIIé
7,
2200
Kol¡enhavn
N
Postboks
549
2200
København
N
Postgiro
388-9890
CVR-n¡.
1
8254786
rvrvw.drcenter
dk
Tlf.:
+45 35 36
38
50
Fax:
+45 35 36
15
90