Uddannelsesudvalget 2009-10
KOM (2009) 0329 Bilag 4
Offentligt
760609_0001.png
DRC
er
en selvejende uafhængig institution, der
er
organisetel
som en fond, og sorn med udgangspunkt
i
menneskere
igheds.
konvenlionerne
aóejder
mod
racediskr¡mination.
DRC
kortlægger
racediskriminalion
og
giver
råd,
vejledning samtjuridisk
bistand tiÌ
personer,
derharværetudsatforracediskriminalion, ellersomhar
D
aku
menLtr
tians
centerel
ot1
L
oE
t
ådgipn
itlgs-
ru
ced
iskrim
i
n0
tio
n
værei vidne hertil. DRC
aùejder
med det
holdningsskabende
arbejde
gennem
konferencef,
seminaÍer,
kurser oq
debatmøder
Til
Europaudvalget.
Folketinget.
19.
november 2009.
Vedr.
Europaudvalget
2009. Rådsmøde
2978
- uddannelse
m.v.
Bilag
3.
Offentligt.
Pkt. 2: Forslag
til
rådskonklusioner
om
uddannelse
afbøm
med indvandrerbaggrund - vedtagelse-
udveksling af
synspunkter.
Dette berører
"Direl<t|v
77/486/EØF om modersmålsundervisning
forbømaf
migranfer fra
EU
medlemsstater"
og har afgørende
betydning
for
både
udvikling
af
modersmålsunãervisning
for bøm
Íìa
medlemslandene
og
fra tredjelande,
hvor
den igangværende proces
indirekfe
lægger
til
en
reduktion af direktivets
forpligtende karakter.
Punktet vedrører
et igangværende
initiativ
under
EU
kommissionen
DG for
Education
and
Trainins.
Dethar ført
til
en
Grønbog,
de¡ har været sendt
til
høring.
Grønbogen ligger
på nedenstående
adresse:
Migration
&
mobility:
challenges and
opportunities for EU
education
systems
htto://eu¡-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriSew.do?uri:COM:2008:0423:FIN:EN:pDF
I
dansk
sammenhæng
blev
denne
Grønbog
sendt
til
høring
en
meget
snæver
kreds og
fra
dansk
side
foreligger
et
høringssvar fra Europaudvalget
og
Uddannelsesudvalget.
Disse
høringssvar mangler
en
egentlig
retlig
belysning,
der
varetager
og
belyser
problemstillingen
ud fra
d
e
bàrørte
medborgeres
position
i
et
ligestillingsperspektiv.
Det
er
såIedes
misvisende,
når
der
under
punkt
12
i
bilaget
står,
"
sagen
har
ikke tidligere
været
forelagt
F
olketingets
Europaudvalg".
Men
som
det
også
fremgår
afpunkt
9
afbilaget
til
dagsordenspunkteto
virker
det
som
en
meget
lukket
proces.
1.
I
relation
til
det
høringsmateriale
som
EU-kommissionen
sendte
ud, ¡efererer
deres
Þunkt 4
direlfe
til
en
vurdering
af omtalte
direktiv.
Punktet vedrører direktivets
fremtidige
status, og
om hvorwidt
det
skal fortsætte
som
bindende
direktiv
for
medlemslandene; om
det
skal
reduceres
til
at være
optionelt for
de
enkelte lande
(subsidiaritetsprincippet);
eller om
det
skal
have
udvidet
sin
rækkevidde
ti1
at gælde
for
tredjelandes
borgere
(TCN)
som
det
blev
vedtaget
med stort
flertal i
Europaparlamentet
i
2005.
(f
Europa-
Parlamentets beslutning om integration af indvandrere
i
Europa
gennem
skoler og
flersproget
undervisning (2004/2267(Ì:{I)).
Torsdag den
13.
oktober
2005.
Bruxelles).
2.Det
er
såIedes
misvisende
at
skrive
som
i punkt
6,
at EU
parlamentet
ikke har udtalt
sig
om
direktivet,
men
måske sigtes
der
blot
til
den
konkrete
høringssag.
Det
er
afstor
betydning
for
bøms
adgang
til
modersmålsundervisning,
at dette
direktiv
opretholdes
og
der er
grundlag
for
at
hævde, at
afskaffelsen
af
statsstøtte
til
denne
undervisnine
i
dansk
sammenhæng
medfører
racediskim
ination,
jf.
krilik
fra
FN følgekomite
til
RDK,
óERD
komite
Dokuûrcntations- og
rådgivningscenteret
oD.r
racedisklimination
(DRC)
Besogadresse:
DRC,
Postadresse:
DRÇ
Medborgerhuset,
Nørre
AIIé
7,
2200
Kol¡enhavn
N
Postboks
549
2200
København
N
Postgiro
388-9890
CVR-n¡.
1
8254786
rvrvw.drcenter
dk
Tlf.:
+45 35 36
38
50
Fax:
+45 35 36
15
90
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
760609_0002.png
sammenhæng
medfører racediskrimination,
jf.
krìtik
fra
FN
følgekomite
ti1
RDK,
CERD
komite
2006:
i9.
The Committee,
while welcoming
the
mruricipalities' obligation to offer
mother-tongue teaching
to
bilingual
students
coming
or
originating from
the European
Union
and
European Economic
Area
countries,
as
well
as
ffom
the
Faroe Islands
a¡rd
Greenland, reg¡ets
that
in 2002,
the
municipalities'
obligation to
do
so
for
bilingual
students
from
other countries was repealed
and
that
municipalities no
longer receive
financial
support
for that
pupose
(art.
5
(e)
(v)
and
(vi)).
Th€ Committee
recommends
that
the Stâte
party
r€view
its policy, taking
into
considerâtion its
obligation under
th€
Convention
not to
discriminate
agâinst persons on the
bâsis
oftheir
national
or
ethnic
origin
or
against
any
particulâr
nationality.
The
Committee
r€calls
that
diffèntial
treatment
based
on
nationality
and
nâtional or ethnic
origin
constitutes
discrimination
ifthe
criteria for
such
differentiafion'
judged
in
the
light
of
the objectives and puryoses of the
Convention,
are
not appli€d
pursuânt
to
â
legitimate
airn, and are not
proportional
to the ach¡evement
ofthis
aim.
(Teksten
er
fremhævet
afCERD
komiteen)
(Committee
on
the
Elimination of Racial
Discrimination
Sixty-ninth
session .31
July-I8
August
2006.
Consideration
of
Reports
Submitted
by
States
PaÍies
under
Article
9
ofthe
Convention. Concludinq
observations
ofthe
Committee on
the
Elimination
of
Racial
Disc¡imination Denma¡k.
l9
October
2006)
At
dette
kan
betragtes som
diskriminatìon,
er der
yderligere grundlag
for
set
i
relation
til
Det
Europæiske
charter
for Fundamentale Rettigheder,
art.
14
om
retten
til
uddannelse,
som
set
i
kombination
med
Direktiv
2003/109ÆC, adopteret
i
2004,
der
omhandler
status
for
tredjelandes
borgere med
længerevarende
ophold,
og
hvor
denne afgørende
¡ettighed
ti1
iìge behandling med
EU-borgere
tildeles
i
uddannelse
og erhvervsuddannelser (vocational
training)
i
art.
11.
lb.
Der
er således afgørende
retlighedsspørgsmål på
spil,
og
DRC
vil
geme
rette opmærksomheden
mod,
at det er meget
utilfredsstillende,
at
en
høringsproces,
der
vedrører retten
til
modersmålsundervisning
ikke
sendt
til
høring
a)
direkte
til
de
persongrupper og
deres
orgariisatione¡
som dette
ved¡ører
(både
indvaridrere
fra
fællesskabslandene
og tredjelandes
borgere);
b)
at der
ikke
er
udarbejdet
en
egentlig
retlig
udredning af
dette spørgsmål
i
lys af
ovennævnte, og
at
det
ser
ud
til,
at man
ikke
har
giort EU-kommissionen
og
Europaparlamentet opmærksom
på, at
Danmark har modtaget
en
kritik
baggrund af
LL42,
der
afskaffede
statsstøtten
til
modersmålsundervisning;
c)
at de
organisationer
der
beskæftiger
sig
med
menneskerettighedsspørgsmå1
og
diskriminationsspørgsmål
ikke
er
blevet inddraget
i
høringsforløbet.
vi
anmode¡ om
at
Europaudvalget,
ert.
via
uddannelsesudvalget,
vil
sætte
en
grundigere
og mere
åben
demokratisk
proces
i
gang
til
aftlækning af dette
spørgsmåI, der
inddrager
de
berørte
parterc
synspunkter
og varetager
de
berørte
gruppers fundamentale rettigheder.
Med venlig hilsen
Christian Horst
Næstformand
Centerleder