NOTAT
14. april 2010
10-820
/hdj-dep
Nye kapital- og likviditetskrav
Basel Komiteen for Banktilsyn (BCBS) udsendte i december 2009 en
række forslag til at styrke kapital- og likviditetsstandarderne for kreditin-
stitutter. Parallelt hermed har EU-Kommissionen i februar 2010 udsendt
et høringsdokument om kommende ændringer af kapitalkravsdirektivet
(CRD), som blandt andet har til hensigt at bringe de europæiske regler på
linje med udviklingen i de internationale standarder. Hertil kommer, at
EU-Kommissionen ønsker at gå videre med implementering af en single
rule book, dvs. ens regler for kreditinstitutter på tværs af EU.
Generelt vurderes forslagene at kunne føre til en mere robust, modstands-
dygtig og mindre procyklisk finansiel sektor.
Forslagene skaber imidlertid – som de ser ud nu – væsentlige problemer
for det danske realkreditsystem. Problemerne drejer sig hovedsagligt om:
1. Ny definition af likvide aktiver
Nye krav til definition af likvide aktiver og grænser vil skabe problemer
for ikke bare danske realkreditinstitutter, men også danske pengeinstitut-
ter, der i vid udtrækning anvender realkreditobligationer i deres likvidi-
tetsstyring på lige fod med bl.a. statsobligationer. Der tages med forslaget
ikke hensyn til, at mange danske realkreditobligationer er fuldt ud lige så
likvide som mange landes statsobligationer. Der er i de nye internationale
regler lagt op til begrænsninger for medregning af realkreditobligationer
som likvide aktiver. Forslaget i den mest milde version vil således redu-
cere danske bankers beholdning af likvide aktiver fra 940 mia. kr. til 350
mia. kr. samtidig med, at likviditetskravet forventes at stige. En lavere
efterspørgsel fra bl.a. pengeinstitutterne efter realkreditobligationer vil
reducere likviditeten i markedet for realkreditobligationer og vil derfor
kunne øge renterne på realkreditlån.
2. Nye krav til likviditet og stabil finansiering
Nye krav til likviditet og stabil finansiering af udlån vil ramme realkredit-
institutternes praksis med rentetilpasningslån. Forslaget til en ny definiti-
on af, hvad der regnes som stabil finansiering, medfører, at danske obli-
gationer med en restløbetid under et år ikke kan medregnes som stabil
finansiering. Samtidig kræves det, at lån med en løbetid over et år finan-
sieres med stabil, langsigtet finansiering. Det vil give betydelige proble-
mer for de korteste danske rentetilpasningslån, der netop finansieres med
obligationer med løbetider under 1 år. Det vil betyde, at rentetil-
pasningslånene må finansieres med dyrere obligationer med lang løbetid,