Europaudvalget 2009-10
KOM (2009) 0427 Bilag 2
Offentligt
748831_0001.png
Notat
SKATTEMINISTERIET
Departementet
Skatte- og Afgiftsadministration
28. oktober 2009
28. oktober 2009
J.nr. 2009-241-0022
Grundnotat om
Forslag af 18. august 2009 til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.
1798/2003 af 7. oktober 2003 om administrativt samarbejde vedrørende merværdi-
afgift, KOM(2009)427 endelig (dansk sprogudgave af 18. august 2009).
Suppleret af forarbejder til forordningsforslaget i form af Rapport fra Kommissionen
til Rådet og Europa-Parlamentet af 18. august 2009 om anvendelsen af Rådets for-
ordning (EF) nr. 1798/2003 om administrativt samarbejde vedrørende merværdiaf-
gift, KOM(2009)428 endelig (dansk sprogudgave af 18. august 2009).
R
esumé
På baggrund af EF-traktatens artikel 93, der kræver høring af Europa-
Parlamentet og enstemmig vedtagelse af medlemslandene, har Europa-
Kommissionen ved KOM(2009)427 af 18. august 2009 fremsat forslag til Rådets
forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1798/2003 af 7. oktober 2003 om
administrativt samarbejde vedrørende merværdiafgift.
Der foreslås ændringer af forordningen om administrativt samarbejde om moms
for så vidt angår:
Præcisering af forordningens anvendelsesområde, idet ”bekæmpelse af
svig” tilføjes forordningens titel.
Præcisering af forordningens formål med hensyn til, at EU’s medlems-
lande har et gensidigt fælles ansvar for administrativt samarbejde med
henblik på at beskytte samtlige medlemslandes momsindtægter.
Præcis fastlæggelse af de oplysninger, som medlemslandene skal ind-
samle og stille til rådighed for de øvrige medlemslande gennem en elek-
tronisk database.
Side 1 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
748831_0002.png
Fastlæggelse af rammer, som gør det muligt at sikre kvaliteten af oplys-
ningerne i databaserne ved hjælp af fælles regler for hvilke oplysninger,
der skal indsamles, og hvilken kontrol, der skal føres ved registreringen
af et momsregistreringsnummer i databasen.
Medlemslandene forpligtes til elektronisk at bekræfte, hvilket navn og
hvilken adresse, der er knyttet til et givent momsregistreringsnummer.
Fastlæggelse af et retsgrundlag til indførelse af en struktur, der mulig-
gør et målrettet samarbejde med henblik på at bekæmpe svig.
Forbedret udveksling af oplysninger mellem medlemslandene.
Præcisering af tilfælde, hvor medlemslandene kan og bør gennemføre
multilaterale kontrolforanstaltninger.
Præcise mål for adgangen til og driftsprocedurerne for det databasesy-
stem, der skal muliggøre udvekslingen af oplysninger.
Den omarbejdede forordning foreslås at træde i kraft på tyvendedagen efter of-
fentliggørelse i EU-Tidende, idet der foreslås visse overgangsregler i perioden
indtil 31. december 2014 for administrationsreglerne i tilknytning til særord-
ningen for direkte leverancer af elektroniske ydelser fra en virksomhed i et med-
lemsland til en forbruger i et andet medlemsland.
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har ved KOM(2009)427 af 18. august 2009 fremsat for-
slag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1798/2003 af 7.
oktober 2003 om administrativt samarbejde vedrørende merværdiafgift. Forsla-
get er oversendt til Rådet den 18. august 2009 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 93, der kræver høring
af Europa-Parlamentet og enstemmig vedtagelse af medlemslandene.
Forslaget drøftes af Rådets Fiskal-arbejdsgruppe og herefter af COREPER, før
forslaget kommer til politisk drøftelse og eventuel senere vedtagelse hos Rådet
(ECOFIN).
2. Forslagets formål og indhold
Formål
Formålet med forslaget er at styrke og præcisere medlemslandenes ansvar og
handlepligter i forbindelse med det administrative samarbejde på momsområdet
med henblik på en mere effektiv bekæmpelse af momssvig.
Side 2 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indhold
Europa-Kommissionens forslag indeholder ændringer af forordning 1798/2003
for så vidt angår:
Kapitel I fastlægger forordningens anvendelsesområde, definitionerne og be-
stemmelserne vedrørende organisationen af EU-medlemslandenes kompetente
skattemyndigheder i forbindelse med forordningens anvendelse. De foreslåede
ændringer af dette kapitel består primært i udvidelsen af anvendelsesområdet til
også at omfatte fælles procedurer, når det er nødvendigt at følge en fælles til-
gang for at sikre en korrekt anvendelse af EU’s fælles momssystem, og indførel-
sen af medlemslandenes forpligtelse til at samarbejde for at beskytte andre med-
lemslandes skatteindtægter.
Kapitel II vedrører udveksling af oplysninger efter anmodning, og den vigtigste
ændring af dette kapitel er begrænsningen af de tilfælde, hvor et medlemsland
kan afvise at videregive en oplysning eller foretage en undersøgelse. Der fore-
slås indført en bestemmelse, som gengiver en formulering i Rådets forordning
(EF) nr. 143/2008, der er vedtaget som led i Momspakken i februar 2008, og
som træder i kraft i 2015.
Kapitel III vedrører udveksling af oplysninger uden forudgående anmodning.
Dette kapitel foreslås ændret for at præcisere, at en sådan udveksling under alle
omstændigheder skal finde sted, når visse kriterier er opfyldt. For visse speci-
fikke oplysninger, der opfylder disse kriterier, er de praktiske bestemmelser for
udvekslingen fastlagt.
I kapitel IV fastlægges forpligtelsen til at foretage tilbagemelding, for hvilken
de nærmere bestemmelser fastsættes efter en udvalgsprocedure. Baggrunden for
den foreslåede ændring er tidligere tilkendegivelser fra medlemslandene om, at
manglen på tilbagemeldinger er en af svaghederne i den nuværende ordning for
indbyrdes udveksling af oplysninger.
Kapitel V vedrører opbevaring og udveksling af oplysninger om momspligtige
personer og momspligtige transaktioner. Reglerne foreslås ændret for at øge an-
tallet af udvekslede oplysninger og disses kvalitet. Det foreslås navnlig fastsat,
at de kompetente myndigheder skal have adgang til et vist antal oplysninger,
som medlemslandene råder over. Forslaget indeholder desuden bestemmelser
om fælles procedurer for de oplysninger, der skal indsamles, når en momspligtig
person registreres i databasen, og for ajourføringen af databasesystemet.
Herunder indgår:
-
Et forslag om, at skattemyndighederne i et medlemsland skal have auto-
matisk direkte adgang til oplysninger om momspligtige virksomheder,
der er behandlet og lagret i IT-systemerne hos skattemyndighederne i de
andre medlemslande. Det gælder således oplysninger om virksomheder-
nes omsætning samt om overholdelse af virksomhedernes forpligtelser
til at indgive momsangivelse og om deres eventuelle momsgæld.
Minimumsstandarder for til- og afmelding af virksomheder, der er inak-
tive eller svigagtige.
-
Side 3 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kapitel VII i forordningen omhandler tilstedeværelsen af embedsmænd fra et
medlemsland i de administrative kontorer og deres deltagelse i administrative
undersøgelser i et andet medlemsland. Der foreslås en række præciseringer af
disse bestemmelser.
Kapitel VIII vedrører grænseoverskridende multilateral kontrol. De foreslåede
ændringer sigter mod at præcisere de tilfælde, hvor medlemslandene skal være
forpligtet til at gennemføre denne form for kontrol. Heri indgår, at skattemyn-
dighederne i et medlemsland senest to uger efter modtagelsen af et forslag om
en multilateral kontrol skal acceptere eller give et begrundet afslag på kontrol-
len.
Kapitel IX vedrører de oplysninger, der er til rådighed for de momspligtige per-
soner, og navnlig muligheden for at få bekræftet gyldigheden af en bestemt per-
sons identifikationsnummer og de dertil knyttede oplysninger om navn og
adresse. Desuden vil de gældende bestemmelser i medlemslandene med hensyn
til fakturering af momspligtige personer, som ikke er etableret på deres område,
blive lagt på Europa-Kommissionens websted.
Kapitel X vedrører indførelsen af en fælles struktur (Eurofisc), som er en hurti-
gere samarbejdsmekanisme, omfattende alle medlemslande, til brug for bekæm-
pelse af omfattende eller nye former for svig. Eurofisc skal afløse en eksisteren-
de samarbejdsstruktur til bekæmpelse af momssvig (Eurocanet), der har omfat-
tet visse medlemslande, herunder Danmark.
Kapitel XIII, som omhandler forbindelserne mellem EU-medlemslandene og
Europa-Kommissionen, foreslås ændret for at præcisere, at medlemslandene re-
gelmæssigt skal føre tilsyn med, hvordan det administrative samarbejde funge-
rer.
Kapitel XIV, som omhandler forbindelserne mellem EU-medlemslandene og
tredjelande, foreslås justeret, idet anvendelsesområdet er blevet udvidet.
Kapitel XV, som fastlægger betingelserne for udveksling af oplysninger, fore-
slås ændret med fastsættelse af præcise mål for serviceniveauet for elektronisk
udveksling af oplysninger.
Kapitel XVI omfatter de almindelige og afsluttende bestemmelser. De bestem-
melser i Rådets forordning (EF) nr. 143/2008, som skal træde i kraft den 1. ja-
nuar 2015, er medtaget heri.
Der er tilføjet et bilag, som indeholder en liste over varer og tjenesteydelser,
som artikel 7, stk. 3, finder anvendelse på, efter den model, som Rådet har ved-
taget i forordning (EF) nr. 143/2008.
Kapitel VI vedrører anmodninger om administrative meddelelser og foreslås ik-
ke ændret. Tilsvarende foreslås Kapitel XI og XII ikke ændret.
Side 4 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
748831_0005.png
Under omtale af forslagets sammenhæng med det EU-retlige proportionalitets-
princip, bemærker Europa-Kommissionen, at forslaget opretholder den be-
grænsning af visse rettigheder og forpligtelser i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 1995/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveks-
ling af sådanne oplysninger, der var fastlagt i Rådets forordning (EF) nr.
1798/2003. Kommissionen anfører, at denne begrænsning er nødvendig for at
bekæmpe momssvig inden for EF og er også forholdsmæssig i betragtning af de
indtægtstab, som EU-medlemslandene ville kunne blive udsat for, hvis den om-
handlede særregel blev afskaffet.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til EF-Traktatens artikel 93 høres. Der fore-
ligger endnu ikke en udtalelse.
4. Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen anfører, at forslaget må anses for at være i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet, idet forslagets formål ikke i tilstrækkelig
grad kan opfyldes af de enkelte EU-medlemslande.
Den danske regering anerkender, at nærhedsprincippet er overholdt, idet forsla-
gets formål ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af de enkelte EU-
medlemslande.
5. Gældende ret
Forordning (EF) nr. 1798/2003 af 7. oktober 2003 om administrativt samarbejde
vedrørende merværdiafgift har EU-retlig hjemmel i EF-Traktatens artikel 93,
hvorefter Rådet, der træffer afgørelse med enstemmighed på forslag af Kommis-
sionen og efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale
Udvalg, vedtager bestemmelser om harmonisering af lovgivningerne vedrørende
omsætningsafgifter, punktafgifter og andre indirekte skatter, i det omfang en så-
dan harmonisering er nødvendig for at sikre Det Indre Markeds oprettelse og
funktion.
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Jf. EF-Traktatens artikel 249 har en forordning umiddelbar virkning i medlems-
landene og skal ikke gennemføres via national lovgivning.
I vedtaget form kan det foreliggende forordningsforslag dog tænkes at få afledte
konsekvenser for danske administrative regler i form af momsbekendtgørelsen
samt SKATs Momsvejledning, SKM-meddelelser og styringssignaler.
Side 5 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
748831_0006.png
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes i vedtaget form at medføre statsfinansielle konsekvenser i
form af øgede udgifter til SKAT på ca. 37 mio. kr. til IT og personale. Disse ud-
gifter afholdes inden for SKATs eksisterende udgiftsrammer, jf. selvrisikoord-
ningen. Der kan herved henvises til tekstanmærkning nr. 1 til SKATs driftsbe-
villing efter § 9.21.01 på finansloven siden 1991, hvorefter Skatteministeren er
bemyndiget til at indgå flerårige aftaler vedrørende levering af IT-ydelser.
Udgiftsskønnet er foretaget efter forudsætning om, at der ved forhandlingerne
om forslaget kan opnås støtte til den danske holdning til en række af forslagets
enkeltelementer, og at undersøgelser afklarer, at forslaget ikke vil indebære væ-
sentligt fordyrende krav til SKATs eksisterende IT-systemer og gældende pro-
cedurer, jf. forbeholdene og undersøgelsesforbeholdene, nævnt under Regerin-
gens foreløbige generelle holdning til forslaget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget er rettet imod medlemslandenes skattemyndigheder, og forslaget
skønnes ikke at have væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Dog kan forslaget til ændring af forordningens artikel 23-24, der bl.a. angår mi-
nimumsstandarder for til- og afmelding af virksomheder, der er inaktive, indi-
rekte medføre administrative byrder for visse danske virksomheder. Der kan væ-
re tilfældet for en virksomhed, der for en periode tilfældigvis er inaktiv, og som
på dette grundlag bliver afregistreret ved SKATs foranstaltning. Hvis virksom-
heden får gang i sin økonomiske aktivitet igen, kræver det en fornyet registre-
ring m.v.
7. Høring
De danske sprogversioner af 18. august 2009 af Europa-Kommissionens forsla-
get til omarbejdning af Rådets forordning (EF) nr. 1798/2003 om administrativt
samarbejde vedrørende merværdiafgift og af Rapport fra Kommissionen til Rå-
det og Europa-Parlamentet om anvendelsen af den gældende forordning blev
den 2. september 2009 sendt i ekstern høring hos de faglige organisationer
Dansk Told- og Skatteforbund og Skatterevisorforeningen.
De nævnte organisationer har hver især afgivet et høringssvar med: ”Ingen be-
mærkninger”.
Side 6 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
748831_0007.png
8. Generelle forventninger til andre medlemslandes holdninger
Det forventes, at et flertal af medlemslande overordnet set vil være positivt ind-
stillet over for formålet med - og hovedlinjerne i - forslaget.
Visse medlemslande kan dog forventes at tage forbehold over for, at forslagets
stramning af krav til medlemslandenes skattemyndigheder kan anses for at ud-
gøre et uforholdsmæssig stort skridt i retning af suverænitetsafgivelse.
Endvidere kan forventes en skepsis hos visse medlemslande med hensyn til forsla-
gets krav til medlemslandenes skattemyndigheder og deres respektive IT-systemer
om en skærpet og hurtigere indsats til at bekæmpe momssvig.
9. Den danske regerings foreløbige generelle holdning
Den danske regering støtter overordnet forslaget til ændring af forordning
1798/2003, idet regeringen anerkender, at der er tale om et forslag, der overve-
jende er målrettet en mere effektiv bekæmpelse af grænseoverskridende moms-
svig inden for EU.
Regeringen finder dog at måtte tage visse forbehold, herunder en række under-
søgelsesforbehold, i forhold til visse af forslagets enkeltelementer.
På baggrund af overvejelser om hensynet til beskyttelsen af data om danske
virksomheders omsætning og konkurrenceforhold, vil regeringen således ind-
ledningsvis tage forbehold over for foreslåede regler for automatisk direkte da-
taudveksling mellem medlemslandene af oplysninger om virksomhedernes om-
sætning samt om overholdelse af virksomhedernes forpligtelser til at indgive
momsangivelse og om deres eventuelle momsgæld.
Regeringen finder endvidere, at en foreslået frist på to uger, som skattemyndig-
hederne i et medlemsland vil få til at acceptere eller give et begrundet afslag på
en multilateral kontrol, er lige lovlig kort.
Endelig vil regeringen støtte indførelse af Eurofisc, der kommer til at omfatte
alle medlemslandene, idet regeringen vil arbejde for, at Eurofisc bliver en lige
så effektiv samarbejdsmekanisme til bekæmpelse af momssvig, som den eksi-
sterende samarbejdsstruktur Eurocanet er og har været.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Nærhedsno-
tat er fremsendt den 2. september 2009.
Side 7 af 7