Trafikudvalget 2009-10
KOM (2009) 0482 Bilag 1
Offentligt
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Arbejdstilsynet
15. december 2009
J.nr. 20090080019
VG/MIS
Kommissionens forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om ændring af
direktiv 1999/36/EF, EFT L 138 af 1. juni 1999 om
transportabelt trykbærende udstyr ( ”TPED” ) – KOM (2009) 482 endelig
1. Resume
Transport af trykbærende udstyr, fx tanke, beholdere, tromler og flasker, er en vigtig del af transport af
farligt gods. Direktiv 199/36/EF indeholder fælles standarder for konstruktion, fremstilling, godkendelse og
periodiske kontroller. Direktivet foreslås revideret for at forenkle EU-reglerne og fjerne modstridende krav
i forskellige regelsæt og samtidig opdatere reguleringen i forhold til reglerne om markedsovervågning.
Markedsovervågning er en EU forpligtelse, som medfører, at relevante myndigheder i medlemsstaterne er
pålagt at overvåge det nationale marked, således at der ikke bliver markedsført produkter, som ikke
overholder gældende krav, udgør en sikkerhedsrisiko, kan være potentielt farlige at anvende eller er
uberettiget CE-mærket. Myndigheden overvåger markedet ved at føre tilsyn, samarbejde med myndigheder
i andre lande, føre sager mod producenter, distributører mv.
2. Baggrund
Reglerne for transportabelt trykbærende udstyr er i dag omfattet af Rådets direktiv 1999/36/EF om
transportabelt trykbærende udstyr. Direktivet indeholder regler om krav til markedsføring og ibrugtagning
af udstyr. Direktivet er et totalharmoniserings direktiv.
Reglerne i det nugældende direktiv har til tider vist sig at være vanskelige at fortolke entydigt. De tekniske
forskrifter i det gældende direktiv og de internationale aftaler for transport af farligt gods indeholder
punkter, der er i modstrid med hinanden. Hovedårsagen til revisionen er derfor behov for forenkling og
tydeliggørelse af regler, fx i relation til procedurerne for vurderingen af overensstemmelsen med gældende
krav.
Samtidig fjernes de regler i det gældende direktiv, som strider mod de internationale regler for transport af
farligt gods, dvs. ADR – den europæiske konvention om international transport af farligt gods ad vej, RID –
reglementet for international befordring af farligt gods med jernbane og ADN – den europæiske konvention
om international transport af farligt gods ad indre vandveje (sidstnævnte er dog ikke relevant for Danmark).
Spørgsmål, der direkte vedrører sikkerheden, det vil sige den tekniske konstruktion, fremstillingen og
prøvningsforskrifterne vedr. udstyret, er ikke indeholdt i selve forslaget, men i de internationale aftaler,
som allerede implementeret i EU ved direktiv 2008/68/EF.
3. Hjemmelsgrundlag
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget er hjemlet i traktatens artikel 71, og direktivet skal vedtages af Europa-
Parlamentet og Rådet ved fælles beslutningstagning og kommer til at erstatte et gældende rådsdirektiv.
4. Nærhedsprincippet
Udover at sikre et højt sikkerhedsniveau, er direktivets formål også at fastsætte regler for bevarelse af det
indre marked for det udstyr, som bruges til at drive transportvirksomhed. Kommissionen angiver, at dette
mål ikke kan nås ved nationale foranstaltninger alene. Kommissionen anfører endvidere, at trykbærende
udstyr anvendes til at transportere stoffer, der ikke kan fås lokalt, men som anvendes til medicinske,
videnskabelige og industrielle formål. En EU-lovgivning, der sikrer et ensartet sikkerhedsniveau er derfor
berettiget. Endvidere anføres det, at der allerede findes et direktiv på området, og at en fælles foranstaltning
således allerede anses for at være nødvendig og proportional. Regeringen er enig i denne vurdering.
5. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at skabe bedst muligt grundlag for ens fortolkning og håndhævelse af de fælles
regler med det formål at opretholde et højt sikkerhedsniveau ved transport af farligt gods og samtidig sikre
den frie bevægelighed af varer og ydelser. Det reviderede direktiv indeholder blandt andet følgende
elementer:
Det er tydeliggjort, hvilket udstyr direktivet finder anvendelse på.
Der er angivet ensartet definition af en række udtryk og begreber.
Der er givet mulighed for, at medlemsstaterne kan fastsætte lokale krav, der dog kun gælder ved
opbevaring i kortere eller længere tid.
Direktivet fastsætter hvilke forpligtelser, fabrikanter, importører, distributører, ejere og brugere af
transportabelt trykbærende udstyr har i normale brugssituationer og i de tilfælde, hvor der grund til
at tro, at udstyret ikke opfylder reglerne.
Direktivet angiver i hvilke tilfælde, importører eller distributører har samme forpligtelser som
fabrikanter.
Direktivet fastsætter de nødvendige krav til overensstemmelsesvurdering af nyt transportabelt
trykbærende udstyr, udstyr, der tidligere er vurderet og mærket i henhold til direktiv 1999/36/EF
mv.
Direktivet medtager også gammelt udstyr, som ikke har været omfattet af det nugældende direktiv
for så vidt angår fornyet overensstemmelsesvurdering.
Der er præciseret bestemmelser og ansvar for mærkning af udstyret og angivet, hvordan misbrug af
mærkningen undgås.
Direktivet fastlægger betingelser, procedurer, ansvarsområde og forpligtelser for de bemyndigede
organer.
Der er fastlagt procedurer for, hvordan formelle og uformelle spørgsmål vedrørende
sikkerhedsrisici skal håndteres på nationalt niveau og EU-niveau.
Forslaget indfører blandt andet følgende væsentlige ændringer og præciseringer:
Ekstraordinære eftersyn, ud over periodiske eftersyn, såfremt dette måtte være nødvendigt.
Det tillades, at medlemsstaterne opretholder nationale bestemmelser for så vidt angår
tilslutningsanordninger til andet udstyr, indtil der foreligger relevante fælles standarder.
Det præciseres at udstyr, der anvendes lokalt, kan være omfattet af lokale krav.
Der sker en præcisering og sondring mellem tilbagetrækning fra markedet og tilbagekaldelse fra
markedet
Importører pålægges kontrolpligt over for fabrikanten med hensyn til at sikre, at fabrikanten
overholder regler, at nødvendig dokumentation er til stede samt udstyret er mærket korrekt.
Der er indført en bestemmelse om, at en importør skal opbevare den tekniske dokumentation i
mindst 20 år, så den er til rådighed for markedsovervågnings myndighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er præciseret beskyttelsesprocedurer, der blandt andet beskriver procedurer i de tilfælde, hvor
udstyret udgør en risiko på national plan, nemlig at markedsovervågningsmyndighederne i sådanne
tilfælde skal foretage en komplet evaluering af udstyret, omfattende samtlige krav i direktivet.
Kommissionen skal underrettes herom.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Transportabelt trykbærende udstyr er reguleret i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 289 af 24. april
2001 om transportabelt trykbærende udstyr. Denne bekendtgørelse implementerer Rådets direktiv
1999/36/EF af 29. april 1999 om transportabelt trykbærende udstyr med senere ændringer.
Forslag til revideret direktiv indebærer ikke ændringer i gældende dansk ret, idet forslaget til revision
alene er af redaktionel art, således at de gældende bestemmelser præciseres og samles.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Da der ikke er tale om ændring af det gældende direktivs anvendelsesområde, vil ændringerne ikke
have statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
9. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for Arbejdsmarked og Sociale
Forhold med frist den 16. november 2009.
Mærsk Olie og Gas AS anfører vedrørende artikel 9, at ”Forpligtelser pålagt brugeren, kræver et niveau
af viden og indsigt. Dette kan ikke med rimelighed forventes af en gennemsnitlig bruger fx en ansat.
Formålet med denne klausul er tilstrækkeligt dækket af sikkerhedsbestemmelsen i Artikel 8, hvor en
ejer ikke må bruge ud styr, som ikke er vurderet i overensstemmelse med gældende regler.”
Arbejdstilsynet bemærker hertil, at Artikel 9 er en præcisering af kravet om arbejdsgiveransvar, nemlig
at man ikke må bruge udstyr, som er farligt, og er i overensstemmelse med den praksis, Arbejdstilsynet
normalt anlægger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter foreløbig forslaget, idet forslaget på en omkostningsneutral måde, bidrager til en
sikker og sundhedsmæssig forsvarlig anvendelse af udstyret.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget indeholder ikke byrdefulde ændringer, men skaber øget sikkerhed og større brugervenlighed.
På den baggrund, forventes det, at de øvrige medlemslande overordnet kan støtte forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.