Kommissionen konkluderer i meddelelsen, at de europæiske standarder og retningslinjer for kvalitetssikring har vundet stadig bedre fodfæste på de højere uddannelsesinstitutioner og i organerne for højere uddannelse som et referenceredskab for god praksis for så vidt angår kvalitetssikring.
Selv om disse udviklinger generelt bør ses som positive, er der dog nogle udfordringer:
- Der nu er mange forskellige aktører, organer og netværk, hvilket kan gøre det vanskeligt at gennemskue og forstå kvalitetssikringssystemet.
- De fleste organer har fortsat et nationalt kompetenceområde og opererer ikke i større omfang uden for landegrænserne.
- Standarderne og retningslinjerne for kvalitetssikring fortolkes stadig forskelligt i forskellige lande, og kendskabet til dem varierer mellem lande og institutioner.
- Det stigende antal internationale systemer til rangordning (ranking) af universiteter kritiseres ofte af de videregående uddannelser, fordi de hovedsagelig fokuserer på forskning og ser bort fra resultaterne på andre områder, f.eks. undervisning.
Resumeet er udarbejdet af Folketingets EU-Oplysning. For yderligere notater m.v. om forslaget se boksen med "relaterede dokumenter".