Skatteudvalget 2009-10
KOM (2009) 0511 Bilag 3
Offentligt
786425_0001.png
Notat
3. november 2009
J.nr. 2009-711-0034
Revideret grundnotat om
Europa-Kommissionens forslag af 29. september 2009 til Rådets direktiv
om ændring af direktiv 2006/112/EF hvad angår en fakultativ og midlerti-
dig anvendelse af ordningen for omvendt betalingspligt ved levering af be-
stemte varer og tjenesteydelser, som kan være udsat for svig.
Notatet sendes til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Skatteudvalg.
1. Resumé af forslaget
Formålet med forslaget til et nyt rådsdirektiv om ændring af Rådets direktiv
2006/112EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem er at
bekæmpe momssvig. Forslaget indeholder en bestemmelse, der skal gøre det
muligt for medlemsstaterne at anvende ordningen om omvendt betalingspligt
ved handel med CO
2
-kvoter og ved handel med nærmere bestemte varer, som
indebærer risiko for, at der kan begås svig. Forslaget indeholder desuden en
bestemmelse om, at de medlemsstater, der vælger at udnytte muligheden for at
anvende omvendt betalingspligt skal indføre en indberetningspligt med henblik
på, at medlemsstaterne får mulighed for at kontrollere, om anvendelse af ord-
ningen om omvendt betalingspligt fungerer effektivt.
2. Baggrund
Kommissionen ser med stor alvor på momssvig, da momssvig udgør et stort
problem i EU. Momssvig er en trussel mod de enkelte medlemsstaternes afgifts-
indtægter, og nogle medlemsstater har allerede anmodet Kommissionen om til-
ladelse indrømmet af Rådet til at fravige direktivbestemmelserne efter direkti-
vets artikel 395 med henblik på at bekæmpe momssvig.
Kommissionen har derfor besluttet at stille forslag til en ny direktivbestemmel-
se, der skal gøre det muligt for medlemsstaterne at bekæmpe momssvig ved at
anvende ordningen om omvendt betalingspligt ved handel med CO
2
-kvoter og
andre nærmere bestemte varer.
Side 1 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-Traktatens artikel 93 og 94, der begge
kræver høring af Europaparlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg
samt enstemmig vedtagelse af medlemsstaterne.
4. Nærhedsprincippet
I nærhedsnotat afgivet til EUU og SAU den 3. november 2009 er det oplyst, at
Kommissionen vurderer, at formålet med forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan
opfyldes af de enkelte medlemsstater, da det er nødvendigt at vedtage fælles
regler og ensartede akter for effektivt at kunne bekæmpe momssvig.
Det er Kommissionens opfattelse, at bekæmpelse af momssvig ved hjælp af en
ordning for omvendt betalingspligt bedre nås på fællesskabsniveau med et di-
rektiv, som giver medlemsstaterne mulighed for at anvende en ordning for om-
vendt betalingspligt ved leverancer til hjemmemarkedet af bestemte varer og
tjenesteydelser.
Kommissionen anser derfor forslaget for at være i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Den danske Regering er enig heri.
5. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forslag er, at det gøres muligt for medlemsstater-
ne midlertidigt at anvende ordningen for omvendt betalingspligt for at bekæmpe
momssvig ved handel med CO
2
-kvoter og ved handel med nærmere bestemte
varer, som indebærer risiko for svig.
Kommissionen har vurderet, at anvendelsen af ordningen for omvendt beta-
lingspligt bør begrænses til en på forhånd fastlagt liste over varer og tjeneste-
ydelser, da momsordningens grundlæggende principper ikke bør ændres. Kom-
missionen agter således at give interesserede medlemsstater mulighed for at an-
vende ordningen for omvendt betalingspligt på baggrund af en på forhånd fast-
lagt liste over varer og tjenesteydelser, som medlemsstaterne har identificeret
som indebærende risiko for svig.
Ifølge Kommissionens forslag kan medlemsstaterne anvende ordningen for om-
vendt betalingspligt på højst tre kategorier, hvoraf to kan være varer. Kommis-
sionen stiller forslag om, at den særlige ordning for omvendt betalingspligt kan
anvendes ved handel med CO
2
-kvoter, mobiltelefoner og integrerede kredsløbs-
anordninger og ”andre varer” omfattende parfume og ædelmetaller, f.eks. platin.
Derudover foreslår Kommissionen, at de medlemsstater, der vælger at udnytte
muligheden for at anvende omvendt betalingspligt skal indføre en indberet-
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
786425_0003.png
ningspligt med henblik på, at medlemsstaterne får mulighed for at kontrollere,
om anvendelse af ordningen om omvendt betalingspligt fungerer effektivt.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i EF-
traktatens artikel 93 og 94. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Den gældende lovgivning er baseret på direktiv 2006/112/EF af 28. november
2006.
Det vurderes, at forslaget vil have konsekvenser for gældende dansk ret, da be-
stemmelsen efter vedtagelse skal implementeres i den danske lovgivning ved en
ændring af momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober 2005.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljø-
et eller beskyttelsesniveauet
Gennemførelse af direktivforslaget vil medvirke til at bekæmpe utilsigtede pro-
venutab, der opstår som følge af momskarruselsvig. Direktivet vil derfor have
en positiv virkning for statsfinanserne og samfundsøkonomien, hvis størrelse det
dog ikke er muligt at skønne over.
Gennemførelse af direktivforslaget forventes at medføre udgifter til systemud-
vikling. Der kan ikke skønnes mere præcist over størrelsen heraf, før direktivets
endelige udformning kendes.
Forslaget har ikke konsekvenser for hverken miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Direktivforslaget har været i høring hos Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Børsmæglerforeningen, Center for Kvalitet i Erhvervsregulering
(CKR), Dansk Arbejdsgiverforening, Danmarks Statistik, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk Landbrug, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Finansrådet, Finanstilsynet, Foreningen af Danske Revisorer,
Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Reviso-
rer, Håndværksrådet, Klima- og Energiministeriet, Kommunernes Landsfor-
ening, Landbrugsrådet, Landsorganisationen i Danmark (LO), Landsskatteret-
ten, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, SKAT, Skatterevisorforeningen og Øko-
nomi- og Erhvervsministeriet.
Vedlagt fremsendes en kopi af de modtagne høringssvar. Generelt har det frem-
sendte direktivforslag ikke givet anledning til bemærkninger.
Alene Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR) og Dansk Erhverv har gi-
vet bemærkninger.
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
786425_0004.png
CKR
CKR vurderer, at direktivforslaget ikke indeholder administrative konsekvenser
for erhvervslivet. Dog henviser CKR til, at en konsekvensvurdering af omvendt
betalingspligt i forbindelse med handel med en række varer nævnt i bilaget til
direktivforslaget først vil blive foretaget, såfremt dette indføres.
Endelig anbefaler CKR, at der sker en ”passende og effektiv” indberetning ved-
rørende CO
2
-kvoter og CO
2
-kreditter lig momslovens gældende bestemmelser
for angivelse af indkøb for at opnå fradragsret.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv støtter overordnet set Kommissionen og Rådets direktiv, men
anbefaler, at man ikke benytter den forsøgsvise ordning med omvendt beta-
lingspligt inden for varegruppen mobiltelefoner. Dansk Erhverv mener, at det
vil være en urimelig stor administrativ byrde overfor de virksomheder, der berø-
res.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan overordnet støtte Kommissionens målsætning og forslaget. Dog
må rækkevidden af anvendelsen af den foreslåede bestemmelse vurderes nær-
mere, herunder også de evt. administrative byrder bestemmelsen vil påføre er-
hvervslivet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Henset til formålet med forslaget må det forventes, at forslaget vil blive positivt
modtaget. Der er dog ikke konkret kendskab til andre landes holdninger til for-
slaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er tidligere blevet forelagt sagen ved nærhedsnotat
oversendt den 4. november 2009, samt grundnotat oversendt den 9. november
2009.
Side 4 af 4