Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
KOM (2009) 0553 Bilag 1
Offentligt
759962_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fiskeripolitisk Kontor
Sagsnr.: 2203/16492
Den 17. november 2009
FVM 705
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Rådets Forordning om fastsættelse for 2010 af fiskerimuligheder for visse
fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EF-farvande og for EF-fartøjer
i andre farvande, som er omfattet af fangstbegrænsninger
KOM (2009) 553
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2010 af fiskeri-
muligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EF-farvande og
for EF-fartøjer i andre farvande, som er omfattet af fangstbegrænsninger (TAC/kvoteforsla-
get). Forslaget omfatter dels EU-bestande, herunder Svalbard, dels bestande, der forvaltes i
fællesskab med tredjelande. Formålet med forslaget er at fastsætte TAC
1
for 2010 og fordele
EU’s rådighedsmængder til medlemsstaterne (kvoter) for fiskeriet i 2010.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2009) 553 af 6. oktober 2009 fremsendt forslag til Rådets for-
ordning om fastsættelse for 2010 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af
fiskebestande gældende for EF-farvande og for EF-fartøjer i andre farvande, som er omfattet
af fangstbegrænsninger. Forslaget er modtaget i en dansk sprogversion den 22. oktober 2009.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse og
bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik, særlig artikel
20, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget vil være på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 14.-16. december
2009 med henblik på politisk enighed.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at forslaget falder ind under Fællesskabets enekompetence, hvor-
for nærhedsprincippet ikke finder anvendelse. Idet forslaget er et led i gennemførelsen af
EU’s fælles fiskeripolitik, er Regeringen enig heri.
Formål og indhold
1
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
759962_0002.png
Forslaget omfatter dels EU-fiskebestande, herunder bestande ved Svalbard, dels bestande, der
forvaltes i fællesskab med tredjelande.
Formålet med forslaget er at fastsætte TAC for 2010 og fordele EU’s rådighedsmængder til
medlemsstaterne. Der skal endvidere fastsættes fiskeriindsatsbegrænsninger for fiskeriet for
2010.
Kommissionen anfører, at forslagets anvendelsesområde i forhold til de foregående år er mere
begrænset, da det er nødvendigt at højde for Lissabon-traktatens ikrafttræden. Forslaget om-
fatter for eksempel ikke længere de betingelser, der er knyttet til udnyttelsen af fiskerimulig-
hederne, men ikke funktionelt hænger sammen med dem. En række af disse områder overfø-
res nu til andre Råds- og Kommissionsforordninger, for eksempel den nye fiskerikontrolfor-
ordning, som der blev opnået politisk enighed om på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19.-
20. oktober 2009.
Det fremgår, at forslaget er i overensstemmelse med politikerklæringen for 2010
2
, hvori
Kommissionens holdninger og intentioner i forbindelse med forslagene til fiskerimuligheder
beskrives i afventning af den videnskabelige rådgivning om bestandenes tilstand for 2010.
Fiskerimulighederne foreslås for et stigende antal bestande som for eksempel torsk, kulmule,
tunge, rødspætte og jomfruhummer fastsat på basis af reglerne i de relevante langsigtede pla-
ner.
Aftaler med tredjelande:
Forslaget implementerer de fiskeriaftaler, som EU indgår for 2010 med en række tredjelande
for så vidt angår fiskerimuligheder, herunder Norge, Færøerne og Grønland samt fordeler de
kvoter, som skal vedtages blandt andet på årsmøderne i NEAFC (Kommissionen for Fiskeriet
i det Nordøstlige Atlanterhav), NAFO (Organisationen for fiskeriet i det Nordvestlige Atlan-
terhav og ICCAT (Den Internationale Kommission for Bevarelse af Tunfiskebestanden i At-
lanterhavet), IATTC (Den Inter-amerikanske Kommission for Tropisk Tunfisk) og CCAMLR
(Konventionen om bevarelse af de marine levende ressourcer i Antarktis) m.fl. I det omfang
aftalerne endnu ikke er indgået, anføres TAC-forslag som ”pm” (pro memoria).
EU-Norge
Aftalen mellem EU og Norge regulerer forvaltningen af en række vigtige fælles bestande i
Nordsøen og Skagerrak, herunder torsk, kuller, sej, hvilling, rødspætte, sild og makrel. EU og
Norge fastsætter i fællesskab en samlet TAC (den samlede tilladte fangstmængde) for disse
bestande, der fordeles til hver part efter en fast fordelingsnøgle. Der er for torsk, sild, kuller
og sej aftalt langsigtede forvaltningsplaner, der løbende tilpasses.
2
KOM (2009) 224 Meddelelse fra Kommissionen – Høring om fiskerimuligheder for 2010 af 12. maj 2009.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
759962_0003.png
I aftalen udveksler parterne også fiskerimuligheder for en række bestande i Nordsøen såsom
blåhvilling, havtaske, jomfruhummer, rejer og tobis, samt arktisk torsk, rødfisk, arktisk sej og
kuller i Norskehavet og Barentshavet, foruden kvoter i grønlandsk farvand.
Oversigt over den biologiske rådgivning om de fælles bestande i Nordsøen og Skagerrak/
Kattegat i 2010:
Art
Torsk
i Nord-
søen og Ska-
gerrak
Rådgivning
40.300 tons
3
ICES har godkendt forvaltningsplanen som
værende i overensstemmelse med forsigtig-
hedsprincippet. Ved at følge denne kan
TAC’en forøges med 17 % i 2010.
38.000 tons
ICES har på et
foreløbigt
grundlag godkendt
den reviderede forvaltningsplan, der trådte i
kraft 1. januar 2009, til at følge forsigtighed-
princippet. Ved at følge denne begrænses
TAC-reduktionen i 2010 af en regel om mak-
simal årligt udsving på +/- 15 %. Det vil sige,
at TAC reduceres med 15 %.
107.000 tons
Ved at følge rådgivningen, der er i overens-
stemmelse med forvaltningsplanen, reduceres
TAC’en reduceres TAC for 2010 med 15% i
henhold til reglen om det maksimale årlige
udsving på +/- 15 %.
ICES rådgiver, at der skal ske et betydeligt
fald i TAC for at bestanden ikke skal falde
yderligere. Som eksempel viser ICES, at TAC
skal reduceres med mere end 61 % for at SSB
4
ikke skal falde yderligere.
I Skagerrak/Kattegat er rådgivningen en uæn-
dret TAC på 1.050 tons i 2010.
63.800 tons
EU vedtog (juni 2007) en ny forvaltningsplan
for rødspætte og tunge. Planen er ikke endeligt
godkendt af ICES som værende i overens-
stemmelse med forsigtighedsprincippet, men
ICES vælger alligevel at rådgive ud fra den,
da dette vil føre til er højere langtidsudbytte.
Ved at følge planen kan TAC i 2010 øges med
15 %, hvilket er forvaltningsplanens maksima-
le stigning.
TAC i 2009 (i tons)
28.798 i Nordsøen og
4.114 i Skagerrak
DK andel af EU's kvote
20 % i Nordsøen og 83 % i
Skagerrak
Kuller
i Nord-
søen og Ska-
gerrak
42.110
7 % i Nordsøen og 84 % i
Skagerrak
Mørksej
i
Nordsøen og
Skage-
rak/Kattegat
125.934
9%
Hvilling
i
Nordsøen
15.173
13 %
Hvilling
i
Skagerrak /
Kattegat
Rødspætte
i
Nordsøen
1.050
90 %
55.500
20 %
3
4
ICES anbefaling omfatter også den østlige del af Den Engelske Kanal, ICES-område VIId.
Gydebiomasse.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
759962_0004.png
Rødspætte
i
Skagerrak
Makrel
i
Nordsøen og
Skagerrak /
Kattegat
Rejer
i Ska-
gerrak
Sild
i Nordsø-
en
Sild
i Skager-
rak / Kattegat
Brisling
i
Skagerrak /
Kattegat
9.400 tons
ICES har anvendt rådgivningen for 2010,
hvorfor der som for 2009 rådgives om en TAC
på 9.400 tons.
527.000 - 572.000 tons
ICES rådgiver at fastsætte TAC’en på mellem
527.000 og 572.000 tons for hele makrellens
udbredelsesområde i overensstemmelse med
forvaltningsplanen. En andel af denne vil blive
tildelt Nordsøen.
13.000 tons
Bestanden tilstand er usikkert bestemt, men
data fra norske videnskabelige togter viser en
nedgang i bestanden siden 2007. ICES rådgi-
ver om en samlet TAC for IIIa og IVa(øst) på
13 000 tons for 2010, hvilket svarer til landin-
gerne i 2008. ICES nævner desuden, at sorte-
ringsriste bør være obligatoriske i fiskeriet.
174.700 tons (inkl. bifangster)
ICES har vurderet forvaltningsplanen, som
trådte i kraft den 1. januar 2009, til at være i
overensstemmelse med bæredygtighedsprin-
cippet. Med anvendelse af forvaltningsplanen
beregner ICES en TAC på 164.300 tons for
flåde A (min maske 32 mm i Nordsøen) og
10.400 tons for flåde B (bifangst i <32 mm
maske i Nordsøen). For flåde A svarer det til
en reduktion i TAC på 4 % i forhold til 2009.
32.000 tons (inkl. bifangster)
På grund af den stærkt faldende rekruttering
og uden en vedtaget forvaltningsplan og fast-
satte grænsereferencepunkter anbefaler ICES
en betydelig reduktion af fiskeritrykket i 2010.
Fiskeritrykket skal derfor ligge under F
MSY
(0,25), hvilket vil svare til fangster på mindre
26.200 tons for flåde C (målrettet trawl og not
fiskeri i IIIa) og 5.800 tons for flåde D (bi-
fangst af sild i små-masket fiskeri i IIIa) i
2010 (en reduktion af TAC på 31 %).
52.000 tons
Brislinge-TAC’en har været på et næsten
uforandret niveau i en årrække. ICES finder
ikke anledning til at ændre på denne rådgiv-
ning.
9.350
79 %
605.000 tons, heraf
63.826 tons i Nordsøen
og Skagerrak/Kattegat
57 % (minimum)
11.620 i IIIa
65 %
171.000 (konsum)
15.985 (bifangst)
186.985 (total)
Variabel andel af konsumkvo-
ten og 96 % af bifangstkvoten
37.722 (konsum)
8.373 (bifangst)
46.095 (total)
48 % af konsumkvoten og 85
% af bifangstkvoten.
52.000
72 %
Af betydning for fiskeriaftalen er derfor også de multilaterale forhandlingerne mellem EU,
Norge, Island og Færøerne om forvaltningen af blåhvilling og makrel.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
759962_0005.png
Af de fællesforvaltede bestande er særligt torsk, rødspætte og sild af betydning for Danmark.
Ligeså er fiskeriet efter havtaske og jomfruhummer i norsk farvand, hvor Danmark har tæt på
100 % af EU’s kvote.
EU-Færøerne
Der afholdes konsultationer mellem EU og Færøerne om udveksling af fiskerimuligheder for
2010 den 9.-11. december 2009. Fiskeriaftalen mellem EU og Færøerne giver bl.a. Danmark
fiskerirettigheder efter blåhvilling og makrel i færøsk farvand.
Makrel
Der blev afholdt Kyststatsforhandlinger om makrel mellem EU, Færøerne og Norge fra den
26.-30. oktober 2009 i Clonakilty, Irland. Der er endnu ikke indgået en aftale.
Blåhvilling
Kyststaterne EU, Norge, Island og Færøerne blev den 22. oktober 2009 enige om en TAC for
blåhvilling for 2010 på 540.000 tons svarende til en reduktion på knap 9 % i forhold til 2009.
Efterfølgende vil der i regi af Kommissionen for Fiskeriet i det Nordøstlige Atlanterhav (NE-
AFC) blive fastsat en kvote for Rusland og Grønland i internationalt farvand på i alt 42.978
tons
5
. Desuden aftalte EU og Norge, at man gensidigt kunne fiske 68 % af sin kvote i
hinandens farvande.
Atlanto-skandisk sild
Kyststaterne Norge, Island, Rusland, EU og Færøerne enedes den 22. oktober 2009 om en
samlet TAC for atlanto-skandisk sild i 2010 på 1.483.000 tons svarende til en reduktion på
knap 10 % i forhold til 2009. Desuden blev den bilaterale adgangsaftale mellem EU og Norge
videreført, således at EU’s fiskere har adgang til at fiske 90 % af EU’s kvote i norsk farvand i
2010.
EU-bestande:
Tobis
Kommissionen foreslår umiddelbart en videreførelse af bilaget om tobis fra 2009, hvori der
blandt andet indgår en endelig TAC-fastsættelse på baggrund af resultaterne af et monite-
ringsfiskeri der må forløbe i perioden mellem 1. april 2010 og 6. maj 2010. Den samlede fi-
skeriindsats fastsættes på basis af den samlede fiskeriindsats, som er anvendt i 2007og skal
fordeles blandt medlemsstaterne i overensstemmelse med kvoteallokeringen af denne TAC.
På grundlag af moniteringsfiskeriet samt udtalelser fra ICES (Det internationale Havunder-
søgelsesråd) og STECF (Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri)
vedrørende størrelsen af 2009-tilvæksten af tobis skal Kommissionen i konsultation med Nor-
ge så hurtigt som muligt træffe beslutning om TAC’en for resten af året. TAC’en kan maksi-
malt fastsættes til 400.000 tons, og den fastsættes efter en glidende skala for vurdering af for-
55
Rusland tildeles en ekstra mængde på 8.000 tons i 2010, som ligger udover den totale TAC. I 2011 er denne
mængde fastsat til 4.000 tons og udfases helt i 2012.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
759962_0006.png
holdet mellem TAC og fangstudbytte pr. trawltime under moniteringen. Kommercielt fiskeri
efter tobis i perioden 1.august til 31. december 2010 vil være forbudt.
Kommissionen anfører imidlertid i forslaget, at metoden til beregning af et passende tal for
ændring af TAC'en for tobis i løbet af året er ved at blive gennemgået. Det er sandsynligt, at
der aftales en ny metode med Norge i november 2009, så forslaget i relation til tobis kan for-
ventes at blive ændret væsentligt.
Torsk i Kattegat
Kommissionen foreslår en reduktion af TAC med 25 % fra 505 tons til 379 tons. Det betyder
en reduktion i den danske kvote fra 312 t til 234 tons. Bestanden er omfattet af en langsigtet
plan for torsk
6
og TAC fastsættes i henhold til denne. ICES anbefaler en 0-TAC, hvilket
STECF er enig i.
Tunge i Skagerrak/Kattegat/Østersøen
Kommissionen foreslår en reduktion i TAC med 15 % fra 800 tons til 680 tons. Det betyder
en reduktion i den danske kvote fra 671 tons til 580 tons. Kommissionen kategoriserer be-
standen som en bestand, der overfiskes i forhold til maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY),
men som ligger inden for sikre biologiske grænser. ICES har anbefalet, at fiskeridødeligheden
i 2010 fastholdes under Fpa (en fiskeridødelighed fastsat i henhold til forsigtighedsprincippet)
svarende til fangster under 620 tons, hvilket STECF er enig i. Rådgivningen vedrører imidler-
tid alene Skagerrak og Kattegat.
Tunge i Nordsøen
Kommissionen foreslår en stigning i TAC med 1 % fra 14.000 tons til 14.100 tons i henhold
til den i EU vedtagne flerårige plan for rødspætte og tunge i Nordsøen
7
. ICES vurderer, at
EU’s flerårige plan foreløbigt kan accepteres som beskyttelse for tunge og kan anvendes som
basis for forvaltning af bestanden på kort sigt, hvorfor ICES anbefaler at følge planen. STECF
støtter, at planen følges.
Sperling
Kommissionen har endnu ikke foreslået en TAC. Den nuværende forvaltningsordning, hvor
TAC kan revideres af Kommissionen i en forvaltningskomitéprocedure, når der foreligger ny
rådgivning foreslås opretholdt. I 2009 var TAC’en ved årets begyndelse fastsat til 26.250 tons
for EU-farvande og endte efter ny rådgivning på 157 000 tons. (Heraf ca.75 % til EU fartøjer).
Betingelsen var, at fiskeriet stoppes, når de afsatte bifangstmængder af kuller og hvilling var
opbrugt. ICES har endnu ikke udarbejdet rådgivning for 2010. I forbindelse med fastsættel-
sen af en TAC for sperling er der behov for at afsætte mængder til industribifangster af kuller
og hvilling i sperlingfiskeriet.
6
Rådets Forordning (EF) nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for torske-
bestande og for fiskeri efter disse bestande og om ophævelse af forordning (EF) nr. 423/2004
7
Rådets forordning (EF) nr. 676/2007 af 11. juni 2007 om en flerårig plan for fiskeriet efter rødspætte og tunge i
Nordsøen.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Brisling i Nordsøen
Kommissionen foreslår en TAC på 170.000 tons (svarende til dette års endelige TAC efter ny
rådgivning). TAC’en kan som i 2009 revideres af Kommissionen i en forvaltningskomitépro-
cedure, når der foreligger ny rådgivning.
Jomfruhummer
Kommissionen foreslår en reduktion i TAC for jomfruhummer i Nordsøen på 7 % fra 24.837
tons til 23.188 tons. Den danske kvote reduceres fra 1.235 tons til 1.013 tons. ICES rådgiver
for separate funktionelle enheder. Kommissionen kategoriserer bestanden som en bestand,
hvis tilstand ikke kendes nøjagtigt, og STECF anbefaler en passende fangstmængde. Denne
bestandskategori indebærer, at Kommissionen foreslår, at TAC tilstræbes fastsat i overens-
stemmelse med STECF’s rådgivning, men således at TAC højst ændres med 15 %.
Kommissionen foreslår en uændret TAC på 5.170 tons for jomfruhummer i Skagerrak/ Katte-
gat. Den danske kvote er på 3.800 tons. På grund af datausikkerhed er ICES ikke i stand til at
forudberegne fangster, men vurderer, at der ikke er tegn på nedgang i bestanden, hvorfor det
nuværende niveau for udnyttelse og indsats vurderes som bæredygtigt.
Lange i Skagerrak/Kattegat/Østersøen
Kommissionen foreslår en reduktion i TAC på 15 % fra 100 tons til 85 tons. Det indebærer en
reduktion i den danske kvote fra 57 tons til 49 tons. Kommissionen kategoriserer bestanden
som en bestand, hvis bestandssituation ikke er nøjagtig kendt og STECF rådgiver om et pas-
sende fangstniveau. Denne bestandskategori indebærer, at Kommissionen foreslår, at TAC til-
stræbes fastsat i overensstemmelse med STECF’s rådgivning, men således at TAC højst æn-
dres med 15 %.
Hestemakrel
For hestemakrel foreslås der en opdeling i nye forvaltningsområder for hestemakrel, hvilket
indebærer en opsplitning af Nordsøen. Kommissionens hensigt er, at forvaltningsområderne
er i bedre overensstemmelse med ICES rådgivning. Der foreligger endnu ikke rådgivning fra
ICES.
TAC’er i øvrigt
For pighaj er TAC for Skagerrak og Kattegat foreslået fastsat til 0. Tilsvarende er TAC for
pighaj for Nordsøen foreslået til 0. Dog er bifangster i begge områder på op til 10 % af de
fastsatte kvoter i 2009 tilladte under nærmere angivne betingelser. Fangster af disse arter, som
ikke opfylder de pågældende betingelser eller overskrider mængden, skal straks sættes ud
uskadt i det omfang, det er praktisk muligt.
For rokker i Skagerrak og Kattegat foreslås en reduktion i TAC’en på 15 % fra 68 ton til 58
tons. Den danske kvote reduceres fra 53 tons til til 45 tons. Ligeledes foreslås en reduktion i
TAC for rokker i Nordsøen på 15 % fra 1.643 ton til 1.397 tons. Den danske kvote reduceres
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
759962_0008.png
fra 11 tons til 9 tons. Kommissionen kategoriserer bestanden som en bestand, hvis tilstand ik-
ke kendes nøjagtigt, og STECF anbefaler en passende fangstmængde. Denne bestandskategori
indebærer, at Kommissionen foreslår, at TAC tilstræbes fastsat i overensstemmelse med
STECF’s rådgivning, men således at TAC højst ændres med 15 %.
For en række fladfisk i Nordsøen – pighvar og slethvar, rødtunge og skærising foreslår Kom-
missionen en reduktion i TAC på 15 % i tilfælde, hvor der ikke foreligger nogen rådgivning
fra ICES/STECF, mens TAC opretholdes uændret for ising/skrubbe.
Fiskeriindsatsregulering
I 2009 er der blevet indført et kilowattdagesystem til regulering af fiskeriindsatsen i blandt
andet Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, jf. Rådets forordning (EF) nr. 1342/2008
8
. Fiskeri-
indsatsreguleringen reguleres for 2010 således i henhold til reglerne i denne plan. De speci-
fikke tal for de forskellige redskabsgrupper er anført som ”pm” i forslaget, og Kommissionen
anfører som begrundelse herfor, at den stadig er i gang med at analysere oplysningerne og
rådgivningen fra STECF vedrørende fangsttendenser til og med 2007.
Andre bestemmelser
Der videreføres en bestemmelse fra 2009 om, at fiskeriindsatsen, målt i kW-dage til havs, for
fartøjer med dybhavsfiskeritilladelse skal forblive på 65 % af den pågældende medlemsstats
fiskeriindsats i 2003.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget forventes ikke
umiddelbart at have statsfinansielle konsekvenser.
Fastsættelse af TAC og kvoter har både på kort og på lang sigt direkte erhvervsøkonomiske
konsekvenser. For så vidt angår TAC’erne for 2010 er der for bestande af væsentlig betydning
for Danmark bestande, hvor TAC’erne stiger, herunder for eksempel torsk i Nordsøen og
Skagerrak og rødspætte i Nordsøen. Ligeledes er der TAC’er, som reduceres, herunder torsk i
Kattegat og sild i Nordsøen og i Skagerrak. Samlet set for Danmark er vurderingen på kort
sigt, at Kommissionens forslag vil få meget begrænsede negative konsekvenser i erhvervets
fiskerimuligheder. Konsekvenserne for bruttoindtjeningen vil imidlertid blandt andet afhænge
af den samtidige udvikling i afsætningspriserne samt omkostninger, ikke mindst brændstof,
og fiskerimønstre. Det er også klart, at for den enkelte fisker kan situationen se anderledes ud
og indebære enten stigninger eller fald i fiskerimulighederne afhængigt af den enkelte fiskers
fiskeri. Endvidere kan situationen variere fra fisker til fisker afhængigt af det pågældende far-
tøjs fiskeri.
8
Rådets forordning (EF) nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for torskebe-
stande og for fiskeri efter disse bestande og om ophævelse af forordning nr. 423/2004.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
759962_0009.png
På længere sigt forventes fastsættelsen af fiskerimulighederne i 2010 at medføre en positiv
bestandsudvikling og dermed alt andet lige samlet set at kunne medføre en forbedret indtje-
ning for erhvervet på sigt.
Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt.
Danmarks Fiskeriforening har foreløbigt udtrykt tilfredshed med, at en række vigtige bestande
i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat har vist fremgang og yderligere en del bestande er stabile.
Det understreges, at Kommissionens overordnede betragtninger om overfiskeri ikke afspejler
situationen i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat. Overordnet anerkender Danmarks Fiskerifor-
ening i udgangspunktet præmisserne for eksisterende forvaltningsplaner og langsigtede mål
for bestandsudvikling, og dermed behovet for at reducere TAC for visse arter i overensstem-
melse med principperne i forvaltningsplanerne. Man anerkender dog ikke, at reduktioner i
TAC nødvendigvis skal følges af reduktioner i indsats. Danmarks Fiskeriforening mener, at
man med udgangspunkt i enkelte sårbare bestande omfattet af forvaltningsplaner indfører en
uhensigtsmæssig og unødvendig indsatsreduktion i fiskerier efter bestande, som ikke er om-
fattet af forvaltningsplaner og/eller TAC/kvote-regulering.
For arter omfattet af meget små kvoter og hvor hovedparten af landingerne består af uundgåe-
lige bifangster ønsker Danmarks Fiskeriforening ikke yderligere reduktion af TAC. Yderlige-
re reduktion vurderes at medføre øget discard.
Danmarks Fiskeriforening udtrykker bekymring for fiskemulighederne under den nuværende
forvaltning af sperling og tobis. Man understreger, at der er behov for en ny løsning for 2010.
For begge fiskerier understreger Danmarks Fiskeriforening vigtigheden af, at der udvikles
forvaltningsløsninger, som i højere grad end nu sikrer planlægningsmuligheder og stabilitet.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation bemærker, at TAC for sild i Skagerrak/Kattegat,
som i tidligere år, bør fastsættes med udgangspunkt i bestandsudviklingen dels hos Rügen sil-
den og dels hos Nordsøsilden.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder for, at der i 2010 afsættes en begrænset supplerende incitamentskvote for
torsk, fordelt blandt medlemsstaterne i overensstemmelse med relativ stabilitet. Kvoten skal
kunne tildeles de fiskere, der påtager sig at fiske under en ordning, hvor alle fangster skal af-
skrives på kvoten under fuld dokumentation. Dette har til hensigt at reducere discard, og såle-
des gavne bestandene.
Regeringen forventer generelt at kunne støtte de forventede resultater af Norgesforhand-
lingerne.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Vedrørende tobis støtter Regeringen en model svarende til dette års, hvor en foreløbig TAC
var fastsat fra årets begyndelse, mens den endelige TAC og fiskeriindsats fastlægges efter en
moniteringsperiode, idet man dog på sigt arbejder for en løsning, hvor TAC kan fastsættes fra
årets begyndelse.
Med hensyn til TAC-fastsættelse for sperling finder Regeringen, at der er behov for at etable-
re en flerårig model med en ensartet TAC, hvilket vil kunne skabe grundlag for bedre plan-
lægning af fiskeriet.
Regeringen forventer generelt at kunne støtte fastsættelsen af kW-dage i henhold til den eksi-
sterende plan.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at et samlet kompromisforslag kan vedtages på rådsmødet (landbrug og fiskeri)
den 14.-16. december 2009.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10