Erhvervsudvalget 2009-10
KOM (2009) 0576 Bilag 1
Offentligt
759883_0001.png
NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
11. november 2009
Præcisering af beføjelser for europæiske tilsynsmyndigheder på det
finansielle område.
Forslag til direktiv der ændrer direktiv 1998/26/EF,
2002/87/EF, 2003/6/EF, 2003/41/EF, 2003/71/EF, 2004/39/EF,
2004/109/EF, 2005/60/EF, 2006/48/EF, 2006/49/EF,
2009/65/EF med hensyn til beføjelser tillagt EBA, EIOPA og
ESMA - (KOM 2009 576).
Resumé
Forslaget kommer i forlængelse af forslag til en tilsynspakke, som Kom-
missionen fremlagde i september 2009 om ny finansiel tilsynsstruktur i
EU, og som stadig er under forhandling.
Der er tale om et såkaldt omnibus-direktiv, der via én samlet retsakt gen-
nemfører ændringer i en række forskellige direktiver på det finansielle
område.
Som følge af forslag til forordninger om mikrotilsynet (dvs. om oprettelse
af en europæisk banktilsynsmyndighed (EBA), om oprettelse af en euro-
pæisk tilsynsmyndighed for forsikrings- og arbejdsmarkedspensionsord-
ninger (EIOPA) og oprettelse af en europæisk værdipapirtilsynsmyndig-
hed (ESMA)) – og for at det europæiske finanstilsynssystem kan arbejde
effektivt – foretages ændringer i den sektorspecifikke lovgivning på det
finansielle område.
1. Baggrund og indhold
Det centrale i forslaget er at præcisere EU-tilsynenes beføjelser i sektor-
direktiverne.
De områder, hvor det foreslås at foretage ændringer, kan opdeles i føl-
gende tre overordnede kategorier, som angår:
Definition af et anvendelsesområde for tekniske standarder som et
yderligere middel til harmonisering af tilsyn og med henblik på at
udarbejde et sæt fælles regler.
Myndighedens mulighed for at sikre bilæggelse af tvister inden
for de områder, hvor fælles beslutningsprocesser allerede indgår i
sektorspecifik lovgivning.
Generelle ændringer, som er fælles for det meste af den sektor-
specifikke lovgivning, og som er nødvendige for, at direktiverne
kan fungere i forbindelse med nye myndigheder. Det drejer sig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
759883_0002.png
2/2
f.eks. om at ændre henvisningerne fra niveau 3-udvalgene til de
nye myndigheder og sikre, at der findes passende kanaler til ud-
veksling af oplysninger.
Konkret omfatter omnibussen følgende direktiver:
2006/48/EF og 2006/49/EF om kapitalkrav for kreditinstitutter
m.fl.
2002/87/EF om finansielle konglomerater
2003/41/EF om arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser
2003/6/EF om markedsmisbrug
2004/39/EF om MiFID
2003/71/EF om prospekter
1998/26/EF om endelig afregning
2004/109/EF om transparens
2005/60/EF om forebyggelse af hvidvaskning af penge
2009/65/EF om UCITS.
Hjemmelsgrundlaget for forslaget er Traktatens artikler 44, 47(2), 55 og
95. Procedurer for direktivet følger fælles beslutningstagen. Forslaget
blev fremlagt den 26. oktober 2009, og på dansk den 29. oktober 2009.
Kommissionen forventes i 2010 at fremsætte yderligere forslag (omnibus
II), der skal gennemføre en tilsvarende tilretning af en række direktiver
på forsikringsområdet (solvens II) og værdipapirområdet (formentlig di-
rektiverne 2003/6/EF, 2003/71/EC, 2004/39/EF). Herudover forventes
fremlagt forslag til ændring af forordningen om kreditvurderingsbureauer
(endnu ikke publiceret) med henblik på at give ESMA beføjelser til at
føre direkte tilsyn med disse.
2. Nærhedsprincippet
Kommissionen fremfører fire overordnede formål for dette direktiv, som
på grund af handlingernes omfang bedre kan gennemføres på fællesplan
end af de enkelte medlemsstater. Først at forbedre det indre markeds vir-
kemåde gennem et højt, effektivt og konsekvent regulerings- og tilsyns-
niveau. For det andet at beskytte indskydere, investorer og modtagere og
dermed virksomheder og forbrugere. For det tredje at sikre de finansielle
markeders integritet, effektivitet og ordnede virkemåde og for det fjerde
at opretholde det finansielle systems stabilitet og styrke den internationale
koordinering af tilsyn.
Det er den danske regerings foreløbige vurdering, at forslaget er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet, da ensartede konkurrencevilkår i
EU samt øget grænseoverskridende konkurrence fordrer fælles regler og
ensartet fortolkning af og tilsyn med disse.