Erhvervsudvalget 2009-10
KOM (2009) 0586 Bilag 1
Offentligt
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg og Udvalget for Videnskab og
Teknologi
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget
Digitaliseringsdividenden som kilde til sociale goder og økonomisk
vækst
KOM (2009) 586
Resumé
Overgangen fra analog til digital teknik i tv-stationernes jordsendenet
i Eu-
ropa vil frigøre værdifulde radiofrekvenser, som følge af digitalteknikkens bedre
frekvenseffektivitet. Disse frekvenser benævnes ”den digitale dividende” og kan
benyttes til andre formål end tv, herunder avancerede kommunikationstjenester.
Europa-Kommissionen påpeger i meddelelsen, at en optimeret udnyttelse af den
digitale dividende på europæisk plan giver mulighed for væsentlige socioøkono-
miske gevinster blandt andet ved mere bredbånd i yderområderne og en større
udbredelse af nye avancerede kommunikationstjenester.
Kommissionen foreslår i meddelelsen en fælles tilgang til en koordineret anven-
delse af den digitale dividende for at sikre et maksimalt udbytte heraf. Dette kan
bidrage væsentligt til Lissabon-målene om bedre konkurrence og økonomisk
vækst samt dække vigtige sociale, kulturelle og økonomiske behov for europæiske
borgere.
Af umiddelbare presserende tiltag foreslår Kommissionen:
1) Fuldstændig afvikling af jordbaseret analogt fjernsyn overalt i Europa
inden 1. januar 2012.
2)
Fælles harmoniserede tekniske anvendelsesvilkår for frekvensbåndet
790-862 MHz for at modvirke en fragmentering af det indre marked.
Herudover foreslår Kommissionen en række strategiske tiltag, der kræver politisk
stillingtagen.
Meddelelsen forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (transport, telekommu-
nikation og energi) den 18. december 2009 med henblik på vedtagelse af råds-
konklusioner.
1. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2009) 586 den 3. november 2009 fremsendt med-
delelse om udmøntningen af den digitale dividende til velfærd og økonomisk
vækst.
Meddelelsen er fremsendt til Rådet i dansk sprogversion den 3. november 2009.
Meddelelsen bygger videre på konklusioner vedtaget på rådsmødet
(transport, te-
lekommunikation og energi)
den 1. december 2005, hvor Kommissionen opfor-
drede medlemsstaterne til at gennemføre overgangen til jordbaseret digitalt tv in-
13. november 2009
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
759060_0002.png
den 2012. Dette skete for Danmarks vedkommende den 31. oktober 2009. Frem
til 2012 sendes de danske public service-kanaler i de to kompressionsformater
MPEG2 og MPEG4, hvorefter sendingen i MPEG2 ophører.
I Danmark er der truffet politisk beslutning om, at 800 MHz-frekvensbåndet
(MUX7) i fremtiden skal anvendes til andre formål end tv, herunder særligt mo-
bilt bredbånd.
Meddelelsen ligger desuden i forlængelse af Kommissionens tidligere meddelelse
om den digitale dividende
1
, der angav behovet for en fælles koordineret strategi
på området de efterfølgende rådskonklusioner fra rådsmøde den 12. juni 2008
samt Europa Parlamentets beslutning af 24. september 2008.
2. Formål og indhold
Overgangen fra analog til digital teknik i tv-stationernes jordsendenet i Europa
vil frigøre værdifulde radiofrekvenser, som følge af digitalteknikkens bedre fre-
kvenseffektivitet. Disse frekvenser benævnes ”den digitale dividende”, og kan
benyttes til andre formål end tv, herunder avancerede kommunikationstjenester.
I forbindelse med frigørelsen af den digitale dividende vil Kommissionen sikre,
at der sker en passende grad af koordinering inden for EU med henblik på at hø-
ste det fulde sociale og økonomiske udbytte af, at disse frekvenser bliver ledige.
Det er derfor vigtigt, at man i EU når til enighed om en fælles køreplan, der ko-
ordinerer de hensigtsmæssige tiltag og samtidig tager højde for, at medlemssta-
terne bevæger sig frem i forskellige tempi på grund af forskellige nationale om-
stændigheder.
Kommissionen anfører i meddelelsen, at den digitale dividende repræsenterer en
enestående chance for at imødekomme den stigende efterspørgsel efter radiofre-
kvenser til nye trådløse digitale tjenester, og ikke mindst at benytte dem til at
skaffe landdistrikterne trådløst bredbånd for at slå bro over den digitale kløft
2
.
Herudover er der mulighed for at stimulere et hurtigere optag af nye trådløse tje-
nester som følger med næste generation af mobilt bredbånd.
Realiseringen af den digitale dividende giver også nye muligheder for at afhjælpe
den økonomiske krise igennem udviklingen af innovative teknologier og tjene-
ster, der er afgørende forudsætninger for
yderligere effektivitetsgevinster og
omkostningsbesparelser i samfundsøkonomien som helhed
. Meddelelsen skal
endvidere ses i sammenhæng med Kommissionens målsætninger om at udvikle
en bredbåndsbaseret højhastighedsinfrastruktur, hvilket er afgørende for over-
gangen til en videnintensiv, kulstoffattig digital økonomi.
De forslag, der opstilles i Kommissionens meddelelse er blandt andet udarbejdet
på baggrund af bidrag fra relevante interessenter og en større økonomisk analyse
af mulige samfundsøkonomiske gevinster. Dette arbejde er efterfølgende blevet
fulgt op af en offentlig høring om de forslag, der indgår meddelelsen.
1 KOM(2007) 700 - Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget - At drage fuld nytte af digitaliseringsdividenden i Europa: en fælles strategi for anvendelsen af det frekvensområde,
der frigives ved overgangen til digitalt tv
2 Forskellen i mulighederne for adgangen til digitale kommunikationstjenester mellem land og by.
IT- og Telestyrelsen
Side
2/6
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I meddelelsen sondrer Kommissionen mellem tiltag, der haster, og som allerede
har en bred tilslutning fra Europa-Parlamentet og Rådet samt tiltag, som kræver
videre diskussion og opnåelse af enighed med Europa-Parlamentet og Rådet.
Kommissionen foreslår to tiltag af mere hastende karakter:
1) Fuldstændig afvikling af analogt fjernsyn i hele EU senest i 2012.
Den strategiske beslutning er allerede blevet truffet, men den
fuldstændige gennemførelse af udfasning af analog tv-sending er ikke
umiddelbart forestående. Kommissionen foreslår, at frekvenserne
frigøres så hurtigt som muligt med henblik på at bidrage til
afhjælpning af den økonomiske situation i EU. Kommissionen ser
gerne, at alle medlemsstater forpligter sig til fuldstændigt at afvikle
analog tv-sending inden 1. januar 2012.
2) Fælles harmoniserede tekniske anvendelsesvilkår for frekvensbåndet
790-862 MHz.
Hvis den fremtidige anvendelse af den digitale dividende til elektro-
niske kommunikationstjenester ikke sker efter en samordnet frem-
gangsmåde, er der risiko for en fragmentering af det indre marked.
Kommissionen foreslår derfor at gennemføre teknisk harmoniserede
anvendelsesvilkår for frekvensbåndet 790-862 MHz. Beslutningen
skal ikke tvinge medlemsstaterne til at åbne op for anvendelsen af
frekvensbåndet til andre formål end tv, men hvis en medlemsstat be-
slutter sig herfor, vil det skulle ske i overensstemmelse med de fælles
tekniske vilkår. Medlemsstaterne bør således afstå fra enhver hand-
ling, der ville hindre gennemførelsen af den tekniske harmoniserings-
foranstaltning, der er under planlægning på EU-niveau.
Kommissionen anfører, at der inden fastlæggelse af de tekniske vil-
kår bør tages højde for passende foranstaltninger, der kan forebygge
forstyrrelser af eksisterende tjenester og driften af udstyr.
Kommissionen fremfører, at der ud over de mere tekniske tiltag, skal foretages
politiske beslutninger om mere strategiske tiltag. Disse tiltag bør indgå i de
kommende flerårige frekvenspolitiske rammeprogrammer:
1) Fastlæggelse af et fælles EU-standpunkt med henblik på en mere
effektiv grænseoverskridende samordning med tredjelande.
Det er af afgørende betydning for anvendelsen af den digitale divi-
dende, hvorledes nabolande til EU anvender de samme frekvenser.
Dette skyldes risiko for grænseoverskridende interferens. Forhand-
lingerne på den verdensomspændende radiokommunikationskonfe-
rence (WRC) i 2012 vil være af afgørende betydning for de fremtidi-
ge strategiske frekvenspolitiske tiltag, der skal tages i tredjelande.
Kommissionen foreslår derfor, at der vedtages et fælles EU-
standpunkt om nøgleaspekter af den digitale dividende forud for
WRC-forhandlingerne.
3
IT- og Telestyrelsen
Side
3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2) Åbning af frekvensbåndet 790-862 MHz for elektroniske
kommunikationstjenester i hele EU.
For at opnå det fulde udbytte af EU-harmoniseringen, vil Kommissi-
onen eventuelt foreslå, at alle medlemsstater skal ophøre med at an-
vende frekvensbåndet 790-862 MHz til højeffektsendere på tv-
området og gennemføre EU’s tekniske harmonisering, inden en vis
dato, som skal vedtages på EU-niveau. Dette vil endvidere sikre bed-
re nabolandskoordinering imellem medlemsstater.
3) Minimumskrav til frekvenseffektivitet ved fremtidig anvendelse af den
digitale dividendes frekvenser
Da frekvenserne i den digitale dividende udgør en værdifuld og knap
ressource bør der stilles fælles minimumskrav til anvendelsen for at
sikre en effektiv brug af den digitale dividende.
Udover de tiltag der har mere hastende og strategisk karakter, peger Kommissio-
nen på flere fremadrettede initiativer, der yderligere kan forøge størrelsen og an-
vendeligheden af den digitale dividende. Denne potentielle ekstra kapacitet vil
gøre det muligt i EU at være forberedt til fremtidige udfordringer i forhold til
uforudset efterspørgsel på frekvenser og nye uforudsete anvendelser.
Kommissionen udpeger i meddelelsen de mest lovende initiativer som:
-
-
-
-
-
-
-
Fremme af samarbejdet mellem medlemsstater om fælles planer for
udrulning af fremtidige radio- og tv-net.
Krav om, at alle tv-modtagere solgt i EU efter en nærmere fastsat dato
kan anvende de nyere kompressionsstandarder H264/MPEG4.
Minimumsnormer for digitale tv-modtageres evne til at kunne modstå
forstyrrelser.
Overvejelse om udbygning af Single Frequency Networks (SFN-net)
Støtte til forskning af mere frekvenssmidige mobilkommunikations-
systemer.
Sikre den fremtidige anvendelse for trådløse mikrofoner eller tilsvarende
udstyr ved at udpege harmoniserede frekvenser til brug herfor.
Vedtagelse af et fælles standpunkt til den potentielle brug af
”mellemrum” (hvilket vil sige ledige frekvensmuligheder i tv-båndene,
som ikke kan anvendes til tv-formål) for kognitivt radioudstyr på
baggrund af fælles tekniske betingelser.
IT- og Telestyrelsen
Side
4/6
Det videre forløb omkring indarbejdelse af Kommissionens forslag til tiltag i fre-
kvensprogrammerne forventes at ske i løbet af 2010, men afhænger af Europa-
Parlamentets og Rådets responsum.
Kommissionen vil i mellemtiden hurtigst muligt anmode Frekvensudvalget om en
udtalelse efter forvaltningsproceduren om forslaget til en teknisk harmonisering
af frekvensbåndet 790-862 MHz med henblik på elektroniske kommunikations-
tjenester.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse
fra Kommissionen.
5. Gældende dansk ret
Bekendtgørelse nr. 680 af 23. juni 2004 af lov om radiofrekvenser, der afløses af
en ny lov om radiofrekvenser, som er vedtaget af Folketinget og træder i kraft
den 1. januar 2009, bekendtgørelse nr. 664 af 10. juli 2003 af lov om standarder
for transmission af tv-signaler m.v. samt bekendtgørelse nr. 827 af 26. august
2009 af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed.
6. Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for dansk lovgivning.
IT- og Telestyrelsen
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser
for EU’s budget. De foreslåede tiltag vurderes dog af Kommissionen at kunne bi-
bringe betydelige afledte samfundsøkonomiske gevinster i EU på op til 50 milli-
arder euro over en årrække på 15 år, hvis tilgangen til udnyttelse af den digitale
dividende bliver koordineret og gennemført inden 2015.
Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for det offentlige el-
ler for erhvervslivet.
Meddelelsen skønnes i sig selv ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
7. Høring
Meddelelsen har endnu ikke været sendt i høring i EU-specialudvalget for it og
telekommunikation.
8. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Det forventes, at et flertal af medlemsstaterne vil udtrykke støtte til Kommissio-
nens meddelelse. I lighed med Danmark er flere medlemsstater allerede overgået
til jordbaseret digitalt tv og har truffet den principielle beslutning om, at frekven-
serne i båndet 790-862 MHz skal anvendes til andre formål, herunder mobilt
bredbånd.
Enkelte medlemsstater har dog fastsat en slukningsdato efter 2012, hvilket kan
vise sig problematisk i forhold til gennemførsel af Kommissionens første tiltag
om analogt sluk inden 2012.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt Kommissionens hensigt om at optimere udnyttelsen
af den digitale dividende, herunder mulighederne for at en del af den digitale di-
vidende også kan anvendes til forskellige trådløse og mobile formål.
Side
5/6
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen støtter, at Kommissionen fastlægger de harmoniserede tekniske an-
vendelsesvilkår for anvendelsen af 790-862 MHz, såfremt frekvenserne skal an-
vendes til udbud af elektroniske kommunikationstjenester.
Fra regeringens side anses det for særligt væsentligt, at der på europæisk niveau
identificeres harmoniserede frekvenser til trådløse mikrofoner til erstatning for de
frekvenser, der i dag anvendes inden for frekvensbåndet 790-862 MHz.
Der bør fra dansk side lægges vægt på, at der på EU-niveau arbejdes for en løs-
ning på eventuelle problemer i forhold til forstyrrelser af andre tjenester, herun-
der særligt kabel-tv i forbindelse med den fremtidige anvendelse til den digitale
dividende.
Regeringen anser det for væsentligt, at Kommissionen hurtigst muligt iværksæt-
ter initiativer, der kan forbedre digitale tv-modtageres evne til at modstå forstyr-
relser gennem mandater til de europæiske standardiseringsorganisationer.
IT- og Telestyrelsen
Endelig anser regeringen det for vigtigt, at der på EU-niveau arbejdes for at un-
derstøtte initiativer, der stimulerer og fremmer anvendelsen af fortsat forbedrede
standarder. I sammenhæng med det foreslåede krav om, at alle tv-modtagere
solgt i EU efter en bestemt dato kan anvende de nyere kompressionsstandarder
H264/MPEG4, bør Kommissionen derfor overveje at foreslå krav om, at alle tv-
modtagere skal understøtte DVB-T2 efter en bestemt dato.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side
6/6
6