G R U N D N O T AT
9. december 2009
J.nr. 2505/1232-0004
Ref. LHO/svf
Forslag til forordning om fastsættelse af præstationsnormer for nye lette erhvervskøre-
tøjer inden for Fællesskabets integrerede tilgang til nedbringelse af CO2-emissioner fra
lette erhvervskøretøjer
KOM(2009) 593 endelig
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionens forslag fastsætter et gennemsnitligt emissionsloft for nye varebiler på 175 g
CO2/km fra 2014 og et langsigtet reduktionsmål på 135 g CO2/km fra 2020.
Loftet på de 175 g CO2/km skal indfases over 3 år således at 75 % af bilfabrikantens nye va-
rebiler skal imødekomme kravet i 2014, 80% i 2015 og samtlige nye varebiler fra 2016. Så-
fremt emissionsloftet overskrides bliver bilfabrikanten pålagt en bøde.
Bilfabrikanterne kan gøre brug af forskellige fleksibilitetsmekanismer for at leve op til krave-
ne, herunder dannelse af pools, hvor flere producenter kombinerer deres reduktionsmål.
Regeringen er overordnet positivt indstillet overfor forslaget og vil i de videre forhandlinger
lægge en ambitiøs og realistisk linje, ligesom det var tilfældet i forordningen om CO2 for bi-
ler idet en endelig fastlæggelse af positionen afventer en nærmere afklaring af forslagets øko-
nomiske konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen har den 28. oktober 2009 fremlagt ovenstående forslag. Forslaget er modtaget
i Rådet den 3. november 2009 og en dansk sprogversion er oversendt til Rådet den 12. no-
vember 2009.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 175 og skal behandles efter proceduren for
fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.
4. Nærhedsprincippet
EU-Kommissionen vurderer, at forslagets formål ikke sikres tilstrækkeligt gennem tiltag i
medlemsstaterne idet:
Side 1